Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atria är bäst  (läst 40566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria är bäst
« Svar #45 skrivet: 30 oktober 2005, 00:46:24 »
Det här borde säkert publiceras på annat ställe, exempelvis om forumet, men jag tycker att det passar in här också med hänsyn till alla debattinläggen här.

Vilken härlig fart det blivit på den här debatten. Vad beror det på? Jo att folk är intresserade, att folk vågar tycka saker och säga saker, men också att företrädare för vp-branschen som exempelvis Adam är med och deltar och också gör det på ett juste sätt. Jag skulle gärna, som jag nämnt tidigare, se att fler företrädare var med lite oftare, kanske inbjuds att delta vid vissa tillfällen. Det här forumet har ju verkligen blivit en riktig hit, varför inte då försöka göra information om vp ännu mer tillgängliga för oss alla.

Dock har jag en känsla av att om tillverkare eventuellt skulle hänvisas till separat köpt utrymme för detta, tvingas vi konsumenter nog betala för det vid våra vp-köp. Dessutom, av det jag kunnat utläsa av det separata forumet för tillverkare, är detta ingen hit precis, inte minst eftersom frågorna där ju ändå tycks besvaras av de som känner sig manade. Nu har ju dock Rickard sagt att så länge det inte handlar om en klar marknadsföringsstrategi så kan han tänka sig att låta företrädare fortsätta att delta…Så ett fritt deltagande för alla, med de ansvar som följer av detta tycker jag är bra, men det är Rickard som äger forumet och också han som avgör.

Smygreklamen och smygpåverkan från andra på forumet får vi väl stå ut med och försöka genomlista, det är ju inte allt för svårt, men det är klart att det är lite olustigt. Det är ju många här som redan är i besittning av vpanläggningar men jag är övertygad om att det är massvis med folk som ännu är osäkra och står i begrepp att göra sin nästan livs investering som besöker forumet. Det är väl här som vi har det största ansvaret, att inte smygpåverka till val som kan bli de sämsta för just dom. Vad dom- vi- jag behöver är saklig information om effekter, energi, sätt att beräkna behov och prestanda, för och nackdelar med olika slags system, egna kalkyler och sedermera utfall samt liknande och inte i första hand vilket märke vi ska intressera oss för. När vi lärt oss detta kan vi säkert förmås oss att välja det märke som passar oss bäst också.

Sedan har jag för min del själv förstått, att det gäller för oss att själva läsa in oss lite i forumen på alla olika platser eftersom det ju finns väldigt mycket bra information att tillgå, kanhända att man i början har lite för lätt att bara fråga på, men man lär sig…Jag tycker forumet är superbra, allra helst när man börjar bli lite mer bekant med företeelserna och jag tycker dessutom att tillverkarna borde dels sponsra forumet frivilligt, dels på något sätt premiera de av forumens användare som småningom bestämmer sig för vilken värmepump man vill ha för jag är säker på att det blir många köp av vpanläggningar efter att ha studerat detta superbra vpforum.

SkrivklÃ¥da igen…./Corona   

Utloggad Atria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria är bäst
« Svar #46 skrivet: 30 oktober 2005, 09:38:05 »
Jag var precis ut och läste av energimängdsmätaren.
Atrian har senaste dygnet levererat 58 kWh och dragit 18 kWh el, min beräkningsfil sa att behovet för värme och varmvatten "skall" vara 57 kWh (det stämmer ganska bra alltså).

Tänkte även passa på att ge er information om att Atria har idag som första Luft/Vattenvärmepump på marknaden fått SP:s P-märke, kolla gärna mer på deras hemsida.

http://www.sp.se/cert/cert_prod/default.asp?level=4&typ=CertProd&markn=P&prodomr=Värmepumpar&prodgr=Uteluft&cert=337501


Vill vi diskutera olika märke  Vill jag här visa L/V VP från nibe olika dygn förbr mätt med effektmätare och dygn förbt värme mätt med värmemätare. Vi kan ju jämföra detta med "Atria" Allt utan extra tillägs el men cirkpump rad+Vp ingår (under VP gångtid)

Citera

Dygn ...........värme kWh.......förbr  kWh... ger COP ....VP gångtid..starter...ute temp morgon
.........1.................41...................14,3.............2,86...........6h...........15 .......10,7gr
.........2.................44...................15,8.............2,78...........6h...........19........11,4gr
.........3.................50...................16,3.............3,06...........7h............6..........8,6gr
.........4.................53...................19,1.............2,77...........9h............7..........2,7gr
.........5.................55...................19,6.............2,80...........7h...........16.........9,5gr
.........6.................61...................24,1.............2,53............8h..........14.........13 gr
.........7.................87...................33,0.............2,63...........15h.........12.........8,8gr
.........8.................89...................33,3.............2,67...........16h..........6.........-0,9gr

Det är mina värde av lästa under sista 14 dagarna

Alla värden jag har visat från min Atria anläggning är inklusive cirkulationspumpar (radiator+brinepump) och om det har åtgått någon eltillsats (inträffar vid legionella topup var 14:e dag eller då VP inte klarar hela effektbehovet vilket inte har inträffat ännu denna höst/vinter). Eftersom varmvattnet värms till 100% med värmepumpen så är både avgiven och tillförd energi totalen för både värme och "full" varmvattenproduktion.
Blir lite fundersam på vad Janne El-energi menar med citat "Allt utan extra tillägs el", är det den extra el som åtgår för att uppnå full varmvattentemp? I så fall så skall detta in för att kunna jämföra siffrorna rakt av.

Skall bara kortfattat beskriva hur Thermia Atria systemet fungerar eftersom detta inte är direkt jämförbart med andra tillverkares luft/vatten system (gör inte detta i reklamsyfte utan i rent informationssyfte).
En Atria består av en värmepumpsmodul (VP) som placeras inomhus och ett fläktbatteri (utedel) som placeras utomhus.
Värmepumpen innehåller även en 180l varmvattenberedare, elpatron med möjlighet till 3/6/9/12/15 kW, avfrostningstank, brinepump och radpump.
Utedelen består endast av ett flänsbatteri och en fläkt.
Mellan VP (inomhus) och utedelen (utomhus) så cirkulerar man brinevätska som i utedelen tar upp energin i den luft som blåser igenom själva flänsbatteriet. Temperaturen på brinevätskan är alltid kallare än uteluften så här får man inga energiförluster (skillnad mot de flesta andra system som cirkulerar varmvatten utifrån och in = energiförluster).
Värmepumpen värmer alltid varmvattnet till 100%, enda gången som varmvatten delvis värms med eltilsatsen är då den gör legionella topup, höjer då från ca 55 till 65 grader i VVB eller då det är kallt ute och tillsatsen stöder till vid värmedrift så kommer den även att hjälpa till då det blir varmvattendrift.
I de flesta fall så räcker den i VP inbyggda radiatorpumpen för att cirkulera värmesystemet, i mitt fall så har jag ingen extra radpump i systemet.
I VP finns en avfrostningstank så när det uppstår behov för avfrostning så shuntas brinevätska ut från avfr.tanken (ca+15°C) ut till utedelen som börjar att avfrostas. Allt eftersom is/snö/frost smälts bort så ökar temperaturen på den brine som går tillbaks till värmepumpen och avfrostningen bryts då returen når ca +9°, då är hela flänsbatteriet rent.
Faktisk tid mellan avfrostningarna varierar från gång till gång och beror på hur länge kompressorn har gått, utomhustemperatur och luftfuktighet.

Tänkte även kommentera lite i följande inlägg:

Aj aj, det börjar brännas, ämnet har blivit riktigt rykande hett.
Det känns bra att kunna skapa debatt.

Målet är att hitta rätt leverantör, rätt storlek på VP till rätt pris samt längst uppnåelig livslängd utan problem för att uppnå maximal besparing.
Det är säkert vad alla andra blivande VP-ägare oxå vill uppnå.
Sitter man då inte på kunskaperna får man lita på de kalkyler som presenteras.

Har för närvarande följande beräkningar under utvärdering:

Typ                                      CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl          Thermia Atria 8
Nettoenergi                         22500 kWh                                    23000 kWh
Varmvatten från VP max      75%                                              ej angiven
Innetemp                             21ºC                                             21ºC
Årsmedeltemp                      7,4ºC                                            7,35ºC
DUT                                      -18ºC                                            -16ºC
Från VP                                18910 kWh                                   22900 kWh
Till VP                                   6400 kWh                                     6600 kWh
Tillsats el                              3630 kWh                                    100 kWh
Husets effektbehov              7,8 kWh                                       8,81 kWh
Energitäckningsgrad             84,0%                                         ej angiven
Årsvärmefaktor total             2,25                                            3,4
Årsvärmefaktor VP                2,95                                            3,5
Energibesparing/år              14970 kWh                                  16300 kWh

Har CTCn en akilleshäl? Jag tolkar den lägre värmefaktorn till att mycket av tillsatselen går till varmvattenproduktionen.
Eller är det så att Thermias beräkning är en glädjekalkyl!
Rent teoretiskt så är valet klart men hur blir det i verkligheten?
(med en Årsvärmefaktor på 3,4 så är Atrian kvalificerad för konverteringsstöd)

en bidragande orsak till den relativt stora besparingen i ditt fall är ju dessutom att värmepumpen (8 kW) är dimensionerad för i princip 100% effektbehov, när det gäller bergvärme anses ju detta av branschen vara livslängdsförkortande, så en aväggning avseende detta kanske också bör göras gentemot en bergvärmeanläggning.

Betyder detta att om VPn är dimensionerad för 100% så kommer kompressorns livslängd att reduceras kraftigt?
Eller gäller detta bara kolvkompressorer?

mvh /Rex  ::)

Varmvatten från VP max -  Atria har alltid 100% här (om tillsatsen skulle behöva hjälpa till vid varmvattenproduktion så ingår förbrukningen  i summan på "Till VP".
Saknar tyvärr lite information för att kunna kommentera Atria siffrorna full ut.
Post nr?
Varmvattenförbrukning?
Framledningstemperatur?

Att det blir väldigt lite tillsatsel på Atria är för att den går till -20°C men CTC maskinen till -15°?? (där får du hela värme&varmvattenbehovet producerat med el då det är kallare än -15°C). Sen är det säkert som du säger att 75% görs med VP så då blir det 25% som görs med el.
Sedan bör du nog titta lite mer på energibesparingen tror att CTC kalkylen visar bruttobesparing medans Thermia visar nettobesparing.
CTC har ett nettoenergibehov på 22500 kWh/år ta detta minus el till VP och tillsats.
22500
- 6400
-3630
=12470

Atria har ett nettoenergibehov på 23000 kWh/år ta detta minus el till VP och tillsats.
23000
- 6600
-100
=16300

Nu har du plötsligt nästan 4000 kWh/år i skillnad.

Jag har jobbat mycket med dimensioneringsprogrammet och Atria dimensioneringar och tror inte att du behöver vara orolig för sanningshalten i dimensioneringsprogrammet och Atria kalkylen. Det är som vanligt, matar man in rätt förutsättningar så får man ut ett förväntat resultat som kommer att stämma väl överens med verkligheten, det värsta är ju att det fungerar precis lika fast tvärtom "skit in, skit ut".
Jag antar att du bor i södra Sverige, Skåne? då är det absolut realistiskt med COP värden på 3,5.

Utloggad Rex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
SV: Thermia Atria är bäst
« Svar #47 skrivet: 30 oktober 2005, 23:41:36 »
Sedan bör du nog titta lite mer på energibesparingen tror att CTC kalkylen visar bruttobesparing medans Thermia visar nettobesparing.

Tack för svar. Det är rätt, jag tog inte upp brutto 25000kWh med verkningsgrad 90% (har redigerat)
Dessutom är Thermias beräkningsprogram för Aer.

Citera
Typ                                      CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl           Thermia Atria 8
Brutto el ej hushåll (90%)          25000 kWh                                 ej angiven
Nettoenergi                            22500 kWh                                  23000 kWh
Varmvatten från VP max           75%                                            ej angiven
Innetemp                               21ºC                                           21ºC
Postnr                                   24014                                         24014
Årsmedeltemp                        7,4ºC                                          7,35ºC
DUT                                      -18ºC                                          -16ºC
Från VP                                18910 kWh                                   22900 kWh
Till VP                                   6400 kWh                                     6600 kWh
Tillsats el                              3630 kWh                                    100 kWh
Framledning vid DUT                ej angiven                                   55ºC
Husets effektbehov                 7,8 kWh                                       8,81 kWh
Energitäckningsgrad                84,0%                                         ej angiven
Årsvärmefaktor total                2,25                                            3,4
Årsvärmefaktor VP                   2,95                                            3,5
Energibesparing/år                  14970 kWh                                  16300 kWh (brutto 18300kWh?)

Uppgifter för vår varmvattenförbrukning har jag tyvärr inte.
CTC-säljaren som också säljer Nibe förordar CTC i vårt fall för att undvika knäppningar i rören.
Han menar på att Nibens system inte klarar ett enrörs-system så som CTCn gör.
Anledningen är att framledningstempen svänger kraftigt med Niben men inte med CTCn eftersom den jobbar med en ackumulatortank.
Och i ditt diagram kan jag se att Thermian också svänger, mao risk för knäppningar.

Vi har en TMV-oljepanna (ingen olja) som vi kör med elpatroner 3+6kW (termostat inställd på 60ºC).
Vet inte vilken verkningsgrad den har och därför känns det svårt att komma fram till rätt storlek på VP.
Radiatorkretsen består av enrörs-system med 2st slingor på vart plan, 100m2 + 100m2
(5 + 4 + 4 + 3  dvs tot 16st element)
Ett TA-system styr shunten med utegivare, termostat på alla element.
Framledningstemp är inställd på: vid 0ºC = 40ºC och vid -20ºC = 55ºC
Huvudsäkring 16A, har effektvakt. Behöver jag säkra upp?

Det är dax att gå vidare till ett beslut men vilket är rätt? b00k

Tacksam för kommentarer /Rex
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 23:50:04 av Rex »
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Atria är bäst
« Svar #48 skrivet: 31 oktober 2005, 21:34:36 »
varmpulsavfrostning, intressant att fler än qvantum har valt det som ett alternativ istället för hetgas .man slipper 4 vägarn och värmepumpen återvinner vad den kan av energien som finns i avfrostningstanken ,en spännande lösning ser fram emot att få ta del av driftserfarenheter på den vp .

kann det vara så att avfrostningen blir något billigare med den lösningen. eftersom kompressorn gör värme hela tiden även i avfrostnings ögonblicket ? m,v,h obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!