Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av värmepump..  (läst 1129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hjälp med val av värmepump..
« skrivet: 15 december 2014, 12:32:22 »
Har under hösten sökt information och vänt mig till olika företag/återförsäljare och fått ungefär lika många olika svar :), så nu tänkte jag höra här vad ni rekommenderar?

Tidigare 90kmv stort hus byggt 2005, utbyggt 2012 till 180kvm(välisolerat). 1,5 plan med öppen planlösning.
Golvvärme i hela huset förutom i 3 badrum(el), nyinsatt kakelugn som värmer huset mer än väl.

Nu till problemet..4 familjemedlemmar som alla älskar att duscha och bada! Har ett badkar på 200l och ett på 480l(vore kul om man kunde börja bada i dom någon gång)

Idag har vi en luft/vatten-panna som installerades 2005: Sanyo Co2 ECO 4,5kW(som dessutom prioriterar bort varmvattnet när det blir kallt ute!)

Så behovet är alltså en luft/vatten-panna som kan producera mycket varmvatten och har uppvärmningen som sekundär uppgift, någon som har något bra förslag? tOOmten

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av värmepump..
« Svar #1 skrivet: 15 december 2014, 15:27:12 »
Om du vill ha riktigt mycket vatten så är en enkel lösning att sätta in en vanlig VVB efter VPn, så att du alltså fyller VVBn med vatten som förvärmts av VPn och bara spetsas det sista av själva VVBn. Då får du både riktigt mycket och väldigt varmt tappvarmvatten och får inga problem med att fylla badkar.
Alternativet att ha två separata VP där den ena ska värma huset och den andra värma tappvarmvatten är både krångligare och dyrare.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!