Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV-Värmeförlust pga självcirkulation vid sommarläge?  (läst 5871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej, Jag har loggat min VV energiförbrukning till 97 kWh i juni. Om jag räknar rätt så räcker det till att värma 1670liter 50 ºC.
I snitt alltså 56liter 55 ºC eller 77liter 40 ºC per dygn . Jag tycker det verkar mycket för två personer. Mindre än hälften tycker jag skulle räcka.
Vad anser ni?
Om det är onormalt mycket så undrar jag vart tar värmen vägen? Är det som Lexus föreslår att man får en värmeförlust i beredaren pga självcirkulation när man har sommarläge (trevägsventilen ställs mot beredaren)? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42082.msg405330#msg405330
Räcker självcirkulationen för att värmeförlusten till omgivningen ska vara 1-2kWh/dygn?
« Senast ändrad: 03 juli 2011, 19:12:42 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag loggar inte som du, men min drifttid säger att cirka 25% av tiden gör min VP VV.  Det är dyrt med varmvatten.  *vinkar*

Fast jag har en rutten dubbel mantlad beredare så jag borde kunna kapa tiden en del med en bättre VVB.


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Gör en grov uppskattning hur mycket vatten som används, börja med att skriva av Vattenmätaren för KV, och uppskatta hur många duschar/bad som görs, hur mycket VV som rinner iväg vid handdisk..mm mm
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Gör en grov uppskattning hur mycket vatten som används, börja med att skriva av Vattenmätaren för KV, och uppskatta hur många duschar/bad som görs, hur mycket VV som rinner iväg vid handdisk..mm mm
Har ingen vattenmätare, egen brunn, maskindiskar för det mesta..har inget badkar, i snitt en dusch per dygn.. ja jag tycker att 20-30liter 50 ºC VV borde räcka....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag loggar inte som du, men min drifttid säger att cirka 25% av tiden gör min VP VV.  Det är dyrt med varmvatten.  *vinkar*

Fast jag har en rutten dubbel mantlad beredare så jag borde kunna kapa tiden en del med en bättre VVB.


25% av tiden nu på sommaren? Min går 100% på VV nu...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Har mätt värmeförlusten frÃ¥n min varmvattenberedare till ca 150 W och det blir nästan 2 kWh/dygn. Jag tror största delen av förlusten är läckage genom isoleringen. PÃ¥ IVT-pumpar blir värmeförlusten större när utetemperaturen är lägre än den temperatur som inställd pÃ¥ sommaravstängning dÃ¥ växelventilen dÃ¥ stÃ¥r i läge för radiatordrift, det ökar värmeförlusten. Cirkulerande radiatorvatten kyler dÃ¥. Vet inte hur det är med Nibe och andra fabrikat. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Totalt såklart :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Oraklet: tänkte väl det.

Har mätt värmeförlusten frÃ¥n min varmvattenberedare till ca 150 W och det blir nästan 2 kWh/dygn. Jag tror största delen av förlusten är läckage genom isoleringen. PÃ¥ IVT-pumpar blir värmeförlusten större när utetemperaturen är lägre än den temperatur som inställd pÃ¥ sommaravstängning dÃ¥ växelventilen dÃ¥ stÃ¥r i läge för radiatordrift, det ökar värmeförlusten. Cirkulerande radiatorvatten kyler dÃ¥. Vet inte hur det är med Nibe och andra fabrikat.  
Mmm... hur mätte/beräknade du det?
 Min Nibes överyta är 0,36m2 och hÃ¥ller 26 ºC vertikalytan är 2,4m2 och är 22 ºC  rummet den stÃ¥r i är 21 ºC . Vad blir effekten/värmeavgivningen?

Tillägg: 150W förlust drar 3,6kWh/dygn inte 2.. ;)
« Senast ändrad: 03 juli 2011, 20:29:04 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Har samma problem med min. Tycker det är störande. Vi har varit ute i trädgården hela dagen. Vå vp har startat ca var tredje timme för att gå i åtta till tio min. Jag kopplade in en värmemätare igår. Har noterat ett flöde ( pga självcirk) på ca 5-9 liter i timmen med 0.5-1.0 grads tempdiff. Nu kan jag inte räkna ut det men emellanåt när jag tittat på värmemätaren så har den noterat 100-110 wh i momentan effekt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
Har man en värmepump utan växelventil slipper man dom här problemen då?
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Mmm... hur mätte/beräknade du det?
.........
Tillägg: 150W förlust drar 3,6kWh/dygn inte 2.. Wink

Loggade kompressortiden under en period när inget varmvatten förbrukades. Utifrån köldbärartemperatur och värmebärartemperatur blir det ett hyfsat bra värde på pumpens effekt. Sen är det bara att mäta hur lång tid pumpen går och tiden mellan starterna. Man måste vänta ett bra tag efter senaste varmvattenuttag så att inte uppvärmning av kallt bottenvatten ger felaktigt resultat.

Jo, det är riktigt, det gÃ¥r 24 timmar pÃ¥ ett dygn, inte 12. Vilket gör att jag börjar tvivla lite pÃ¥ 150 W med tanke pÃ¥ antalet drifttimmar per mÃ¥nad sommartid. SÃ¥ lite varmvatten kan vi inte göra av med. Ska göra om mätningen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Min vp har gått 41 tim vv den har månaden blir nog ca 120 kwh då har den gjort vv till 4 pers men jag duschar ofta på jobbet så räkna med 3,5 pers så jag tycker du har rätt normal förbrukning. Jag har provat med sommarläge och avstängd cp resp vanligt läge och cp igång och och kan inte se nån skillnad i loggen på hur lång tid vv tempen sjunker men kanske skiljer så lite så det inte syns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Har man en värmepump utan växelventil slipper man dom här problemen då?
Vet inte hur en sån är kopplad. Det är väl inte så stort problem jag diskuterar, bara några kWh/dygn, men jag är vetgirig.

Min Nibe har växelventil. I I sommarläge så står växelventilen alltid öppen mot VVB, även när laddning inte sker. Därför kan självcirkulation ske. I vinterläge är VVB kretsen endast öppen vid laddning, så när den är klar bryts kretsen och ingen cirkulation kan ske.
Jag har en fundering på om självcirkulationen leder till värmeöverföring till köldbäraren via kompressor och förångaren, köldbärartempen stiger nämligen raskt efter en VV-laddning. Det skulle alltså vara en läcka utöver den genom isoleringen.
Lexus tipsade om att sätta in en backventil för att stoppa cirkulationen.
Min fråga är alltså om det finns ett sånt värmeläckage?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
På min pump är det längre intervall mellan varmvattenkörningarna när växelventilen står öppen mot beredaren (sommarläge) jämfört med när den står mot radiatorerna. Jag tror inte problemet med självcirkulation är så stort. Sidoplåtarna är isolerade så det är rätt varmt inne i pumpen, det kan inte bli någon betydande cirkulation.

När växelventilen står öppen mot radiatorerna kommer vatten som är runt 20 grader att cirkulera inne i pumpen och kyla utrymmet mellan beredarens isolering och sidoplåtarna. Det ger i alla fall på min pump större förluster.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
Intressant. Blev tvungen att kolla min 1230 ytterligare en gång. Växelventilen återgår till radiatorläge efter avslutad VV-laddning när VP står i sommarläge.
Vet att på äldre Nibe-modeller står växelventilen öppen mot beredare så länge sommarläge är aktivt. Konstigt att Nibe har ändrat på det om radiatorläge ger större förluster. Kan det finnas nån annan fördel?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!