Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vinklat borrhÃ¥l  (läst 1508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Vinklat borrhål
« skrivet: 25 oktober 2010, 08:56:42 »
Hej!

Då min granne har bergvärme ca 20 meter från mitt tänkta borrhål undrar jag om jag skulle vinkla bort mitt borrhål något.

Finns det nackdelar?

Behöver man borra längre då beroende på att om ex.vis 135 meter aktivt hål rakt ner borde bli längre borrhål" för att komma lika djupt om man vinklar hålet?

Finns det begränsning hur djupt man kan borra om man har en NIBE 1245 -6? Orkar den bara pumpa visst djup?

MVH Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vinklat borrhål
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 10:49:17 »
Med 20 meters avstånd så bör de inte påverka varandra, du kan säkert grada det lite om du är orolig, bara du har tillräckligt avstånd åt andra hållet (om nån mer granne vill borra?). Man ska inte behöva borra mer, aktiv borra räknas från grundvattennivå i berg och neråt. Avståndet dit blir bara ytterst marginellt längre.

En 1245-6 klarar väl ungefär 400 m jordvärmeslang, det skulle väl motsvara ungefär 200 m borra i slanglängd (troligen klarar den 200 m borra bättre då slangen i borran är rak till skillnad från jordvärme som går i krokar).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!