Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddomat räcker inte till?  (läst 7086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Laddomat räcker inte till?
« skrivet: 24 februari 2017, 18:08:56 »
Hej!

Jag har en baxi solo plus 40kW med gamla laddomat 21 samt 2,5kbm acctank.
Innan jag bytte keramik som var tvärkass kunde jag köra laddomaten på steg 2 av fyra, med en rökgastemp om 180-200grader ur pannan. Efter bytet av keramik måste laddomaten gå på max och rökgastempen ligger på 240-300 grader, då ligger ävwn panntempen på 95-98grader ca. värmer med 95 grader i acctank.

Funderde på om jag skulle sätta i turbulatorer för att effektivisera pannan och få ner rökgastempen, men då lär inte laddomaten hänga med. Ska inte en gammal 21 greja 40kw solo plus?

Har jag mycket att hämta på säg laddomat 21-60 samt turbulatorer?
Bränner dryga 30-35kbm oktober-april (6månader) kör beredare på sommar. Rördragning är med 32mm eller 35mm rör skulle jag tro.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2017, 18:19:02 »
Låter konstigt med så hög panntemp min Baxi bryter fläkten vid ca 95 grader. Turbulatorer kommer sänka rök gastempen en del men tror inte pann effekten ökar så mycket av dom när jag provade inbillade jag mig att det bara brann lite långsammare. Laddomat 21 ska klara pann effekter upp till 60 kw ocg du har grova rör så det borde funka bra jag har 28 mm rör och kan elda utan problem även med cp på lägsta farten men kör den på högsta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2017, 19:40:23 »
Min bryter vid 100 grader enl. termometern, (kan visa fel?).
Har alltid haft samma panntemp, men nu måste jag köra laddomaten på max, innan keramikbyte sjönk panntemp om jag maxxade laddomaten. Som sagt, pannan går mycket varmare och får tankarna varm snabbare, men rökgastemp är onödigt hög. Sekundärluft är ställd enl. manual.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2017, 10:54:33 »
Även om du kör laddomatens cp på max ska pannan aldrig sjunka under laddomatens termostat temp eller gå över förutom när acktankarnas returtemp är högre än termostaten. I så fall är det något fel på termostaten.
Det normala är att CP ska gå på max fart för bästa funktion, står även så i instruktionerna. Tror inte du kan fylla tankarna lika bra om du drar ner hastigheten heller...
« Senast ändrad: 26 februari 2017, 11:01:45 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2017, 10:37:04 »
Även om du kör laddomatens cp på max ska pannan aldrig sjunka under laddomatens termostat temp eller gå över förutom när acktankarnas returtemp är högre än termostaten. I så fall är det något fel på termostaten.
Det normala är att CP ska gå på max fart för bästa funktion, står även så i instruktionerna. Tror inte du kan fylla tankarna lika bra om du drar ner hastigheten heller...

Mitt problem är ju att jag borde kunna ta ut mer värme ur pannan då rökgastempen efter kollektortuberna ligger på 250grader ca. Det skulle jag vilja försöka göra genom att sätta dit turbulatorer. Men, laddomatens cp går redan på max, och panntempen är redan på max. Detta gör att om jag skulle montera turbulatorer så lär pannan slå ifrån pga överhettning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2017, 11:00:01 »
Tror det beror på för lågt flöde pannan kan ge mer än flödet kan föra bort , jag gillar inte shuntomat
den har ett max flöde som kan gå igenom , minsta kärvning så kommer problemet , samt att det är små hål i den ,när du bytte keramik blev det hetare p.g.a. pannan blev effektivare har själv en fyrvägsshunt som står på 78C när det börjar bli varmt på returen så öppnar den
mer och mer i slutändan så snurrar det 1800L liter genom pannan med ett delta på 15C , i och för sig rör det om i tanken ingen skiktning att tala om men jämnvarm tank

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2017, 11:45:18 »
Tror det beror på för lågt flöde pannan kan ge mer än flödet kan föra bort , jag gillar inte shuntomat
den har ett max flöde som kan gå igenom , minsta kärvning så kommer problemet , samt att det är små hål i den ,när du bytte keramik blev det hetare p.g.a. pannan blev effektivare har själv en fyrvägsshunt som står på 78C när det börjar bli varmt på returen så öppnar den
mer och mer i slutändan så snurrar det 1800L liter genom pannan med ett delta på 15C , i och för sig rör det om i tanken ingen skiktning att tala om men jämnvarm tank

Okej, om så är fallet finns det något att göra åt det? Känns ju värdelöst att elda för kråkorna när man ändå bränner 30-40kbm/år

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2017, 12:07:56 »
En korrekt laddomat 21 korrekt installerad har inga problem att hantera effekten från en 40 kw panna så nånting är fel har för mig att samma laddomat men med kraftigare cp användes även till kraftigare pannor över 60 kw tidigare nu finns andra modeller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2017, 12:18:46 »
Mitt problem är ju att jag borde kunna ta ut mer värme ur pannan då rökgastempen efter kollektortuberna ligger på 250grader ca. Det skulle jag vilja försöka göra genom att sätta dit turbulatorer. Men, laddomatens cp går redan på max, och panntempen är redan på max. Detta gör att om jag skulle montera turbulatorer så lär pannan slå ifrån pga överhettning?
Om termostaten kärvar så kan du ju få problem med att den inte styr över nog mycket vatten till tankarna, det mesta kanske bara cirkulerar tillbaka direkt till pannan och därför stiger tempen i den mer eller mindre fort.
Du skrev ju även tidigare att tempen sjönk om du ökade farten på laddomatens CP, vilket också tyder på att något är fel på termostaten. Om standard termostaten är installerade i Laddomaten ska den benhårt hålla 78 grader, det gör min. Enda gången den går över är när tankarna börjar bli fulla och returen från dom stiger. Och enda gången den ska gå under 78 grader är när elden i pannan falnar.
Och när du lika byter kollar du det 25fOCUS prata om också, kan ju vara något skit som begränsar flödet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2017, 12:55:58 »
Om termostaten kärvar så kan du ju få problem med att den inte styr över nog mycket vatten till tankarna, det mesta kanske bara cirkulerar tillbaka direkt till pannan och därför stiger tempen i den mer eller mindre fort.
Du skrev ju även tidigare att tempen sjönk om du ökade farten på laddomatens CP, vilket också tyder på att något är fel på termostaten. Om standard termostaten är installerade i Laddomaten ska den benhårt hålla 78 grader, det gör min. Enda gången den går över är när tankarna börjar bli fulla och returen från dom stiger. Och enda gången den ska gå under 78 grader är när elden i pannan falnar.
Och när du lika byter kollar du det 25fOCUS prata om också, kan ju vara något skit som begränsar flödet.

Okej, så pannan ska inte kunna värma vattnet snabbare än vad pumpen hinner undan med? 78Graders termostat ska pumpa 78gradigt vatten till tankarna och inte varmare? Tror min termostat öppnar vid strax över 80grader, men tempen går upp till95-98 på vattnet, så tankarna laddas med det.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2017, 13:03:21 »
Okej, så pannan ska inte kunna värma vattnet snabbare än vad pumpen hinner undan med? 78Graders termostat ska pumpa 78gradigt vatten till tankarna och inte varmare? Tror min termostat öppnar vid strax över 80grader, men tempen går upp till95-98 på vattnet, så tankarna laddas med det.
För min del verkar det som termostaten öppnar för sent , kan ha fel , öppna vid 80c innebär att pannan mÃ¥ste gÃ¥ med 90-95c  för att fÃ¥ ut det ,kan nog bli höga temperaturer mot slutet av laddning  jag hade lite problem shunt pÃ¥ 80C pannan började bubbla kokade vattnet i varmaste delen ställde ned till 70 perfekt Kolla sÃ¥ det inte finns nÃ¥gon skit som stryper flödet
« Senast ändrad: 01 mars 2017, 13:05:23 av 25fOCUS »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2017, 13:05:43 »
Okej, så pannan ska inte kunna värma vattnet snabbare än vad pumpen hinner undan med? 78Graders termostat ska pumpa 78gradigt vatten till tankarna och inte varmare? Tror min termostat öppnar vid strax över 80grader, men tempen går upp till95-98 på vattnet, så tankarna laddas med det.
Vid 78 grader öppnar termostaten och tar in vatten från tanken vad utgående vatten håller för temp beror på cirkulationen men i ditt fall är den för låg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2017, 13:06:34 »
Laddomaten ska se till att vattnet som cirkulerar tillbaka till pannan alltid håller 78 grader, överskottet ska den skicka till tankarna och det vattnet kan bli varmare än 78 och det är inget fel med det.
Du kan ha annan termostat än 78 grader, men standard är det 78.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad caballus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2017, 13:09:47 »
Okej, nu har jag en del svar värda att kolla upp. Ska börja att kontrollera cirkulationen, vatt kan det vara stopp, i laddomaten där termostaten sitter endast eller?

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laddomat räcker inte till?
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2017, 13:14:23 »
Prova att flytta runt termometerna, dom är inte alltid 100% iga
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!