Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 28 januari 2009, 15:16:21 »

Roligt värre att det nu kommit fram att ena markslingan inte fungerat alls på 10 månader..  >:(

Ja ja, nu ska det iallafall åtgärdas av installatören.

Jag håller tummarna för att jag sparar ännu mer pengar 2009 än 2008!
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 19 november 2008, 10:24:44 »

Hallå igen.

Pumpen spinner som en katt. Jag har fortfarande elpannan ställd till 0,0kW och shunten spärrad. Dom första riktigt kalla nätterna har kommit och jag har kört utan inomhusgivaren för att känna av om "huskurvan" behövde justeras - 50 grader med 0 förskjutning verkar fortfarande optimalt. Dock märkte jag att min VP gjorde ett rejält hopp vid första riktiga frostnatten. Jag kom upp på morgonen och märkte att pannan värmt upp till + 23 C i huset. Nu 2 dygn senare är vi tillbaks på behagliga + 21,5 C utan att jag justerat något. Orsak? Jag vet inte.
Jag har också märkt att elementen på ovan våningen har tempskillnad på ovan- respektive undersidan. Det ska det förmodligen, menh kanske inte så här mycket. Beror det på för taskigt flöde eller vad kan det va?

Tack igen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 02 november 2008, 11:34:52 »

antal starter. du kan ju alltid öka på Diff K stt/stp till 7-10gradet så minskar antalet starter...
(går väl även att öka startfördröjningen, så de kan få lite under temp)( inte startar vid framledningstemp utan sjunker ettpar grader till)
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 02 november 2008, 01:40:51 »

Vart ser jag om jag har en separat shunt till golvvärmen?

Pannan levererar värme så jag har + 22 C i huset med 0.0kW inställda på "elpanna kW" och + 45 C i framledn så jag håller nog där. Kan kanske skruva ner en grad på huskurva lutning? Måste ju inte ha mer än + 20 C - + 21 C i huset iallafall. + 22 C håller pannan i hela huset med givna inställningar trots nollgradigt ute just nu. Shunten har jag också spärrat nu.
Inga fler sista tips?
Tackar alla tidigare "talare" för all input! Fortfarande inga fler med ideér om varför min panna startar så ofta? Snittar på 48 starter per dygn med ca 10h gångtid.. Tycker fortfarande det verkar mycket.

Tack igen!
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 31 oktober 2008, 12:32:46 »

Max framledning alltså. Hur ändrar jag den? Vad kan jag ställa den till med mina 70-75kvm golvvärme (av totalt 300kvm) som går på samma system som radiatorerna? Drar VPn mer el om jag ställer upp den, eller bara shuntar min VP ut varmare vatten på systemet?  studs  Nu börjar jag se målsnöret!

Tack igen!

du har ingen shunt grupp till golvvärmen?

jag har oxå golvärme kombinerat med radiatorer, golvvärmen kan jag högst ha 35gradersframledning, medan radiatorerna behöver upp mot 50grader när det är som kallast ute.

jo det är klar att pumpen kan dra mer el om du höjer maxframledning. men det är ju bara om du behöver högretemperatu på framledningen  än så.
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 31 oktober 2008, 10:56:48 »

Max framledning alltså. Hur ändrar jag den? Vad kan jag ställa den till med mina 70-75kvm golvvärme (av totalt 300kvm) som går på samma system som radiatorerna? Drar VPn mer el om jag ställer upp den, eller bara shuntar min VP ut varmare vatten på systemet?  studs  Nu börjar jag se målsnöret!

Tack igen!
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 31 oktober 2008, 08:52:12 »

Hallå igen.

Nu tror jag att jag har missförstått er iallafall. Jag skriver upp alla mina värden, inställningar och parametrar från min VP här under så kan ni kanske berätta om det är något som ser helt upp åt väggarna ut.

Ute + 3 C
Panna 39(43)
Framledn 33(33)
Värmepump 35(40)
Brine in/ut 12/6
Effekt kW 0.0
Fördröjning shunt 240

Under avancerat:
Språk svenska
Produkt EcoHeat
Storlek 12.0
Värmepump tillåten
Elpanna 42
Elpanna max kW 0.0
Fördr shunt 240
Huvudsäkr A 20
Extra VV min 60
Extra VV elpanna C 50
Fjärrstyrning NS

Under Inst. husparametrar:

Max framledn C 45
Min framledn C från
Husvärme från C 16
Huskurva lutning 50
Justering 0

Jag har stängt av inomhusgivaren nu, för jag fick aldrig chansen att ställa in huskurvan i våras när pannan installerades - installatören, en rörkrökare som kunde 0.0 om inställningar sa att den var optimerad som den var. Tji fick jag.

Nu är frågan om det är något av värdena ovan jag bör ändra? Detta torde vara mitt sista tjat i denna frågan (hoppas jag) och jag är hemskt tacksam för några sista förslag här!

/ Johan

hej jag tycker det ser bra ut, om det är så att du klarar dej utan elpatronen.
men max framledning på 45grader, räcker de eller har du golvvärme?
annars kan du ställa upp det, har ju ingenbetydelse om du inte har golvvärme.

shunt fördröjning kan du ha spärrad om du inte använder elpatronen. och kompressorn orkar hålla varmt.
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 31 oktober 2008, 08:27:00 »

Hallå igen.

Nu tror jag att jag har missförstått er iallafall. Jag skriver upp alla mina värden, inställningar och parametrar från min VP här under så kan ni kanske berätta om det är något som ser helt upp åt väggarna ut.

Ute + 3 C
Panna 39(43)
Framledn 33(33)
Värmepump 35(40)
Brine in/ut 12/6
Effekt kW 0.0
Fördröjning shunt 240

Under avancerat:
Språk svenska
Produkt EcoHeat
Storlek 12.0
Värmepump tillåten
Elpanna 42
Elpanna max kW 0.0
Fördr shunt 240
Huvudsäkr A 20
Extra VV min 60
Extra VV elpanna C 50
Fjärrstyrning NS

Under Inst. husparametrar:

Max framledn C 45
Min framledn C från
Husvärme från C 16
Huskurva lutning 50
Justering 0

Jag har stängt av inomhusgivaren nu, för jag fick aldrig chansen att ställa in huskurvan i våras när pannan installerades - installatören, en rörkrökare som kunde 0.0 om inställningar sa att den var optimerad som den var. Tji fick jag.

Nu är frågan om det är något av värdena ovan jag bör ändra? Detta torde vara mitt sista tjat i denna frågan (hoppas jag) och jag är hemskt tacksam för några sista förslag här!

/ Johan
Skrivet av: erp
« skrivet: 30 oktober 2008, 20:51:25 »



Alla termostater på elementen skall vara fullt öppna, utom t.ex. på övervåningen och i sovrum där de är ett måste för att justera temperaturen vettigt!


Det är inte så viktigt att öppna alla termostater på just CTC eftersom den kör mot pannan, som sen shuntar ut vattnet, men det är ändå en bra idé eftersom man får ner framledningstemperaturen något, om man har radiatorerna helt öppna.

Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 30 oktober 2008, 20:44:02 »

Ja, normalt kopplar man ju golvvärme så, men man vet ju aldrig, men i så fall är det onödigt med några begränsningar på framledningen.

//Ronnie
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 30 oktober 2008, 18:56:54 »

Ja angående shuntens inställningar kan vi nog diskutera fram och tillbaka utan att komma fram till något vettig, jag kör med spärrad och det fungerar, VPn levererar gott om vatten till mina raddar utan tillskott av shunten -20 var inga problem.

Men angående max 45 grader fram, om det finns en shuntgrupp så kan man väl ha max 55 grader. Shuntgruppen ser väl i sin tur till att det inte blir för hög temperatur. Max 45 grader fram ledning kan väl bli lite dåligt på raddarna.
Skrivet av: erp
« skrivet: 30 oktober 2008, 15:42:21 »

Ok. Jag ska räkna rör!  :)

Dock undrar jag fortfarande om mina 49 starter och dryga 9,5 timme i drift per dygn är mycket? Någon som kan relatera till de siffrorna?

Tack på nytt!

Det är ovanligt mycket, men vänta och se om det bara är tillfälligt, det har ju inte varit så innan. Jag har runt 30 starter nu, nollgradigt och lite snöblandat regn.

Ronnie

PS:   Varför har du satt max framledning till 45ºC ? Den bör inte vara maximerad, systemet sköter framledningstemperaturen enligt inställd huskurva. Det är bara om det finns anledning att skydda något, typ golvvärme, som man ska begränsa framledningstempen.

Dina 49 starter på 9,5 timmars drifttid gör ju cirka 11,6 minuters gångtid per start, min pump har startat 26 ggr och gått 15,5 timmar senaste dygnet, det är i snitt 35,7 minuters gång på varje start. Din pump värmer alltså upp samma panna mer än tre ggr så snabbt som min, det verkar lite mysko, visserligen har du lite mer effekt, men inte så mycket mer. Har du inga inställningar som gör att pannan hjälper pumpen, eller några andra inställningar som kan påverka gångtiderna? Det kan ju också vara så att din pump är lite väl stor just nu.

Du kan ju prova med att koppla bort elpatronen om du har den inkopplad, den kanske ligger och hjälper pumpen, det ser du på displayen om pannan tar någon ström. Sätt "Elpanna max kW" till noll och testa, skulle patronen behövas, sätter du bara tillbaka värdet som stod där från början, kom bara ihåg hur många kW där ska stå som mest. Går allt år h--e så finns det nåt som heter "Hämta fabriksinst".

Aj, jag såg att du har golvvärme, det är väl därför max 45º finns.
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 30 oktober 2008, 15:07:28 »

Ok. Jag ska räkna rör!  :)

Dock undrar jag fortfarande om mina 49 starter och dryga 9,5 timme i drift per dygn är mycket? Någon som kan relatera till de siffrorna?

Tack på nytt!
Skrivet av: erp
« skrivet: 30 oktober 2008, 14:45:37 »

Oj. Då är jag kluven i frågan vilket sätt som är bäst. Huset påverkas förvisso av vinden en del då huset är gammalt. Men jag har också ett relativt nytt radiatorsystem. 10 år på nacken knappt och byggt efter en el/oljepanna från CTC tror jag det var som inte heller var äldre än 10 år.
Hur vet jag om jag har 1 eller 2 rörssystem? Kan jag se det på något lätt sätt?
Jag har nu shunten på 240min och elpatronen fortfarande på 0,0kW...

Ett-rör betyder att radiatorerna är seriekopplade, dvs vattnet går in i första radiatorn och returen från den går in i nästa radiator osv, sedan brukar det finnas flera slingor med några stycken radiatorer i varje slinga. Det här gör att temperaturen sjunker lite efterhand som vattnet passerar radiatorerna, därför brukar man öka storleken på radiatorerna efterhand som de ligger längre bort i slingan. Rörsystemet brukar vara utformat så att en del vatten kan ledas förbi intaget till varje radiator, så att man kan justera in att bara en del vatten går genom radiatorn och resten leds förbi till nästa radiator.

Två-rör betyder att radiatorerna är parallellkopplade, dvs det finns två ledningar, en framledning och en returledning där varje radiator matas från framledningen och returnerar till returledningen. Det betyder att alla radiatorena matas med vatten som håller samma temperatur och sedan går returen tillbaka till pannan via den gemensamma returledningen.

Är bara ettrörssystemet rätt dimensionerat, behöver det inte vara någon nackdel gentemot tvårörssystemt.

//Ronnie
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 30 oktober 2008, 13:53:41 »

Måste bara tillägga; för att justera in huskurvan på ett bra sätt så skall du koppla bort rumsgivaren en period under några dygn eller så, och justera in huskurvan så du får lagom värme ändå (övertemp när man lagar mat, eldar kamin etc får man såklart räkna med under den perioden).
När huskurvan är injusterad optimalt kopplar du in rumsgivaren igen så den kan kompensera för eldning i kamin, blåst, många människor på besök som värmer etc.

Huskurvan styr alltså hustempen i normalfall efter utetemperaturen, och sen korrigerar rumsgivaren för tillfälliga förändringar.

Sen måste du lägga lite omsorg på att hitta en bra placering på rumsgivaren. I de flesta fall fungerar det bäst om den sitter någonstanns centralt i huset, inte för nära någon kamin, ytterdörr etc samt att den ej ska vara solbelyst!

Alla termostater på elementen skall vara fullt öppna, utom t.ex. på övervåningen och i sovrum där de är ett måste för att justera temperaturen vettigt!

Och som de andra redan sagt, elpatronen skall stå så lågt som möjligt, sen kan du då sätta timer på extra varmvatten nån timme på morgonen när frugan ska duscha i en halvtimme  :P
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 29 oktober 2008, 23:19:02 »

Jo, en sak till. Min VP har 49 starter och 9tim och 43min gångtid senaste dygnet. Det tycker jag verkar himla mycket?
Är det mycket? Kan jag göra något åt det och isåfall vad?

Tack igen, alla, för er input!
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 29 oktober 2008, 23:04:45 »

Oj. Då är jag kluven i frågan vilket sätt som är bäst. Huset påverkas förvisso av vinden en del då huset är gammalt. Men jag har också ett relativt nytt radiatorsystem. 10 år på nacken knappt och byggt efter en el/oljepanna från CTC tror jag det var som inte heller var äldre än 10 år.
Hur vet jag om jag har 1 eller 2 rörssystem? Kan jag se det på något lätt sätt?
Jag har nu shunten på 240min och elpatronen fortfarande på 0,0kW...
Skrivet av: erp
« skrivet: 29 oktober 2008, 15:16:53 »

Mja, det är ju förvisso sant att elpatronen måste kunna hjälpa till om det blir riktigt kallt, nu har jag ju en bergvärme pump som inte stannar vid -15 grader då är det lurigt att stänga av shunten kanske. Man ganska ofta har man en överdimensionerad VP och är det inte snorkallt ute så ska vpn klara av att värma, utan elpatron. Har man inte spärrad shunt så kan det komma sig så att man kanske får en dipp på framledningen som gör att shunten öppnar innan VPn hinner når börvärdet. Då öppnar Shunten i onödan enligt mig, den har ju också en fördröjd stängning i styren vad jag har förståt så då rinner det ut en del VV under den tiden. Det plockar på snabbt när shunten har öppnat till övre pannan. Hur som helst om det nu skulle bli så att VPn inte skulle orka blir det ju snart kallare än vanligt då är det ju bara att ställa om tidsfördröjningen igen.

Men det är ju klart är allt ok så ska ju Shunten aldrig öppna. Men som jag har det med 1-rörssytem så sjunker snabbt framledningen om det bör jag blåser i mitt dragiga hus, och börvärdet far upp. Jag vill inte använda det dyra VV för att värma huset om det bara handlar om lite svängning i innetemperaturen.

Det är inte hur kallt det är ute, som avgör om elpatronen behövs. Det är vilken temperatur framledningen behöver för att hålla önskad rumstemperatur, som avgör det. Det finns många hus med radiatorerna dimensionerade efter en oljepanna med 80-90 grader i pannan och en framledningstemperatur på 50º eller mer vid 0º grader ute. Det behöver inte bli många minusgrader för att till och med bergvärmepumpar behöver hjälp av elpatronen då.

Jag har också ett-rör och jag behöver runt 60º på framledningen vid mer än 10 minus ute. Jag har shunten fördröjd 60 minuter och har hittills i år gjort av med 35kWh på elpatronen.

//Ronnie
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 29 oktober 2008, 15:00:56 »

Mja, det är ju förvisso sant att elpatronen måste kunna hjälpa till om det blir riktigt kallt, nu har jag ju en bergvärme pump som inte stannar vid -15 grader då är det lurigt att stänga av shunten kanske. Man ganska ofta har man en överdimensionerad VP och är det inte snorkallt ute så ska vpn klara av att värma, utan elpatron. Har man inte spärrad shunt så kan det komma sig så att man kanske får en dipp på framledningen som gör att shunten öppnar innan VPn hinner når börvärdet. Då öppnar Shunten i onödan enligt mig, den har ju också en fördröjd stängning i styren vad jag har förståt så då rinner det ut en del VV under den tiden. Det plockar på snabbt när shunten har öppnat till övre pannan. Hur som helst om det nu skulle bli så att VPn inte skulle orka blir det ju snart kallare än vanligt då är det ju bara att ställa om tidsfördröjningen igen.

Men det är ju klart är allt ok så ska ju Shunten aldrig öppna. Men som jag har det med 1-rörssytem så sjunker snabbt framledningen om det bör jag blåser i mitt dragiga hus, och börvärdet far upp. Jag vill inte använda det dyra VV för att värma huset om det bara handlar om lite svängning i innetemperaturen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 29 oktober 2008, 11:47:52 »

Hej

Nej, shunten bör man aldrig spärra, den öppnar bara om pumpen inte kan hålla börvärdet på framledningen och behöver spets från elpatronen. Vitsen med att shunten kan ta från övre pannan, är ju att patronen ska kunna spetsa, när pumpen inte orkar värma huset längre. Den öppnar aldrig om det inte behövs. Fördröjningen är till för att shunten inte ska stå och hoppa mellan "till och från", utan verkligen bara öppna om det är nödvändigt.

Jag har min fördröjning satt till 60min och elpatronen bortkopplad, så den inte går in så fort man tappar varmvatten. När det blir så kallt att patronen behöver spetsa, kopplar jag in patronen. Det finns ingen anledning till att spärra shunten, om det inte behövs, öppnar den inte, och om det behövs, måste den kunna öppna. Min shunt har aldrig öppnat, så länge pumpen hållit undre pannan till framledningens börvärde, och klarar inte pumpen det, så måste shunten kunna öppna, annars kan ju aldrig elpatronen hjälpa till när pumpen inte orkar längre.

//Ronnie
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 29 oktober 2008, 10:00:34 »

Hej
Tycker att det mesta verkar vettigt. Men en viktigt inställning för att minska risken att man hamnar i en "kall" situation är att ställa fördröjning Shunt till "spärrad" Tror att original inställningen är 180 minuter. Jag har kört med den spärra sedan första drifttimmen. gå in på Avancerat/Inställningar och ner till "Fördj Shunt" tryck upp den till 240 min, ett tryck till så är den "Spärrad". Funktionen gör så att VPn aldrig kan välja att shunta ut från övre delen av pannan till radiatorerna, den övre delen är ju tänkt som VV-beredare

Då kan man använda "EXTRA VV" funktion med elpatronen i drift utan risk för att man värme huset med Elpatron. Har upplevt, eller min fru igentligen, att VV kan bli lidande höst och vår utan Elpatronen inkopplad. EXTRA VV fungerar ändå men man får lite mer "sprutt" i VV med elpatronen inkopplad, själv kör jag med 9 kW då får man mer direkt verkan så att säga, jag har inte märkt att det blir dyrare iallafall.

Att justera huskurvan, gör man bäst genom att ha 4-5 grader kallt i ett par dygn, och innegivaren bortkopplad tillfälligt, sedan justerar man engång eller så per dygn tills man når en hygglig komfort. Vad jag har förståt iallafall, här i halland är det sällan så kallt så jag har inte justerat min riktigt.......... ^-^
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 28 oktober 2008, 07:58:15 »

Tack och bock Ronnie!

Manualen är nu lusläst ytterligare en gång - nu återstår bara och se hur alla inställningar artar sig. Det var fortfarande varmt och gott nu på morgonen (ca 12h efter senaste justeringen) så än verkar det inte vara nå'n ko på isen.

Tack igen för all hjälp!
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 oktober 2008, 21:44:11 »

Hej

Ja, det kan man väl lugnt påstå. Huskurvan är ju grunden för hur pump och panna värmer huset. Kurvan du ställer in, talar om för systemet, vilken framledningstemperatur radiatorerna behöver, för att inomhustemperaturen ska bli den önskade vid rådande utomhustemperatur. Vilken kurva man ska ha, varierar från hus till hus och måste ställas in induviduellt.

I manualen visas kurvorna med lutning 30, 40, 50 och 60, dvs de ger dessa framledningstemperaturer vid minus 15 grader ute. Vid 0 grader ute blir motsvarande framledningstemperaturer cirka 27º, 33º, 40º och 46º. Vilken kurva man ska ha, måste man prova sig fram till, men man brukar väl veta på en höft vad man behöver vid noll grader ute.

Blir det inte tillräckligt varmt, får man öka lutningen respektive sänka den om det blir för varmt, sedan kan man finjustera genom att ändra justeringen, det står ganska bra förklarat i manualen.

//Ronnie

Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 27 oktober 2008, 21:12:38 »

Jo, en sak till. Huskurva? Har den någon effektpå elförbrukningen i pannan? Lutningen alltså? vad är brukligt och inte, att ha den inställd på?

Tack igen.
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 27 oktober 2008, 20:46:07 »

Stort tack. Har nu pannan på 42 grader, elpannan på 0kW och extra varmvatten på givna tider till frugan. Jag återkommer med resultat!

Verkligen bra länkar Ronnie, tack som håken!!
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 oktober 2008, 14:47:49 »

Hej

Elpatronen har två börvärden, det ena är 7º över framledningens börvärde och det andra är det, som du själv sätter. Är elpatronen tillkopplad, går den alltid in automatiskt om framledningen behöver hjälp, alltså så fort pumpen inte klarar att hålla tempen 7º över framledningens börvärde, den går också in om temperaturen går under ditt eget inställda värde. Har du kopplat bort elpatronen, är det bara att koppla in den igen om det skulle bli så kallt, att inte pumpen klarar att värma huset, det märker du lätt.

EcoHeat funkar i stort sett lika som EcoEl+EcoAir med undantag av prylarna som skiljer, fläkt och brine etc. EcoHeat har ingen elpatron i nedre pannan, kompressorn stannar ju aldrig på grund av för kallt ute, som EcoAir gör, därför behövs den inte. EcoHeat har bara patronen i övre pannan för att spetsa om pumpen inte orkar med.

Läs lite här, det mesta gäller även EcoHeat; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20863.msg203596#msg203596

och här; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21731.msg211032#msg211032

Ronnie
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 27 oktober 2008, 14:33:41 »

Ok, bara en elpatron. Kan jag koppla ur den ändå? Eller är det inte att rekommendera? Vad händer med inomhustempen isåfall? Och varmvattnet? Det kan jag väll ha på "Extra VV" funktionen ändå eller?

Många frågor, jag vet.. Hoppas ni håller ut!

Tack än en gång!
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 27 oktober 2008, 08:14:09 »

Ok. Gott om tips! et är bra. Frågan är vilken inställning som gäller övre elpatronen? Jag har ingen som är benämnd så i min display. Eller heter den bara "elpatron" i menyn och det där med nedre och övre är bara som det kallas av er som vet betydligt mer än mig? Det kan ju verkligen vara så - speciellt då min kunskapsnivå fortfarande är väldigt låg.

Tacksam för svar!

det finns bara en elpatron i ecoheat, och den sitter i övre delen utavtanken. i menyn:drift info benäms den som (pannan)
i menyn inställningar (elpanna)
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 27 oktober 2008, 07:28:51 »

Ok. Gott om tips! et är bra. Frågan är vilken inställning som gäller övre elpatronen? Jag har ingen som är benämnd så i min display. Eller heter den bara "elpatron" i menyn och det där med nedre och övre är bara som det kallas av er som vet betydligt mer än mig? Det kan ju verkligen vara så - speciellt då min kunskapsnivå fortfarande är väldigt låg.

Tacksam för svar!
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 oktober 2008, 12:21:30 »

Hej

Har du pannan ställd på 55º, har du nästan en ren elpanna. Pumpen kan aldrig få upp temperaturen till 55º i övre pannan, utan elpatronen går hela tiden.

Försök att sätta temperaturen till högst 45º, eller ännu bättre, testa med att koppla bort den.

Läs lite här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21731.msg211032#msg211032

//Ronnie
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 26 oktober 2008, 11:28:35 »

Ok!

Jag börjar där.

Fler tips någon?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 oktober 2008, 18:49:40 »

Börja med att öppna alla radiatorer för fullt och reglera värmen inne med kurva + parallellförskjutningen på pannan.

Prova även att ställa ner elpannan några grader och se om inte varmvattnet räcker ändå, så låg temp som möjligt på pannan är mest ekonomiskt.
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 25 oktober 2008, 14:16:09 »

Glömde säga att huset är gammalt och VPn är inställd på att använda max 6,0kW (detta är tydligen ställbart?)

Tack igen!
Skrivet av: JohanErikstorp
« skrivet: 25 oktober 2008, 14:12:15 »

Nu behöver jag hjälp. Eller iallafall åsikter, synpunkter, erfarenheter och förslag på hur jag ställer in min VP bäst. Eller mest ekonomiskt heter det kanske.

Jag har (som rubriken säger) en EcoHeat 12 och 800m ledning i backen. Jag bor med frugan i ett teglat stenhus med putsad fasad på 300kvm och 2,5 plan. Radiatorerna är installerade 1998, likaså alla rörledningar samt den vattenburna golvvärmen som värmer upp ca 75kvm golvyta (kök, hall, badrum, tvättstugan i källaren) - då renoverades även huset totalt och taket/vinden tilläggsisolerades.
Min EcoHeat 12 blev installerad i februari i år, då olje/el pannan slängdes ut.

Jag har både inom- och utomhusgivare, en kakelugn samt en kamin (som används då och då när det är som kallast ute) och jag har ställt in pannan på att generera extra VV vid given tidpunkt på dygnet (för husfridens skull) - själv duschar jag sällan jätte-varmt, snarare svalt.

Nu till min frågeställning:

Hur optimerar jag min VP under ovan givna förutsättningar? Behövs mer info för att jag ska kunna få förslag så bara skriv så kompletterar jag.
Idag är den inställd på "huskurva 50" och "+5" i parralellförskjutning. Jag har elpannan på "+55C" och max framledning på "+45C". Inomhustemperaturen är ställd på "+21C". Det är säkert några värden jag glömt ta upp här (säkert viktiga sådana med) Men jag undrar om någon vet/tror sig veta hur jag ställer in min VP? Vilka värden ska jag ställa in? Ska jag ändra något? Ska jag ändra allt?

Jag är novis på det här så alla förslag, tankar och idéer är varmt välkomna!


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!