Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hitta VA-ledning  (läst 4095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PZT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hitta VA-ledning
« skrivet: 13 februari 2012, 11:58:34 »
Jag har nu fått mitt tillstånd att borra och borraren kommer under nästa vecka. I offerten står det klart och tydligt att jag är ansvarig för att märka ut ledningar på tomten. Jag har tittat i alla handlingar som jag fick med huset och hittar ingen anvisning för vatten och avloppsledningar. Hur får man reda på denna information? Jag blir skickad mellan stadsbyggnadsexpeditionen och miljöförvaltningen och ingen verkar ha koll.

/ P

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 13:07:24 »
Det är jo dom nämnda platserna som borde veta var och hur VA-nätet går på samhället,
annars är det bara att försöka ha uppfattningen av rakaste vägen från toaletterna och badrum
till närmasta avloppsbrunn.
Många borrföretag vägrar att börja borra utan att alla ledningar är märkta var dom går.
Finns det så känsliga metalldetektorer som känner en rensnings vajer i avloppet om man
provar med en sÃ¥dan tricks. 

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012, 13:42:03 »
Jag hade samma problem och hittade inget om var VA ligger på min tomt. Däremot lyckades kommunen gräva i sina arkiv och hitta en gammmal microfishritning över gatan, där det framgick hur ledningarna går fram tillmin tomtgräns. Därifrån syftade jag mot pannrummet där vattenledningen kommer upp från golvet. Man får ju tro att de varit lata o grävt så rakt som möjligt en gång i tiden. Troligen ligger vatten, avlopp och dagvatten bredvid varandra.
För övriga ledningar så som el, tele, ev bredband, kulvertar, etc ska du surfa in på "edningskollen.se". Där svarar alla instanser automatiskt men det tar upp mot en vecka.

Jag satte efter noga övervägande ut en pinne där jag ville ha borrhålet och borraren satter borren exakt på millimetern i centrum av pinnen. Rutinerat gjort, då han inte är ansvarig om han borrar där jag anvisat.

Jo, det gick bra, inget avgrävt
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012, 13:45:01 »
Skulle väl också sagt att kommunen sätter ut var VA går in på din tomt utan kostnad. Elbolaget sätter ut eldragningen på din tomt också utan kostnad.
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012, 14:29:35 »
Säg åt kommunen att borrfirman börjar gräva datum XX och om dom inte har märkt ut ledningarna tills dess så är det på kommunens ansvar....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012, 18:35:44 »
Säg åt kommunen att borrfirman börjar gräva datum XX och om dom inte har märkt ut ledningarna tills dess så är det på kommunens ansvar....
Det håller inte juridiskt men kan kanske skynda på lite. Titta i ev rensbrunnar och se hur ledningarna kommer in. Det stämmer säkert att ledningar ofta går rakaste vägen. Slagruta ger utslag för mig men jag tror egentligen inte på sånt och har svårt att ta det på allvar. Men jag reagerar på el och vatten med förvånandsvärd precision.

Utloggad PZT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2012, 12:19:41 »
Nån som har ett mer konkret tips än ring kommunen? Det verkar som om kommunen har växt sig för stor och ingen har koll på vem som har denna information.

/ P

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2012, 19:53:41 »
Vet inte vilken din kommun är, men det brukar finnas en hemsida med alla underavdelningar
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 21:30:43 »
Nån som har ett mer konkret tips än ring kommunen? Det verkar som om kommunen har växt sig för stor och ingen har koll på vem som har denna information.

/ P

Växel telefonisten eller åtminstone byggnadskontoret borde veta vem som har hand om VA-nät i kommunen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 23:46:49 »
Nån som har ett mer konkret tips än ring kommunen? Det verkar som om kommunen har växt sig för stor och ingen har koll på vem som har denna information.

/ P

Ring kommunen igen och var förbannad. Klargör att borrfirman skall börja gräva och om inte kommunen masar sig ut för att märka ut rören så hamnar fakturan för eventuella avgrävningar oavkortat hos dom. Alternativt fakturerar du dom varje dag du måste vänta med installationen.

Det är väl inte ditt fel att dom inte vet vem som har ansvaret?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2012, 09:20:39 »
Ring kommunen igen och var förbannad. Klargör att borrfirman skall börja gräva och om inte kommunen masar sig ut för att märka ut rören så hamnar fakturan för eventuella avgrävningar oavkortat hos dom. Alternativt fakturerar du dom varje dag du måste vänta med installationen.

Det är väl inte ditt fel att dom inte vet vem som har ansvaret?
Konfrontation är ingen bra väg. I värsta fall blir du motarbetad med ytterligare fördröjningar som följd. Det är inte ditt fel att de inte vet vem som har ansvaret men det är också din skyldighet att se till ledningarna blir utmärkta - det står ju svart på vitt i kontraktet. Hur du gör det är upp till dig.

Utloggad ESN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2012, 14:47:28 »
Nyttja Ledningskollen.se för att erhålla uppgifter om ledningar. De marknadsför sig själva enligt nedanst. text.

Med webbtjänsten Ledningskollen.se kan du som planerar att gräva få besked om vem som har olika typer av infrastruktur nedgrävd på platsen.
ESN
Nibe 1145-8, VPA 200/70 vvb, borrdjup 200 meter, gråberg. NIBE UKV 100, by pass mellan tillopp och retur. Äldre hus i Norrbottens kustland, 1,5 plan, 110 m2 samt 45 m2 källare ej inredd, tidigare uppvärmningssätt olja 6 mån, el 6 mån. 12 st radiatorer plus 2 st fläktradiatorer i källare, 2-rörs system.
 Det finns även ett garage/förrÃ¥d pÃ¥ 45m2 separerat frÃ¥n boningshuset. Garaget värms i nuläget med el. Tidigare energiförbrukning för bostadshus (upvärmning) ca 25000 kWh, garage 5000 kWh, hh el 5000 kWh. 16A huvudsäkring.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2012, 15:09:27 »
Det här kanske kan ge lite inspiration. Kan du få tag i en kabelsökare så har du snart mätt ut ditt avlopp

http://www.matniklas.se/inmatning_av_befintliga_stammar.htm
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hitta VA-ledning
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2012, 15:21:08 »
Ledningskollen är inte direkt heltäckande. Särskilt inte när det gäller VA-ledningar...
Kolla här om din kommun är med i ledningskollen: https://www.ledningskollen.se/Svenska/Om_oss/Ledningsagare
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!