Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av offert  (läst 10371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #45 skrivet: 10 september 2011, 10:56:40 »
Som du säkert vet så kommer jag alltid att ha termostater på de radiatorer jag monterar om inte kunden uttryckligen säger ifrån.



« Senast ändrad: 11 september 2011, 09:50:40 av Rickard »

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #46 skrivet: 10 september 2011, 13:28:13 »
Hej Labold,

Jag tycker det är helt ok att dina råd bygger på:
1. Skaffa en klenare VP och mer spetsel
2. Byta rörstammar

För det är varelse dåliga eller felaktiga förslag! Kanske vore det bäst att fokusera på dessa och förklara närmare fördelar och nackdelar i stället för att hacka ner på andras förslag som du kanske inte har lika stor erfarenhet av? Allra ödmjukast.

Jag tycker också det är bra att läsare av detta forum skall känna till att man kan be sin installatör att installera en arbetstank så att den inte kortsluter i onödan (vill man så går det ju även att söka fram en del bra skisser på detta forum). Det vore så dumt om alla fick för sig att kortslutning förstör möjligheten till en arbetstank. Att du Labold tror det är ju helt ok då du redan har en värmepump, som av allt att döma också fungerar alldeles utmärkt!

God vattenvolym är viktigt och ska man generalisera ska den ju inte vara under 14l/kw och har man möjlighet att påverka får den ju gärna vara högre. Men i slutändan är det fler faktorer än vattenvolym som påverkar. Det är också bra att känna till, även om det troligen inte är relevant i TS fall.

Vart finns dom skisserna hur man kopplar en arbetstank utan kortslutning vid i det närmaste kontinuerlig drift jag har letat men inte hittat nån bra lösning med arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #47 skrivet: 10 september 2011, 14:41:08 »
jag kommer inte ihåg vart, men jag har sett flera riktigt bra lösningar med tankar här på forumet.
Och nej, det var inte jag som postade dem bilderna ;D

Det finns fina bilder, vet inte vart dock *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #48 skrivet: 10 september 2011, 14:50:28 »
jag har en arbetstank och håller koll på värdena via logg. Har än så länge inte noterat några tendenser till kortslutning. Men just nu är hela systemet öppet i väntan på link och lite annat jox. Blir ju intressantare att beskåda när dessa är där.

Appropå kortsluta grejer :) vad händer om jag kör in 2st innegivare?




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #49 skrivet: 11 september 2011, 11:30:13 »
Men Roland.  Det kanske inte bara gÃ¥r att dra upp flödet hur som helst. Detta är ju injusterat efter det system som sitter där. alla vill inte ha vinande raddar.

Radiatorsystemet får sitt beräknade flöde och VP sitt.
Tanken anpassas efter effekten efter att man räknat på gångtider osv.

I tankeexperimentens värld existerar inga sådana världsliga saker som vinande radiatorer.

Men för att återgå till den seriösa sidan av saken. Låt oss för enkelhetens skull utgå från att utetemperaturen är sådan att värmepumpen går kontinuerligt utan behov av tillsatsel. Visst går det att ställa in radiatorflödet så att det blir ett annat deltaT över radiatorkretsen än över värmepumpen. Men det innebär att antingen radiatorflödet eller värmepumpens flöde delvis kortsluts vilket betyder att vatten av olika temperatur blandas. När det gäller värmepumpar innebär blandning av vatten med olika temperatur en förlust. Det genererar en entropiökning i blandningspunkten som kräver mer el till kompressorn. Därför skall systemet helst köras så att vatten av olika temperatur aldrig blandas. Det kanske inte av praktiska skäl är möjligt att göra så och förlusterna kan kanske vara tolerabla i en hel del fall men jag är lite purist vad gäller det här.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!