Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP!! Hur löder man en kopparrörsskarv vid kompressorn i en CTC Eco Air 107?  (läst 2407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
Av någon anledning har det övre röret på kompressorn vibrerat av i skarven ca 15-20mm från kompressorhuset,är detta vanligt?Silverlod eller kopparlod,vilket är lämpligast?Ska man passa på att byta oljan i kompressorn?Vad bör man tänka på rent allmänt?Tack på förhand!
« Senast ändrad: 05 december 2010, 12:08:46 av geddan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan inte vara vanligt, det är i vart fall första gången jag läser om nåt sånt här i forumet.

Är du kyltekniker?
Annars är det nog bäst att du vänder dig till en sån, jag kan inte se att en vanlig gör-det-självare skall ge sig in på att reparera en luft/vattenvärmepump som har den typen av haveri.
Din hemförsäkring bör täcka delar av kostnaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Man måste tömma systemet, köra kvävgas , löda ( funkar nog med båda alternativen an tråd men silver är brukligt eftersom det brukar vara svårt att få ngt annat att bita) vakuumsuga, fylla upp starta.

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
Jag är tacksam för svar men det känns som jag skulle nog vilja veta mer ang, bla kompressoroljan,HUR tömmer jag den?HUR vet jag att nivÃ¥n är rätt?Och nej,jag är ingen kyltekniker.Men jag är inte det minsta orolig att inte kunna löda en skarv,och detta säger jag inte pÃ¥ nÃ¥t spydigt vis,utan jag lyssnar gärna pÃ¥ experter för att göra allt sÃ¥ bra som möjligt bÃ¥de för min egen och miljöns skull!! :)  Jag har tre sorters silverlod med gult,rosa och blÃ¥tt flussmedel pÃ¥,vad är det för skillnad och vilken sort är lämpligast till mitt "projekt"?Nitrogen har jag tillgÃ¥ng till sÃ¥ det enda som fattas är liiite mer tips och rÃ¥d frÃ¥n er värmepumshjältar!Men skulle det bo nÃ¥gon kyltekniker i närheten av Bromölla som känner att han kan/vill hjälpa mig med denna reparation sÃ¥ hade ju detta varit det bästa!Eftersom pumpen är begagnad sÃ¥ behöver du inte lämna nÃ¥gra garantier förutom att systemet ska bli tätt!Tack mina vänner! tomte::
« Senast ändrad: 05 december 2010, 11:51:07 av geddan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!