Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärartemperatur  (läst 9876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Köldbärartemperatur
« skrivet: 13 februari 2004, 13:32:23 »
Varför heter det köldbärare förresten. Det är ju en värmebärare...?

NÃ¥väl, till saken. Sporrad av alla statistiknördar härinne var jag ju helt enkelt tvungen att  kolla lite vad som händer med min pump.

Eftersom jag inte har någon statistik överhuvudtaget från pumpen får jag mäta själv. Efter en oseriös mätning har jag iallafall tagit fram lite siffror på köldbärartemperaturen. För att illustrera hur pass oseriös mätningen är kan jag ju redogöra för mätmetoden:
Jag har tejpat fast utegivaren pÃ¥ en inne/ute Biltema termometer med mÃ¥lartejp pÃ¥ köldbärarnas fäste mot VP:n och knutit runt för att isolera och hÃ¥lla fast med ett par kalsonger!  ;D

Synd att man inte kommer åt själva vätskan...

Resultatet?
Temp in: 3.6 grader
Temp ut: -0,9 grader.

Frågan är: Finns det nån anledning att öka eller minska flödet mha cirkulationspumpen?

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2004, 13:53:39 »
Eftersom jag inte har någon statistik överhuvudtaget från pumpen får jag mäta själv. Efter en oseriös mätning har jag iallafall tagit fram lite siffror på köldbärartemperaturen. För att illustrera hur pass oseriös mätningen är kan jag ju redogöra för mätmetoden:
Jag har tejpat fast utegivaren pÃ¥ en inne/ute Biltema termometer med mÃ¥lartejp pÃ¥ köldbärarnas fäste mot VP:n och knutit runt för att isolera och hÃ¥lla fast med ett par kalsonger!  ;D

 ;D ;D ;D ;D ;D
Helt underbart!

/Thomas

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2004, 14:46:08 »
Varför heter det köldbärare förresten. Det är ju en värmebärare...?
Förmodligen för att värmebärare redan var upptaget!  ;)
Citera
Jag har tejpat fast utegivaren pÃ¥ en inne/ute Biltema termometer med mÃ¥lartejp pÃ¥ köldbärarnas fäste mot VP:n och knutit runt för att isolera och hÃ¥lla fast med ett par kalsonger!  ;D
OBETALBART!!!  ;D ;D ;D
Tips. Byt plats på termometrarna för att upptäcka ev diff på dom. Då kan du justera om det behövs.
Citera
Synd att man inte kommer åt själva vätskan...
Skulle rekommendera systembolagets grejer! Eller nÃ¥gon eventuell lokal leverantör...  8)
Citera
Resultatet?
Temp in: 3.6 grader
Temp ut: -0,9 grader.

Frågan är: Finns det nån anledning att öka eller minska flödet mha cirkulationspumpen?

4.5 grader låter mycket om man ska tro på experterna. Man vill ha så hög temp som möjligt i förångaren för att få låga tryck. Har du högre fart och prova med så testa. Det skadar ju aldrig.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2004, 18:30:07 »
Man brukar säga att en anliggningstemometer visar ca 5 grader varmare än vad det verkligen är, vid utvändig mätning. Detta utan isolering, vilken k-faktor som ett par kalsonger har beror på om det är kortkalsonger eller långkalsonger.

Jag skulle rekomendera långkalsonger...

Håller i alla fall med föregående talare, om cirkpumpen har mer att ge, så prova. Om tempdiffen minskar 1 grad eller mer så tjänar du ganska säkert på att ligga kvar på det högre varvtalet. (beror lite på vilken effekt pumpen ger)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2004, 20:02:25 »
3,6 grader in låter högt med tanke på att berget i stora delar av landet inte har högre temperatur än ca 7 grader. Var ligger huset, hur stor är pumpen och hur djupt är borrhålet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2004, 21:32:56 »
Temperaturmätarna verka visa fel mer som regel än undantag. PÃ¥ min pump visar de nästan 2 grader för mycket, bla pga att värmen frÃ¥n kompressorn och hetgasröret värmer upp innandömet i pumpen och pÃ¥verkar givarna. Den exakta temperaturen är mindre interssant. Det intressanta är tempdiffen in/ut och hur temperaturen ändras under "eldningssäsongen". (Skulle kanske kallas pumpningssäsongen!  ;) ) Visst är det kul att ha hög brine in eftersom det höjer temperaturen i förÃ¥ngaren och ökar verkningsgraden, med det viktiga är att inte ha för hög diff. Köldmediet tar ut den effekt det behöver för att förÃ¥ngas, men om det sker pÃ¥ bekostnad av lägre förÃ¥ngningstemp sÃ¥ ökar trycket och kompressorns energiförbrukning. I extremfallet kan tom förÃ¥ngaren frysa igen...
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad KarlXII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2004, 12:12:52 »
Roland: Stockholm, IVT Greenline Puls 4 och 100 meter.

PerF: Det kanske inte är nån idé att skruva på något ändå..
Pumpen har ju gÃ¥tt i snart tvÃ¥ vintrar utan att förÃ¥ngaren frusit igen, och strömförbrukningen är i princip konstant efter den första startspiken.  
Vad jag förstår är risken större att jag får mindre verkningsgrad...?
Eller, Rickard..? Varför skulle jag tjäna på mindre tempdiff?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2004, 12:38:53 »
Det är bara i extremfall, när förångningstemperaturen blir så låg att det fryser. Säg vid mer än -10 ut.

Alltid svårt att avgöra från början om det blir någon vinst. Samtidigt som kompressorn drar lite mindre kommer cirkulationspumpen att dra mer.

Btrf flödet. Gå eller spring över glödande kol. Kolet är alltid lika varmt men du bränner dig olika mycket. Samma sak med köldbäraren. Den blir av med samma mängd värme under samma tid men eftersom flödet är snabbare sjunker inte tempen lika mycket per liter. Men förångningstemperaturen ökar vilket i sin tur leder till lättare jobb för kompressorn.

Men observera, vi talar inte om stora vinster. Men  mÃ¥nga bäckar smÃ¥....
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2004, 16:25:46 »
Med tanke på effektuttaget borde du ligga på 0 till +1 grader in. Jag tror att temperaturen är felmätt eller också har du ett borrhål med mycket stora grundvattenströmmar. Jag bor själv i Stockholm och har 0,5 grader in med samma effektuttag per meter; snäppet större pump men djupare hål.
En kontroll av temperaturgivarna med snö+vattenblandning behövs kanske också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2004, 18:33:10 »
Det är lite svårt att förklara.
 
Men kortfattat kan jag förklara att värmeöverföringen i en värmeväxlare i princip beror på 3 faktorer.

1. Den totala kontaktytan mellan de två medier du skall växla värme emellan. Ju större yta desto effektivare värmeöverföring.

2. Temperaturdifferansen mellan de två medierna, ju större tempdiff desto större värmeöverföring.

3. Flödeshastigheten, ju högre flöde desto effektivare värmeöverföring.

Då faktor nr 3 är den enda du rimligtvis kan påverka så tycker jag att det kan vara en ide att prova. Enklaste sättet är att prova när din värmepump går kontinuerligt för att hålla huset varmt, mät tempen på radiatorkretsen direkt efter värmepumpen. Först med cirkpumpen i läge 1 eller 2, vilken du har nu... Öka sedan cirkpumpens hastighet till 3, om du får 1 grad högre temp på "framledningen" så har värmepumpens uteffekt bevisligen ökat, och den kommer att kunna värma huset utan tillskott vid något lägre utetemperatur.

(Om COP har ökat beror på om uteffekten har ökat mer än cirkpumpens effektförbrukning.)

Även jag vill dock trycka på att det är små vinster att göra på detta, skulle du ha din cirkpump på läge 1, så tror jag dock att du vinner på att öka den ett snäpp.

Vinsten mellan läge2 och 3 är mindre, speciellt med den relativt korta kollektor som du har.

Jag vet dock inte vilka effekter din cirkpump har på respektive läge, den är förmodligen anpassad efter den värmepump du har. Läge 3 borde därför passa bra för längsta rekommenderade jordvärmekollektor. (ca 300 meter) (gissning)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2004, 14:33:38 »
I normalfallet blir det inte sÃ¥ stor skillnad som en grad mellan framledningstemperaturerna när man ställer om köldbärarpumpen. Det blir ungefär 0,2 grader i mitt fall när jag gÃ¥r frÃ¥n läge 1 till läge 2.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2004, 14:58:51 »
Faan jag tog buntband, kopparpasta (finns speciell pasta),
och armaflex utanpÃ¥...... mina kalsipper med stora hÃ¥l i visade fel    >:( ;) 8) ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Köldbärartemperatur
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2004, 21:43:03 »
Funkar det mattias?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!