Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När ska man skrota värmepumpen?  (läst 5865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flathead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
När ska man skrota värmepumpen?
« skrivet: 26 februari 2011, 12:25:18 »
Jag har en värmepump som har krånglat så mycket att jag aldrig har kunnat räkna hem någon besparing trotts tilläggsförsäkring. Jag undrar om vi är många som har så stora problem?
Min VP är 6år. Den är lödd och ny kylmedie är på fylld vid 6 olika tillfälle. Där i mellan har samtliga givare varit trasiga några är bytta flera gånger. Ibland har jag fått vänta flera veckor på att få hjälp och fel saker har bytts ut pumpen har ej fungerat dagen efter, ännufler saker har skruvats på tillslut har pumpen fungerat, en gång som längst gick den i 7 månader utan problem. Hela el lådan ute i pumpen krackelerade och låg i en hög med smulor på botten i skåpet. Plast huset där elektroniken var är utbytt till en annan plastlåda. Isolering runt rör är brännskadad. Nu har inte pumpen fungerat på 10 veckor service tekniker har varit här mer än tio gånger under den tiden. Jag har nu tappat räkningen. På det hela taget hade det varit mycket pengar, tid och bekymmer besparat om den gamla el pannan varit kvar utan vp.
Ni som också har haft med försäkringsbolag att göra finns det någon som har fått hela utedelen utbytt? och hur trasig har i så fall er vp varit.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2011, 17:44:41 »
va är det för märke på den vpn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flathead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2011, 23:31:21 »
va är det för märke på den vpn.
Luft/vatten CTC 10,9

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2011, 23:38:58 »
va är det för märke på den vpn.
Luft/vatten CTC 10,9
Går det inte att få försäkringsbolaget att lösa in den med tanke hur mycket problem det varit?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2011, 08:55:52 »
Vart bor du?  Du mÃ¥ste rÃ¥kat ut för klÃ¥pare om den läckt 6ggr :o

Utloggad Flathead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2011, 13:20:47 »
Vart bor du?  Du mÃ¥ste rÃ¥kat ut för klÃ¥pare om den läckt 6ggr :o

Lagningarna är på olika ställen.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2011, 13:52:41 »
Helt otroligt... måste vara ett präktigt måndagsexemplar. Hade det inte varit bättre för CTC att byta ut den helt och hållet?

En släkting till mig som har en Thermiapump fick problem och det inte var så enkelt att laga på plats. Då bestämdes det ganska omgående att man istället skulle byta ut hela pumpen, vilket också gjordes. Hoppas att man fortfarande har den policyn.
Minns förresten inte om det ens var något egentligt problem utan att man upptäckt ett seriefel som åtgärdades kostnadsfritt.

Något för CTC att fundera på? En EcoAir står dessutom redan utanför huset och enkel att skifta.
Men det kanske är servicefirman som fått sin vilja fram att försöka laga den vid varje tillfälle?

« Senast ändrad: 27 februari 2011, 13:59:16 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2011, 13:58:22 »
Ska du skrota den ska du göra det så snart som möjligt för att få ut någon ersättning från försäkringsbolaget om du har maskinskada. Nedskrivningarna brukar inte vara så snälla till din fördel.
Men hade jag haft så mycket fel som du har haft skulle jag redan tidigare tappat tålamodet och krävt ett utbyte under garantitid/extraförsäkringens löptid.
Du får inget extra för att du väntar tills dina garantier/försäkringar löpt ut! Då är det bara att betala ur egen ficka!
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Flathead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2011, 16:48:33 »
Ska du skrota den ska du göra det så snart som möjligt för att få ut någon ersättning från försäkringsbolaget om du har maskinskada. Nedskrivningarna brukar inte vara så snälla till din fördel.
Men hade jag haft så mycket fel som du har haft skulle jag redan tidigare tappat tålamodet och krävt ett utbyte under garantitid/extraförsäkringens löptid.
Du får inget extra för att du väntar tills dina garantier/försäkringar löpt ut! Då är det bara att betala ur egen ficka!
Har varit i kontakt med en firma som ska försöka hjälpa mig. Ett stort problem är att jag inte har dokumenterat datum när fel uppstod, datum för reparation, reservdelar och åtgärder. Jag vill bara uppmana alla er med krånglande värmepumpar. Skriv upp allt som händer. Kräv nogrant specifiserade fakturor. Även under garantitiden.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2011, 07:50:40 »
HEj

JAg tog mig tid att möte framlednigstemperaturen (ca 3 dm) från oljepannan på röret ut mot elementen där hade jag ca 48 grader och i retur så hade jag ca 38 grader, panntemeraturen är inställd på 73 grader , så förstår jag rätt så klarar CTC ECO AIR en max framtemperatur på 55 grader och retur på 48 grader, känns som att jag skulle kunna klara mig utan att byta ut radiatorer, kanske vid behov i något rum ifall det skulle bli för kallt,

Nu till min fråga ,

ska jag satsa på en ECO AIR med ECO LOGIC som kopplas till min nyvarande oljepanna, där oljepannan får står för spetsvärmen dom kallaste dagarna ( oljepannan kan lätt konverteras till en pelletspanna med byte av brännare)

eller ska jag slänga ut oljepanna helt och förlita mig helt på en CTC ECO EL panna med en ECO AIR ,

//Kostas

Utloggad Markus12

  • CTC
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2011, 14:36:16 »
Precis som du nämner har jag också varit i kontakt med en firma hjälpte mig. Tack vare att vi dokumenterade noga datum och allt så gick det bättre med den krånglande värmepumpen (den gav liksom inte max effekt mot specifikationerna). Så precis som du nämner hjälper det med noga specificerade fakturor.
CTC EcoAir luftvärmepump (luftvatten). Ny CTC panna / vv acktank. Installerad 2008-10-03. Uppvärmd yta:190m² (23°). Tilläggsisolerat enplans hus, 3-glasfönster i skåne. Tidigare årsförbrukning innan luftvärmepump: c:a 24000 kWh inkl hh-el.
  Ã…rsförbrukning  2009: 16300 kWh
                       2010: 16900 kWh

Utloggad Flathead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: När ska man skrota värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 08 april 2011, 12:59:13 »
Precis som du nämner har jag också varit i kontakt med en firma hjälpte mig. Tack vare att vi dokumenterade noga datum och allt så gick det bättre med den krånglande värmepumpen (den gav liksom inte max effekt mot specifikationerna). Så precis som du nämner hjälper det med noga specificerade fakturor.
Har haft en av CTCs rekomenderade reparatörer här. Det blir byte av kompressor, expansionsventil, filter samt reparation av el låda och ny isolering. Då är det bara fläckt och plattvärmeväxlare som inte är bytt.Hoppas det kommer att fungera ett tag nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!