Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt temp pÃ¥ kalla och varma sidan  (läst 6093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Rätt temp på kalla och varma sidan
« skrivet: 15 december 2010, 23:05:55 »
Hej

Har ett delt på kalla sidan på på 2 grader och på varma sidan mellan 6-6,2 är detta ok.
Jordvärme 500 meter
Temp ute ca -10 grader.
Temp på köldbärare in 1,7 grader ut -0,3
Cirkpump på köldbärarvätskan max dvs läge tre.
Hastighet varma sidan läge 1
cirkpump radiatorsystem läge 2.


Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #1 skrivet: 15 december 2010, 23:08:07 »
Glömde skriva en ivt green line 7 c

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 10:28:44 »
Det är OK, du kan sänka KB-pumpen ett snäpp om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 10:29:51 »
Givarna är sÃ¥ otillförlitliga sÃ¥ jag rekommenderar att du först kontrollerar om köldbärardifferensen är korrekt genom att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och ställa ner värmekurvan sÃ¥ att kompressorn stannar.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 10:45:30 »
Givarna är sÃ¥ otillförlitliga sÃ¥ jag rekommenderar att du först kontrollerar om köldbärardifferensen är korrekt genom att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och ställa ner värmekurvan sÃ¥ att kompressorn stannar.  

Då ska KBin och KBut ha samma temp efter några minuter, eftersom ingen värme utvinns ur köldbäraren. Om du inte får samma temp på KBin och KBut, så har du ett givarproblem. Litet klargörande bara!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #5 skrivet: 16 december 2010, 12:37:05 »
Tack för tipsen skall kolla om givarna ger rätt.
åter kommer när jag kollat upp det
Min pump har gått ca 3000 timmar i snitt per år under en 5 års period verkar det rimligt eller är den överdimensionerad!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #6 skrivet: 16 december 2010, 14:54:45 »
3000 timmar per Ã¥r borde motsvara ca 75 % effekttäckning. Jag skulle inte vilja kalla det för överdimensionering, snarare klok dimensionering med tanke pÃ¥ elpriserna numer. Detta förutsatt att det finns tillräckligt med vatten i systemet sÃ¥ att det inte blir mÃ¥nga starter. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 19:16:22 »
Tack Roland

Pumpen gÃ¥r relativt frekvent speciellt när det är kall.  skulle kunna tänka mig en si sÃ¥där 10-15 starter per dag. Eldpatronen hjälper till nu när det är kallt för att uppnÃ¥ rätt temp pÃ¥ returen. Den är "inställd" pÃ¥ 60 minuter innan den gÃ¥r pÃ¥. Är det lönt att pilla pÃ¥ den tiden? För att "plÃ¥ga" pumpen lite extra och kanske fÃ¥ nÃ¥gon grad kallare inne? och minska antalet starter

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #8 skrivet: 16 december 2010, 22:00:48 »
10-15 starter per dag och elpatronen hjälper till samtidigt är inte bra alls om det nu är så. Är det så kallt några dygn att elpatronen måste hjälpa in skall det vara noll starter per dygn, dvs pumpen skall gå hela tiden.

Prova med att öka tillskottstimern men jag rekommenderar att ocksÃ¥ öka timern för ramptid öppna sÃ¥ minskar risken att 6 kW gÃ¥r in. 6 kW tillskott skall nog aldrig behövas för en 7 kW pump med ca 75 % effekttäckning.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #9 skrivet: 17 december 2010, 09:52:03 »
Hej igen
har nu kollat temperaturen på den kalla sidan skiljer 0,1 grad mellan givarna. in 1,9 ut 1,8
Tycker därför att jag borde kunna minska hastigheten på pumpen så att jag närmar mig ett delta på tre grader eller?.
Som jag skrivit tidigare så kör jag ju på högsta hastigheten på pumpen på den kalla sidan.

Efter test så är nu delta ca mellan 2,4-2,6 minus 0,1 antar jag eftersom jag har en skillnad på 0,1 för givarna. hastighet två på pumpen

Skulle jag till och med kunna köra på lägsta hastighet läge 1 om jag ligger på ett delta på tre?

Skall kolla start och stop lite extra för att kolla hur många starter det blir per dygn. återkommer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #10 skrivet: 17 december 2010, 10:08:01 »
Hej igen
har nu kollat temperaturen på den kalla sidan skiljer 0,1 grad mellan givarna. in 1,9 ut 1,8
Tycker därför att jag borde kunna minska hastigheten på pumpen så att jag närmar mig ett delta på tre grader eller?.

Det tycker jag också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #11 skrivet: 17 december 2010, 10:13:23 »
Prova att sänka cirkpumpen för KB till hastighet 1 du, 3-3,5 grader diff är finfint, och du sparar en liten slant på minskad elförbrukning till cirkpumpen.

KB-delta kommer dock inte påverka dina start/stopp. Att du har bättre delta kommer märkas subtilt på din elräkning för att pumpen får en bättre COP, långsiktigt kan du spara en fin slant på att du har ansträngt dig lite med detta!

Start/stoppen är ett annat problem, men de kan bara bero på att det är tokigt i radiatorsystemet eller vp-ns styr. Börja med att springa runt och känna (eller IR-termometra) på alla radiatorer ca 10-15 minuter in i en värmekörning. ALLA raddar ska då vara för handen märkbart svalare i nederkant än i överkant (5-10 grader svalare). Om någon radiator är jämnvarm så behöver den strypas. Hur är det förresten, har du bypass och extern cirkulationspump på varma sidan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #12 skrivet: 17 december 2010, 11:05:42 »
Hej igen
har bypass och extern cirkpump. På bypassen har jag en babackventil så att vattnet inte tar fel väg.
Kör på läge två på den externa cirkpumpen.
Skall kolla elemneten.
Har en del strypta element i våra sovrum är detta ok. 3 element är strypta rätt rejält.

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #13 skrivet: 17 december 2010, 11:32:32 »
Hej ströp extern cirkpumpen till ett fick då ett delta på 3,9
in 2 ut -1,9
antar att jag får nöja mig med läge två på cirk pumpen
eller är ett delta på 3,8-3,9 bra?

Utloggad Bjorn_84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt temp på kalla och varma sidan
« Svar #14 skrivet: 17 december 2010, 11:51:58 »
Har nu kollat över elementen med en ir-termometer.
(tur att man hade en i garderoben).

Har ett system i som består av två delar/kretsar en högerhalva och en vänsterhalva, som i sin tur är indelade i en över halva och en neder halva. vänsterhalvan har några fler element.

Tempen varierade på de olika kretsarna vid sluten. Den halvan som har fler element var något kallar i slutet. Har en del små element där var differens inte så stor mellan den övre delen av elementen och de nedre delen, annars såg det relativt ok ut. Kan dock öppna fler element.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!