Författare Ämne: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?  (läst 4565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla!
Utgångsläge:
Timmerhus byggt -76, markyta 100 kvm, 1 1/2 plan plus uppvärmd souterängkällare i Dalarna.
Vedeldning med keramikpanna, 400 liter med VV-slinga och elpatron i reserv, 1700 liter passiv tank utan slingor, ca 20kubikmeter ved/Ã¥r.
2 kvm solfångare från Lesol som växlas i hemgjord (dålig) 100 liters tank och förvärms till pannans VV-slinga. Sommartid även en 15 liters VVB som spets.

Hur ska jag få det att funka bra med bergvärmepump om jag vill ha nytta av solfångaren och även kunna stötta med ved, önskemål även kyla på övervåningen sommartid?
Soltanken skall inte vara kvar, bufferttanken likaså.
Borrning går bra utanför källarvägg.
Nuvarande panna från -84 är stor och skulle i så fall bytas till någon mindre variant.

Önskar förslag på hur anläggningen bör se ut samt vilka grejer som kan passa!

Mvh och hopp om tips!

Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2013, 21:26:26 »
Är det verkligen ingen som kan ge mig några tips?

Huset fick dubblerade radiatorer efter oljeeldningens slut.
Framledning c:a 55 grader vid -15 ute.

Mvh.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2013, 21:34:30 »
Hur har du tänkt med solen om soltanken ska bort. Det går bra att koppla en vp mot acktank och vp startar när tanken kallnar. Enklast är nog att låta solen värma vv före vp och är det för låg temp i soltanken så spetar vp upp tempen i beredaren. Vilken vp har du tänkt dig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2013, 21:41:10 »
Så här kopplade jag vedpanna, bvp, solpaneler mot två 800l tankar. Numera har jag rivit ut ena tanken pga utrymmesskäl, tempgivaren bvp flyttad till översta dykröret i tanken, hemmabyggd TVA som förvärmning till bvp:ens varmvattenberedare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2013, 21:45:57 »
Hehe, jaa, det är ju konstigt. Satt här och föll till föga och plitade ihop förra inlägget, skulle posta, "varning, se över ditt inlägg, nÃ¥gon annan ....." osv  Smurfen, jag klämde iväg'et iaf   wave
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2013, 09:54:43 »
Smurfen:
Tanken är hemgjord, gammal och funkar dåligt.
Stora bufferttanken på 1,7 kubik har inga slingor så min fundering är om man ska ha en ny mindre tank med solslinga och köra in vedvärmen från pannan, vad som finns och hur man löser det vet jag inte.

Val av värmepump är inte lätt, när man kollar brochyrer är det bara fina bilder och väldigt bekvämt! Hoppas på hjälp med det!
Någon sa att det finns pumpar som man kan köra in sol och ved i, undrar om den pumpen finns eller hur man löst det?
Det jag vet är att det ska borras för bergvärme.

leifa.k:
Tack för ditt schema, ser något invecklat ut men du har ju många objekt som ska värmas.
Är det plattväxlare till solfångaren?
Då antar jag att det räcker med en tank även när du eldar med ved!
Eldar du bara när du vill ha värme till poolen eller stöttar du annars också?

Vad finns det för alternativ till min stora vedpanna, mantlad kamin eller nån liten panna?

Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2013, 16:47:25 »
Man kan lösa det så att tex en Nibe 1245 jobbar mot en acktank med slingor i vp jobbar runt ett börvärdepå framledningen som huset behöver och vv förvärms i acktanken och går sedan vidare till 1245ans beredare och slutvärms shunten på acktanken kommer att vara helt öppen vid vp drift. Vid eldning eller solsken kommer tanktempen stiga vp stoppar och shunten stänger och reglerar framledningen vv kommer att vara så varmt när det lämnar slingan i acktanken så vp kommer inte starta för vv beredning. Eftersom vp kommer jobba mot mycket vatten kommer den få bra drift med få start stopp bara fördelar förutom priset och att det tar lite extra plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2013, 20:22:01 »
Det är platt vvx:lare.
Jag får tänka på mängden ved jag stoppar i eldstaden nu när jag bara har 800l ack.
Bvp är baslast, klarar runt -25 °C utan spets.
Eldar när jag får "abstinens" eller lust.
Solen håller acken varm först, överskottet går till poolen, Bvp kan även få värma pool. Vid poolstart får bvp gå kontinuerligt flera dygn, även vedpanna kan få hjälpa till om lust finns. Knuffar på lite bättre med 30kW istf 7kW.

Om du noterat så har jag flera backventiler. Det är för att alla handventiler ska kunna vara öppna hela tiden och vattnet aldrig ska kunna gå "fel" väg, och så behöver man aldrig bry sig om ventilerna oavsett energikälla.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och kyla med sol och vedstöttning, hur?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2013, 21:48:23 »
OK pojkar, det ser ju ut som det skulle kunna gå att ordna!

Schemat kan nog användas om jag skippar poolen, golvvärmen och kulverten.
Hur funkar solfångaren på sommaren för att värma tappvarmvattnet när man inte eldar och huset inte har nåt värmebehov?
Ska solen värma upp hela tanken innan man får nån glädje av fångaren?
Vad kostar en plattväxlare om man inte har en tank med slinga i?
Solfångaren är bara 2 kvm av plan typ, är det lönt besväret att ha den med i systemet?

Lite knepigt är det allt!

Kommer en man från YIT, säljer IVT, imorron för att räkna på offert, är det bra pumpar och är dom kunniga?
Skall ta in flera framöver.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!