Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brajni???  (läst 5297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Brajni???
« skrivet: 12 december 2004, 00:25:09 »
Nu kan jag inte hÃ¥lla mig längre, blottar min okunnighet och frÃ¥gar: -Hur uttalar ni "brine"??  :-[

Briné, eller brajjni kanske och vad betyder egentligen ordet. Att det är ett annat namn för köldbäraren tycker jag mig ha förstått, men varför heter det brine??
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brajni???
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 01:28:03 »
Nu kan jag inte hÃ¥lla mig längre, blottar min okunnighet och frÃ¥gar: -Hur uttalar ni "brine"??  :-[

Briné, eller brajjni kanske och vad betyder egentligen ordet. Att det är ett annat namn för köldbäraren tycker jag mig ha förstått, men varför heter det brine??

Mja, det finns säkert ingen riktig sanning i hur det skall uttalas, vi kan ju t ex inte enas om "kex" uttalas "käks" eller "tjecks"...
Men jag associerar gärna till det trevligare ordet "wine" och följdaktligen borde svaret pÃ¥ din frÃ¥ga bli "brajn", Detta exempel har fler likheter än stavning dÃ¥ bÃ¥de brine och wine i förekommande fall har utsatts för otillÃ¥ten tillsats av glykol...  ;D
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brajni???
« Svar #2 skrivet: 12 december 2004, 01:30:41 »
Nu kan jag inte hÃ¥lla mig längre, blottar min okunnighet och frÃ¥gar: -Hur uttalar ni "brine"??  :-[

Briné, eller brajjni kanske och vad betyder egentligen ordet. Att det är ett annat namn för köldbäraren tycker jag mig ha förstått, men varför heter det brine??

Mja, det finns säkert ingen riktig sanning i hur det skall uttalas, vi kan ju t ex inte enas om "kex" uttalas "käks" eller "tjecks"...
Men jag associerar gärna till det trevligare ordet "wine" och följdaktligen borde svaret pÃ¥ din frÃ¥ga bli "brajn", Detta exempel har fler likheter än stavning dÃ¥ bÃ¥de brine och wine i förekommande fall har utsatts för otillÃ¥ten tillsats av glykol...  ;D

Tänkte lite längre och min tidigare association skulle kunna betyda att brine frÃ¥n spanien uttalas "brino"...  :-X
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brajni???
« Svar #3 skrivet: 12 december 2004, 10:34:07 »
Brine kommer från engelskan och betyder "salt vatten" eller "saltlake". Uttalas därmed brain.

Att det heter brine beror på att tidigare använde man saltlösning, nämligen pottaska.

Fast egentligen borde det väl numera heta grogg, eller!?  ;D
« Senast ändrad: 12 december 2004, 10:51:29 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brajni???
« Svar #4 skrivet: 12 december 2004, 10:52:53 »
Brine kommer från engelskan och betyder "salt vatten" eller "saltlake". Utalas därmed brain.

Att det heter brine beror på att tidigare använde man saltlösning, nämligen pottaska.

Fast egentligen borde det väl heta grogg, eller!?  ;D

Jo, fast i mitt forna Värmland hade vi nog sagt "gôja"... :-[
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Brajni???
« Svar #5 skrivet: 13 december 2004, 09:00:47 »
Brine kommer från engelskan och betyder "salt vatten" eller "saltlake". Uttalas därmed brain.
Om det är engelska uttalas det väl knappast some "brain"?  Snarare som "brajn".  Men vi kanske är allt för petiga nu?

« Senast ändrad: 13 december 2004, 09:01:18 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Brajni???
« Svar #6 skrivet: 13 december 2004, 09:05:47 »
 
Helt rätt ridax
det ska rimma på :

mine
line
decline

( i vissa delar av england , sÃ¥ uttalar dom faktiskt ordet Brain, sÃ¥ att det lÃ¥ter som brajn, även ordet regn  ( rain)kan dom uttala "rajn" , sÃ¥ är det med dialekter...


« Senast ändrad: 13 december 2004, 09:13:46 av ville »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brajni???
« Svar #7 skrivet: 13 december 2004, 10:18:53 »
Brine kommer från engelskan och betyder "salt vatten" eller "saltlake". Uttalas därmed brain.
Om det är engelska uttalas det väl knappast some "brain"?  Snarare som "brajn".  Men vi kanske är allt för petiga nu?

Fonetisk skrift... Försökte få det att framgå mha italic. Skulle kanske ha skrivit [brain]?

Det du far efter, brain, uttals [brein]. Brine uttalas [brain]. Brine kan ju inte uttalas som brain, det är ju olika ord.  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brajni???
« Svar #8 skrivet: 13 december 2004, 14:46:05 »
Jag håller med........ :-X
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Re:Brajni???
« Svar #9 skrivet: 13 december 2004, 15:06:22 »
Fonetisk skrift... Försökte få det att framgå mha italic. Skulle kanske ha skrivit [brain]?

Fonetisk skrift... jaja...  dÃ¥ märks det att du har slagit i ett svenskt lexicon.  PÃ¥ engelska skulle man ha skrivit [brin].  Problemet med fonetisk skrift är ju att man mÃ¥ste ha ett uppslagsverk för att veta hur det skall tolkas, beroende pÃ¥ vem som har skrivit den fonetiska texten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Brajni???
« Svar #10 skrivet: 13 december 2004, 16:18:16 »
Fonetisk skrift... Försökte få det att framgå mha italic. Skulle kanske ha skrivit [brain]?

Fonetisk skrift... jaja...  dÃ¥ märks det att du har slagit i ett svenskt lexicon.  PÃ¥ engelska skulle man ha skrivit [brin].  Problemet med fonetisk skrift är ju att man mÃ¥ste ha ett uppslagsverk för att veta hur det skall tolkas, beroende pÃ¥ vem som har skrivit den fonetiska texten.


Skit samma.  ;D Vi har bÃ¥da rätt. Websters skriver det som brIn och Cambridge skriver det som brain. Mitt lexikon använder ett engelskt uttalsindex.  ::)

För den som vill veta hur det lÃ¥ter rekommenderas följande länk. Skruva upp ljudet och klicka pÃ¥ den röda högtalaren!  ;D

http://www.m-w.com/cgi-bin/dictionary?book=Dictionary&va=brine
« Senast ändrad: 13 december 2004, 16:20:20 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Brajni???
« Svar #11 skrivet: 13 december 2004, 22:44:45 »
Det här med värmepump kan vara rätt så komplicerat!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Brajni???
« Svar #12 skrivet: 14 december 2004, 01:36:30 »
Mmm...man kanske ska behålla sin gamla panna ändå!! :-\
Fast nu törs man i allafall säga -brine- utan att stamma i fortsättningen.

-BRINE! ;D ;D ;D
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Brajni???
« Svar #13 skrivet: 14 december 2004, 11:59:02 »
De é väl ingé kul o köpa eldningsoljs för 25´/år heller..

kolla lite så du har lämpliga radiatorer....
sen slår du till!
Kör hÃ¥rt  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Brajni???
« Svar #14 skrivet: 14 december 2004, 15:15:14 »
rinda, lÃ¥te ekonomiska saker avgöra OM du skall byta till VP eller ej :)  För om det är en ekonomisk vinst för dig , sÃ¥ finns det nog annat du kan lägga pengarna pÃ¥ i stället för uppvärming...

Så fortsätt kolla om det är lämpligt med VP för dig.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!