Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tycker ni jag ska välja för pump? luft-vatten/bergvärme  (läst 887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad b99andla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en 25 år gammal elpanna som behöver bytas och behöver lite utomstående hjälp för att göra mitt val. Har fått in offerter från Thermia samt IVT på bergvärme alt. luft-vattenvärmepumpar. Bor i Skövde.

Det är 24m ner till berget tror dom ungefär och vårt hus är 164 kvadratmeter som ska värmas upp (64 av dessa i källaren). Beräknad maxförbrukning är 24000KWh.

Offerterna ser ut som följer (alla inkluderar insättandet av 5st element):

Thermia
Bergvärme med Diplomatpump, 157500:-
Luft-vattenpump Atria, 127500:-

IVT
Bergvärme med Greenline HT, 149500:-
Luft-vatten Otpima, 114500:-

Vad tycker ni att jag ska välja, är det skäligt att borra med den relativt lilla villan vi har?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skillnaden i besparing mellan de 2 alternativen ligger på ca 2 MWh/år till bergvärmens fördel om ditt värmebehov är ca 20 MWh.

Så det tar ca 15-18 år att tjäna in bergvärmen jämfört med luft/vatten om elen kostar 1 kr/kWh.

Å andra sidan så tar det ca 10 år att tjäna in det billigaste alternativet, Optiman med samma elpris, jämfört med elvärme. Men jag misstänker att du anser att elpannan är på väg att gå ur tiden så då får du räkna av kostnaden för en ny elpanna när du räknar på investeringen.

Slutligen så se till att de nya radiatorerna är rejält tilltagana, ju lägre framledningstemp du kan ha desto större besparing får du.

Jag skulle nog i din situation satsa på en luft/vatten men jag skulle nog även ta in en offert på en CTC EcoAir.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!