Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fältstudie Bergvärmepumpar  (läst 5214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fältstudie Bergvärmepumpar
« skrivet: 15 februari 2006, 18:35:18 »
Årsvärmefaktor på mellan 2,4 och 2,9, lite skillnad mot de 5 som nämns i reklamen.
De som arbetar med värmepumpar vet ju redan detta och 2,5-3 i års COP är ju jätte bra.

Problemet verkar ha blivit att de flesta aktörer börjat tävla i att ljuga mer än den andra,
helt plötsligt handlar värmepumpar om hög temperatur på varmvattnet och COP- värden som råder
några få dagar på året. Förutom den kända 5,03 COP så märks väl luft-luft pumparnas ljug mest,
i samma annons kan det stå 4,5 COP och spara upp till 60%!?!

Samma sak hände under uppsvinget för värmepumpar under 80-talet, ett fåtal aktörer överlevde sedan
kraschen, men så går det väl när marknadsförare släpps lös i en så snabbt växande bransch.
Den som ljuger mest, säljer mest.

I alla fall så hittade jag det mest korrekta testet på värmepumpar hittills, resultatet publicerades av
Konsumentverkets tidning men man måste dock läsa rapporten eftersom Räd&Råns artikel var väldigt diffus
med enbart relativa fakta.

Så här borde i alla fall alla tester på värmepumpar göras, testas under ett helt år i verkliga objekt och
inte i ett laboratorium.

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe.nsf/F_PreGen01?ReadForm&MenuSelect=68B1CF3BA43B863AC125701B0044BE68&WT.Ti=Energikonsument.Uppvärmning.Värmepump.Erfarenheter%20från%20bergvärme-%20pumpar
0451-611 00

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 20:02:18 »
Problemet är nog att dimensioneringen är för låg också.

Under  januari/februari mÃ¥nad (min nya installation) lämnade min Nibe COP 3,6 (med tillsatselen inkluderad i kalkylen)
Tillsatselen var i o för sig bara 10 timmar (och då inkluderar det två timmars uppstart av anläggningen + en periodisk vv-höjning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 21:06:05 »
Jag skulle vilja säga att det är ett antal typiska installationer, med följande fel.

1. För klen borra i de flesta fallen

2. En eller flera onödiga cirkulationspumpar

3. Externa stora tappvarmvattenberedare (vad blir värmeförlusterna med den)

4. En av värmepumparna gick mot en gammal oljepanna och förvärmde därför bara tappvarmvattnet, inte undra på att verkningsgraden blir dålig.

5. Alla värmepumpar har kört alla cirkpumpar på max varvtal, detta är i de flesta fall onödigt, speciellt sommartid, och bidrar starkt till den dåliga årmedelverkningsgrader. Dessutom har detta problem accentuerats att de flesta anläggningarna haft externa cirkpumpar som också dragit el i onödan. Höga flöden på varma sidan försämras COP, det är ett faktum, jag undrar varför inte de som installerat anläggningarna vetat om detta.

Som sagt var, undersökningen bevisar vad vi mässar i detta forum hela tiden, för att få en effiktiv anläggning som i bästa fall kan få en årmedelCOp på ca 3.0-3.5 så krävs följande.

1. Liten/integrerad varmvattenberedare

2. Flytande kondensering

3. Tvårörs (lågtemp)-system

4. Inga externa cirkpumpar om det inte är absolut nödvändigt, sommartid skall även VB-cirkpumpen stängas av (mjukvarumässigt, den måste naturligtvis starta när tappvarmvatten skall tillverkas) om man inte har annan typ av uppvärmning så (t.ex. pooluppvärmning)

5. Djupare borra än vad de flesta tillverkare rekomenderar, ett mål bör vara att inkommande brinetemp aldrig går under +-0º C

6. Inga radiatortermostater skall strypa flödet, en väl injusterad kurvlutning i kombination med en centralt placerad rumsgivare ger den mest ekonomiska driften.

Med dessa förutsättningar tillgodosedda bör man kunna komma upp i en COP för värme och tappvarmvatten på ca 3.5 på årsbasis, under kortare perioder där värmepumpen får arbeta mycket med rumsuppvärmning och lite med tappvarmvattenproduktion bör COP kunna ligga på ca 4.0, t.ex. under perioden sept-dec och mars-maj.

Vid nyinstallation där golvvärme/radiatorer projekteras i samband med värmepumpen så bör ännu högre årmedelCOp kunna uppnås.

Jag håller med om att luft/vattenvärmepumpars (och luft/luft-värmepumpars) verkningsgrad och besparingspotential ofta överdrivs ännu mer.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 21:25:34 »
PRECIS
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2006, 22:22:08 »
Något som förvånar mig är att man kan göra investeringar på 100 000-200 000 kr utan att läsa på vad man
köper.   b00k Sc:,h I sämsta fall undrar jag om inte en del har köpt pÃ¥ bara att läsa annonser...

Som tur är går dom flesta installationer att rätta till mot en mindre merkostnad i efterhand.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2006, 00:07:20 »
Något som förvånar mig är att man kan göra investeringar på 100 000-200 000 kr utan att läsa på vad man
köper.   b00k Sc:,h I sämsta fall undrar jag om inte en del har köpt pÃ¥ bara att läsa annonser...

Som tur är går dom flesta installationer att rätta till mot en mindre merkostnad i efterhand.

Det är inte sÃ¥ konstigt egentligen eftersom man ju faktiskt litar pÃ¥ Ã¥terförsäljaren till viss del. MÃ¥nga mer än andra. Dock är det ju sÃ¥ att om man ska köpa nÃ¥got som man inte tidigare använt sÃ¥ vet man ju inte heller vilka frÃ¥gor som är viktiga att fÃ¥ svar pÃ¥. T.ex. när jag installerade pump för 5 Ã¥r sedan satt jag i veckor och läste pÃ¥ sÃ¥ mycket jag kunde och beställde broschyrer och surfade runt pÃ¥ SVeps och  Geotecs hemsidor. Jag tyckte att jag kunde mycket mer än installatören. Dock missade jag en mycket viktig frÃ¥ga i mina efterforskningar och det var hur viktigt det är att kb in inte fÃ¥r understiga 0 grader. Detta skulle jag naturligtvis krävt av installatören att se till att hÃ¥let dimensionerades därefter men eftersom jag inte kände till detta dÃ¥ sÃ¥ missade jag det.  Om jag inte missat detta hade jag förmodligen haft ett nÃ¥got bättre fungerande system. Alla gör misstag. Men som du skriver sÃ¥ gÃ¥r det att rätta till dem i efterhand. TrÃ¥kigt bara att behöva gräva igen.

Kan tillägga att för fem år sedan hade jag inte bredband. Inte heller fanns detta eminenta forum. Jag hade bara Sveps forum att tillgå och där var det inte alls den trafiken som det är här. Dessutom var det ingen i min bekantskapskrets som hade en värmepump. Jag var först. Nu däremot har var och varannan människa installerat vp vilket är bra för då sprids ju kunskaperna och misstagen blir förhoppningsvis färre.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2006, 01:04:18 »
Jag såg en annons med L/L pump som hade bra cop*

*= cop vid +12 ºC har jag för mig att det stog med pytte text.

Endel jämför bara cop mellan olika typer av pumpar.
Tex varför investera i bergvärme för över 100000 när du kan få bättre cop med en L/L för 20000. :-\

Tycker det skulle vara lag på att alla som köper någon typ av värmepump måste gå in på detta forum ;)


Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2006, 10:25:05 »

Tycker det skulle vara lag på att alla som köper någon typ av värmepump måste gå in på detta forum ;)




Absolut!  *roflmao*
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad myphisto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tror jag älskar värmepumpar!
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2006, 12:39:48 »
Jag skulle vilja säga att det är ett antal typiska installationer, med följande fel.

Höga flöden på varma sidan försämras COP, det är ett faktum, jag undrar varför inte de som installerat anläggningarna vetat om detta.

Rickard:
Skulle du kunna utveckla detta lite. Jag är nybörjare & har fått för mig att om jag höjer flödet på den varma sidan så sänker jag temperaturen på den varma sidan; jag transporterar helt enkelt bort värmen fortare. Detta trodde jag skulle ge högre COP inte lägre. Vad har jag missat?
IVT Greenline HTC+ 160m passivt hål 147m2 uppvärmd yta varav ca 60 lite svalare

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2006, 12:55:59 »
Gliden i köldmediet tydligen gör att kondensorn jobbar bäst med en en VB diff på 7 grader.
Här står rätt mycket om detta:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2164.0.html
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 13:00:30 av maha6305 »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2006, 14:17:34 »
Jag skulle vilja säga att det är ett antal typiska installationer, med följande fel.

Höga flöden på varma sidan försämras COP, det är ett faktum, jag undrar varför inte de som installerat anläggningarna vetat om detta.

Rickard:
Skulle du kunna utveckla detta lite. Jag är nybörjare & har fått för mig att om jag höjer flödet på den varma sidan så sänker jag temperaturen på den varma sidan; jag transporterar helt enkelt bort värmen fortare. Detta trodde jag skulle ge högre COP inte lägre. Vad har jag missat?


Det är precis  tvärtemot, om du sänker flödeshastigheten sÃ¥ har juh vattnet längre tid pÃ¥ sig att avge sin högre temperatur gentemot rummets temperatur (dT)

Definition pÃ¥ värmeövergÃ¥ng enligt  TEFYMA:

Q = a*A*dT*t

a=värmeövergångskoefficient
A=arean
dt=skillnaden mella material A och material B
t=tiden

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2006, 14:55:54 »
Jag skulle vilja säga att det är ett antal typiska installationer, med följande fel.

Höga flöden på varma sidan försämras COP, det är ett faktum, jag undrar varför inte de som installerat anläggningarna vetat om detta.

Rickard:
Skulle du kunna utveckla detta lite. Jag är nybörjare & har fått för mig att om jag höjer flödet på den varma sidan så sänker jag temperaturen på den varma sidan; jag transporterar helt enkelt bort värmen fortare. Detta trodde jag skulle ge högre COP inte lägre. Vad har jag missat?

Det kanske är skillnader mellan olika fabrikat, men på min Nibe så minskade enrgiförbrukningen när jag sänkte hastigheten på cirkpumpen, dessutom ökade deltaT på KB in/ut, det i sin tur innebär att värmepumpen, trots att den förbrukade mindre energi tog mer gratisvärme ur marken = högre COP.

I en normal värmeväxlare och med vatten som "köldmedium" är högre flöde bättre, detta oavsett deltaT, men på en värmepump med R407c så skall man ha en DeltaT på mer än 6 grader för att få fullständig kondensering av köldmediat, och maximal verkningsgrad på värmeväxlaren.

De flest tillverkare rekomenderar ca 10 grader, men jag håller mig till att rekomedera minst 6 grader och max 10 grader.

Skillnaderna är inte stora, men om man avser göra en vetenskaplig testkörning av anläggningarna så tycker jag att det bör finnas rätt kompetens vid installation/injustering av anläggningen.

Å andra sidan, med den normala kunskap som finns bland installatörerna så blir ju inte alla installationer så bra (inte ens en majoritet av dem) så denna typ av utverderande undersökningar kanske är de mest rättvisande ändå.

Med rätt kunskap och rätt investering så är jag dock helt övertygad om att man idag kan köpa en värmepumpsanläggnig som ger mer än 3.0 i årmedel-COP. I extremfallet bör man kunna nå 3.5-4.0, men det blir svårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2006, 17:39:49 »
Vi måste skilja på fabrikanter & instalatörer.
fabrikenten har kansske en bra värmepump, men om instalatören rknar fel med flit för att få jobbet så blir det ju inte bra.
Ofta är det instalatörerna som gör att årsvärmefaktorn blir låg ! men stor del ligger i ditt radiatorsystem!

själv har jag en årsvärmafaktor på över 4
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2006, 18:06:57 »
Hej,

Tillverkarna har Ã¥tminstone lärt sig nÃ¥got pÃ¥ 10Ã¥r. DÃ¥, 1996, rekommenderade man 100 m markkollektor  eller 40-60 m borra med 32-slang för en VP pÃ¥ knappt 4 kW.
Idag säger man om en 5kW:are, som 1130/1230-6, 250-400m markkollektor eller 90-110 m borra. Gott och väl dubbla längden om man räknar bort den inaktiva delen av borran och dessutom 40-slang. COP-värdet blev lidande då man ökade till totalt 300m och fick gå upp från 85W till 200W brinepump. På en så liten VP gör det en del när man räknar COP.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fältstudie Bergvärmepumpar
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2006, 10:06:40 »
Körde man inte direktkondensering i slingan på den tiden också?
Man klarade sig med kortare slinga men frös sönder gräsmattan..?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!