Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C5 - Fasföljdsproblem  (läst 3796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikte

  • Student
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline C5
Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« skrivet: 21 juli 2007, 17:11:07 »
Har precis haft en elektriker som dragit om all el i huset och lagt in ett nytt säkringsskÃ¥p. När han sedan skulle installera VP'n sÃ¥ insÃ¥g han att han saknade verktyg för att se om fasföljden var rätt   knUp

Hur allvarligt är det om faserna är fel och VP'n snurrar åt fel håll? Vad skiter sig?
Och framför allt, hur ser man att den gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll?    Sc:,h


/Micke

boyta 80kvm + biyta 70kvm
Beräknad förbrukning: 14000KWh/år

Pump: IVT Greenline C5 - installerad 1999 av förra ägaren till huset, men funkar bra ändå.

Utloggad mats

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2007, 17:54:59 »
den säger "fasföljdsfel" i fönstret,och stoppar
CtC EcoHeat 13 Kw 2 X 400 mtr jordvärmeslang..300 m² snickarglädje

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2007, 17:55:44 »
Har du något larm i ditt fönster.

Tidigare VP startade ej då det var fasfel eller en säkring gått. Då visar displayen fasfel. Kontrollera i din manual vad som står där. ladda hem manual från IVT hemsida om du ej hittar den.("ladda hem äldre manualer")
« Senast ändrad: 21 juli 2007, 17:58:41 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2007, 18:21:48 »
Växla två av faserna på inkommande matning till pumpen så bör det lösa sig.

Oftast står det R S T på plinten för matningen, växla t.ex ledningarna som sitter på R och S så blir det säkert bra.

Är du osäker, be din elektriker komma och göra det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikte

  • Student
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline C5
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2007, 10:17:34 »
Hej.
Tack för snabba svar, trots att jag la in frÃ¥gan i fel del av forumet  :) 
Nybörjarfel..


Jo, på lite nyare VP så larmar den i displayen, men min är lite äldre så den har till o börja med ingen display, enbart "varningslampor".
Misstänker att den inte har nÃ¥got larm heller, det är därför jag blir lite nervös  :-\   
Att byta fasföljden är inget problem för mig, problemet är ju som sagt snarare att veta om det är fasföljdsfel.. Och vad som är "Worst Case Scenario" med just min VP.

De manualer jag hittar om min VP, Greenline C5, på IVTs hemsidan handlar enbart om den uppdaterade varianten av samma VP, vilket gör att jag undrar om de säkerhets system som finns på de nyare C5'orna även fanns på den äldre som jag har. Det står nämligen i manualen att det ska finnas ett larm om det uppstår fasfel.

Jag tänkte ringa IVT pÃ¥ mÃ¥ndag och höra, men om man kan fÃ¥ igÃ¥ng den tidigare sÃ¥ blir man ju populärare hemma  a:gl   och kan även duscha innan jobbet börjar..

/Micke



boyta 80kvm + biyta 70kvm
Beräknad förbrukning: 14000KWh/år

Pump: IVT Greenline C5 - installerad 1999 av förra ägaren till huset, men funkar bra ändå.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2007, 11:50:06 »
Min VP är ju ännu äldre, jag tittar i min manual och det stÃ¥r inget om fasföljd. Styrkortet har inga ingÃ¥ngar för trefas sÃ¥ det kan omöjligt larma för fasföljdsfel. Det verkar inte som IVT har handböcker för dessa gamla pumpar bland de nerladdningsbara filerna. Vad händer om man kör en kompressor Ã¥t fel hÃ¥ll? Blir det kallt pÃ¥ elementen i stället för varmt dÃ¥?  ;D
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Greenline C5 - Fasföljdsproblem
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2007, 12:06:18 »
Om det nu skulle vara så att kompressorn går åt fel håll, vilket den skulle om du har fått faserna förväxlade.
Om du vet och har hört hur din kompressor ska låta när den går så kommer du att höra att om faserna vore förväxlade så låter den lite "illa" om jag uttrycker mig rätt, det är ingen fara att köra en scroll baklänges en stund. Om du nu inte vet vilket håll den går på så kan man med känseln lista ut också att den går på rätt håll.
Du har ett synglas och ett filter på vätskeröret efter plattväxlaren, detta ska hålla ungefär samma temp som vv i vp. man kan tom se i synglaset vid uppstart att det blir som mjölk men efter en liten stund ska detta bli klart å fint
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!