0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Igår var installatören här och bytte ut min högljudda Wilo cirkulationspump. Det blev precis så som det skulle varit direkt vid installationen, tyst även när jag kör den på läge 3.Perfekt men varför fortsätter man att sälja och montera Daikin Vp. med en Cp. som även om fungerar är så högljudd att alltför många klagar för att det skall vara acceptabelt? Är det månne enbart den snabba profiten att köpa in komponenter till lägsta pris och sedan byta hos de som klagar.Har ni som jag råkat ut samma sak så stå på er, det skall inte var några ljud från anläggningenom det är rätt installerad och är utrustad med en Grundfos cirkulationspump.
Jag kan nämna att beteckningen på den högljudda pump som byttes ut på min Daikin Altherma anläggning hade beteckning:RS 25/7-3art nr:451 9505.Någon pump med denna märkning har jag inte hitta på nätet i Skandinavien. Så man kan undra på vilka grunder de väljer komponenter som köps för att ingå de produkter och säljs till svenska konsumenter.
Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . Läge 1 går an att köra på sommartid men den kalla årstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks skillnad speciellt på handdukstorken när pumpen står i läge 3.Jag har påpekat problemet flera ggr. till installatören att jag vill ha bytt ut denna högljudda cirkulationpump av märke Wilo mot en tystgående som går att köra i valfritt läge utan oljud i huset. De kom hit i och somras och då trodde jag att det skulle ske men då och bytte de bara ut displayen på hydroboxen som inte fungerade korrekt. Trots klagomål så får jag inte det minsta respons varför jag skickade ett mail till Daikin.se men inte ett ljud till svar. Är det så här man sköter kunder som som kommer med synpunkter på en Vp. som är förträfflig men som har komponenter som inte är av bästa sort. Att jag inte är ensam om problemet står ju helt klart när man börjar söka på nätet. Har funderat på att ta kontakt med Svt.Plus och liknade program för att belysa hur Daikin agerar mot sina kunder.Svar på inkomna inlägg=1,Att det är Cp.Det är helt klarlagt det finns inga tvivel.2, Att byta Cp. det är inga konstigheter, frågan är om det är rimligt att jag som kund först skallköpa en komplett anläggning och sedan direkt lägga pengar på arbete och material för att få en godtagbar anläggning utan en massa oljud.3,Jag har själv varit hantverkare med egen firma och skrivit många avtal som alla varit utformade så att båda parter skall vara nöjda innan affären avslutas.Men det kanske inte är så noga idag som förr, det är ju bara att titta fuskande hantverkare på Tv. Att de inte begriper att de fördärvar både för sig själva och andra det är rent otroligt.
Må så vara, men att inte svara på mejl är väl inte så bra, särskilt som dom är snabba om det gäller att sälja, då behöver man inte vänta, men detta gäller över hela linjen oavsett vad man köper.
Nu är det ju mina regler som gäller i detta forum, och vad du eller andra tycker i just denna fråga påverkar mig inte mer än marginellt.Om du gjort ett flagrant övertramp vad gäller ditt inlägg hade jag raderat alltihop, men då du håller dig på en rimlig nivå med din kritik, och även visar läsarna på hur lite du egentligen gjort för att få hjälp av grossisten så anser jag inte att kritiken är så allvarlig, än en gång, alla måste ha rätt att missa ett mail.Egentligen är det ju framförallt du som inte hanterat situationen som man som missnöjd kund bör göra, och det är också därför det dragit ut så länge på tiden att få det hela åtgärdat.
Daikin kontaktade installatören och tydligen bad honom att informera mig att det var dags att byta pumpen som också senare skedde. Detta är den korrekta gången i ärendet Jag har drivit firma sedan 1965 och det har jag lärt mig att skall man behålla
Läge 1 går an att köra på sommartid men den kalla årstiden behöver jag bättre flöde /genomströmning i radiatorerna det märks skillnad speciellt på handdukstorken när pumpen står i läge 3.
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju redan dagen efter installation var gjord lämnat ett klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet från första dagen.Trots det hände inget på 1år Men enligt Rickard och T. Johansson så skulle jag tydligen vara nöjd med att inget hände?Jag har varit med länge nog för att veta hur man skall agera. Om inte underleverantören sköter sitt jobb så går man alltid ett steg längre, i detta fall till hans leverantör och precis så har jag gjort och då ordnade sig för ingen seriös firma vill inte ha negativa skriverier om sina produkter.
Ert svar att kontakta installatören är minst sagt konstigt, jag har ju redan dagen efter installation var gjord lämnat ett klart besked om vad jag tyckte om oljudet. Han har varit helt medveten om problemet från första dagen.
Fick för 1 år sedan installerat Daikin Altherma av ett mindre företag som gjorde ett bra och snyggt arbete, installatören ringde morgonen efter och frågade om allt var till belåtenhet varvid jag svarade att cirkulationspumpen hörs väldigt högt speciellt nattetid är det besvärande. Detta resulterade i att de kom hit och ändrade Cp.hastighet från läge 3 till läge 1 då det naturligvis hörs mindre eftersom man sänker varvtalet . .
Det är ju Daikin som godkänner sina installatörer, uppfyller installatören inte sina förpliktelser så går jag oxå till huvudet. Blir jag illa bemött av ngn så tar jag kontakt med högsta hönset direkt. De brukar bli ganska förvånade. Skulle inte tveka en sekund att kontakta Daikin direkt. De vill inte ha dålig publicitet. Tidningar, radio o TV är oxå bra medel att ta till. Det redde ju ut sig ganska snabbt när Daikin blev kontaktade direkt.
OK Blaser, då missuppfattade jag bara ditt inlägg, sorry.