Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillverkar varmvatten  (läst 2311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atria-10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillverkar varmvatten
« skrivet: 31 mars 2012, 16:41:35 »
Min Atria optimum har börjat göra varmvatten oftare än förut! När jag har knappat mig in i menyn och ser varmvattens förbrukningen så ser jag att det sjunker hela tiden! Förr kunde jag se ett rakt streck bara tills någon öppnade en varmvattens kran då vart det ett fall på linjen. Någon som varit ute för liknande fel?
« Senast ändrad: 31 mars 2012, 23:20:28 av Atria-10 »

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillverkar varmvatten
« Svar #1 skrivet: 01 april 2012, 08:07:34 »
Hej!
Det kanske är växelventilen som kärvar
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Atria_10

  • Gäst
Atria_10
SV: Tillverkar varmvatten
« Svar #2 skrivet: 01 april 2012, 19:33:27 »
Hej. Hur kan jag kolla de? Jag har gÃ¥tt in i servicemenyn och sett att det stÃ¥r 0 pÃ¥ den ventilen  när vpumpen stÃ¥r still och det stÃ¥r 1 när pumpen tillverkar varmvatten. Kan jag se det pÃ¥ nÃ¥t annat vis?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillverkar varmvatten
« Svar #3 skrivet: 01 april 2012, 21:29:50 »
Enklast är att ta loss själva motorstyrningen på växelventilen och känna på spaken på själva ventildelen om den går trögt?
Om den gör det kan man motionera den och ev smörja upp ventilen med nån lätt smörjolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tillverkar varmvatten
« Svar #4 skrivet: 01 april 2012, 21:39:12 »
Undrar om det kan bli samma fel om avfrostningsshunten strular?
Fast iofs, om brinepumpen inte går borde väl inte brinvätskan kyla vv-tanken heller... Sc:,h
Vid varje avfrostning sjunker varmvattentempen i beredare och det är normalt, ligger en mantel med ca 50 liter brinevätska runt vv-beredaren.

« Senast ändrad: 01 april 2012, 21:51:13 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Atria-10

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillverkar varmvatten
« Svar #5 skrivet: 11 april 2012, 22:44:24 »
Tack för tipset Carl N:)  Det var ventilen som kärvade! Jag fick motionera den nÃ¥gra gÃ¥nger sÃ¥ kom den igÃ¥ng och nu stänger den själv igen! Borde kanske vara en starkare fjäder pÃ¥ den!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!