Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i källaren  (läst 16524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kallt i källaren
« Svar #15 skrivet: 28 maj 2004, 17:03:23 »
Egentligen tror jag ganka mycket på mitt förslag om att sätta in ett fläktelement som tar värmen från övervåningen och blåser ut den i källaren.

Denna funktion får du om du enbart cirkulerar radiatorvattnet i ditt system, fläktradiatorn i källaren får då inkommande vatten från radiatorerna på övervåningen. Detta vatten kommer normalt under sommaren att VÄRMAS av radiatorerna - fläktradiatorn i källaren blåser sedan den svala luften från källaren genom radiatorn och den värme som tidigare absorberats på övervåningen frigörs i källaren.

Det kostar förstås en slant, men du kommer på så sätt att få svalare på övervåningen och varmare i källaren, detta utan att värmepumpen behöver arbeta med annat än varmvattenproduktion.

Denna lösning bör du dock låta någon kunnig dimensionerare räkna på då temperaturdifferanserna i systemet blir relativt låga, vilket gör att de effekter vi pratar om blir ganska små.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Kallt i källaren
« Svar #16 skrivet: 28 maj 2004, 20:39:38 »
Att få värme via radiatorvattnet är dömt att misslyckas. Tempskillnaden mellan radiatortempen på varm övervåning och kall källare ger inte mer effekt än vad cirkpumpen drar.

En lösning är att dra ett spirorör och sätta en fläkt i det. Varm luft från övervåningen värmer då källaren. Systemet har funnits att köpa tidigare med färdiga tjusiga rektangulära kanaler och kolfilter och fläktar minns inte fabrikatet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Kallt i källaren
« Svar #17 skrivet: 29 maj 2004, 10:54:51 »
En yttre bypass med cirkpump samt en volymkärl på 100l, skulle kunna lösa både knäppningar och värme i källaren.
Volymkärlet ansluts mellan värmepump och bypass.
Denna lösning gör det möjligt at stänga av radiatorerna på övervåningen och enbart köra radiatorerna i källaren.

Nu är detta en Ivt lösning så det är inte säkert att din Nibe installatör har lust att göra detta ;)
Jag tycker att installatören är skyldig att åtgära detta i första hand. Åtminstonde försöka att reducera knäppningarna.

Annars kan en vanlig luftavfuktare i källaren hjälpa, torr luft känns mycket varmare en fuktig.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kallt i källaren
« Svar #18 skrivet: 29 maj 2004, 17:19:17 »
Citera
Annars kan en vanlig luftavfuktare i källaren hjälpa, torr luft känns mycket varmare en fuktig.

Genialiskt!

Självklart skall du så snabbt som möjligt köpa en (Woods ?) avfuktare till er källare.

När den avfuktar luften får du dels en bättre miljö i källaren, luften upplevs varmare och den blir dessutom lite varmare.

Att det blir varmare i källaren om du kör en avfuktare beror på att den energi kompressorn i en kondensationavfuktare av Woods typ förbrukar blir till värme i den lokal den avfuktar.

Nu vet jag inte vilken effekt de har på sina kompressorer, men det bör du kunna läsa dig till.

Värmen som den avger kunde du i och för sig lika gärna kunna tillföra med en elradiator, men som sagt var så upplevs torr luft varmare än fuktig, varför du inte behöver ha lika hög temp som du skulle behöva om du inte hade en avfuktare.

Köp en avfuktare, det får bli mitt slutliga råd.

/Rickard

Utloggad HakanOberg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kallt i källaren
« Svar #19 skrivet: 30 maj 2004, 10:50:53 »
Tack för alla förslag jag fått, fantastiskt vilket genomslag detta utmärkta forum har.
I min källare är det flera skilda rum som fordrar rumsvärme. Gillestuga, 2 sovrum, dusch/relax och en tvättstuga. Rören är ej sektionerade mellan ö.v och källare vilket gör det svårt att genomföra de flesta lösningsförslag jag fått. Det jag egentligen vill åstadkomma är att pumpen producerar viss värme trots att utetempen indikerar till reglersystemet att "ingen värmeproduktion behövs".

admin

  • Gäst
admin
Re:Kallt i källaren
« Svar #20 skrivet: 30 maj 2004, 11:07:13 »
Köp då en rumsgivare som du placerar i källaren, öka värdet för gradminutunderskott till ca 300
värdet för el-tillskott till ca 1000.
min stopptid för kompressor ställer du på högsta möjliga värde, vilket i min Nibe 1210-7 är 60 minuter, förmodligen även på din.

Med dessa ändringar i styren kommer du att få ca 10-15 starter/dygn, vilket kan anses tämligen normalt.

Ställ termostaterna i övervåningen på lägsta möjliga värde, eller stäng av radiatorerna helt om det är möjligt.
I källaren har du helt öppna termostater, skulle du få besvärande sus i radiatorerna p.g.a. av höga flöden när du bara värmer källaren kan du sänka varvtalet på cirkpumpen ett snäpp.

En avfuktare i dusch/relaxavdelningen kan ändå vara en god ide, samt hjälpa till med uppvärmningen av källaren!

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!