Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!  (läst 16792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danny_falun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ska glesa övervåningen för golvvärme, jag ska ha 20 mm slang. Räcker det med 22 mm gles eller måste jag upp på 28 mm ??! Jag ska ha sånna plåtar som slangen ligger i. tomte::

Utloggad jontte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gagnef
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #1 skrivet: 28 december 2007, 11:35:08 »
Jag rekommenderar 28mm om du inte vill riskerna att behöva ta bort lite från bjälkarna. Sedan får du ett stabilare golv.
Själv har jag byggt på 22mm med 30cc. Golvet sviktar lite för mycket i mitt tycke. När jag byter golv så kommer jag att limma på ett lager med gips. Blir jämnare spridning av värme samt stabilare.
Konverterat från direktverkande el.
Nibe 1115 8,5kw, vpa 300/200, volymförstorare/knäpptank ukv 100 och 2x250m ytjordskollektor.
Villa, enplan med källare 102kvm/plan. Har vattenburna radiatorer, en fläktkonvektor och vattenburen golvvärme. Förbrukning 2007 blev 5409kw i värme/vv och 8741kw i hhel.

Utloggad Värmepump ASAP!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Jag har golvbjälklag cc60 och har blivit rekommenderad att lägga glespanel 28x120. Dock gillar inte jag heller golv med svikt så detta alternativ tycks då inte vara så bra eftersom du upplever svikt när du har cc30!? Kanske jag satsar på spårade spånskivor istället vilket förhoppningsvis inte sviktar lika mycket.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #3 skrivet: 28 december 2007, 14:48:49 »
Jag har golvbjälklag cc60 och har blivit rekommenderad att lägga glespanel 28x120. Dock gillar inte jag heller golv med svikt så detta alternativ tycks då inte vara så bra eftersom du upplever svikt när du har cc30!? Kanske jag satsar på spårade spånskivor istället vilket förhoppningsvis inte sviktar lika mycket.

Vill du ha det riktigt stumt och inte har problem med takhöjden kan du lägga golvspån underst mot reglarna och sedan remsa golvspån i lämplig bredd. Skruvlimma sedan remsorna pi golvet så kommer det att vara stumt så in i h-e.

Det går även att lägga glespanel ovanpå spångolvet i stället för resmor av golvspån. Nackdelen är att tolleransen på tjockleken är rätt dålig på glespanelen och det kan bli lite svikt beroende på vilket övergolv du tänkt dig.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #4 skrivet: 28 december 2007, 15:02:59 »
Hej

Hur lägger ni gtolvspånet ?
Om golvreglarna går i nord syd riktning så lägger ni väl glespanelen i öst västlig riktning.
Men sen när ni lägger golvspånet vilken riktning lägger ni då i ?
Jag anser att den skall ligga i öst västlig riktning, vad anser ni?

MVH
Messer

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Åtminstone Byggelit's Contifloor ska läggas tvärs reglarna:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/golv_contifloor_monteringsanvisning_mars_2005_utg_1.pdf
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #6 skrivet: 28 december 2007, 23:19:06 »
Hej

Hur lägger ni gtolvspånet ?
Om golvreglarna går i nord syd riktning så lägger ni väl glespanelen i öst västlig riktning.
Men sen när ni lägger golvspånet vilken riktning lägger ni då i ?
Jag anser att den skall ligga i öst västlig riktning, vad anser ni?

MVH
Messer

Golvspånet ska alltid ligga tvärs golvbjälkarna. Ska man följa monteringsanvisningarna ska de oftast skruvlimmas mot golvbjälkarna. I vissa fall är det ett krav att dom skruvlimmas då golvspånet ska sammverka med golvbjälkarna för att få rätt styvhet i bjälklaget.

Normalt lägger man inte glespanelen under golvspånet eftersom konstruktionen (golvspån+övergolv) blir för tjockt ovanpå värmegolvet för att få bäöst "prestanda"

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #7 skrivet: 29 december 2007, 00:40:27 »
Hej

När min systerson byggde sitt hus så la vi speciella golvplåtar mellan golvbjälkarna, sen dit med slangen och ovanpå det la vi diffutionstät plast sedan kom spångolvet och överst la vi parkett.

MVH
Messer

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #8 skrivet: 29 december 2007, 12:43:27 »
Jag har glespanel 28x120, golvspånskivor, klickgolv.
« Senast ändrad: 29 december 2007, 12:49:10 av Steelis »
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #9 skrivet: 29 december 2007, 15:30:47 »
Normalt lägger man inte glespanelen under golvspånet eftersom konstruktionen (golvspån+övergolv) blir för tjockt ovanpå värmegolvet för att få bäöst "prestanda"
Hur mycket isolerar spånskivan egentligen? Jag la bara 10mm golvspån men nu måste jag ha nästan 50 ºC framledning vid 0 ºC ute för att hålla 20 grader i rummet. Kanske golvgips leder värme bättre?

Eller kanske det beror mest på att plåtarnas yta bara är knappt hälften av rummets och att rummet har två ytterväggar, halvtaskig isolering och att angränsande rum har lägre temp.

Jag ska glesa övervåningen för golvvärme, jag ska ha 20 mm slang. Räcker det med 22 mm gles eller måste jag upp på 28 mm ??!
Jag tycker att det räcker. Jag la 3st*22*95 spontat (eg 21mm), sedan 10mm spån som jag limmade och skruvade, sedan golvfoam och klickgolv. Det sviktar lite men cc på golvreglarna är mellan 60 och 100cm. Sponten styvar upp en hel del, sågat virke hade sviktat mer. Det som bekymrar mig är om någon skulle sätta en tung möbel på ben nära väggen. Jag var noga med att såga bräderna i en snygg cirkel där slangen vänder och lägga den så nära väggen som möjligt för att spånet ska få maximalt stöd men det blir ju ändå en liten trekant där det inte är något under. Fast laminatgolvet jämnar nog ut belastningen en hel del så det håller nog.

mvh
« Senast ändrad: 29 december 2007, 15:33:22 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #10 skrivet: 29 december 2007, 16:19:02 »
Vill du ha det riktigt stumt och inte har problem med takhöjden kan du lägga golvspån underst mot reglarna och sedan remsa golvspån i lämplig bredd. Skruvlimma sedan remsorna pi golvet så kommer det att vara stumt så in i h-e.
/Johan

Enkelt, snabbt, stumt golv. Rekommenderas om du som sagt var inte har problem med takhöjden.
 
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #11 skrivet: 29 december 2007, 16:22:23 »
Citat från: utopiazz skrivet igår kl. 23:19:06
Normalt lägger man inte glespanelen under golvspånet eftersom konstruktionen (golvspån+övergolv) blir för tjockt ovanpå värmegolvet för att få bäöst "prestanda"
Hur mycket isolerar spÃ¥nskivan egentligen? Jag la bara 10mm golvspÃ¥n men nu mÃ¥ste jag ha nästan 50 ºC framledning vid 0 ºC ute för att hÃ¥lla 20 grader i rummet. Kanske golvgips leder värme bättre?  /citat


Jag har 28mm golvspån över min golvvärme och när jag hade -11 ºC ute så låg framledningen på 32-34 ºC och hade 22 ºC inne. nu har jag +5 ºC ute och +22,5 ºC inne och en framledning på 25 ºC . så att ha golvspån över gles funkar iallafall för mig, kollar man på typ wirsbo så har dom spån över gles i sina anvisningar.
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #12 skrivet: 29 december 2007, 16:25:36 »
Jag har tagit upp detta i en annan post----->   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8502.0
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Glesa bjälklag för golvvärme, vilket virke, dim ??!
« Svar #13 skrivet: 29 december 2007, 16:36:22 »
Jag har 28mm golvspån över min golvvärme och när jag hade -11 ºC ute så låg framledningen på 32-34 ºC och hade 22 ºC inne. nu har jag +5 ºC ute och +22,5 ºC inne och en framledning på 25 ºC . så att ha golvspån över gles funkar iallafall för mig, kollar man på typ wirsbo så har dom spån över gles i sina anvisningar.
Thumbsup
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Värmepump ASAP!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Ja, frågan är fortfarande: Får man ett golv utan svikt om man lägger spårad spånskiva direkt på golvbjälklag cc60? Normalt lägger man ju golvspån direkt på golvbjälklag men frågan är hur mycket de utfrästa spåren påverkar svikten? Jag har tänkt mig i ordning golvbjäklag cc60 (Nivell) / spårad spånskiva med plåtar och rör / 14mm parkett. Några kommentarer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!