Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Lösnings fundering  (läst 6865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2011, 07:41:06 »
Varför skulle inte CTC ECO AIR 107 funka , är den för liten till mitt behov ?? dagens behov på 3 kubik olja,

3m³ olja motsvarar ca 30000kWh värme med el men med en pannnverkningsgrad på ca 85% så får du endast ca 25000kWh värme ut i dina radiatorer
med 25000kWh behöver du minst en pump på 8kW för att klara dig utan elspets ner till ca -5°C
så jag är med Larryd om att du skall ha en större pump på ca 9-10kW för att hålla eltillskottet på ett minimum eftersom elpriset troligtvis inte kommer att gå ner innom överskådlig framtid.

Det har pratats om andra lösningar för högtemp vilka lösningar är det ??
Skulle uppskatta alla tänkbara rekommendationer till en vettig lösnig ,

Ett högtempsystem är Daikin Altherma HT som kan leverera 80°C värme till radiatorerna om det behövs
fast jag skulle nog satsa på en vanlig pump (Nibe,CTC,Bosch/IVT,Thermia) och sedan byta radiatorer i stället och ev. montera fläktkonvektorer i källaren
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2011, 20:48:14 »
Och jag skulle inte byta radiatorer om den inte läckte. Fläcktkonvektor kommer aldrig in i mitt hus. Finns MKT bättre lösningar än en blåsande fläkt.
 *vinkar*

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2011, 20:56:10 »
Jag tycker du ska köra cirkpumpen hela tiden och shunta för hand i några dagar helst när det är kallt och kolla vilken temp som du behöver köra ut på raddarna det är viktigt att veta vid dimensioneringen *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2011, 21:23:16 »
ja annars så kan en "bra" projektör/försäljare som kommer ut på plats och tittar /räknar lite på u-värden Radiastorlekar för rummen ganska snabbt avgöra vad som kommer att krävas i framledningstemp.

Ett "högtempat" system kräver ungefär 60 grader vid minus 15 grader ute . Rätt injusterat ligger returen pÃ¥ ca 45 grader . Ett normal Ã¥r är det kallare än -15 grader ca 89 timmar om Ã¥ret i zon 1   :)   
Väljer man rätt V-P efter det termiska skalets behov sÃ¥ kommer det att fungera  Thumbsup   det kräver lite mer av installatören . Man fÃ¥r termostater i alla rum utom 1. (monterar alltid en ventil handreglerad för att säker ställa flödet till 100% för cp)  det gÃ¥r ocksÃ¥ alldeles ypperligt att fulleffekts dimensionera en ett sÃ¥nt system ,   " Högtempat" och v-p Fungerar  fint med lite hederlig vvs teknik som anpassas pÃ¥ plats
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2011, 22:07:19 »
NÃ¥got som jag ska kolla in när min ECO-air lämnar in är en CO2 värmepump.  Där ska man köra" huset tvärt om mot vad man normalt gör med en traditionell värmepump. Man ska eftersträva en lÃ¥g returtemperatur frÃ¥n radiatorsystemet, alltsÃ¥ relativ hög framledningstemperatur och lÃ¥ga flöden. ( nästan som självcirkulation) Man bör se till att element är svala i botten,  inget element kortsluter och skickar varmt vatten tillbaka till VP. Man ska dÃ¥ köra med lÃ¥ga vattenflöden, framlednings temperatur bort mot 65-68 grader och dÃ¥ en retur pÃ¥ kanske 40 grader. Ju högre diff-temp ju högre COP.
Så shunt 100% öppen och behåll termostaterna på dina element så de är de som stryper flödet genom varje element.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2011, 22:13:41 »
Wedberg .. i ett värme system ska det inte finnas något element som ska kortsluta kretsen .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2011, 07:52:05 »
HEj

JAg tog mig tid att möte framlednigstemperaturen (ca 3 dm) från oljepannan på röret ut mot elementen där hade jag ca 48 grader och i retur så hade jag ca 38 grader, panntemeraturen är inställd på 73 grader , så förstår jag rätt så klarar CTC ECO AIR en max framtemperatur på 55 grader och retur på 48 grader, känns som att jag skulle kunna klara mig utan att byta ut radiatorer, kanske vid behov i något rum ifall det skulle bli för kallt,

Nu till min fråga ,

ska jag satsa på en ECO AIR med ECO LOGIC som kopplas till min nyvarande oljepanna, där oljepannan får står för spetsvärmen dom kallaste dagarna ( oljepannan kan lätt konverteras till en pelletspanna med byte av brännare)

eller ska jag slänga ut oljepanna helt och förlita mig helt på en CTC ECO EL panna med en ECO AIR ,

//Kostas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!