Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 oktober 2006, 23:40:06 »

Nja en oljepanna (gjutjärn) från 1953 och en gammal brännare, då gick det ca 5,5 m3 på ett år...

Kolla här på första inlägget är det väl..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=197.0
Skrivet av: pellep
« skrivet: 03 oktober 2006, 13:55:59 »

Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.
Nu går det ca 5000 kwh/år till värme o VV.  Iofs har jag tilläggsisolerat oxå.
Mycket jämnare värme nu tack vare rumsgivare.

Så visst går det!
Solinstrålning jämnar ut sig i en  öppen planlösning.. man har man mycket sol på då får man ju enorm övertemp utan värme från värmesystemet..

Nu skämtar du aprilo med oss.
5,5 m³ olja ger väl runt 35 000 kWh.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 september 2006, 11:11:02 »

Höhööö jo det var 1053 på hösten... :D
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 september 2006, 07:12:03 »

Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.

Jaså, gjorde de oljepannor redan då...  ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 september 2006, 23:03:21 »

Med min panna från 1053 brännde jag 5,5 m3 EO1.
Nu går det ca 5000 kwh/år till värme o VV.  Iofs har jag tilläggsisolerat oxå.
Mycket jämnare värme nu tack vare rumsgivare.

Så visst går det!
Solinstrålning jämnar ut sig i en  öppen planlösning.. man har man mycket sol på då får man ju enorm övertemp utan värme från värmesystemet..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2006, 15:56:02 »


Varför ska det vara så krångligt och svårt?

Man kan inte styra på returtempen.....
Man kan inte styra på framtempen.....
Man kan inte ha rumstermostater......
Man får finna sig i att tillfällig solinstrålning ger systemet spader....
Man får hålla ordning på utomhustempen och räkna fram nåt slags tänkt systemkurva som ska styra VP:n

När man har en acktank på värmekretsen....behöver man bara mäta tempen i tanken när den sjunker under x så går pumpen igång, när den nått y grader så slår den av. Individuell rumstemp med billiga termostater kan jag ha på samtliga element om jag vill, Utomhustempen är ointressant.

Varför ska allt vara så svårt?

Nu låter du väl negativ, svårt är det inte, det är bara lite teori om hur COP påverkas av inställningarna på VP-gradmin.

Flytande kondensering funkar jättebra, min totala värmeförbrukning sjönk från 2,5 kbm olja till ca 5000 kWh el, en besparing jag aldrig skulle nått med fast kondensering.
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 13 september 2006, 15:49:01 »

Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Om man studerar en loggfil så ser man att tiden som det tar att komma upp från 25 ºC till 35 ºC är kanske 1/4 av totala cykeltiden medan tiden från 35 ºC till 45 ºC är 3/4 av totala cykeltiden så en Nibe bär sig inte åt på detta viset (bara IVT).

Om börvärdet är 35 ºC så kanske den startar på 30 ºC men stannar på 38 ºC, och om den med den nya inställningen startar på 25 ºC så stoppar den kanske på 40 ºC, när den styr på gradminuter.

Skillnaden i COP blir därför försumbar.

PS. Anledningen till att framledningstemperaturen böjer av neråt då den ökar är att radiatorerna avger mer effekt ju högre framledningstemperaturen är och temperaturökningen i systemet är en funktion av skillnaden mellan tillförd effekt och avgiven, när den avgivna effekten ökar så minskar temperaturökningshastigheten. DS.

Varför ska det vara så krångligt och svårt?

Man kan inte styra på returtempen.....
Man kan inte styra på framtempen.....
Man kan inte ha rumstermostater......
Man får finna sig i att tillfällig solinstrålning ger systemet spader....
Man får hålla ordning på utomhustempen och räkna fram nåt slags tänkt systemkurva som ska styra VP:n

När man har en acktank på värmekretsen....behöver man bara mäta tempen i tanken när den sjunker under x så går pumpen igång, när den nått y grader så slår den av. Individuell rumstemp med billiga termostater kan jag ha på samtliga element om jag vill, Utomhustempen är ointressant.

Varför ska allt vara så svårt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 september 2006, 14:19:36 »

Sen kommer en lite ny fundering också. OM det är ett linjärt förhållande mellan temp VBf och verkningsgrad (inom vissa gränser)? OCH jag med längre intervall också startar vid en lägre temperatur så har det ingen betydelse för verkningsgraden hur jag trimmar (inom vissa gränser). Dvs jag kan fokusera på att få ner antalet starter. Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Det fungerar inte riktigt så. Temperaturen stiger snabbt i början när pumpen startar eftersom radiatorerna inte avger så mycket värme vid 25 grader.

Gör tankeexperimentet med extremfallet en pump som går en gång per dygn. Största delen av tiden är radiatorerna kalla och avger ingen värme. Sen går pumpen igång. För att avge samma antal kWh per dygn som vid kontinuerlig drift måste radiatorerna vara mycket varmare. Så det spelar ingen roll att medelvärdet av COP blir detsamma som i fallet kontinuerlig drift (om det nu är så) då så väldigt lite av värmen avges vid låg temperatur.

Tillägg: Det är alltså inte COP-medelvärdet över räknat över temperturen som är det viktiga utan COP-medelvärdet för den avgivna effekten.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2006, 11:50:33 »

Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs

Om man studerar en loggfil så ser man att tiden som det tar att komma upp från 25 ºC till 35 ºC är kanske 1/4 av totala cykeltiden medan tiden från 35 ºC till 45 ºC är 3/4 av totala cykeltiden så en Nibe bär sig inte åt på detta viset (bara IVT).

Om börvärdet är 35 ºC så kanske den startar på 30 ºC men stannar på 38 ºC, och om den med den nya inställningen startar på 25 ºC så stoppar den kanske på 40 ºC, när den styr på gradminuter.

Skillnaden i COP blir därför försumbar.

PS. Anledningen till att framledningstemperaturen böjer av neråt då den ökar är att radiatorerna avger mer effekt ju högre framledningstemperaturen är och temperaturökningen i systemet är en funktion av skillnaden mellan tillförd effekt och avgiven, när den avgivna effekten ökar så minskar temperaturökningshastigheten. DS.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 13 september 2006, 11:26:38 »

Mja, riktigt sant är det inte att returen inte kollas ett dugg, den kollas för att inte den ska bli för hög då larm utlöser eller hur? Sen är ju det en helt annan sak och har inte med temperaturen i eller utanför mitt hus att göra...  a:gl

Hur som helst så är det väl så att om jag tillåter längre tid att gå mellan körningarna, fler gradminuter som måste jobbas tillbaka, så kommer pumpen upp i en högre VBf på slutet också?? Den jobbar ju på med hela tiden stigande temperatur tills den stannar. Och skall den hålla temperaturen på mitt hus måste den antingen jobba ut en konstant temperatur i radiatorerna, vilket den inte kan för det är en 1215 och inte en 1250.  :'(
ELLER så måste den portionera ut en högre temperatur än den "optimala" under lagom tidsrymder, styrt av gradminuterna. Som en extrem så kör den ut den högsta temperatur den kan åstadkomma, med brännheta raddar som resultat, några få gånger per dygn (med risk för svängningar i hustemp och kallras vid fönstren).
Frågeställningen är ju egentligen; vad kostar det i minskad verkningsgrad på pumpen att producera 1 grad högre temperatur? Hur står den kostnaden i förhållande till x% minskat antal starter och därmed längre hållbarhet. Kanske omöjligt att svara på då de andra trådar jag sett på forumet inte riktigt lyckas ge ett entydigt svar på vad starterna "kostar" i slitage.

Sen kommer en lite ny fundering också. OM det är ett linjärt förhållande mellan temp VBf och verkningsgrad (inom vissa gränser)? OCH jag med längre intervall också startar vid en lägre temperatur så har det ingen betydelse för verkningsgraden hur jag trimmar (inom vissa gränser). Dvs jag kan fokusera på att få ner antalet starter. Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 september 2006, 22:40:01 »


Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?


Men din VP levererar ju inte precis 50 gr på VB-ut på direkten. Den styr ju på hur mycket värme huset tar emot genom att kolla på VB-retur. Det kan ta ganska lång tid att komma upp i 50gr på VB-ut. Så är bör värdet t.ex. 39 gr kommer gradminutrarna ticka ned 6gr per minut. Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när kylan kommer och din VP får jobba lite. Du får väl trimma lite och se vad du kommer ned i gällande # starter. Du kommer nog aldrig upp i 50gr på VB-fram. Med den vanliga kurvan kanske VB-fram på 50gr motsvarar -17gr ute (nästan Norrlänningskyla).
Kolla kurvorna i manualen! (Yes, jag läser denna!)   :,v(

So long - hovtång!



Faktum är att den inte alls kollar av returen ett dugg... kompressor startar när ett visst underskott skapats och stannar när detta underskott har kvitterats...

Detta sker med gardminuter som konternueligt räknas, detta avhandlas ju i spaltmeter på detta forum.
Så sök på gradminuter ifall någon vill veta hur detta funkar..

Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 september 2006, 20:09:38 »


Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?


Men din VP levererar ju inte precis 50 gr på VB-ut på direkten. Den styr ju på hur mycket värme huset tar emot genom att kolla på VB-retur. Det kan ta ganska lång tid att komma upp i 50gr på VB-ut. Så är bör värdet t.ex. 39 gr kommer gradminutrarna ticka ned 6gr per minut. Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när kylan kommer och din VP får jobba lite. Du får väl trimma lite och se vad du kommer ned i gällande # starter. Du kommer nog aldrig upp i 50gr på VB-fram. Med den vanliga kurvan kanske VB-fram på 50gr motsvarar -17gr ute (nästan Norrlänningskyla).
Kolla kurvorna i manualen! (Yes, jag läser denna!)   :,v(

So long - hovtång!

Skrivet av: Nisken
« skrivet: 12 september 2006, 15:33:56 »

Det blir lite teoretiskt detta. Syftet att trimma är väl antingen att spara energi eller spara sin VP:s livslängd.

I fallet ovan ska vi spara vår kära VP. Minskad verkningsgrad är väl max 1%. Om man i september betalar 200kr eller 198kr är ingen stor fråga :D

Det finns lite olika teorier, men många på detta forum menar att man ska undvika fler än ca 20 starter per dag. Så jag skulle rekommendera att trimma in detta i sept/okt och sedan om man så vill minska på gradminuterinställningen frammåt vintern. En annan teori runt kompressorn är att många starter är bra, för då är "oljan" fortfarande varm och starten leder inte till så mycket slitage som om kompressorn startar sällan (och är mer kall).

Hmmm...det är ju inte vad Norrlänningar menar med kallstarter (-20 - 40 ºC) utan rumstemp på +20 - +30  ºC (dvs vad Norrlänningen får med sin elmotorvärmare) färre start/stopp som med en stor acktank kanske två per dygn istället för 20-40 per dygn är alltid bättre!

 Yes, nu börjar detta bli smått absurt...

Men det viktigaste är nog att konstatera är att trimningsförsöket ovan är att öka livslängden på kompressorn.

Annars är livslängd mycket viktigare för kalkylen än att trimma COP från 3,5 till 3,6...det framgår klart när kalkylatorn åker fram.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 12 september 2006, 15:23:45 »

Japp, helt riktigt är det utifrån min VP's livslängd som jag startade tråden.  Thumbsup
Närmare 30 starter per dygn kändes lite i överkant ju... Särskilt som det var en så plötslig ökning från runt 8-10 starter per dygn veckorna och dagarna innan. Jag trodde ju först det blivit nåt fel på burken.

Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?
Jag antar givetvis att pumpen inte går konstant under vintern, det gör den väl bara när jag precis når pumpens kapacitetstak. Dvs på gränsen att TS går in...

Nåväl, det är väl så att detta har diskuterats upp och ner på andra platser i detta forum så...
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 11 september 2006, 15:48:31 »

Det blir lite teoretiskt detta. Syftet att trimma är väl antingen att spara energi eller spara sin VP:s livslängd.

I fallet ovan ska vi spara vår kära VP. Minskad verkningsgrad är väl max 1%. Om man i september betalar 200kr eller 198kr är ingen stor fråga :D

Det finns lite olika teorier, men många på detta forum menar att man ska undvika fler än ca 20 starter per dag. Så jag skulle rekommendera att trimma in detta i sept/okt och sedan om man så vill minska på gradminuterinställningen frammåt vintern. En annan teori runt kompressorn är att många starter är bra, för då är "oljan" fortfarande varm och starten leder inte till så mycket slitage som om kompressorn startar sällan (och är mer kall). Yes, nu börjar detta bli smått absurt...

Men det viktigaste är nog att konstatera är att trimningsförsöket ovan är att öka livslängden på kompressorn.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2006, 15:28:22 »

Är skillnaden mellan start- och stopptemperatur 5 grader som den är på en IVT-pump i normalinställningen (annan typ av reglering än Nibe) behöver man inte bry sig. Skulle tro att det är först när differensen går över 10 grader som försämringen börjar märkas men har inte räknat på det. Vad det blir i gradminuter beror på vattenvolym, pumpstorlek och annat.

Vintertid när pumpen verkligen behövs går den 100 % av tiden och då spelar inställningen ingen som helst roll. Den går hela tiden i vilket fall som helst.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 11 september 2006, 14:31:55 »

Hmmm, då får man fundera lite innan man "trimmar" för mycket mao. Om man med ändrade inställningar sänker verkningsgraden när jag riktigt behöver den (vintertid) men vinner i färre starter under höst/vår, har man då totalt vunnit eller förlorat??  Sc:,h
Ska man kanske ha en inställning för höst/vår och en annan för vinterhalvåret...

Är det kanske här de nya varvtalsstyrda pumparna har en av sina förtjänster, enklare handhavande mindre trimmande?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2006, 11:12:28 »


En fundering bara, innebär det att pumpen jobbar upp lite högre VB-f men mera sällan? I så fall hur blir det med verkningsgraden, då högre VB-f = lägre verkningsgrad eller??

Det stämmer. Värmen kommer att avges vid i genomsnitt något högre temperatur. Samma sak i borrhålet, det blir i genomsnitt något lägre temperatur på ingående köldbärare när cykeltiden ökar.

Man får störst antal starter och stopp när utetemperaturen ligger mitt i skalan mellan inomhustemperatur och den utetemperatur där pumpen går 100% av tiden, dvs vår och höst.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 11 september 2006, 10:53:09 »

Tack för svaren/tipsen!!  Thumbsup

Jodå, ventilerna är fullt öppna och VP'n har ungefär 200l vatten att jobba mot. Men som Ekke säger, det är en rejäl pump och ett rejält hål också, så det går snabbt att få upp tempen. Men jag upplever att huset är relativt trögt så det är nog en god idé att pilla lite på gradminuterna och får lite längre cykler.
En fundering bara, innebär det att pumpen jobbar upp lite högre VB-f men mera sällan? I så fall hur blir det med verkningsgraden, då högre VB-f = lägre verkningsgrad eller??
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 09 september 2006, 22:06:52 »

Hello kompis, skillnaden i #starter är väl helt enkelt att tidigare har VP:n bara pumpat fram VV. Nu ska det värme till också och du har hamnat i din första trimningslektion. Vanligt på hösten är att du får många start/stopp. Särskilt stor risk om man har en rejäl VP som du.

Det finns många bra lektioner på detta forum, men några snabbtips är:
 - Öka värdet för gradminutrarna (std -60 på 1230), börja med att öka till -120 eller nåt
   Detta gör att din VP väntar längre mellan starterna.
   Du kan öka den ordentligt, enda risken är att du får en dipp i inomhustemperaturen
- Glöm inte att också vrida upp Startvärdet för tillsatsen, ska vara ca 5 ggr ovan
   Annars riskerar TS:n slå till
- Du kan behöva ändra VB diff VP från 13gr till t.ex. 16gr
  Detta gör att du kan accepterar en större diff utan att TS går in

På detta sätt bör du kunna komma ner i runt 15 starter tycker jag. Under hösten kommer sedan antalet starter att sjunka allt mer. Själv väntar jag med att starta igång VB-kretsen. Mån-tis ska det bli 22-23gr   8)

En VP är trög, så glöm inte att det kan ta några dagar innan din VP ställt in sig för nya värden.

Ska du komma igång bör du logga varje dag eller varje vecka. Skriv upp snittet för:
 - antalet starter
 - tid för VV
 - tid för VP
 - samt inställningsvärdena ovan så kan du jämföra


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 september 2006, 06:47:42 »

Ja, det är vad jag tänkte oxå... Men nu har jag insett att det kanske är jag som krånglar så att säga. I alla fall till viss del... Sc:,h
Det jag såg pumpen göra var naturligtvis att köra värme till radiatorerna, inte varmvatten. Därav start vid fel temperatur och ingen ökning av VV temp.

Men nu återstår ändå frågan om varför det plötsligt har blivit så många starter på ett dygn?! Är det kanske nu det börjar handla om gradminuter och sånt  :D
Och eftersom det fortfarande är så där i början på hösten så kanske det mest handlar om att vänta och se lite hur den uppför sig när det börjar bli kallt, eller?. Vad säger ni som har längre erfarenhet, är det normalt att man får närmare 30 starter på ett dygn??

Du har väl öppnat alla termostater för fullt?

Sen får du studera en driftcykel närmare, vilken diff VB är det (skilllnad mellan VB-f och VB-r)?

Att en driftcykel tar 10 minuter låter som lite för lite, om nu termostaterna är öppna så är nästa steg att börja trimma in VP-°min. det finns gott om trådar i denna tavla som beskriver hur.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 08 september 2006, 20:55:39 »

Ja, det är vad jag tänkte oxå... Men nu har jag insett att det kanske är jag som krånglar så att säga. I alla fall till viss del... Sc:,h
Det jag såg pumpen göra var naturligtvis att köra värme till radiatorerna, inte varmvatten. Därav start vid fel temperatur och ingen ökning av VV temp.

Men nu återstår ändå frågan om varför det plötsligt har blivit så många starter på ett dygn?! Är det kanske nu det börjar handla om gradminuter och sånt  :D
Och eftersom det fortfarande är så där i början på hösten så kanske det mest handlar om att vänta och se lite hur den uppför sig när det börjar bli kallt, eller?. Vad säger ni som har längre erfarenhet, är det normalt att man får närmare 30 starter på ett dygn??
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 september 2006, 20:12:00 »

Har en 1215-10 som installerades i maj och som har funkat som väntat sedan dess. Pga av ett planerat elmätarbyte så har jag varit och tittat lite oftare än vanligt på burken och upptäckte att det senaste dygnet har jag haft närmare 27 VP-starter!!! Tidigare har det legat runt 9-10 per dygn och nu när det blivit kallare har det sjunkit till strax under 8. Men så plötsligt har det alltså stuckit iväg. Jag har nu vid två tillfällen kikat på pumpen när den laddat VV. Första gången bara när den precis stannade och den hade då bara fått upp tempen till 49 grader trots att den brukar köra till 55. Senast så startade den på 47grader (inställt för start vid 43), och kom inte upp en enda grad. Den stannade efter 10 minuter och då stod det att VBf var 38 grader. Jag kunde se att den sakta steg från en nivå kring 31 grader men sen orkade den inte mer.

Nån som har nån ide om vad som kan vara fel??

Låter som krånglande växelventil.
Skrivet av: Gblenn
« skrivet: 08 september 2006, 17:27:50 »

Har en 1215-10 som installerades i maj och som har funkat som väntat sedan dess. Pga av ett planerat elmätarbyte så har jag varit och tittat lite oftare än vanligt på burken och upptäckte att det senaste dygnet har jag haft närmare 27 VP-starter!!! Tidigare har det legat runt 9-10 per dygn och nu när det blivit kallare har det sjunkit till strax under 8. Men så plötsligt har det alltså stuckit iväg. Jag har nu vid två tillfällen kikat på pumpen när den laddat VV. Första gången bara när den precis stannade och den hade då bara fått upp tempen till 49 grader trots att den brukar köra till 55. Senast så startade den på 47grader (inställt för start vid 43), och kom inte upp en enda grad. Den stannade efter 10 minuter och då stod det att VBf var 38 grader. Jag kunde se att den sakta steg från en nivå kring 31 grader men sen orkade den inte mer.

Nån som har nån ide om vad som kan vara fel??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!