Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste jag ha nÃ¥gon typ av acc tank? (edit Volymtank)  (läst 14037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2011, 21:58:51 »
Jag tjänar typ 10 000 per år på bergvärmen efter avdrag av räntor och amorteringen av investeringen. Det innebär att en G2 tar 13 år att tjäna in, cirkus. Om den levererar 10% bättre än optimum.

Ã… andra sidan skulle jag ju inte välja bergvärme om jag var ute efter att snÃ¥la. DÃ¥ finns det andra lösningar som kan spara nästan lika mycket till 50% av kostnaden.  :-X
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2011, 21:59:22 »
G2 eller alla VP som har en hetgas växlare. Ger dig VV  när den gÃ¥r i värmedrift.  DÃ¥ kan det bli 90 grader. Kopplar man det rätt, sÃ¥ kan vi fÃ¥ schyssta gÃ¥ngtider även om du väljer att installera 130% av effekt behovet vid DUT.  Sannolikheten att det ska bli spetsel är dÃ¥ minimal. Fördelen med G2 i detta läge är att den gÃ¥r inte ifrÃ¥n ditt hus för att göra VV.  Vilket minskar chansen(risken) för spetsel.

Men det funkar sÃ¥klart lika bra med en Diplomat ocksÃ¥.  Den kan ge dig 60 gradigt VV, med en skiktladdning och jaa, om du bara visste hur bra det kan bli om man har lite fantasi. *vinkar*

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2011, 22:07:15 »
...
Om man tar 45 grader vid DUT istället för 55  sÃ¥ kanske man tjänar 0,2 i cop pÃ¥ ett Ã¥r.  Och dÃ¥ mÃ¥ste man köpa dyrare radiatorer och grövre dyrare rör.
...
http://www.nibeonline.com/pdf/031675-1.pdf
Får man verkligen bara 0,2 högre års-COP om man har dt20 i stället för dt30?
Effektdata enligt EN 14511
0/35 COP 4,59
0/45 COP 3,66

Vp:n avger ju dessutom 1kw högre effekt vid 10 graders lägre vb-f vilket (oftast) minskar tillskottselen.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2011, 22:15:48 »
David: du verkar ju tycka att det är kul med siffror. Varför inte dimensionera ditt eget radiatorsystem, satsa på dt20 och planera rördragningen så att den blir så osynlig som möjligt.
Börja läsa länkarna nedan och ställ sedan frågor på forumet så kommer du få ett kanonsystem som sparar mer än de eventuella alternativ du funderar på:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2011, 22:18:42 »
Ã…rs cop Robban, det är det det handlar om.  *vinkar*
Med -5 i förångning samt 4 i ÖH och 10 i UK så blir det 3,06 i cop på 45 i kondensering
2,34 på 55 i kondensering.
Men den snitt tillverkade temperaturen blir inte 10 grader lägre, utan kanske 3.  

Gillar man inte feta raddar så blir det ingen katastrof om man har ett 55-45 system.

Men självklart är det bättre med 45 grader vid DUT.  


Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2011, 22:41:53 »
G2 eller alla VP som har en hetgas växlare. Ger dig VV  när den gÃ¥r i värmedrift.  DÃ¥ kan det bli 90 grader. Kopplar man det rätt, sÃ¥ kan vi fÃ¥ schyssta gÃ¥ngtider även om du väljer att installera 130% av effekt behovet vid DUT.  Sannolikheten att det ska bli spetsel är dÃ¥ minimal. Fördelen med G2 i detta läge är att den gÃ¥r inte ifrÃ¥n ditt hus för att göra VV.  Vilket minskar chansen(risken) för spetsel.

Men det funkar sÃ¥klart lika bra med en Diplomat ocksÃ¥.  Den kan ge dig 60 gradigt VV, med en skiktladdning och jaa, om du bara visste hur bra det kan bli om man har lite fantasi. *vinkar*
Det här är verkligen huvudet på spiken för mina bryderier. Jag vill tillverka mycket VV på ett effektivt sätt. Är också elspetsallergiker. Jag tror Läskedrycksmannen tycker det är helt ok att du redogör lite av hans idéer. Så kan alla tacka er gemensamt sen!
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2011, 22:48:28 »
 *roflmao*  allvarligt talat sÃ¥ är det svÃ¥rt att fÃ¥ ner det pÃ¥ ett inlägg.  Men det kommer att bli svÃ¥rt för dig att tappa slut pÃ¥ det.
Byggde just detta till ett hotell i Stockholm, och dem är jättenöjda.

Sedan så finns den ultimata VV beredningen, men den är :-X *vinkar*

Jag byggde den på ett annat hotell i Stockholm. En 16kw VP förser 3000 kvm och 60 rum med allt deras VV
Dem tappade 6kbm en dag, och inget hände för det Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2011, 22:50:55 »
Jag vill tillverka mycket VV på ett effektivt sätt.

Är övertygad om att Oraklets koncept blir intressant att höra om. Men är också övertygad om att för de flesta med detta önskemål så är en överdimensionerad Diplomat (bästa vv-produktionen enligt Konsumentverkets test) med rejäl volymtank och en MBH 300 en bra lösning med standardprodukter. KISS som man säger, därmed inte sagt att någon är dum...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2011, 22:56:25 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion enligt Thermia ;)  Fast kanske inte sÃ¥ länge till eftersom Thermia numera ska släppa sina pumpar till 28,5 bar som dem andra. Bara en pressostat i fortsättningen *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2011, 00:47:56 »
när ligger det i planerna Oraklet?

Jag har ju varelse lust att tapetsera huset med raidatorer.. eller tvättstugan med extra VV beredare och rejäla volymtankar :)
Samtidigt är jag allergisk mot spets-elen. Det låter som det blir en svår historia att få ihop detta.

Jag har dragit några slutsatser:
1. Ingen kan pÃ¥stÃ¥ att det är en lätt affär att räkna hem varelse optimum eller G2. SÃ¥ledes är det troligen ingen större, i sammanhanget, skillnad mellan nÃ¥gon av de etablerade BV pumparna. Som vanligt gäller rekommendationen: gÃ¥ vidare med de som känns seriösast oavsett vilken pump dom säljer. Fortfarande 2010 härskar personkemin i en tid av ISO certifieringar och standardiserade arbetsprocesser och oberoende tester. Och detta dÃ¥ vid uppköp av system som ligger runt en kvarts miljon (inkl konvertering i mitt fall) med en total-livslängd (bortsett frÃ¥n VPn) som vida överstiger pensionsÃ¥ldern pÃ¥ den person som du köper av. 

2. När man ändå bygger nytt radiatorsystem ska man passa på att få dit mycket volym och skapa ett system som klarar DUT vid låga framledningstemperaturer. Även om detta är ett tillfälle att skapa ett optimalt system kommer offerterna prata om besparingskalkyler för BVP.

3. En volymtank är bra för en väl tilltagen VP då den kan jobba mot en större mängd vatten samt att man kan bli av med knäpproblem.

4. Ingen vill ha ett kallt borrhål. Du tar dit borrgubben max 2 gånger per århundrade. Se till att göra det rätt från början.

5. En trevare: har man behov av mycket varmvatten och har begränsad yta så är G2 ett bra val. Dock, om den är överdimensionerad, behövs gott om volym på värmesidan för att säkerställa tillräckligt med drift för att få nytta av funktionen. Egentligen skulle man kunna säga att om man ska dimensionera strax under 100% så är G2 en jävligt smart maskin att välja??

6. En offert från ett seriöst VP bolag är bara början på DITT arbete. Dom kommer installera grejerna men inte hjälpa dig att komma underfund med vad du ska ha. Marknaden är pressad till att billigast ofta vinner och då rekommenderar man inte bästa lösning - man rekommenderar billigast lösning.

7. När man i en offert alltid utgår från billigaste pannan (thermia = diplomat) men under detta skriver Optimum 4000kr extra G2 13000kr extra så utgår man från att läsaren väljer det dyraste alternativet då ingen vill lägga ner 200 000 och ha köpt den sämsta pumpen. Utgår man från lagen om försäljning och marknadsföring (alltså inte lagboken, utan hur man lyckas på marknaden) är troligen optimum sämsta alternativet med högst marginal för tillverkare och ÅF.

8. Bor man i stockholm är man rökt. Här finns mest lallare som har tillräckligt med villa-jobb utan att lägga manken till. Berggrund finns det gott om och villor likaså.

9. INGEN är intresserad av att leverera en offert där man garanterar någonting. Om man ifrågasätter dimensionering, borrdjup, framledningstemp osv så går dom bara till en annan kund. Vet man vad man pratar om är sannolikheten att man kan genomskåda genvägar och halvdana lösningar.

10. Även 10 år in på 2000-talet har folk installerat BVP med KB som är för kall på vintern. maskiner som tuggar el vid -5 osv. Tungan rätt i mun är vad som gäller om man inte ska bli blåst på högsta marginalprylar enligt någon katalogtabell

11. Att det ingår intrimning av en maskin betyder inte att den är trimmad efter dina behov. Det betyder att den fungerar när dom går där i från.


Bättre blir det när elpriset går upp rejält. Då finns det marginal nog att ta tid på sig att göra ett bra jobb.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2011, 01:28:39 »
David: du verkar ju tycka att det är kul med siffror. Varför inte dimensionera ditt eget radiatorsystem, satsa på dt20 och planera rördragningen så att den blir så osynlig som möjligt.
Börja läsa länkarna nedan och ställ sedan frågor på forumet så kommer du få ett kanonsystem som sparar mer än de eventuella alternativ du funderar på:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv

Tack för dessa länkar digitalrobert. Dom var väldigt matnyttiga!

mvh
david
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2011, 09:16:28 »
Nibe 1245 har bättre VV produktion enligt Thermia ;)  Fast kanske inte sÃ¥ länge till eftersom Thermia numera ska släppa sina pumpar till 28,5 bar som dem andra. Bara en pressostat i fortsättningen *vinkar*

Nämen skriver du att nibe bättre än thermia på nått kors i taket *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2011, 09:32:46 »
Japp det har jag inga problem med, fast de flesta tror det.  Jag lever pÃ¥ att sälja mig och min kunskap, inte ett VP märke.

David, ohhh vad mkt frÃ¥gor.  Svarar senare :D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2011, 09:47:11 »
Ok jag svarar direkt.

Du är inte rökt för att du bor i Stockholm, finns många bra installatörer där. Men du får kanske leta lite.
Det är möjligt att du kanske blir blåst av många, men så arbetar inte jag eller de jag känner. Jag vill inte ha en massa problem efter en installation och därför så gör man en så bra lösning som möjligt.
Ibland blir den lösningen för dyr för kunden och då får man bygga den näst bästa osv.

BorrhÃ¥let vill man helst ha 0 in vid dut. Men det kan i vissa fall kosta mer än det smakar, dÃ¥ brukar jag satsa pÃ¥ -2.  De flesta dimensionerar för -4 vilket känns lite för lite.

I ditt fall blir det ju knappt ngn intrimning. man räknar famr KVS värden och justerar dessa när man monterar Radiatorerna. Sedan sÃ¥ sköter optimum om du nu vill ha det om DT över VP.  Tank fÃ¥r man se om det behövs.
Vill du absolut inte ha det så räknar man efter det.

Det är ju du som bestämmer hur ditt system ska se ut, inte installatören.  Han ger dig förslag och du ställer frÃ¥gor( det har du ju svart bälte i ;))

Hoppas att det blir bra *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Måste jag ha någon typ av acc tank? (edit Volymtank)
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2011, 10:22:20 »
BorrhÃ¥let vill man helst ha 0 in vid dut. Men det kan i vissa fall kosta mer än det smakar, dÃ¥ brukar jag satsa pÃ¥ -2.  De flesta dimensionerar för -4 vilket känns lite för lite.

Med dagens elpriser bör man sikta på noll grader in. Det var vad jag siktade på när jag installerade bergvärme 2002. Sedan dess har elpriset fördubblats men priset för att borra har bara stigit några tiotal %. Men det är lite en fråga om hur länge man tänker bo i huset. Några tiotal meter extra borrhål höjer troligen inte husets värde så de metrarna bör ha betalat sig medan man bor där.

Finns det verkligen några som dimensionerar för -4 idag? När jag tog in offerter var det -2 som var det vanliga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!