Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: systemtryck i expansionskärl  (läst 6120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pluppiee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
systemtryck i expansionskärl
« skrivet: 25 november 2010, 16:59:14 »
Tjohejj!

Min bv-pump har börjat få lite problem att hålla värmen efter att ha gått så fint, så jag börjar knåpa igenom manualen och hittar en sektion om att manometer på expansionskärlen ska ligga mellan 1-1,5 bar.
det sitter två röda fina expansionskärl på min BV pump (Som för övrigt är en Thermia Diplomat G2) Båda har en svart och en röd mätare, den röda visar strax över 1, så det verkar ju bra. Den svarta visar på ena strax under ett, och den andra varierar det lite på beroende om pumpen körs eller inte. Körs den visar den kanske halvvägs till 1 (0,5 då typ) och körs den inte går den ner på Noll.
Ska det vara så ? Hur fyller man på dom där egentligen? massa rattar & skruvar, och installatören har jag såklart inte fått tag på...
http://hem.passagen.se/pluppgranberg/bild1.JPG
http://hem.passagen.se/pluppgranberg/bild2.JPG
http://hem.passagen.se/pluppgranberg/bild3.JPG
http://hem.passagen.se/pluppgranberg/bild4.JPG

Bifogar lite bilder. PÅ bilderna går ej pumpen, säger att det behövs ingen värme. Den är inställd på 24 grader, det är 18 inomhus. Brukar kunna diffa lite annars också, men absolut inte såhär.

Help!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: systemtryck i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 17:44:01 »
Den röda pilen är ingen visare - Den är en 'komihågpil' som är ditmålad på glaset som kan vridas till lämplig position.

Det ena exansionskärlet är till KB-slingan (den som gÃ¥r ner i borrhÃ¥let) och där vet jag inte riktigt vilket tryck som rekommenderas. Det andra kärlet är till radiatorslingan och där skall trycket vara 0,1 bar per höjdmeter upp till värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar (vrid den röda visaren dit sÃ¥ du kommer ihÃ¥g  det nästa gÃ¥ng). Har du haft väldigt lÃ¥gt tryck i den sÃ¥ finns det risk att det har kommit in luft i systemet, sÃ¥ en luftning är att rekommendera. I samband med att du luftar sÃ¥ minskar trycket och du mÃ¥ste efterfylla.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: systemtryck i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 25 november 2010, 18:00:26 »
Det sitter en balofixventil på kallvattenledningen som man fyller på med.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: systemtryck i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 25 november 2010, 18:06:38 »
Båda mina pannor har den på varmvattenledningen, så det alternativet finns också.

(är väl för att få vatten med mindre bundet syre)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: systemtryck i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 16:01:53 »
Finns det rumsgivare inkopplad? och i så fall vad visar den? Visar den 24 gr. har du felet där.
Blir felet större när det blir kallare? Om det inte finns rumsgivare kanske kurvan behöver justeras.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!