Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 19 mars 2013, 16:45:02 »

Temperaturstopp på VV(1115,1215) kom med meny 3b nån gång 2005.
Fanns väl aldrig på 1210.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 mars 2013, 15:57:28 »

Hej,
Nej 1215 och 1225 med den gamla styren har  temperaturstopp på varmvatten.
1210 kan jag egentligen inte svara på för den modellen fanns innan jag började, men  enligt vad som sades skulle den bara bytt namn för att försäkringen  ingick.
407 c  sägs köra till 65 grader, men det är samma sak där, det klår kompressorn något fruktansvärt.
Min lärare är f.d. servicetekniker från IVT, han säger samma sak ang varmvattnet. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2013, 09:02:13 »

jo man kan ställa varmvattentemperaturen, stopp och start. Iallafall i 1215 och vidare, ja även 1210
 hp och lpPressostaterna  skyddar, men pumpen skall helst stanna innan.
pumparna prioriterar varmvatten så de tuggar på tills de är nöjda. Oavsett vilket så har denna vansinniga marknadsföring om temperaturer   gjort att vi idag ser haverier till både höger och vänster.  Bästa är att inte göra vv alls med sin värmepump, ha ett bra värmesystem med max 45 grader vid dut, då hållerkompressorn i många år.   Scrollen är lite mer hållbarare men även där  tjurar dem vid höga temperaturer.   Sedan är det köldmediat 407 c som är en s.k. glide, en blandning av  olika köldmedier. Troligtvis ommer vi att se  en ny konverteringsvåg om några år eftersom den har för högt gwp.
Vid påfyllning av köldmedia måste man fylla på i vätskeform, för att ha kontroll över  att det blir rätt blandning. De förångas vid olika temperaturer.  Och så måste man tömma anläggningen först och vacuumsuga den  för att vara säker på att det blir rätt blandning.  Många gör inte detta förman har inte  rätt kunskaper om blandningen.
Det tragiska i sammanhanget är att fabrikanterna fortfarande fortsätter pumpa in 407 c i sina nya pumpar.

Min värmepump (1015) är tio år gammal nu, med 45 000 timmars drifttid, och den verkar i alla fall fungera som när den var ny.
Den har stoppat på driftspressostat vid varmvattenvärmning sedan den var ny.
Men visst, det finns ju nyare pumpar som går upp till 65 grader med R407C, kanske dessa du tänker på?
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 19 mars 2013, 08:46:17 »

jo man kan ställa varmvattentemperaturen, stopp och start. Iallafall i 1215 och vidare, ja även 1210
Inte på 1210 och endast på senare modeller av 1215.
Det finns visserligen ett VV-stopp alternativ även på 1210 och äldre 1215 men den gäller endast för elpatronen.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 mars 2013, 08:32:12 »

jo man kan ställa varmvattentemperaturen, stopp och start. Iallafall i 1215 och vidare, ja även 1210
 hp och lpPressostaterna  skyddar, men pumpen skall helst stanna innan.
pumparna prioriterar varmvatten så de tuggar på tills de är nöjda. Oavsett vilket så har denna vansinniga marknadsföring om temperaturer   gjort att vi idag ser haverier till både höger och vänster.  Bästa är att inte göra vv alls med sin värmepump, ha ett bra värmesystem med max 45 grader vid dut, då hållerkompressorn i många år.   Scrollen är lite mer hållbarare men även där  tjurar dem vid höga temperaturer.   Sedan är det köldmediat 407 c som är en s.k. glide, en blandning av  olika köldmedier. Troligtvis ommer vi att se  en ny konverteringsvåg om några år eftersom den har för högt gwp.
Vid påfyllning av köldmedia måste man fylla på i vätskeform, för att ha kontroll över  att det blir rätt blandning. De förångas vid olika temperaturer.  Och så måste man tömma anläggningen först och vacuumsuga den  för att vara säker på att det blir rätt blandning.  Många gör inte detta förman har inte  rätt kunskaper om blandningen.
Det tragiska i sammanhanget är att fabrikanterna fortfarande fortsätter pumpa in 407 c i sina nya pumpar. 

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 mars 2013, 07:57:40 »

Det går väl inte ställa ned vv-tempen, värmepumparna från Nibe går väl alltid på driftspressostat, i vart fall de med några år på nacken.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 mars 2013, 06:58:26 »

Hej, jag vill presentera några bilder från en kolvkompressor, alltså sådan som sitter i 1115/1215, 1225 etc.  Den har gått på hög varmvattenladdning. knappt 3 år gammal fick den bytas ut. Någon sa att den var hel, så jag tog in den för att bygga ett projekt på den, men den gav inet tryck. Motorn snurrade men inget hände.
Så här mina vänner  håll till godo och sänk era varmvattentempraturer
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 mars 2013, 21:32:33 »

Vilka Nibe har det är det 2026 eller.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 16 mars 2013, 20:40:57 »

Hej
Luftvattenvärmepumparna har styrning av gasflödet för att styra hetgasen så den inte sticker. TA fram en nibemanual och kolla. Jag upptäckte det nyligen då jag  under en  självstudielektion  skulle ta fram en bra sprängskiss på en värmepump och skriva in delarna för att översätta det gamla  80tals grejorna som finns på utbildningen me dmoderna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 mars 2013, 08:07:11 »

Att det tar tid att göra vv är väl inget problem bara inte vp står och gör vv 2 timmar i sträck men om så är fallet har man ställt in den felaktigt. Kan hålla med om att när vp går hela tiden konstant 24 tim dygn då kan man göra vv med elpatron men det är förhoppnings vis inte många dagar per år och så länge kompressorn stannar ibland då ska den även användas till vv. Vad menar du med att en del vp har har magnetventiler för styrning av gasflödet för att kunna köra flytande kondensering hängde inte med där  Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 15 mars 2013, 23:12:51 »

Nej det är inget fel på anläggningen, enda felet var varmvattnets stopptemperatur.
Det stämmer att det är mer lönsamt att köra  varmvatten med elpatron när det är minusgrader. när den brytpunkten sker är olika från  anläggning till anläggning.
Men mycket beror på att det tar dubbelt så lång tid att producera varmvatten vid -5 som när det är plusgrader.
Jag brukar ligga på 1 timme per dag vv. När det är kallt ute så blir det 2 och ibland 3 timmar.
Jag har en något överdimensionerad 2025:a 10 kw. Är fullt medveten om det, men tyckte det gick mycket eltillskott.
Får elpannan göra varmvatten så håller pumpen en jämn nivå med värme och slipper det stora tappet i systemet. Som någon skrev, det svalnar snabbt.
Jag går utbildning till kyl och värmepumpstekniker och en av mina lärare och jag hade  diskussion om detta med varmvatten. Han hävdar liksom jag att  det är bättre att göra varmvatten med el när det är kallt. Det skonar pumpen också.   Det är mycket snack om att   pumpar som är 5-7 år gamla är för gamla. Men det stämmer inte, är bara bullshit. En värmepump är  konstruerad på samma sätt, innehåller samma delar, vare sig den är 40 år eller 2 dagar. Så det här snacket om att "nya är bättre är bara bullshit.
Jo det är bättre  styrning och lull lull ut på värmessytemet, men  själva grundkonstruktionen är samma. kompressor, förångare, strypventil ( expansionsventil) torkfilter  kondensor. En del pumpar har magnetventiler för styrning av gasflödet för att kunna köra flytande kondensering, alltså direkt på värmesystemet. Vidare alla ni som har elpannor som inte är "docknigsbara" det går utmärkt att docka, men det finns bättre eller sämre pumpar. Detta beror som sagt på styrningen.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 05 mars 2013, 18:56:48 »

Hej, de gamle modellerna  fixade inte så höga temperaturer på varmvatten. STopptemp 47-48 grader, då håller det runt 51-52 i tanken. 
Även dagens luftvattenskall ha en stopptemp på 50 grader max.  Vill man ha högre temp är det bättre att komplettera med en extra spetsberedare  som sista positioni slingan.
Läser  till kyl och värmepumpstekniker förnärvarande men har jobbat som säljare etc i 10 år  m värmepumpar och andra värmesystem.  En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var så ringa så det kunde lika gärna  bero påatt barnen flyttat hemifrån. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer på stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade då att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod på min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregående år och det har ändå varit kallare  denna vintern än förra.  Så sänk varmvattentemperaturen så har du en bättre anläggning.
Inga värmepumpar skall behöva gå över 50/55 grader. Det är lågtemperatursystem och kommer alltid att vara.  Varmvattnet är tom  så det är lönsammare att göra med en  elpatron än med värmepumpen när det är under 0 grader.  Dagens markvärmesegment klarar högre temperaturer men på bekostnad av besparingen och sitt copvärde. Dessutom  knaprar det på dess livslängd. Köp en 100 liters beredare på jula och smäll in, sänk temp till 47 grader, så håller din 00-pump länge.
Blev det en kolvkompressor när du byte kylmodul?  på 1115-10 får man en 12 kw scroll i stället för kollvkompressor. kan skilja i förbrukning i så fall misstänker jag
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 05 mars 2013, 18:52:27 »

max framledning ner till -7 på nibes luft vatten är 58 °C om jag inte minns fel, så elpatronen måste gått in hela tiden
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 mars 2013, 16:14:34 »

En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var så ringa så det kunde lika gärna  bero påatt barnen flyttat hemifrån. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer på stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade då att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod på min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregående år och det har ändå varit kallare  denna vintern än förra.

Om han sänkte totala driftkostnaden med 1/3 genom att sänka VV-tempen så måste det vara nåt allvarligt fel på den anläggningen.
Min stopptemp ligger på 55 grader och VV står för 14% av gångtiden på kompressorn. Även om man räknar man med sämre COP vid VV-produktion och en del tillskott så har jag svårt att tro att kostnaden för varmvattnet är mer än 1/5 av totala driftkostnaden.
Då har jag dessutom en luft/vatten-VP som är sämre än markvärme på att producera höga temperaturer när det är kallt...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 mars 2013, 10:15:33 »

Menar du att elpatron har bättre cop vid vv beredning än en luft/vatten när det är kallare än 0an  Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 05 mars 2013, 09:34:40 »

Hej, de gamle modellerna  fixade inte så höga temperaturer på varmvatten. STopptemp 47-48 grader, då håller det runt 51-52 i tanken. 
Även dagens luftvattenskall ha en stopptemp på 50 grader max.  Vill man ha högre temp är det bättre att komplettera med en extra spetsberedare  som sista positioni slingan.
Läser  till kyl och värmepumpstekniker förnärvarande men har jobbat som säljare etc i 10 år  m värmepumpar och andra värmesystem.  En kurskamrat här  har en 2025/vvm300 och han klagade över sina höga driftkostnader. Besparingen var så ringa så det kunde lika gärna  bero påatt barnen flyttat hemifrån. Jag bad honom om  hans inställningar och han hade varmvattentemperaturer på stopp 60 grader.
Jag sa till honom att sänka dem. Han hävdade då att han inte fick varmt vatten. Jag bad honom kolla blandningsventilen och den stod på min.. Han har sänkt sin förbrukning till 1/3 hittills  sedan oktober jämfört med föregående år och det har ändå varit kallare  denna vintern än förra.  Så sänk varmvattentemperaturen så har du en bättre anläggning.
Inga värmepumpar skall behöva gå över 50/55 grader. Det är lågtemperatursystem och kommer alltid att vara.  Varmvattnet är tom  så det är lönsammare att göra med en  elpatron än med värmepumpen när det är under 0 grader.  Dagens markvärmesegment klarar högre temperaturer men på bekostnad av besparingen och sitt copvärde. Dessutom  knaprar det på dess livslängd. Köp en 100 liters beredare på jula och smäll in, sänk temp till 47 grader, så håller din 00-pump länge.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 05 mars 2013, 04:16:10 »

Den ser väl tämligen lika ut mot alldeles innan?  Förbrukningen varierar ku naturligt något med temperaturen utomhus, då kompressorn drar olika mycket beroende på vilken temperatur den producerar.

Sedan kan ju ev. Brinen vara något varmare alldeles i början av körningarna om brinen ligger still i kollektorn mellan varven, men det lär ju vara en ganska kortvarig glädje.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 04 mars 2013, 21:21:29 »

Och då så har det tydligen gått tio dagar, för nu är elförbrukningen betydligt lägre när kompressorn inte går :-)
Men intressant att det ser ut som elförbrukningen minskat lite även när kompressorn går - den tycker man ju borde vara lika som innan (kompressor + cp)
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 27 februari 2013, 06:57:41 »

Och så här står det ju om jag faktiskt läser manualen (pinsamt att man som vanligt inte gjort det)
"Köldbärarpumpen följer normalt värmepumpens drift.
Ett särskilt funktionsläge finns för kontinuerlig drift
under 10 dagar, därefter automatisk återgång till normalläge (används innan stabil cirkulation erhållits)"

Meny 14, parameter "KB-pump" ställer man till en 1'a så får man till ovanstående.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 27 februari 2013, 06:46:11 »

Aaah, så måste det ju vara då, tack!  tummenupp
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 26 februari 2013, 20:36:53 »

Jag tror på smurfens teori; nu går båda pumparna konstant men förut så gick kalla cirkulationspumpen bara när kompressorn gick. Jag kollade upp effekterna på både CP för Nibe 1115 enligt manual på Nibe.se och för den modell jag kollade (finns olika manualer beroende på "årsmodell") var effekterna 170 W respektive 250 W. Summan blir 430W... lägg till 20 W för lite elektronik och du har dina 450 W som pumpen drar hela tiden nu...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2013, 17:54:21 »

Vid installering av ny vp brukar man ibland ställa så att kalla cp går hela tiden även när kompressorn står still så att man får cirkulation på brine och luften försvinner. Vet inte hur det funkar på din men på 1245 kan man ställa så cp går kontinuerligt i 10 dar och efter det går den med kompressorn.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 26 februari 2013, 17:47:52 »

Dom kan ha ställt brine cp i kontinuerlig drift om dom gjort ingrepp i vp så att luften ska försvinna lättare men låter kanske högt med 450 watt men en kraftig cp drar en hel del.
Men jag har väl bara två cp, en för varma och en för kalla sidan, och båda de går väl konstant på den fart man ställt in, har för mig de var på högsta innan också. Men effektförbrukningen utan kompressor och tillsats har fördubblats.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 26 februari 2013, 14:23:07 »

Lite skillnad kanske, men antagligen knappt märkbar. Däremot så tycker jag att det borde gå att hitta en inställning som gör att tanken laddas på max 2-4 körningar.

Och det enda sättet jag kan påverka hur ofta varmvattnet görs är ju genom att sänka starttemperaturen - för som jag förstod det från tidigare inlägg var min pump för gammal för att kunna ställa hur varmt vattnet ska bli vid enbart kompressordrift.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 februari 2013, 11:07:13 »

Lite skillnad kanske, men antagligen knappt märkbar. Däremot så tycker jag att det borde gå att hitta en inställning som gör att tanken laddas på max 2-4 körningar.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 26 februari 2013, 10:58:19 »

Varmvattenberedaren kan ta emot max 200 liter och en 15 kw kan leverera det på ett nafs (några minuter)  men varmvattnet inne i beredaren cirkulerar inte så det tar inte emot värmen därför bryter den nästan direkt. Sedan börjar den om igen. Troligen därför en mindre värmepump laddar en mantelberedare snabbare.

Hej!

Jag har möjlighet att köra varmvattencirkulation hemma, skulle det vara till nån fördel eller gör den lilla cirkulationen varken till eller från?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 februari 2013, 09:04:22 »

Dom kan ha ställt brine cp i kontinuerlig drift om dom gjort ingrepp i vp så att luften ska försvinna lättare men låter kanske högt med 450 watt men en kraftig cp drar en hel del.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 26 februari 2013, 08:58:48 »

Varmvattenberedaren kan ta emot max 200 liter och en 15 kw kan leverera det på ett nafs (några minuter)  men varmvattnet inne i beredaren cirkulerar inte så det tar inte emot värmen därför bryter den nästan direkt. Sedan börjar den om igen. Troligen därför en mindre värmepump laddar en mantelberedare snabbare.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 25 februari 2013, 07:11:29 »

Och nu (i Fredags) så är "kylmodulen" bytt, det första jag tänkte på var ju hur galet tyst det blev! Den gamla hörde man ju mer eller mindre från källaren upp till övervåningen ;-)

Hur som helst, noterade att det blir ju väldigt många starter per dag nu (innan bytet gick ju pumpen mer konstant, det var ju liksom bara en start per dag ...), så jag ökade upp gradminuterna innan kompressorstart till 120 igår, men den ser ju inte ut att lida för det utan den orkar ju rätt snabbt beta av dem ändå - är det bara att prova öka till man tycker det blir stora svängningar i innetemperaturen?
Sen värmer den inte varmvattnet lika mycket längre heller, så jag sänkte VVstart lite så den inte går stup i ett.

Sen ligger den på runt 450W nu när inte kompressorn går - hur kan det ökat då det bara är kylmodulen de bytt, är det nåt i den som drar ström också?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 07 februari 2013, 22:04:45 »

Är du säker på att du får ut rätt effekt från pumpen, så att du inte har gasbrist med dålig effekt som följd?  Ligger elförbrukningen på en normal nivå?

Har haft kylkillen på besök idag (till slut) och jag vet inte vad han gjorde men han mätte upp min kompressor (som borde vara 15kW) till 7kW ... Kanske inte så konstigt att den får kämpa lite ;)
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 12 januari 2013, 18:27:56 »

Har inte haft hem nån kylkille men några från VVS-firman var här i Fredags eftermiddag, vet inte om de kom fram till nåt eller om de kikar på det till veckan - men nu idag fick pumpen för sig att värma upp varmvattnet fort som bara den (dock med alla tre stegen elpatron) - kan det vara nån inställning de gjort?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 januari 2013, 12:36:28 »

Jag ser ju att patronen går in i tre steg (antar att den kopplar in den fas för fas) men några 9kW ger den ju iof inte (nu kanske inte det är nåt problem eftersom det ändå är så sällan det behövar kopplas in)
Bifogar en bild.

Hmm, den drar 2,5 kW på kompressor. Det låter lite för en 15kW tycker jag.

Min 12:a, som väl är klenare än en 12:a från tiden för din pump, drar snarare runt 3 kW, och min 10kW Stiebel börjar på på ca 3kW och går upp till 3,5 i slutet av en värmekörning, och den ligger närmare 4kW vid VV-körning.

Du borde nog ta hem en kylkille och kolla din VP.

Var grafen från idag? Det är ju inte speciellt kallt, och om den behöver braka på med 6kW tillskott dessutom känns ju nåt fel.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 11 januari 2013, 10:54:40 »

Om du inte har arbetstank, och har golvvärme (eller klimatsystem med separat cirkpump) kommer vattnet att cirkulera åt fel håll i radiatorsystemet när VP:n gör varmvatten, och det beror inte på trasig växelventil.

Testa att stänga golvvärmeshunten/shuntarna när den gör VV och kolla om framledningen till radiatorerna då blir varm. I så fall läcker växelventilen.
Får prova att stänga av - har tre golvvärmeshuntar och det kanske är så illa att de snor åt sig all värme "bakvägen" vilket innebär att det tar _mycket_ lång tid att värma VV? - kan det vara så illa?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 11 januari 2013, 10:50:22 »

Är du säker på att du får ut rätt effekt från pumpen, så att du inte har gasbrist med dålig effekt som följd?  Ligger elförbrukningen på en normal nivå?
Har ju bara bott i huset några år och det har varit renoveringar och så under tiden, men vi har iallfall sänkt elförbrukningen jämfört med tidigare ägaren - dock behöver ju inte det säga nåt eftersom allt inte var optimalt tidigare ...
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 11 januari 2013, 10:46:32 »

Stämmer bra med "bytte insatsen" men har du kollat så alla stegen fungerar på din 9kw el-patron så du inte har tappat en fas där.
Jag ser ju att patronen går in i tre steg (antar att den kopplar in den fas för fas) men några 9kW ger den ju iof inte (nu kanske inte det är nåt problem eftersom det ändå är så sällan det behövar kopplas in)
Bifogar en bild.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 11 januari 2013, 10:06:27 »

Men en 15kW pump bör ju värma varmvatten i ett nafs.

Jag stängde av semesterläget på min F1245-12 igår, och det tog ca 40 minuter att värma varmvattnet från ca 15⁰ tills elpatronen tog över (det sker ju en legionellakörning när man stänger av semesterläget), vilket händer runt 52⁰ eller så. Nu är ju den beredaren bara på 180l, men det ger ju en fingervisning om hur lång tid man kan räkna med att det skall ta.
visst men tänkte mer på det som han skrev i början extra varmvatten fixar kompressorn att höja temperaturen utan att patron hjälper till.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 januari 2013, 09:59:27 »

Men en 15kW pump bör ju värma varmvatten i ett nafs.

Jag stängde av semesterläget på min F1245-12 igår, och det tog ca 40 minuter att värma varmvattnet från ca 15⁰ tills elpatronen tog över (det sker ju en legionellakörning när man stänger av semesterläget), vilket händer runt 52⁰ eller så. Nu är ju den beredaren bara på 180l, men det ger ju en fingervisning om hur lång tid man kan räkna med att det skall ta.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 11 januari 2013, 09:23:17 »

Där ser man - då är det kanske inte växelventilen ändå! Jag tror för övrigt att de bytte "insatsten" - kan det stämma?
Och vi har ju inte problem med att det blir onormalt varmt inne, mer att det blir kyligt eftersom pumpen gör VV mer än 50% av dygnet - men frågan är ju om det kanske inte är nåt fel då? Det jag tycker känns konstigt är ju bara att för mig tar det över halva dan att värma upp varmvattnet medans andra med samma VPA gör det på 20 minuter.
Stämmer bra med "bytte insatsen" men har du kollat så alla stegen fungerar på din 9kw el-patron så du inte har tappat en fas där.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 11 januari 2013, 09:10:06 »

Är du säker på att du får ut rätt effekt från pumpen, så att du inte har gasbrist med dålig effekt som följd?  Ligger elförbrukningen på en normal nivå?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 11 januari 2013, 09:04:39 »

Där ser man - då är det kanske inte växelventilen ändå! Jag tror för övrigt att de bytte "insatsten" - kan det stämma?
Och vi har ju inte problem med att det blir onormalt varmt inne, mer att det blir kyligt eftersom pumpen gör VV mer än 50% av dygnet - men frågan är ju om det kanske inte är nåt fel då? Det jag tycker känns konstigt är ju bara att för mig tar det över halva dan att värma upp varmvattnet medans andra med samma VPA gör det på 20 minuter.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 11 januari 2013, 08:55:24 »

Om du inte har arbetstank, och har golvvärme (eller klimatsystem med separat cirkpump) kommer vattnet att cirkulera åt fel håll i radiatorsystemet när VP:n gör varmvatten, och det beror inte på trasig växelventil.

Jag får samma beteende i huset i Dalarna vid VV-produktion. Cirkpumpen till klimatsystem 2 suger vatten i framledningen, och trycker tillbaka det baklänges genom klimatsystem 1 (som använder VP:s cirpump). Jag planerar att installera en arbetstank och låta den separera flödena genom de olika klimatsystemen och använda separata pumpar för vardera klimatsystemet.

Om problemet med att det tar lång tid att göra VV beror på att växelventil läcker brukar det ju bli onormalt varmt inne. Värmen måste ju ta vägen någonstans. Du bör då också få onormalt varm framledning till golvvärmen om shunen står öppen.

Testa att stänga golvvärmeshunten/shuntarna när den gör VV och kolla om framledningen till radiatorerna då blir varm. I så fall läcker växelventilen.

Vad bytte de? Hela växelventilen?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 11 januari 2013, 08:02:56 »

Det blev ingen skillnad :( Fortfarande tar VV-körningarna lika långtid, och man känner att varmt vatten cirkulerar baklänges ut i radiatorerna.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 10 januari 2013, 18:29:35 »

Nu har röris varit här och bytt växelventilen - pumpen jobbar för fullt för att få upp tempen på radiatorerna - återkommer med info om hur det ser ut efter nästa VV-körning.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 10 januari 2013, 07:05:49 »

Var ned nu på morgonen och kollade, och mätte jag på framledningen till radiatorerna 5-6 meter från värmepumpen var de runt 33 grader, men på samma ställe var returen högre, typ 44 - kan det bli som så att vattnet pressas baklänges genom systemet om växelventilen läcker?
För gick jag upp en våning och kände på anslutningarna till elementen kände jag där att returen var varmare än framledningen (så länge VP gjorde VV) och elementet var lite ljummet och gött ;-)
Kollade jag dock an av shuntarna för golvvärme så var det framledningen som var varmast där fortfarande, men där sitter det ju också en cirkulationspump som försöker dra runt vattnet åt "rätt" håll. Men då borde ju det innebära att mina cirkulationspumpar (tre för olika golvvärmeslingor och så en i VP'n) jobbar mot varandra när det blir så här?

http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka&p=8
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 09 januari 2013, 22:11:26 »

Var ner och kände lite på rören (den gör VV nu) och det röret som går från växelventilen ut mot radiatorsystemet svalnar snabbt och efter en halvmeter känns det rumstempererat tycker jag - givaren till min logger sitter runt 30cm från växelventilen så den visar runt 30 grader. Röret som går från värmepump och till toppen på VPA'n blir riktigt varmt. Kollade även tempgivarna och de verkar vara i botten av dykröret (de tar emot nån metall när de är längst ned).

Skumt att den håller på över 16 timmar för att göra varmvatten! Det här lär jag ju definitivt forska vidare i känns det ju som.
Skakika hur det ser ut i morgon bitti och ta med mig IR-termometern ner då.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 januari 2013, 10:41:03 »

Såg nu att du hade en 15kW, min är ju bara en 5kW och laddar fullt på ca 45min, du som har lika stor tank borde ju ladda den fullt på runt 15min.
Min startar 2-4ggr per dag för VV så nåt(växelventilen?) verkar ju skumt hos dig.
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 09 januari 2013, 10:11:48 »

Ska kika på det nästa gång den gör varmvatten, nu sitter ju tempgivarna för VB rätt nära växelventilen så jag kan tänka mig att värmen kanske smiter över dit genom kopparrören. Men när du säger det så har jag ju nåt svagt minne av att det har varit hög temp på framledningen även när den gör VV.
Synd att jag lyckades strula bort VB-f och VB-r kanalerna i mmin logger igår så dem har jag inget data på bakåt tyvärr.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 januari 2013, 10:00:36 »

Ja, det är väl för att den skall värma huset lite grann mellan VV-körningarna.  Den värmer VV ca 45 minuter max och sedan värmer den huset 15 minuter för att återgå till VV.  Din pump verkar ha det riktigt jobbigt med VV tycker jag, är du säker på att växelventilen är OK?
Skrivet av: Boppen_
« skrivet: 09 januari 2013, 08:40:50 »

Hej och tack för svaret! Jag tror min är tidigt 2000 (inte jag som satte in den) så då har jag ju förklaringen iallfall!

Men den håller ju på en 15-16 timmar innan den då tycker att det är varmt nog i mitt fall (bifogar bild) - är det för att den går in och värmer radiatorerna där emelllan? På nåt sätt hade man ju hoppats den skulle kunna köra på i ett ryck upp till rätt temperatur ...

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 januari 2013, 08:11:49 »

Beror på ålder, i meny 3b kan man ställa in detta men denna meny kom nån gång i slutet av 2005 eller om det var 2006.
Min som tillverkades i början av 2005 har inte denna meny och för 5 år sen mailade jag Nibe om det gick att uppgradera.
Svaret var att det gick att byta centralenheten till en kostnad av 1325kr + moms och frakt men numera lär den väl vara utgången.

Har man inte denna meny går den alltid på driftspressostaten, den gör så varmt den kan tills trycket blir för högt.
Eftersom jag också har en 500l tank för VV som innehåller tillräckligt även om den skulle värma nån grad kallare samt en körning tar drygt 45min så önskade jag ställa ner tempen ett par grader för att skona VP från de högsta temperaturerna men det blev aldrig att jag uppgraderade.

Har du en nyare så har du meny 3b och kan ställa tempen men hur man fick fram den minns jag inte.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!