Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig installation av markvärme  (läst 4093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Billig installation av markvärme
« skrivet: 26 september 2008, 15:40:02 »
Håller på att installera en budget markvärmeanläggning i mitt fritidshus i Norrbottens inland. Huset är ett typiskt spånhus från 40-talet, 1 ½-plan med källare. Tidigare förbrukning låg på 3m2 olja, med termostatventiler som enda styrning. För att hålla kostnaden ner har en beg värmepump och beg elpanna inhandlats. Storlek på VP blev mer styrt av utbud än behov, men blir nog rätt bra ändå. I detta fall en 10 år gammal Nibe på 5 kW. Elpannan inhandlades för att få cirkulationspump, spetspatroner och backup vid VP bortfall.

VP ligger i serie med elpannan och vedpanna; dvs VP => EL => Ved => Element => retur.

VP kommer i till en början köras med fast kondensering på 40 grader, för att testa om allt fungerar tillfredställand. Temperaturen på elpannan styrs flytande med max begränsning på ca 50 grader så att inte returtempen blir för hög för VP. Räcker ändå inte värmen till får man elda i vedpannan.

Total kostnad för anläggningen ligger på 38 000kr.
Av detta ligger 15 000kr på gravning av 400m slang, inkl slang.
15 000kr på el och VVS material.
3 000 kr för värmepumpen.
1 500 kr för elpannan.
2 000kr för spriten.
500kr till övrigt.

Allt arbete förutom grävning har utförts själv.

Är det någon fler som utfört budget installationer av markvärme?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #1 skrivet: 26 september 2008, 16:09:19 »
Hej
Det framgår inte om det är vp eller elpannan somdu har tänkt som varnvattenproducent.
Det går kanske att optimera sysytemlösningen för varmvatten?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #2 skrivet: 28 september 2008, 07:06:10 »
Inget varmvatten från VP till att börja med. På sikt måste även denna modifieras, då beredaren bara är på 100 liter. Kostnaden för varmvattnet är nog inte så stor då huset endast kommer att användas under skidsäsongen, typ varannan helg av 1-2 familjer. Vilken typ av modifikation kommer mer att av tillgång på Blocket än optimering.
Elpannan styrs av utegivare.
/Greger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #3 skrivet: 28 september 2008, 08:42:11 »
Du kan inte styra värmen inne med termostater när du har en VP. Ska du köra med fast kondensering så måste du köra VP:n mot en acktank (med eller utan VVB), så här.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10097-6.pdf

Men bäst är flytande kondensering och öppna termostater, här är ett inkopplingsalternativ. (byt ut 1330 mot din VP) Elpannan kan styras av din VP.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10282-4.pdf

Ska du ha kvar vedpannan så koppla den parallellt mot VP:n med avstängningsmöjlighet, annars kyler den tyvärr framledningsvattnet om det ska passera den kalla pannan och värmen går ut i skorsten.
« Senast ändrad: 28 september 2008, 08:48:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #4 skrivet: 29 september 2008, 14:02:38 »
Till att börja med blir det fastkondensering och endast styrning med termostatventiler. Jämfört med oljeeldning blir det billigt ändå. Även om det blir viss variation i innetemp pga att ack saknas. Fungerar VP tillfredsställande kopplar jag om för flytande.

Håller bara delvis med om att det är dåligt att värma pannan. Ett gammalt hus är konstruerat för att värmas med ved, där stor del av ventilationen sker genom skorstenen. Visst kostar det lite extra att alltid ha en varm panna, men ventilationen i källaren blir bättre. Har man man ett tidningspapper över dragluckan är det inga större mängder ca 40-gradig luft som försvinner upp i skorstenen. Visst kan lösas på bättre sätt, men knappast inte enklare.
/Greger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #5 skrivet: 29 september 2008, 16:09:01 »
Till att börja med blir det fastkondensering och endast styrning med termostatventiler.

VP:n behöver jämnt flöde över kondensorn för att funka, om du stryper med termostater så blir flödet jättelitet och då löser högpressostaten ut, det kommer helt enkelt inte att funka att styra med termostater om VP:n jobbar direkt mot radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #6 skrivet: 30 september 2008, 14:32:19 »
Med en liten öppning på sjunt ventilen och inte ha termostatventiler på elementen längst bort går det att få nödvändig cirkulation får VP/pressostaten, Med lite justering går det bra. Men som sagt blir regleringen lite grov. Systemet är byggt för självcirkulation med 2 tums rör, nästan en acktank bara det.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #7 skrivet: 30 september 2008, 15:24:01 »
Det är visserligen Norrbottens inland....

men hade det inte varit enklare och billigare med en L/L inverter. Iallafall när det är varmare än -15 ºC?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2008, 12:10:12 »
Intressant och billig installation  :)

Om det vore min anläggning skulle jag ta bort alla termostater och låta VP jobba direkt mot ratiatorerna med flytande kondensering.
Jag förstår inte riktigt varför du inte kan köra så. Värmepumpen har väl elpatron för tillskott? I annat fall borde du kunna starta eltillskottet med en termostat som känner att tempen i stugan sjunker under VPn:s börvärde.

Man skulle kunna ha eltillskottet med el-element för att inte pressa upp temperaturen på radiatorvattnet. Man får ju bättre COP med svalt vatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2008, 09:57:25 »
Jag kommer att köra med flytande mot innegivare, som ni beskrivit. Tyvärr fick jag inte med returvattentemp-givaren med VP, så jag har fortfarande inte testat VP ännu. Den går att tångsköra på kontaktorn. Nibe har lovat att skicka en ny. När jag får denna kan jag köra systemet med fast kondensering, som är std för denna pump. Fungerar pumpen bra bygger jag till en rumsgivare. Fungerar den inte bra köper jag en ny pump och får väl se 3000kr som förbrukade.
El-materialet kostade en del, fick dra nytt hela vägen från huvudcentralen. Huset eldades med olja tidigare.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2008, 09:42:47 »
Fick givaren i fredags, sÃ¥ nu gÃ¥r VPen med fast kondensering. Kul att pumpen som kostade 3000kr fungerade! Delta T pÃ¥ varma sidan lÃ¥g pÃ¥ ca 5 grader, skall mäta upp kalla sidan nästa gÃ¥ng jag besöker huset. DÃ¥ kommer jag även att bygga om till flytande kondensering mot inne temperatur. 
Ställde elpannan på en låg kurva, dvs så att elpannan börjar spetsa vid -20 grader. Denna får jag justera efter hand. El-pannan ska ju mer vara en back-up. Är det lite kallt i fritidshuset, är det snabbt att elda upp till komforttemperatur.

Utloggad Vittochbrett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Billig installation av markvärme
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2008, 18:29:36 »
Kopplade idag om till flytande kondensering mot innetemp. Har kört anläggningen i 2 veckor utan problem med fast kondensering. Flyttade bara givaren till en plats mitt i huset från returledningen. Tillslag vid 20,0 grader och frånslag vid 20,5 grader. Nackdelen är att nu måste VP slås av om vedpannan eldas, då givare på returvattentemp saknas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!