Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten pÃ¥ morgonen  (läst 1683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Varmvatten på morgonen
« skrivet: 01 december 2012, 11:20:16 »
Hej,
Jag har en fråga/fundering. Har en Thermia Diplomat 8. Ofta på morgonen när det är dax att duscha så är varmvattenberedaren i stort sett tom, även om den varit full när vi gått och lagt oss. Finns det något sätt att programere vattenvärmningen så att pumpen värmer vatten t.ex. vid 5:30 tiden oberoende om temperaturen på varmvattnet nått den "lägsta temperaturen"?
Mvh
Daniel

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten på morgonen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2012, 11:28:25 »
Höja "lägsta temperaturen"?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmvatten på morgonen
« Svar #2 skrivet: 01 december 2012, 18:31:04 »
Hej,
Jag har en fråga/fundering. Har en Thermia Diplomat 8. Ofta på morgonen när det är dax att duscha så är varmvattenberedaren i stort sett tom, även om den varit full när vi gått och lagt oss. Finns det något sätt att programere vattenvärmningen så att pumpen värmer vatten t.ex. vid 5:30 tiden oberoende om temperaturen på varmvattnet nått den "lägsta temperaturen"?
Mvh
Daniel
Hej! Tycker du ska vara glad om det dröjer sÃ¥ länge innan den börjar tillverka varmvatten.Det är din startgivare i beredaren som bestämmer när varmvatten ska tillverkas och om du hÃ¥ller vänster högerknapp intryckt i 5s sÃ¥ kommer du in i servicemenyn och gÃ¥r in pÃ¥ varmvatten och startvärdet pÃ¥ din är 44 °C(inom parantes) som är satt som standardvärde.StÃ¥r det ett lägre värde exempel 42 °C sÃ¥ har man satt det värdet sÃ¥ att ska ta längre tid innan den börjar tillverka  varmvatten.För du har väll inge problem att varmvattnet inte räcker till eller?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad dld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten på morgonen
« Svar #3 skrivet: 01 december 2012, 21:41:56 »
Nej, varmvattnet räcker knappt på morgonen (om det varit fallet skulle jag inte ha reagerat och ställt frågan)
Jag har redan höjt lägsta temperaturen, men vill inte höja den så högt att pumpen i stort sett "alltid" känner att den skall göra varmvatten.

Redan den gamla el-pannan som fick stå tillbaka för den moderna Thermian hade programmeringsmöjligheter, därav min fråga.
Visst måste det gå att programera sånt på den här pumpen också?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten på morgonen
« Svar #4 skrivet: 01 december 2012, 21:44:19 »
Du har inte spärrat elpatronen? Tänkte att pumpen går kanske på Max redan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmvatten på morgonen
« Svar #5 skrivet: 01 december 2012, 22:31:23 »
Nej, varmvattnet räcker knappt på morgonen (om det varit fallet skulle jag inte ha reagerat och ställt frågan)
Jag har redan höjt lägsta temperaturen, men vill inte höja den så högt att pumpen i stort sett "alltid" känner att den skall göra varmvatten.

Redan den gamla el-pannan som fick stå tillbaka för den moderna Thermian hade programmeringsmöjligheter, därav min fråga.
Visst måste det gå att programera sånt på den här pumpen också?
Hej Okej Trodde du hade bra med varmvatten men ändra bara starttempen och inget annat.normalt ska den klara dusch vilken tid på dygnet som helst för det är själva stargivaren som bestämmer när den ska producera varmvatten så det som är intressant är vad temperaturen är på morgonen så gå in i menyn och se om temperaturen sjunker under 44 °C och hur mycket innan ni börjar tappa varmvatten.Är det en TWS du har?.Och titta på displayen så att den inte visar en klocka.
« Senast ändrad: 02 december 2012, 06:46:39 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!