Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal inställning pÃ¥ EcoHeat 12, jordvärme?  (läst 14768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #15 skrivet: 29 oktober 2008, 15:00:56 »
Mja, det är ju förvisso sant att elpatronen måste kunna hjälpa till om det blir riktigt kallt, nu har jag ju en bergvärme pump som inte stannar vid -15 grader då är det lurigt att stänga av shunten kanske. Man ganska ofta har man en överdimensionerad VP och är det inte snorkallt ute så ska vpn klara av att värma, utan elpatron. Har man inte spärrad shunt så kan det komma sig så att man kanske får en dipp på framledningen som gör att shunten öppnar innan VPn hinner når börvärdet. Då öppnar Shunten i onödan enligt mig, den har ju också en fördröjd stängning i styren vad jag har förståt så då rinner det ut en del VV under den tiden. Det plockar på snabbt när shunten har öppnat till övre pannan. Hur som helst om det nu skulle bli så att VPn inte skulle orka blir det ju snart kallare än vanligt då är det ju bara att ställa om tidsfördröjningen igen.

Men det är ju klart är allt ok så ska ju Shunten aldrig öppna. Men som jag har det med 1-rörssytem så sjunker snabbt framledningen om det bör jag blåser i mitt dragiga hus, och börvärdet far upp. Jag vill inte använda det dyra VV för att värma huset om det bara handlar om lite svängning i innetemperaturen.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #16 skrivet: 29 oktober 2008, 15:16:53 »
Mja, det är ju förvisso sant att elpatronen måste kunna hjälpa till om det blir riktigt kallt, nu har jag ju en bergvärme pump som inte stannar vid -15 grader då är det lurigt att stänga av shunten kanske. Man ganska ofta har man en överdimensionerad VP och är det inte snorkallt ute så ska vpn klara av att värma, utan elpatron. Har man inte spärrad shunt så kan det komma sig så att man kanske får en dipp på framledningen som gör att shunten öppnar innan VPn hinner når börvärdet. Då öppnar Shunten i onödan enligt mig, den har ju också en fördröjd stängning i styren vad jag har förståt så då rinner det ut en del VV under den tiden. Det plockar på snabbt när shunten har öppnat till övre pannan. Hur som helst om det nu skulle bli så att VPn inte skulle orka blir det ju snart kallare än vanligt då är det ju bara att ställa om tidsfördröjningen igen.

Men det är ju klart är allt ok så ska ju Shunten aldrig öppna. Men som jag har det med 1-rörssytem så sjunker snabbt framledningen om det bör jag blåser i mitt dragiga hus, och börvärdet far upp. Jag vill inte använda det dyra VV för att värma huset om det bara handlar om lite svängning i innetemperaturen.

Det är inte hur kallt det är ute, som avgör om elpatronen behövs. Det är vilken temperatur framledningen behöver för att hålla önskad rumstemperatur, som avgör det. Det finns många hus med radiatorerna dimensionerade efter en oljepanna med 80-90 grader i pannan och en framledningstemperatur på 50º eller mer vid 0º grader ute. Det behöver inte bli många minusgrader för att till och med bergvärmepumpar behöver hjälp av elpatronen då.

Jag har också ett-rör och jag behöver runt 60º på framledningen vid mer än 10 minus ute. Jag har shunten fördröjd 60 minuter och har hittills i år gjort av med 35kWh på elpatronen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 oktober 2008, 15:33:31 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #17 skrivet: 29 oktober 2008, 23:04:45 »
Oj. Då är jag kluven i frågan vilket sätt som är bäst. Huset påverkas förvisso av vinden en del då huset är gammalt. Men jag har också ett relativt nytt radiatorsystem. 10 år på nacken knappt och byggt efter en el/oljepanna från CTC tror jag det var som inte heller var äldre än 10 år.
Hur vet jag om jag har 1 eller 2 rörssystem? Kan jag se det på något lätt sätt?
Jag har nu shunten på 240min och elpatronen fortfarande på 0,0kW...
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #18 skrivet: 29 oktober 2008, 23:19:02 »
Jo, en sak till. Min VP har 49 starter och 9tim och 43min gångtid senaste dygnet. Det tycker jag verkar himla mycket?
Är det mycket? Kan jag göra något åt det och isåfall vad?

Tack igen, alla, för er input!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #19 skrivet: 30 oktober 2008, 13:53:41 »
Måste bara tillägga; för att justera in huskurvan på ett bra sätt så skall du koppla bort rumsgivaren en period under några dygn eller så, och justera in huskurvan så du får lagom värme ändå (övertemp när man lagar mat, eldar kamin etc får man såklart räkna med under den perioden).
När huskurvan är injusterad optimalt kopplar du in rumsgivaren igen så den kan kompensera för eldning i kamin, blåst, många människor på besök som värmer etc.

Huskurvan styr alltså hustempen i normalfall efter utetemperaturen, och sen korrigerar rumsgivaren för tillfälliga förändringar.

Sen måste du lägga lite omsorg på att hitta en bra placering på rumsgivaren. I de flesta fall fungerar det bäst om den sitter någonstanns centralt i huset, inte för nära någon kamin, ytterdörr etc samt att den ej ska vara solbelyst!

Alla termostater på elementen skall vara fullt öppna, utom t.ex. på övervåningen och i sovrum där de är ett måste för att justera temperaturen vettigt!

Och som de andra redan sagt, elpatronen skall stÃ¥ sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt, sen kan du dÃ¥ sätta timer pÃ¥ extra varmvatten nÃ¥n timme pÃ¥ morgonen när frugan ska duscha i en halvtimme  :P
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2008, 14:45:37 »
Oj. Då är jag kluven i frågan vilket sätt som är bäst. Huset påverkas förvisso av vinden en del då huset är gammalt. Men jag har också ett relativt nytt radiatorsystem. 10 år på nacken knappt och byggt efter en el/oljepanna från CTC tror jag det var som inte heller var äldre än 10 år.
Hur vet jag om jag har 1 eller 2 rörssystem? Kan jag se det på något lätt sätt?
Jag har nu shunten på 240min och elpatronen fortfarande på 0,0kW...

Ett-rör betyder att radiatorerna är seriekopplade, dvs vattnet går in i första radiatorn och returen från den går in i nästa radiator osv, sedan brukar det finnas flera slingor med några stycken radiatorer i varje slinga. Det här gör att temperaturen sjunker lite efterhand som vattnet passerar radiatorerna, därför brukar man öka storleken på radiatorerna efterhand som de ligger längre bort i slingan. Rörsystemet brukar vara utformat så att en del vatten kan ledas förbi intaget till varje radiator, så att man kan justera in att bara en del vatten går genom radiatorn och resten leds förbi till nästa radiator.

Två-rör betyder att radiatorerna är parallellkopplade, dvs det finns två ledningar, en framledning och en returledning där varje radiator matas från framledningen och returnerar till returledningen. Det betyder att alla radiatorena matas med vatten som håller samma temperatur och sedan går returen tillbaka till pannan via den gemensamma returledningen.

Är bara ettrörssystemet rätt dimensionerat, behöver det inte vara någon nackdel gentemot tvårörssystemt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #21 skrivet: 30 oktober 2008, 15:07:28 »
Ok. Jag ska räkna rör!  :)

Dock undrar jag fortfarande om mina 49 starter och dryga 9,5 timme i drift per dygn är mycket? Någon som kan relatera till de siffrorna?

Tack på nytt!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2008, 15:42:21 »
Ok. Jag ska räkna rör!  :)

Dock undrar jag fortfarande om mina 49 starter och dryga 9,5 timme i drift per dygn är mycket? Någon som kan relatera till de siffrorna?

Tack på nytt!

Det är ovanligt mycket, men vänta och se om det bara är tillfälligt, det har ju inte varit så innan. Jag har runt 30 starter nu, nollgradigt och lite snöblandat regn.

Ronnie

PS:   Varför har du satt max framledning till 45ºC ? Den bör inte vara maximerad, systemet sköter framledningstemperaturen enligt inställd huskurva. Det är bara om det finns anledning att skydda nÃ¥got, typ golvvärme, som man ska begränsa framledningstempen.

Dina 49 starter på 9,5 timmars drifttid gör ju cirka 11,6 minuters gångtid per start, min pump har startat 26 ggr och gått 15,5 timmar senaste dygnet, det är i snitt 35,7 minuters gång på varje start. Din pump värmer alltså upp samma panna mer än tre ggr så snabbt som min, det verkar lite mysko, visserligen har du lite mer effekt, men inte så mycket mer. Har du inga inställningar som gör att pannan hjälper pumpen, eller några andra inställningar som kan påverka gångtiderna? Det kan ju också vara så att din pump är lite väl stor just nu.

Du kan ju prova med att koppla bort elpatronen om du har den inkopplad, den kanske ligger och hjälper pumpen, det ser du på displayen om pannan tar någon ström. Sätt "Elpanna max kW" till noll och testa, skulle patronen behövas, sätter du bara tillbaka värdet som stod där från början, kom bara ihåg hur många kW där ska stå som mest. Går allt år h--e så finns det nåt som heter "Hämta fabriksinst".

Aj, jag såg att du har golvvärme, det är väl därför max 45º finns.
« Senast ändrad: 30 oktober 2008, 17:10:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #23 skrivet: 30 oktober 2008, 18:56:54 »
Ja angående shuntens inställningar kan vi nog diskutera fram och tillbaka utan att komma fram till något vettig, jag kör med spärrad och det fungerar, VPn levererar gott om vatten till mina raddar utan tillskott av shunten -20 var inga problem.

Men angående max 45 grader fram, om det finns en shuntgrupp så kan man väl ha max 55 grader. Shuntgruppen ser väl i sin tur till att det inte blir för hög temperatur. Max 45 grader fram ledning kan väl bli lite dåligt på raddarna.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #24 skrivet: 30 oktober 2008, 20:44:02 »
Ja, normalt kopplar man ju golvvärme så, men man vet ju aldrig, men i så fall är det onödigt med några begränsningar på framledningen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2008, 20:51:25 »


Alla termostater på elementen skall vara fullt öppna, utom t.ex. på övervåningen och i sovrum där de är ett måste för att justera temperaturen vettigt!


Det är inte så viktigt att öppna alla termostater på just CTC eftersom den kör mot pannan, som sen shuntar ut vattnet, men det är ändå en bra idé eftersom man får ner framledningstemperaturen något, om man har radiatorerna helt öppna.

Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #26 skrivet: 31 oktober 2008, 08:27:00 »
Hallå igen.

Nu tror jag att jag har missförstått er iallafall. Jag skriver upp alla mina värden, inställningar och parametrar från min VP här under så kan ni kanske berätta om det är något som ser helt upp åt väggarna ut.

Ute + 3 C
Panna 39(43)
Framledn 33(33)
Värmepump 35(40)
Brine in/ut 12/6
Effekt kW 0.0
Fördröjning shunt 240

Under avancerat:
Språk svenska
Produkt EcoHeat
Storlek 12.0
Värmepump tillåten
Elpanna 42
Elpanna max kW 0.0
Fördr shunt 240
Huvudsäkr A 20
Extra VV min 60
Extra VV elpanna C 50
Fjärrstyrning NS

Under Inst. husparametrar:

Max framledn C 45
Min framledn C från
Husvärme från C 16
Huskurva lutning 50
Justering 0

Jag har stängt av inomhusgivaren nu, för jag fick aldrig chansen att ställa in huskurvan i våras när pannan installerades - installatören, en rörkrökare som kunde 0.0 om inställningar sa att den var optimerad som den var. Tji fick jag.

Nu är frågan om det är något av värdena ovan jag bör ändra? Detta torde vara mitt sista tjat i denna frågan (hoppas jag) och jag är hemskt tacksam för några sista förslag här!

/ Johan
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2008, 08:52:12 »
Hallå igen.

Nu tror jag att jag har missförstått er iallafall. Jag skriver upp alla mina värden, inställningar och parametrar från min VP här under så kan ni kanske berätta om det är något som ser helt upp åt väggarna ut.

Ute + 3 C
Panna 39(43)
Framledn 33(33)
Värmepump 35(40)
Brine in/ut 12/6
Effekt kW 0.0
Fördröjning shunt 240

Under avancerat:
Språk svenska
Produkt EcoHeat
Storlek 12.0
Värmepump tillåten
Elpanna 42
Elpanna max kW 0.0
Fördr shunt 240
Huvudsäkr A 20
Extra VV min 60
Extra VV elpanna C 50
Fjärrstyrning NS

Under Inst. husparametrar:

Max framledn C 45
Min framledn C från
Husvärme från C 16
Huskurva lutning 50
Justering 0

Jag har stängt av inomhusgivaren nu, för jag fick aldrig chansen att ställa in huskurvan i våras när pannan installerades - installatören, en rörkrökare som kunde 0.0 om inställningar sa att den var optimerad som den var. Tji fick jag.

Nu är frågan om det är något av värdena ovan jag bör ändra? Detta torde vara mitt sista tjat i denna frågan (hoppas jag) och jag är hemskt tacksam för några sista förslag här!

/ Johan

hej jag tycker det ser bra ut, om det är så att du klarar dej utan elpatronen.
men max framledning på 45grader, räcker de eller har du golvvärme?
annars kan du ställa upp det, har ju ingenbetydelse om du inte har golvvärme.

shunt fördröjning kan du ha spärrad om du inte använder elpatronen. och kompressorn orkar hålla varmt.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2008, 10:56:48 »
Max framledning alltsÃ¥. Hur ändrar jag den? Vad kan jag ställa den till med mina 70-75kvm golvvärme (av totalt 300kvm) som gÃ¥r pÃ¥ samma system som radiatorerna? Drar VPn mer el om jag ställer upp den, eller bara shuntar min VP ut varmare vatten pÃ¥ systemet?  studs  Nu börjar jag se mÃ¥lsnöret!

Tack igen!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Optimal inställning på EcoHeat 12, jordvärme?
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2008, 12:32:46 »
Max framledning alltsÃ¥. Hur ändrar jag den? Vad kan jag ställa den till med mina 70-75kvm golvvärme (av totalt 300kvm) som gÃ¥r pÃ¥ samma system som radiatorerna? Drar VPn mer el om jag ställer upp den, eller bara shuntar min VP ut varmare vatten pÃ¥ systemet?  studs  Nu börjar jag se mÃ¥lsnöret!

Tack igen!

du har ingen shunt grupp till golvvärmen?

jag har oxå golvärme kombinerat med radiatorer, golvvärmen kan jag högst ha 35gradersframledning, medan radiatorerna behöver upp mot 50grader när det är som kallast ute.

jo det är klar att pumpen kan dra mer el om du höjer maxframledning. men det är ju bara om du behöver högretemperatu pÃ¥ framledningen  än sÃ¥.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!