Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i källaren  (läst 16464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HakanOberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kallt i källaren
« skrivet: 26 maj 2004, 12:52:49 »
Installerade bergvärme i feb.
160 meter. Nibe1115 med ack.tank för tappvattnet. Fungerat utmärkt tills nu då det bli varmare ute. Då blir det för kallt i källaren. Utegivaren "säger" väl att det inte behövs så mycket produktion. Kan en rumsgivare i ett av sovrummen i källaren avhjälpa detta? En annan olägenhet är att det nu knäpper kraftigt i elementen, det gjorde det inte när vi hade elpannan. Cirkulationspumpen driver ju bara värmen när växelventilen för värmebärande vatten står mot värmesystemet. När tappvattnet värms går cirkulationpumpen mot ack.tanken. Termoststerna på elementen i källaren står på max. Elementtemperaturen växlar mellan hett och kallt. Är det riktigt? Vad kan göras? Ska jag komplettera med en separat cirkulationspump för värmen som går hela tiden

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Kallt i källaren
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2004, 16:16:10 »
Grattis !!!

Du har fÃ¥tt knäppande element, det beror pÃ¥ att temperaturen pÃ¥ vattnet i elementen/rören pedlar kraftigt och snabbt.  Du skulle haft en CTC echoheat sÃ¥ hade du sluppit detta bekymmer.

Vet att ibland har detta av hjälpts med en ackumulatortank och shunt. En rumsgivare hjäper inte i detta fallet (rätta mig om jag har fel), en extra cirkpump vet jag inte, är lite tveksam till det. För det det du behöver är "jämnare" värme till elememten.

Har du någon inställning så du kan sätta en min framledningstemperatur på VP ? (känner ej till nibe's alla inställningar)Detta kan kanske göra att du får bättre värme i källaren. Och minska problemet med knäppningarna.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad HakanOberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kallt i källaren
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2004, 16:26:50 »
Tack för svaret men jag tänker inte byta till CTC...... ;)
Knäppninmgarna kan jag nog få bukt med, eller lära mig leva med. Det problem jag helst vill ha hjälp med är kyla i källaren. Är en rumsgivare lösningen?

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kallt i källaren
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2004, 17:51:46 »
Intressant det här med knäppningar. Har tagits lätt av de säljare som säljer denna typ av pump ( ivt, nibe,vamitek ) och som tittat pÃ¥ vÃ¥rt hus. De  förnekade inte att det kan finnas hus med sÃ¥dant. Som botemedel ansÃ¥gs i första hand att man bör se till att rören har möjlighet att röra sig i rörupphängningar o genomföringar.
En av representanter trodde att ett 100 liters körl före första elementet inte gör mycket nytta för att minska temperaturstöten, en annan trodde att just detta vore effektivt.  Meningarna är delade sÃ¥ som ..

Alla representanterna tyckte att man borde ha ett element i pannrummet. NÃ¥gon tyckte att vi bör överväga att fixa bl a sommarvärme i källaren lÃ¥ta installera en slinga till ett nytt element (fläktkonverter) centralt  i källaren eller i vart fall fixa ventil o avgrening för framtida slinga . Jag inser nyttan i vÃ¥rt hus för att sänka tempen vintertid o leda upp värme till entreplanet men förstÃ¥r inte nyttan pÃ¥ sommarn

GÃ¥r det i Ditt fall att ha termostater pÃ¥ elementen i vÃ¥ningsplanen? I sÃ¥ fall skulle Du kunna prova att sätta  dem sommartid pÃ¥ 18 grad och koppla bort väggtermostaten i vÃ¥ningsplanet  Ã¶ppna ventilerna pÃ¥ elementen i källaren o köra pÃ¥ lämplig lÃ¥g kurva / gradminuter. Skulle detta funka? Alternativt ha en rumstermostat i källarrummet
« Senast ändrad: 26 maj 2004, 23:54:47 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Kallt i källaren
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2004, 21:12:14 »
Det finns ett par alternativ för att få varmare i källaren.

För det första kan vi konstatera att du förmodligen kommer att ha kallt i källaren större delen av sommarhalvåret, detta p.g.a. att huset som sådant egentligen inte behöver något värmetillskott.

Hur du löser detta med befintlig utrustning är pricis som du säger att sätta en rumsgivare i källaren som ser till så att den värme som behövs även produceras och tillförs.

Problemet är att du dÃ¥ kommer att fÃ¥ "tropisk" värme i de övre vÃ¥ningsplanen. För att undvika detta mÃ¥ste du ställa in termostaterna där pÃ¥ 18-20 grader. Detta kommer förmodligen att innebära att du fÃ¥r relativt mÃ¥nga start och stopp pÃ¥ din värmepump, dÃ¥ endast nÃ¥gra radiatorer kommer att avge värme. (Detta skulle även bli fallet med en CTC.  ;) )

Ett annat alternativ, och kanske det enklaste, är att sätta in ett elektriskt fläktelement som fÃ¥r hÃ¥lla upp tempen nÃ¥n grad under sommahalvÃ¥ret i källaren. Men det vill man ju egentligen inte  :-[ :-X

Ett tredje alternativ kunde vara (nu spekulerar jag  ;D ) att köpa en fläktradiator som du kör pÃ¥ ganska högt fläktläge. Denna fläktradiator skulle dÃ¥ ta överskottsvärmen frÃ¥n husets övre vÃ¥ning/vÃ¥ningar och tillföra denna i källarplanet. Säg att du har 18 grader i källaren och 24 grader i huset i övrigt - det ger en tempdiff pÃ¥ 6 grader och borde kunna ge ett antal hundra watt värme till källarvÃ¥ningen.

Ett fjärde alternativ kunde vara en sk. värmeförflyttare, som tar luften från övervåningen och blåser in den i källaren, du måste då se till så att motsvarande mängd luft kan passera åt andra hållet. Exakt hur detta görs vet jag inte, men det borde gå att lösa. Ett problem här kan vara m du har s.k. "källarlukt" i källarplanet, den vill du kanske inte få upp i huset. Men har du fräscht i källaren borde det fungera.

När det gäller knäppningarna så tror jag att det i de allra flesta fall beror på att det kommer hetvatten ut i radiatorkretsen när trevägsventilen växlar från varmvattentillverkning (+55 gr) till radiatorvärmning ~20-25 gr. Den hastiga temperaturväxling som då uppstår när det kommer 40? (det som rymms i VV-beredarens mantel) liter hett vatten ut i radiatorkretsen gör att kopparrören utvidgas och knäppningarna uppstår. Detta borde Nibe ta på större allvar! jag tror att man skulle kunna lösa detta genom att sätta in en trögare trevägsventil än den de använder sig av nu. Att man sätter in en liten acktank som skall utjämna temperaturväxlingarna fungerar också, men en annan trevägsventil skulle göra det hela så mycket enklare.

Själv har jag inga problem med detta i själva bostadsdelen - detta tror jag till stor utsträckning beror på att jag i alla genomföringar genom golven (har dragit mina rör i krypgrunden) har sett till så att jag har tillräcklig rörelsemarginal där rören går upp genom trossbotten. Där rören kommer upp genom golvet har jag sedan jag centrerat rören i hålen satt fogmassa runt kopparrören - detta gör att rören inte kan röra sig ovan golvet, och därför inte påverkar radiatorerna eller deras konsoller.

I ekonomidelen har jag dragit synliga rör, på väggar och under tak. Och där hörs det en del knäppningar när trevägaren växlar, men för oss har det ingen betydelse då vi bara har förråd och hobbyrum där.

Min rekommendation är därför - tvärtemot experternas att du skall försöka se till att fästa rören så bra du kan - dock måste du se till så att det finns någon möjlighet för rören att växa och krympa, t.ex. i en rörböj. En del tankearbete krävs för att få det att fungera, men det kan vara värt ett försök.

Mycke text blev det, men det kanske kan ge dig några uppslag i alla fall.

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Kallt i källaren
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2004, 23:28:57 »
Citera
Detta kommer förmodligen att innebära att du fÃ¥r relativt mÃ¥nga start och stopp pÃ¥ din värmepump, dÃ¥ endast nÃ¥gra radiatorer kommer att avge värme. (Detta skulle även bli fallet med en CTC.   )

Jag vet inte vad måga stopp men för dig rickar är väl allt över 10 för många :)

Citera
Tack för svaret men jag tänker inte byta till CTC......

Ja det skall du inte behöva, ville bara på peka att CTC inte har det bekymmret. (vad jag har hört eller skall jag säga INTE har hört :) :) :)

Vet inte om jag har fel men diskuterades inte det att  rumsgivare för vissa märken (vet ej om alla ) INTE reglerade tempem uppÃ¥t utan endast "bröt" pumpem i för tid om man uppnÃ¥dde rätt temp. (kan minnas fel här).

1 ) Borde inte det enklaste vara att på markvåningen säga, Termostater PÅ. och ställa dessa på 21 grader (eller vad du nu vill ha) och köra vp'n som en elpanna.
(slipper alla start och stopp) fast du hade en 1115:a
så det kanske inte går.

2) markvåningen termostater PÅ, acktank som första element , för att öka vatten vloymenoch minska start och stoppen.

.... lite vilda förslag....... för att utöka tanke bannorna...





CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kallt i källaren
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2004, 23:32:27 »
Ta en snabbchans, det kan va konsollerna (fästena) till radiatorerna!  smörj dom med lite olja (tex symaskinsolja). Radiatorn kanske trycks i väg lite av rören när dom expanderar.
Om det inta är där lyssna runt, kanske du kan lokalisera ljudet.
Är det nån viss genomföring bara kanske du kan försöka få röret fritt där, om du karvar så det blir styggt finns det brickor/stossetter att sätta dit, köp dom först isåfall så du ser hur stor dom är!!
En liten ack löser det där tex 100 liter den gör också att vp slits mindre!!
Skriv gärna igen om du lyckas få tyst på knäppningarna!
Kall källare!? hur varmt vill du ha!? du skulle kanske kunna köra jättehög kurva några dar med bostadsdelan avstängd... får du upp tempen till rimlig nivå klarar det sig sen (kanske). Rickards idé, kanske skulle va nåt kyla bostadsdelen via en fläktradiator i källaren!!!
Att cirkulera luft kan ha sina sidor, tex radonhalten i källaren bör man ha koll på först, och även ev. fukt/mögel.
Lycka till!!
Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Kallt i källaren
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2004, 23:40:35 »
Jag skulle inte cirkulera luften , ( pga matos, fukt, mägel radon mm.) i såfall är det en mekanisk ventilation med någon form av återvinning (FTX)
 som för värmer friskluft  innan den den gÃ¥r ut i huset.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Kallt i källaren
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2004, 00:15:12 »
Rumsgivare funkar så här.
Styrdatorn känner av utetempen, det och värmekurvan ger ett börvärde för framledningstempen.
Finns det en avvikelse i rumstempen frÃ¥n önskad temp  justerar datorn värmekurvan (paralellförflyttar) och därmed börvärdet för framledningstemperaturen. ( rumsgivaren kör inte pÃ¥ sÃ¥ att önskad temp nÃ¥s!!!
Därför är det viktigt att köra utan rumsgivare ett tag så att man hittar rätt värmekurva!!
Sen går det justera hur känslig rumsgivaren skall vara, om den får styra allt för mycket kan tillskottet aktiveras i "onödan" redan vid små avvikelser so vp kanske kan klara av tex vid vädring!

Hmmm mycke om lite vart det där!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Kallt i källaren
« Svar #9 skrivet: 27 maj 2004, 08:51:32 »
Citera
Finns det en avvikelse i rumstempen frÃ¥n önskad temp  justerar datorn värmekurvan (paralellförflyttar) och därmed börvärdet för framledningstemperaturen. ( rumsgivaren kör inte pÃ¥ sÃ¥ att önskad temp nÃ¥s!!!

JA, så vill jag ha det men hade hört/läst något annat , eller så är det bara en hop mix med ngt annat.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ph

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Kallt i källaren
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2004, 10:54:08 »
Hej hadde samma problem med min anläggning en nibe 1210 7a knäppningar i elementen och kallt i källaren.Elementen löste ja med 5-56 "olja" på upphängingana bakom elementen "billigt" och knäpptyst. Jag har oxo källarhus som när det blir sommar blir kall.ja satte upp lägta framledningtemp till 30 grader och så stänger ja av vreden på övervåningen ja har inga termostater men har du det så är det ju bara att ställa dom på önskad temp

peter

Utloggad HakanOberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kallt i källaren
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2004, 11:41:43 »
Får du inte onödigt många VP-starter då?

Utloggad ph

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Kallt i källaren
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2004, 12:11:18 »
22000 starter 11000tim på 3år vet ej om det är normalt.Ja har trixat lite enligt rön som tex på detta forum.Gradninuter -120 minta tid mellan starter 40 min varmvatten 41grader isället för 44.Man får trixa lite tills det blir bra.
« Senast ändrad: 27 maj 2004, 15:36:24 av ph »

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:Kallt i källaren
« Svar #13 skrivet: 27 maj 2004, 12:51:12 »
Varför inte sätta in ett (eller flera) element på den slinga från VP:n som leder runt vv-beredarens mantelvatten för vv-uppvärmningen? Då får du uppvärmning i källaren året runt. Ev kan du behöva en liten cirk.pump på slingan om du använder dig av flera element. Stora element => rejäl uppvärmning, små element ger det omvända.
Visserligen tror din VP att du är rackarns storförbrukare av varmvatten, men det (och ett antal fler starter) är väl ganska lätt att leva med? Särskilt som du slipper frysa i källaren.  Ungefär sÃ¥ har jag haft det under flera Ã¥r. Fast istället för element har vi en golvvärmeslinga pÃ¥ mantelvattnet. PÃ¥ detta vis fÃ¥r vi golvvärme i bl a badrummet när huset i övrigt inte behöver elementuppvärmning. PÃ¥ vintern slÃ¥r jag om sÃ¥ att golvvärmen kopplas in med övriga element.  
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Kallt i källaren
« Svar #14 skrivet: 28 maj 2004, 08:13:55 »
En enkel lösning för att värma sommartid är att hänga på en eller flera radiatorer före vx-ventilen och ta in returen på vanliga returen. Samt att se till att cirkpumpenpumpen går hela tiden.

Knäppningar i rören kan i bland lösas med en bypassledning med egen c-pump som ser till att radiatorvattnet cirkulerar hela tiden i rören och då kommer att blandas när vx-ventilen skiftar från vv till värme. Knäppningar förekommer även i hus med vanlig shuntventil som på CTC även om det inte är lika vanligt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!