Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera klimatsystem, Nibe 1245  (läst 11369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #15 skrivet: 25 mars 2011, 19:19:23 »
Har i och för sig elpanna just nu men förra sommaren lät jag pannan/cirkpumpen vara på och då cirkulerades 24 trasigt vatten trots börvärde på 18 om jag minns rätt. Antar att elementen värmdes i varma övervåningen till källaren som behövde värmen.
Villa 1948, 66+78 kvadrat. Elförbrukning(2010) 29000kWh/år.
Bytt till NIBE1245-6 2011-04-20.
2018 bytt från radiatorer till LK Golvvärme i källaren och ukv-100 volymkärl.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #16 skrivet: 26 september 2011, 11:51:06 »
Väcker liv i en gammal tråd då jag har samma funderingar som avhandlats här.

Det är så att jag har ett sånt där "härligt" ettrörssystem i mitt hus vilket gör att det blir svårt att få jämn värme. Systemet har nu 12 (13, en urkopplad radiator som dock snor värme med sin retur) radiatorer. Från "huvudstammen" så att säga, delar en del av sig mot gillestugan där jag har två stora element som blir riktigt varma. Från den fortsatta ledningen delar den sig i två delar där en del går till tvättstugan och lilla toaletten i källaren, dessa element blir aldrig varma. Den andra delen går upp mot övervåningen och splittar sig sedan i två delar om 4 radiatorer vardera. Den ena delen som går över tvättstugan/toaletten blir fisljumma medan den andra sidan blir riktigt varma och sköna. Huset blir varmt om man har dörrarna öppna. Hade tänkt att det skulle bli varmt i alla element. Vi har strypt och ökat tillförseln på de olika ledningarna, men det är ganska svårt att få till ett bra resultat tycker jag. Snart
 Ã¤r ju vintern här igen  :(
SÃ¥ till ämnet för trÃ¥den. Vi tänkte dra om till tvÃ¥rörsystem i källaren. Hur funkar det dÃ¥ med att koppla in ett till system pÃ¥ pumpen. Det är ju möjligt om jag förstÃ¥tt det rätt med fyra stycken "system" pÃ¥ 1245:an. Jag kommer att dra rören själv med hjälp av en bekant som kan detta, men lÃ¥ta en rörmokare göra installationen mot pumpen. Vid golvärme har man vad jag förstÃ¥r en "shuntventil" som kopplas pÃ¥ en radiatorslinga och reglerar värmen till det systemet. Men är det möjligt att ha tvÃ¥ radiatorsystem som jag tänkt eller mÃ¥ste jag göra om hela huset till tvÃ¥rörssystem? Blir ju ganska stora ingrepp pÃ¥ övervÃ¥ningen som jag inte vill göra just nu iaf. Om det är möjligt med flera radiatorsystem, dvs ett tvÃ¥rörs i källaren och sedan behÃ¥lla enrörs pÃ¥ övervÃ¥ningen, borde jag i sÃ¥ fall dela pÃ¥ dessa enrörsystem ocksÃ¥ sÃ¥ att det blir tvÃ¥ separata enrörssystem om 4 radiatorer plus det i källaren?  Eller räcker trycket till mÃ¥ntro för 8 stycken där uppe? Jag hade en rörmokare här för att tag sedan som sa att som det är nu, är det för mÃ¥nga radiatorer pÃ¥ samma slinga...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #17 skrivet: 26 september 2011, 17:18:39 »
Den enda anledningen att installera flera klimatsystem (tror jag i alla fall) är om man vill ha olika framledning i de båda systemen men som jag tror i ditt fall räcker det med att justera flödena i systemet och köra med samma framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #18 skrivet: 20 juni 2012, 11:29:06 »
Hej igen.

Har nu haft två rörmokare här som båda rekommenderar att koppla in ett tvårörssystem i källaren där många element är mer eller mindre sönderrostade där nere och kan gå sönder när som hellst. Sedan senaste inlägget har jag avlägsnat ett till. Båda vill koppla på systemet på det andra direkt där ledningen går ut från pumpen nu. Jag frågade om innegivare till båda systemen varav den ena svarar att det finns ju bara ett rör från pumpen... Han menar att man styr det "direkt" med shunten tror jag... Den andre som är auktoriserad Nibe återförsäljare pratade om en värmeväxlare/shunt (kanske denna då http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-ECS-40/ ) och att det går bra med en rumsgivare till och att man sedan programmerar in det i pumpen så att det går att ha högre värme i källare på vintern och litegrann på vår/höst när man ej har värme där uppe... Men jag som inte kan ngt om detta blir mest förvirrad. Om två rumsgivare ska justera olika värme till två system, borde de då inte kopplas direkt på pumpen så att det kommer olika värme till de två systemen direkt från pumpen? Kopplar man på den "enda" pipen borde ju systemet bara känna av rumsgivaren från övervåningen... ? Har den andre rörmokaren rätt och det är ngn fifffig teknisk lösning jag inte begriper eller borde jag prata med fler krökare???
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2012, 13:46:13 »
Den klimatkrets som kräver högre framledningstemp styr temperaturen på utgående ledning (styrs av reglerkrets 1 i styrdatorn), sen sätter man in en shunt som shuntar ned värmen en aning till den krets som klarar sig med lägre framledningstemp (shunten styrs av reglerkrets 2).
I shunten blandar man ut framledningsvattnet med kallare vatten från returledningen.
Det knepiga kan vara att avgöra vilken av kretsarna som kräver högre framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2012, 19:33:47 »
Det måste väl bli källaren som är krets 1 eftersom den kräver värme en större del av året. Men köp inte Nibes shunt paket för har läst om att dom har så mycket inre läckage så värmen kommer att gå ut på resten av huset fast shunten är stängd men det gick visst att lösa genom att köpa ett styrkort och en vanlig motordriven shunt (tror jag) sök på forumet så hittar du säkert svaret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2012, 21:48:41 »
Ja det måste bli källaren som är krets 1 efter vad jag förstått av er. Frågan nu bara är om det är värt att koppla in det på detta sätt med 2 givare och separata system? Verkar som att det är svårt att optimera det hela. Pengamässigt är det inte så stor skillnad men det känns som om att man kanske kommer få problem framöver med dubbla inställningar eller har jag fel där? Kanske bättre att koppla ihop dem med endast en givare då i källaren bara? Om Nibes shunt är dålig, vilken borde vara skräddarsydd för flera klimatsystem så undrar ju jag som är novis på detta om andra märken är bättre? Det är bra att man kan fråga runt här och få lite mera åsikter, fakta och tankar om detta än vad bara "rörmokaren" lovar. Tack!
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2012, 22:37:16 »
Skulle det inte funka med arbetstank och endast 1 klimatsystem men termostater på radarna i huset i källaren kan du säkert vara utan termostater sen ställer du in en lämplig värmekurva och väljer tex en min temp på framledningen på tex 25 grader då kommer vp att göra värme även på sommaren vill man vara riktigt säker på att ingen värme går till huset kan man stänga en kulventil på sommaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #23 skrivet: 21 juni 2012, 07:46:47 »
Ja, pengamässigt blir det ingen större skillnad på shuntpaket och arbetstank, och då är arbetstanken bättre.
Med arbetstank kan du köra med termostater på alla radiatorer, men det är en fördel om du under första vintern låter termostaterna vara fullt öppna i den kallaste rummen, det hjälper dig att trimma in kurvlutningen på ett optimalt sätt, och du kan få ut högsta möjliga COP från din värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flera klimatsystem, Nibe 1245
« Svar #24 skrivet: 10 juli 2012, 21:35:53 »
Skulle jag använda nibes lösning så allt styrs från vp så hade jag kopplat som på bilden med en 3rörskopplad arbetstank och satt avst ventiler på den oshuntade kretsen och sedan valt en extern cirkpump som tål att jobba mot stängd ventil, typ grundfos alpha eller liknande.. sen kan man ju fråga sig om det verkligen är värt att köra 4 klimatsystem i en villa?
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!