Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 20 augusti 2017, 14:01:33 »

Lite nyfiken.
Blev det någon pump eller är det en pågående process.
Eller skrämde vi dig....
Mlöf
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 11 maj 2017, 10:32:51 »

Ja det har jag sett, tror Nibes rek pris för f1255 4-16 ligger på 91k och en VVS butik har den för 65k ca. Tror nog att Nibe inte riktigt har uppat sin hemsida ordentligt?
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 11 maj 2017, 10:24:05 »

Tittar man tex. på Nibe, en som har rek. priserna på deras hemsida, så skiljer det nästan 25k jämfört med en internetbutik!
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 11 maj 2017, 09:28:47 »

Ingen koll på flöde, mer än vad CP visar (om detta är nu flöde eller tryck). Jämnare värme kommer att göra mycket tror jag. Blir spännande att se när det blir riktigt kallt och det med mycket blås.
Aprepå priser, hur ska man förhålla sig till priserna hos röris/leverantör vs internetpriser hos online leverantörer, det skiljer mycket?!  :o

Ja det skiljer massor! En röris sa att vi som privatpersoner kan få bättre priser på pumpar än vad han köper in för så hittar man en billig pump (en till bra pris) får man nog lägga på en 5-10k
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 11 maj 2017, 09:04:33 »

Ingen koll på flöde, mer än vad CP visar (om detta är nu flöde eller tryck). Jämnare värme kommer att göra mycket tror jag. Blir spännande att se när det blir riktigt kallt och det med mycket blås.
Aprepå priser, hur ska man förhålla sig till priserna hos röris/leverantör vs internetpriser hos online leverantörer, det skiljer mycket?!  :o

35-18-0.
Nja kanske inte riktigt helt optimalt.
Med formen 3g på framledningen till radiatorer för varje ökad inomhus grad blir framledningstemperaturen ganska hög vid 21-22 g inne.
Nu är jag ingen expert.
Men nog kommer värmepumpen att kunna leverera värmen många dagar per år men antagligen inte när det är som kallast.
Nu utgår jag från mitt dut i Piteå
Jag har 33g vid noll med 22 inne.
Kanske du får komplettera lite för att öka på tillgänglighet på billigare värme.
En fläkt konvektor kanske.

Sen kommer faktorn in att tillförseln av energin är jämn och då kanske framledningstemperaturen blir lägre,jämfört med vedpannan/oreglerad patron.
Detta av egen erfarenhet då jag trodde mitt egna system skulle behöva högre temp och var beredd att komplettera men klarar -30 utan problem.
Skulle det bli -40 får jag elda i pannan el kaminen.

Sen detta med flödet
Har du någon koll

Mlöf
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 11 maj 2017, 06:50:49 »

Från vilken temp måste du köpa spets mlöf?
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 10 maj 2017, 23:29:20 »

Min röris är mycket duktig, men tanken var inte med från början utan har kommit till under resans lopp, pga att värmepumpen inte ville växla som den skulle. Nu gjorde det ingen skillnad men tanken får stå kvar. Den är inte ivägen.
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 maj 2017, 21:40:01 »

Mlöf begärde du att få offert med tank eller hittade du en så pass duktig röris som förespråkade tank?
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 07 maj 2017, 15:30:14 »

35-18-0.
Nja kanske inte riktigt helt optimalt.
Med formen 3g på framledningen till radiatorer för varje ökad inomhus grad blir framledningstemperaturen ganska hög vid 21-22 g inne.
Nu är jag ingen expert.
Men nog kommer värmepumpen att kunna leverera värmen många dagar per år men antagligen inte när det är som kallast.
Nu utgår jag från mitt dut i Piteå
Jag har 33g vid noll med 22 inne.
Kanske du får komplettera lite för att öka på tillgänglighet på billigare värme.
En fläkt konvektor kanske.

Sen kommer faktorn in att tillförseln av energin är jämn och då kanske framledningstemperaturen blir lägre,jämfört med vedpannan/oreglerad patron.
Detta av egen erfarenhet då jag trodde mitt egna system skulle behöva högre temp och var beredd att komplettera men klarar -30 utan problem.
Skulle det bli -40 får jag elda i pannan el kaminen.

Sen detta med flödet
Har du någon koll

Mlöf
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 02 maj 2017, 08:22:51 »

Vi har gjort det under vintern när vi var bortresta. Det är ungefär (lite lägre) de temperaturer som gäller, 35 grader för att hålla runt 18 inne vid utetemp runt 0. Men inomhus temperaturen går up och ner med utetemperaturen då.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 27 april 2017, 13:02:27 »

Du kan inte tänka dig att köra på elpatron någon dag för att få ett jämnare energi tillförsel till huset. Visst det kostar men det kan vara lite svårt att kolla vilken temp huset behöver när du eldar direkt mot systemet. Antar att nu måste du elda på kvällen för att ta igen förlorad temp i huset. Då blir inte det ett värde som inte stämmer. Samtidigt som på morgonen är framlednings temperaturen för låg. Det blir inte lätt att veta rätt medeltemp/bör.
Gissa lite och ställ patronen på en temp och justera eftersom. Ha inte för bråttom med justeringar.
Tejpa fast en digital ute givare typ en vanlig ute/inne givare på framledningen.
Öppna termostater i huset...
Kanske inte en super säker metod men alltid något.
Allt för att du ev inte blir överraskad när värmepumpen väl står där och surrar.
Ev en givare på returen också.
Kanske fel säsong, men lite klokare blir du.
Ett förslag alltså.
Mlöf
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 26 april 2017, 14:09:36 »

Strömavkännarna ska tom monteras på inkommande ledningar, dvs mellan mätarsäkringarna och före centralen/erna.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 26 april 2017, 09:04:27 »

1255:an går bra. Har haft min i 2 år nu.
Jag stötte på en häromdagen som inte gick bra, rent bedrövligt rent ut sagt.
Men den var galet installerad. Man hade satt en bypass mellan golvvärmestockarna....
Därav min tidigare kommentar om att välja pump efter installatör.

Oberoende av fabrikat är jag lite "orolig" ändå.
Det verkar som om du har ett högtempererat värmesystem. Det innebär att det är dimensionerat för en framledning på 80 grader och retur 60, för att hålla ca 20 grader inne när det är -18 ute.
I allafall niben kommer upp till 65 grader med kompressor, 70 grader om den hjälper med eltillskott.
Thermian har säkert liknande siffror.
Och det spelar ingen roll om du tar en 6:a, 12:a eller 16 kw, temperaturen begränsar i alla fall.
Om man räknar på en radiator, så om du sänker framledningen från 80 till 70 grader, tappar du 25% i effekt!
Kort sagt, du kommer att få kallt inne på årets kallaste dagar.

En annan sak med högtempererade system är att du förkortar livslängden på kompressorn, och du kommer inte att komma upp till de COP-värden som reklamen säger.

Ditt system är sannolikt även ett lågflödes-system. Jag skulle tro att några termostater får du inte ha alls.
Jag kan ha fel om hög- eller lågtempererat. Jag har ju inte sett det.
En duktig installatör har koll på sånt här.

Jag skulle fundera på klimatskalet en gång till.... Helst byta alla radiatorer.
Men du måste inte göra det med en gång, du kan ta det när det passar.
Jag vill bara att du skall vara lite förvarnad.

Nibe skickar med strömavkännare och innegivare. Se till att få dom monterade.
Strömavkännarna skall ju monteras i elcentralen, så elektriker borde krävas.
Har du stora huvudsäkeringar idag, kanske du till och med kan minska på dom!
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 25 april 2017, 23:35:47 »

Små barn än så länge  ::) Jag försöker lära dem vara snålt med vatten. Men ja, det med VV blir ett stort steg framåt.
Nu är det 1,2 ute, eldar lite ... 21, 2 inne och framledning 43 grader. Ialafall mätaren på ett rör i panrummet, mätaren på pannan verkar lite sådär men visar lägre, typp 38 grader.
Imorgon bitti är det väl runt 18-19 grader antar jag ...

Finns det något gott att säga om Nibe 1255:an?

Ja, hur är det med flöde? CP visar 9, vredet står lågt.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 25 april 2017, 23:13:20 »

Jag skulle tro att varmvatten för duschning är ett ickeproblem med nästan alla moderna bergvärmepumpar. Det finns hyggligt mycket varmvatten och det laddas om skapligt snabbt.
Det fina med HGV hos Thermia som jag förstår är att den dagliga småförbrukningen till disk och andra mindre saker inte triggar VP:n till att producera vv utan den tuffar på med att värma huset och gör lite vv samtidigt. Vintertid kan också varmvattnet bli riktigt varmt i ett hus som har lite krav på högre framledningstemperatur, det ger ju ökad mängd 37 °C duschvatten. Nackdelen är ju att HGV inte trollar fram gratis energi utan lite av den energi som annars skulle värma huset nu blir varmvatten istället.
Maskiner utan HGV, dvs de allra flesta, gör ju vv när det krävs och då får huset klara sig utan värme en stund vilket man inte märker i normala hus, det hinner inte bli kallt på 30 minuter.

Problem får man troligen med båda varianterna om man ska tappa upp ett stort badkar och duscha samtidigt eller liknande, då kan det vara lämpligt att ha en maskin med separat vvb vid sidan om för ökad kapacitet. Ska man ha no limits på vv utan stora beredare tror jag det är oljebrännare som gäller, massor med effekt efter några sekunders start. Tänk vilka tider det var :)

// Magnus
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 25 april 2017, 21:31:24 »

Cloggie
Det är som smurfen skriver om VV.
Ju mer värmepumpen jobbar ju mer VV tillverkas "gratis"
Så en snabb dusch behöver inte tvinga värmepumpen att tillverka VV.
Men en lyx dusch på en timme ,nja då är det nog kört.
Du behöver nog inte vara orolig för VV.
Jag har huset fullt av duschare och det går ändå.
Ni verkar inte vara bortskämda med VV så en ny lyx värld öppnas för er.
Hur många är ni i familjen och vilken ålder.
Jag har tonåringar som inte vill eller kan fatta att en timme under varmt vatten inte är ok alla dagar i veckan.
Men vad göra.
Man får inte sälja dom på blocket. :)
Nu kanske jag har skämt bort dom då tidigare all värme kom från ved.
Det vi inte pratat om är vad du behöver för temp ut på systemet.
Det är en ganska viktig detalj .

Sen är det här med flöden som är en het potatis.
Där finns det många åsikter om tankar ,bypass eller inte.
Själv blev jag med arbetstank som du kanske läst.


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 10:48:42 »

Ska man ha en överdimensionerad vp som ska kunna ge extra effekt måste även borran vara överdimensionerad och allt gör att priset drar i väg lite extra. Boklövs v stil gör att man hoppar lägre dvs det tillför något jag kan inte se samma nytta med en överdimensionerad vp om man inte vill hålla ner antal drift timmar.
Skrivet av: mickeamal
« skrivet: 25 april 2017, 10:15:56 »

Hej igen.
Läs tidigare inlägg om Boklöv och V-stil ;) ;). Det är svårt att lära gamla hundar sitta ;).
Nog om detta, hoppas att du (Cloggie) får en vp som passar dina behov, oavsett märke eller om det är on/off el inverter. Lycka till tummenupp.

Micke
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 09:08:53 »

Helt klart ska man välja en överdimensionerad vp om man har planer på att bygga ut allt annat vore riktigt dumt men vet man som i mitt fall att man inte kommer öka energibehovet ser jag ingen nytta med att överdimensionera förutom att man får ner drift timmarna men vill man ha få drift timmar kanske man ska välja on/off vp i stället. Hgw tar en del av energin och värmer vv så under vintern behöver nog inte vp växla om och göra vv så ofta men det sitter en vanlig temp givare som känner tempen i beredaren och blir den för låg så gör vp vv som vanligt genom att växla om till enbart vv beredning. Har man behov av hög framledning till rad så ger Hgw varmare vatten än med tex golvvärme.
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 25 april 2017, 08:36:49 »

Tillägsisolering är väl nästa, men det kan dröja något eller ett par år.
Vi som alla andra (med äldre hus) försöker spara energi; sänka inomhustemperatur, duscha kortare, täta fönster och dörrar, tilläggsisolera. Så en iverter bodda passa perfekt i bilden där.
Med överdimensionera är väll vitsen borta med en inverter och iställa ta en on-off med acktank.

Undrar fortfarande om maskinerna.
Mlöf; Som du säger används HGW för underhållsvärmning av varmvatten, vad händer då när man börjar duscha, klarar HGW producera VV tex. på vinter eller växlar pumpen helt till VV värme producering som andra pumpar utan HGW?
Skrivet av: mickeamal
« skrivet: 25 april 2017, 08:36:01 »

Hej igen Mlöf,

Jag har heller inte för avsikt att dra detta i långbänk.
Du har i ditt eget inläggs sista mening fått fram en av fördelarna med att överdimensionera samtidigt som du har svarat på Smurfens fråga. Det finns enligt mitt sätt att se det inga nackdelar med att överdimensionera en inverterpump. Det kan till och användas som försäljningsargument vid en ev framtida försäljning. Ev framtida köpare/arvingar kan ha helt andra planer för utbyggnader, garage pooler mm. I skenet av det är det enligt min åsikt väl värt att överdimensionera en inverterpump om inte kostnadsförslagen skiljer för mycket åt, vilket det inte gjorde i mitt fall.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 24 april 2017, 22:27:58 »

Nu ska jag inte dra det här i långbänk.
Bygger dom ut ändras klimatskalet i den riktningen och antagligen till det bättre.
Bygger dom fristående ändras inte klimatskalet. Då ökar energi behovet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 april 2017, 22:22:10 »

Vad är fördelarna med att överdimensionera det räcker väl med att dimensionera så den fixar värmen utan elpatron  Sc:,h
Skrivet av: mickeamal
« skrivet: 24 april 2017, 22:06:10 »

Hej Mlöf
Jag vet inte om du förväntade att Beiv skulle svara på din fråga , men efter som det var jag som slängde in rådet om att överdimensionera, så tar jag mig friheten att försvara rådet.
Om du kollar på forumet och,eller frågar runt bland "experter" på bv, så finner du att så länge det gäller inverterpumpar finns det inga "klagomål" på överdimensionering. Däremot när det gäller on/off är det en annan historia. Det finns otaliga historier med underdimensionering. Tyvärr är det lite som när Boklöv införde V-stilen i backhoppning, de som var "uppfödda" med den gamla stilen protesterade högljutt.
Det finns enbart fördelar med att överdimensionera en inverterpump, så länge det finns kapacitet på den varma sidan och det inte snålas på borrdjup/markslinga.
Hade det funnits bv-pumpar på 100 kw, till rimligt pris, skulle jag köpt en sådan och sålt värme till grannarna ;). När det gäller Cloggie, ser du att det ev kan ske en utbyggnad i framtiden, och att han INTE har planer på att förbättra klimatskalet på sitt boende.
MVH: Micke
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 24 april 2017, 16:46:13 »

Cloggie,
Lilla niben ger ca 7,5 kw. Trots att modellen heter 1,5-6.
Maskinen är begränsad till 75% från fabrik, enbart pga ljudnivå. Då ger den ca 6 kw.
Nibe anger effekten när Köldbärarn är -5. Om man tittar vad dom ger vid 0 grader in, ökar effekten en del. 1,5-6 blir 2-7,5, om man låser upp den.

Begränsningen är nog inte bara p.g.a. ljudnivå. Om du låser upp maskinen så klarar den inte 65C framledning med kompressor utan parkerar någonstans kring 55C när det är kallt ute och hålet är lite kallare.

/D
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 24 april 2017, 16:03:09 »

Cloggie, jag håller med Micke;

Var inte rädd att överdimensionera. Fråga offert på en Inverter L.
[/

Nu är jag ganska novis i frågan men kan inte hålla med till 100%
Varför ska han överdimensionera så många procent .
Då är det väl bättre att lägga pengarna på klimatskalet och radiatorer och liknande åtgärder för mellan skillnaden.
Då blir en 12kWh are överdimensionerad oberoende av märke.
Sen är det väl alltid bra att ha en stabil och varm värmebrunn.

Skrivet av: beiv
« skrivet: 23 april 2017, 08:18:24 »

Cloggie, jag håller med Micke;

Var inte rädd att överdimensionera. Fråga offert på en Inverter L. Snåla inte på borra/markslinga.

Har du minst 15 liter/ kW i behövd maxeffekt på varma sidan och dessutom kan klara dig på 35 grader framledning vid 0 ute kommer det funka fint (utan tank) förutsatt fullt öppna termostater.

Kommer gå mest på växel 1 (mycket låg ljudnivå) och förmodligen som on/off stora delar av året. Men även när den går on/off blir översvängning liten= bra komfort. Lägsta framledningstemp på växel 1 är ca 35 grader.

L har inga "växlingsproblem" och behöver ingen "extra smörjning" då lägsta varvtal på kompressor är 1800 rpm.
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 23 april 2017, 01:12:02 »

Jaha, över 11 kw, då är nog 6:an för liten.

Dock låter det som du skulle behöva se över klimatskalet och isoleringen...

Vi har lagt lag ut en del pengar så det räcker  ^-^ Nu pumpen, sen få vi se hur det blir med fönster och tilläggsisoleringen.
Thermia ligger ändå plus, någon med en Nibe 1255?
Utbyggnader kan bli aktuelt men inte inom snar framtid
Skrivet av: mickeamal
« skrivet: 22 april 2017, 15:37:30 »

Hej Cloggie.
Gör som andra nöjda bergvärmepumpsägare, "överdimensionera". Då har du kapacitet för ev framtida utbyggnader och kanske ett utomhus spabad ;). Fråga din Thermiaåterförsäljare om inverter L.

Micke
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 april 2017, 14:56:17 »

Såg det oxå ,tänkte rätt mycket effekt att värma , annars blir det väl rattmuff på
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 22 april 2017, 14:43:32 »

Jaha, över 11 kw, då är nog 6:an för liten.

Dock låter det som du skulle behöva se över klimatskalet och isoleringen...
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 22 april 2017, 13:09:18 »

Pumpen kommer att stå i källaren so ljud är ingen problem. Vi hade en storm denna vintern, där det blåste runt 15 m/s, det var kall luft som drog igenom alla sprickor, listor etc. Det var säkert också kylan som gjorde att det kändes så kallt.
Det skulle vara en idee med en trimmat 6kw pump. Skulle rörmokare kunna svara/ beräkna om det kan funka för vårt hus? I Nibes beräkning ser jag nu räknar de med 32200 kwh/år. Effectbehov 11,2KW
Skrivet av: Uffen
« skrivet: 22 april 2017, 11:12:54 »

Cloggie,
Lilla niben ger ca 7,5 kw. Trots att modellen heter 1,5-6.
Maskinen är begränsad till 75% från fabrik, enbart pga ljudnivå. Då ger den ca 6 kw.
Den är busenkel att låsa upp, du gör det själv. Hur mycket mer den låter då vet jag inte.
Vid min-effekt låter den så lite att du knappt hör den. Men när den går lite hårdare blir det ett ljud, jag kan tänka mig att om man måste höra surret mellan 60-120 hz hela tiden, blir man galen. Samma gäller väl alla modeller, men en större maskin går naturligtvis tystare vid samma effekt.
Men du hade pannrum, då kommer du aldrig att höra någon av maskinerna.

Nibe anger effekten när Köldbärarn är -5. Om man tittar vad dom ger vid 0 grader in, ökar effekten en del. 1,5-6 blir 2-7,5, om man låser upp den.

Maskinen är lite billigare, enligt nibe 7.750 billigare.

Hur har du med säkringar?
Nibe 6 klarar sig med 3x16A. Har 6,5 kw elpatron.
Nibe12 vill ha 3x25A. Har 9 kw elpatron.
Ovanstående ström är dock när både kompressor och elpatron går på fullt. Ansluter du strömavkännarna som medföljer, klarar du dig med mindre. Strömavkännarna skall mäta huvudsäkringarna.

Nu blev ditt val ännu lättare va? :)
Jag har låst upp min. Man hör ett svagt vinande ljud. Vår står i tvättstugan intill köket. Med stängd dörr hörs ingenting med öppen dörr kan man ana den i bakgrunden. Ljudet är mao inga problem.

Jag skulle gå på den lilla maskinen som även Magnus är inne på. 7,5 kw kommer att räcka länge.
En supersnabb beräkning av ditt årsenergibehov landar på drygt 20 000 kwh/år kanske 23 000 med riktigt dåliga väggar och bjälklag (u= 0,4 alt 0,5)
Nibe rekommenderar 1255-6 upp till 20 000 kwh/år. Med den upplåst till 7,5 så borde den räcka.

En del på forumet är hysteriskt rädda att köra en enda sekund på tillskott vilket jag anser är fel. En normal vinter i Uppsala kostar det kanske inte mer än en flaska rött och det tror jag de flesta har råd med. På köpet får du en värmepump som arbetar bättre eftersom den under längre perioder kommer att arbeta inom sitt optimala arbetsområde vilket sannolikt gör att du tjänar igen din flaska rött på bättre COP.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 22 april 2017, 10:02:48 »

Hm, det här vart knepigt. Nibe 6:an räcker till, eventuellt med lite eltillskott.
Nibe 12 känns som det blir stort.

Cloggie, hur ser framtidsplanerna ut? Kommer du att tilläggsisolera och byta fönster, eller tänker du bygga garage som vp skall värma? Pool eller badkar?

Det finns en på forumet som värmer 180-190 kvm med en strypt 6:a, men det är väl bättre isolerat.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 april 2017, 09:32:24 »

Den minsta 1255 har 1 fas kompresdor så den ger lite ojämn belastning på huvudsäkringarna. Är det bara inverter som är aktuellt ?
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 22 april 2017, 08:18:11 »

Cloggie,
Lilla niben ger ca 7,5 kw. Trots att modellen heter 1,5-6.
Maskinen är begränsad till 75% från fabrik, enbart pga ljudnivå. Då ger den ca 6 kw.
Den är busenkel att låsa upp, du gör det själv. Hur mycket mer den låter då vet jag inte.
Vid min-effekt låter den så lite att du knappt hör den. Men när den går lite hårdare blir det ett ljud, jag kan tänka mig att om man måste höra surret mellan 60-120 hz hela tiden, blir man galen. Samma gäller väl alla modeller, men en större maskin går naturligtvis tystare vid samma effekt.
Men du hade pannrum, då kommer du aldrig att höra någon av maskinerna.

Nibe anger effekten när Köldbärarn är -5. Om man tittar vad dom ger vid 0 grader in, ökar effekten en del. 1,5-6 blir 2-7,5, om man låser upp den.

Maskinen är lite billigare, enligt nibe 7.750 billigare.

Hur har du med säkringar?
Nibe 6 klarar sig med 3x16A. Har 6,5 kw elpatron.
Nibe12 vill ha 3x25A. Har 9 kw elpatron.
Ovanstående ström är dock när både kompressor och elpatron går på fullt. Ansluter du strömavkännarna som medföljer, klarar du dig med mindre. Strömavkännarna skall mäta huvudsäkringarna.

Nu blev ditt val ännu lättare va? :)

Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 21 april 2017, 22:56:10 »

Måste svara som tidigare
Ta det lugnt och se om det kommer en ny programvara.
Kanske nya pumpar från fabrik har en fungerande programvara, men vet ej.
Synd att det inte har dykt upp någon med en helt fungerade M.
Dock vill jag tillägga att pumpen lämnar ifrån sig värme så frysa behöver man inte och kanske därför många inte har upptäckt att den inte riktigt gör som den ska. Ett ilands problem alltså.
Men har man fått värmepumps frossa så har man...
Men jo jag tror på pumpen.
Sen är kontakten med rörmokaren mycket viktigt.
Även om rörmokare är bra så får man engagera sig själv också om man vill ha ut det sista, för inte har hen tid att studera pumpen i veckor.
Sen finns ju forumet med all kunskap
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 21 april 2017, 22:36:37 »

Det är väl om man räknar bara på ved och jag vet inte om jag räknade rätt (8,5 m3 fast x 2600kwh/m3 x 30%=6600kwh). Huset är från '32, 2 plan, 140 m2, Uppsala, icke tillägsisolerad.
Men vi är snåla, inte mycket komfort och stora temperaturs svängningar i huset. På vinter när det är hyfsat kallt eldar man tills det är rund 22,5 grader och då är det på morgonen när man kliver upp runt 17 grader. Varmvattenberedare räcker till 1 bra dusch sen blir det kallt. Så det är inte bara pengar som gäller, också mycket komfort.

Mlöf, skulle du rekommendera värmepumpen ändå? Har växelproblemet löst sig för dig. Hjälpte mjukvara updateringen? Ser du för eller nackdelar med växel lösningen?

Jag misstänker vi behöver en del mer energi när det blir kallare på vinter därför tror jag inverter skulle passa bra här.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 21 april 2017, 21:58:31 »

Behöver du bara peta in 8500 kWh om året för att hålla varmt kan du ju köra på elpatron bara, det går aldrig att räkna hem en bergvärmepump med borrningen mm.

Jag tror du behöver betydligt mer energi för att värma upp huset om det är lika gammalt som pannan och då går det nog att räkna hem en VP.

// Magnus
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 21 april 2017, 21:17:26 »

Lilla niben är bara 6KW. Huset kyls ner fort,blåser det mycket ute så blåser det rakt igenom.
Vi har elpatron, som står bredvid vedpannan, igång under vinter för att behålla lite värme på dagerna när man jobbar. Med ett par minusgrader var framledningstemperaturen 35-40 grader, och runt 18-19 grader inne när man kom hem.
Vi har en enkel anläggning, ingen acktank, så man eldar bara till det blir varmt .... ja jag vet ....  :-X
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 21 april 2017, 20:06:09 »

Med dom siffrorna skulle jag titta på den lilla niben om du har temperaturen på VB din sida.
Har du någon elpatron nu?
Kan du göra en test med den/dom någon dag då det är lite kallare.
Kan kanske vara lite svårt nu när värme tiden är över.
Själv har jag ersatt dubbla ved förbrukningen med 3gånger effektivare pannan med en M.
Då med VV inräknad.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 april 2017, 20:04:22 »


30% låter lite har du bott i pannrummet   :(Blev lite fel här , läs mitt förra inlägg närmare :)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 april 2017, 20:02:14 »

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 april 2017, 20:00:06 »

runt 14m3, enbart till värme. Men rörmokaren trodde min panna låg snarare runt 30%. Gammal Osby från '52.
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 21 april 2017, 19:44:02 »

runt 14m3, enbart till värme. Men rörmokaren trodde min panna låg snarare runt 30%. Gammal Osby från '52.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 april 2017, 19:39:47 »

Vet du hur mycket ved du gör av med  ca .   om man betänker gammal burk att elda i 75% verkningsgrad , det som är ganska viktigt är vilken temperatur har du på raddarna när det ca -10 ute  stora eller små sådana ,troligtvis har du ett 80/60 system , då är storleken på dom av stor vikt , efter det så finns det dom här som kan räkna ungefär  , mera erfarenhet av vedpannor
Skrivet av: Cloggie
« skrivet: 21 april 2017, 19:24:10 »

Cloggie, vet du din toppeffekt? Dvs hur stor effekt måste du ha?

Annars kanske valet består i vilken installatör du finner bäst.

Hur kan jag beräkna det? Vi eldar nu i en gammal vedpanna för värme men har ingen aning vad som går åt värme egentligen eftersom pannan är so gammal. Sen varmvattenberedare för varmvatten.
Leverantörerna har gjord sina beräkningar, antingen 7 - 8 KW on/off eller 3-12 kw inverter.
Om jag räknar om årsförbrukning ved till KWH (30%- 40% effektivitet) hamnar jag mellan 6600-8500KWH, men vet inte om man få göra så. Sen tillkommer då hushållselen inkl. varmvatten.

Det är en stor investering ju så man vill ha ett märke man kan lita på, med bra genomtänkta lösningar i sina system som funkar.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 21 april 2017, 18:29:49 »

Cloggie, vet du din toppeffekt? Dvs hur stor effekt måste du ha?

Annars kanske valet består i vilken installatör du finner bäst.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 april 2017, 17:59:54 »

Tyvärr så vet jag inte. Upplever inte hetgas växlaren som något problem. Ser att deltaT blir något lite lägre när den går in om det kan hjälpa.
Ursäkta  ,, Det är så många typer av VP så jag blir vill ,och  nästan noll koll på alla , läser bara här om saker , vilken VP modell är det , hittar inte rätt i manualerna
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 21 april 2017, 17:53:09 »

Tyvärr så vet jag inte. Upplever inte hetgas växlaren som något problem. Ser att deltaT blir något lite lägre när den går in om det kan hjälpa.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!