Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus  (läst 6028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« skrivet: 15 april 2016, 18:01:38 »
Hej

Jag är danska, så ledsen om detta är inte helt korrekt svenska.

Vi har installerat en Diplomat Duo Optimum 10 med pool interface installed.

Data Hus 190mm2 21 grader och inomhuspool 30000liter, 35 grader varmt

Men jag tycker är märkligt är ventillen mellan poolen och huset är en elektromagnetisk ventil, och inte en shuntventilen att styra värmen bedere.

Detta är som om poolen har först prioritet, och hus en annan prioritet. Denna gör vi en viss tid ner till 17 grader i huset! (Som det var att värma upp vattnet från 25 till 35 grader)

Jag har pratat med Thermia support, sade de skulle systemet växla mellan huset och poolen var 20 minuter?

Men det gör det inte. för alla rör för husuppvärmning iskall. (7 dagar hade bara huset, varvid temperaturen var inga problem.)

Några idéer vad jag kan göra.

Mvh
Jan - Helsingborg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #1 skrivet: 16 april 2016, 11:45:10 »
Hej!
Jag kollade manualen och den förklarar inte riktigt hur den prioriterar mellan pool och husvärme.
Det finns ingen inställning för detta vad jag kan se.
Tror dom blandar ihop detta med varmvattenstyrningen där man kan styra prioriteten.
Men om POOL HYSTERES är 2 °C (differensens mellan start och stopp temperatur) så kommer du i framtiden slippa detta problem.
Det är då en engångshändelse att den måste höja temperaturen i poolen från 25 °C till 35 °C.

Dock är det ingen bra idé med en shunt, värmeväxlaren till poolen jobbar troligen i ett helt annan temperaturintervall än husets radiatorer, den går inte att värma hus och pool samtidigt.
« Senast ändrad: 16 april 2016, 11:47:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #2 skrivet: 16 april 2016, 18:33:42 »
Jag fick veta att det tar 3 timmar att värma 1 grade i en 30.000 liter pool, då detta kommer att innebära, den tar all värme i 6 timmar om hysteres är 2 grader.
En vinterdag utan värme i 6 timmar i huset, kan det bli riktigt kallt.

Jag har även försökt att hitta en handbok för hur man justerar värmefördelningen mellan huset och poolen. men Google kan inte ge mig ett svar.

Några har sagt till mig pool interfaces kortet er för en udenhus pool, den värms endast på sommaren, inte på vintern där, jag behöver värme till huset och poolen.

Jan P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #3 skrivet: 17 april 2016, 17:02:15 »
Aha, du vill hålla poolen varm hela vintern?
Du kan ställa ner värdet på POOL HYSTERES till 1 °C.
Men som du påpekar så kommer den avbryta husvärme under ca 3 h då den värmer poolen.
Hur är poolen placerad i huset?
Kan man anta att den värmer en del av huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #4 skrivet: 17 april 2016, 18:31:24 »
Poolen är en del av huset, det används en hel del, så det bör vara 35 grader hela tiden.

ja det gör, antingen värmer huset eller poolen, och bara byta till huset när poolen er värms till setpoint. (nu 30 grader)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #5 skrivet: 17 april 2016, 19:09:28 »
Det jag tänker på är att en pool på 30 kubikmeter värmer upp utrymmet runtomkring poolen.
Så även om värmepumpen värmer poolen så kommer en del av den värmen sen gå över till huset.
Men utrymmen längre ifrån riskerar att bli kalla under tiden.

Jag har faktiskt ingen bra lösning, normalt värmer man pooler sommartid. :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #6 skrivet: 17 april 2016, 19:27:22 »
Men innan vi hade en Is-pind installerad och detta fungered fint med varment.

Den stora skillnaden mellan dessa två installationer är:
På Ispinnen vid utgången av varme vatten, vi havede 3 cirkulats pumpar (varmt vatten, pool och hus)
när en av sakerna kallas på värme började Ispinnen, och om två kallas värmen så startat 2 pumpar etc.

Ispinnen stoppas igen när den sista pumpen stoppas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #7 skrivet: 17 april 2016, 19:38:47 »
Men innan vi hade en Is-pind installerad och detta fungered fint med varment.

Den stora skillnaden mellan dessa två installationer är:
På Ispinnen vid utgången av varme vatten, vi havede 3 cirkulats pumpar (varmt vatten, pool och hus)
när en av sakerna kallas på värme började Ispinnen, och om två kallas värmen så startat 2 pumpar etc.

Ispinnen stoppas igen när den sista pumpen stoppas.

Men hur funkade detta då t ex varmvattnet behöver ca 50 °C framledningstemp och huset kanske 30 °C?
Eller värmdes huset med fast kondensering (samma temperatur till allt + shunt)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #8 skrivet: 18 april 2016, 05:45:16 »
Det var samma temperatur för det hela. Det fanns installerade stängs mellan poolen och huset.

Detta är frusterene betala 120000kr att installera en ny anläggning, som inte kan vara varma huset och poolen samtidigt.

Jag frågade installatören om man inte installera två system för huset och poolen. Men han sa nej, kan detta göra båda sakerna.

Men idag skal jag ring till Thermia, prata med dem, om detta är rätt system vi har installered. Och vad som bör göras för att få det att fungera.

Det mÃ¥ste vara 35 grader, min fru har problem med sina leder, och detta hjälper henne. Och nu i 2 veckor, Poolen har inte uppnÃ¥tts 35 grader ännu. Hon fÃ¥r mer smärta och dagende gÃ¥r.  :(

Detta är en godkänd person som har sålt och installerat systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #9 skrivet: 18 april 2016, 07:32:32 »
Jag tror det hela går att lösa, det finns några olika metoder.
Thermians styr kan dock inte lösa det hela på egen hand, den kommer att värma poolen i första hand så länge som den inte uppnått stopptemp.
En enkel lösning är att placera pooltempgivaren på ett smart ställe, typ rätt högt upp i poolen och i närheten av utloppen från värmeväxlaren.
Då kommer den reagera snabbare när värmepumpen värmer poolen så att den inte håller på lika länge.
En variant på detta är att sätta poolgivaren direkt på röret efter värmeväxlaren men då måste man testa fram vilket HYSTERES POOL som funkar eftersom den annars bara värmer poolen någon minut i taget.

En lite mer komplicerad lösning är att sätta en timer på pooltempgivaren så att den är aktiv t ex 30 minuter åt gången och övrig tid kopplas ett fast motstånd in som lurar systemet att poolen inte behöver värme så att huset kan värmas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #10 skrivet: 18 april 2016, 07:36:13 »
Vill ni ha poolen lika varm året runt?
I så fall borde det inte vara ett stort problem om ni har samma temperatur hela tiden och ställer ned pool hysteres till 1 grad.
Det blir inte så kallt i ett hus på 3 timmar.

Dock har jag några funderingar om hur ni täcker poolen, har ni isolerande pooltäcke på den när den inte används?

CarlN:s lösning med en timer som kopplar in/ur ett fast motstånd som simulerar 40 grader varmt i poolen är nog billigast och bäst.

Annars är nog enda "garanterade" lösningen en arbetstank och 2 externa cirkpumpar, en för värme, och en för poolvärme, men det blir dyrt...
När poolen behöver värme så startar cirkpumpen till poolvärmeväxlaren (istället för att växla en trevägsventil som idag) och poolen värms utan att det innebär att huset blir kallt.

För att det här skall fungera måste ni sätta in ett värde för "min temp" i arbetstanken, lägsta temperaturen som det får vara i tanken = den lägsta temperatur som krävs för att hålla poolen varm om du kör värme till pool kontinuerligt. (cirkpump som pumpar vatten mellan tank och poolvärmeväxlare i drift hela tiden)

För att det inte skall bli för varmt i huset mÃ¥ste ni  ha fungerande termostater pÃ¥ alla radiatorer, vilket jag utgÃ¥r frÃ¥n att  ni har om ni tidigare värmt med en ispinne.

Låt oss säga att ni behöver 45 grader varmt vatten i cirkulationen till poolvärmeväxlaren för att poolen skall kunna hållas 35 grader varm, då kommer börvärdet för värmepumpen under större delen av året vara 45 grader, bara när det är så kallt ute att huset behöver varmare vatten än så kommer värmepumpen att arbeta med högre börvärde än så mot arbetstanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #11 skrivet: 18 april 2016, 07:54:01 »
Jag har gjort ett misstag.  >:( Detta är en Thermia Atec 11
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia-Varmepumpar---Atec.pdf

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #12 skrivet: 18 april 2016, 07:58:58 »
Vill ni ha poolen lika varm året runt?
-ja

...har ni isolerande pooltäcke på den när den inte används?
-ja


Lösning med ett motstÃ¥nd, sÃ¥ det stannar värmen till poolen i exempel 1 timme. Detta kan vara en bra och enkel idé.  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #13 skrivet: 18 april 2016, 08:20:34 »
Jag hittar ingen vettig manual för interfacet, har du någon länk till det.
Vissa tillverkare, (t.ex. Nibe) har färdiga kontaktingångar på tilläggskorten för att blockera tillbehöret med en kontaktfunktion.
Jag tycker att det borde finnas även på din värmepump.
Eller som "installatören" redan påstått, att det borde gå ställa maximal drifttid på de olika förbrukarna valfritt.

En timer är en bra lösning som ger dig möjlighet att ställa olika tider beroende på årstid, eller om du av någon anledning sänker pooltemperaturen någon gång, då kan det vara bra att kunna tillåta poolvärme under en längre sammanhängande period för att snabbt få upp värmen i poolen igen.

Nackdelen med en "osmart" timerlösning är att det under vissa årstider skulle innebära onödigt många start och stopp på kompressorn, t.ex. under sommaren när huset inte har något värmebehov, då skulle troligen värmepumpen stoppa starta med 30 minuters intervaller större delen av dagen för att hålla poolen varm.
En lösning är ju att stänga av den funktionen så snart husets värmebehov är litet...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jan Pedersen

  • Gäst
Jan Pedersen
SV: Diplomat Duo Optimum 10 m Pool vame <> Hus
« Svar #14 skrivet: 18 april 2016, 08:57:08 »
Nej, jag har ingen information om pool interfacet.

Men jag minns att det finns en hel del "extra" i och udggang.

Att ändra hysteres net till 1 grad är förmodligen bäst.



Jag är på jobbet 900mil bort, så det är inte så lätt för mig att göra något här, kom hem för omkring två veckor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!