Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!  (läst 5549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad parkarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« skrivet: 08 december 2013, 11:15:45 »
Hallå, gott folk. Jag är en nybliven husägare tillika total novis vad gäller det här med uppvärmning.
Förra ägaren satte in en luft/vatten-värmepump av märket Sanyo CO2 Eco.
Nu har det gått och bilvit lite sådär halvkallt, runt -16 vilket är lägre än pumpens verkningsgrad(som jag har förstått det). Och elementen här hemma är kalla.
Jag misstänker ju här att elpatronen ska göra sin magi. Jag tittade på pannan och kom fram till att "max-effekten" på patronen var på 7.5 kw. Men när jag tittade på själva status-sidan på pumpen så står det 0 kw.
Innebär detta att den ännu ej tycker att det är dags att kicka in el-värme, eller har jag tolkat den helt galet?
Hur går jag till väga för att få den att gå över på el-drift. Det är just nu 16.5 grader inomhus, så det börjar ju bli lite väl burrigt :)

Bilder från menyerna finns här: http://postimg.org/gallery/1bs94qg2/721c370a/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 08 december 2013, 13:23:55 »
Hej!
2 grejer jag reagerar på:
1. Radtemp är 28 men tanktemp är 53, den borde kunna shunta fram lite varmare vatten tycker jag, men något kanske begränsar detta?
2. Strömbegränsad 16A, ärvärde 19A och status strömbegränsad.

Elpatron kommer inte gå in så länge som den känner av att strömmen är högre än 16A, du måste kolla upp vad som drar så mycket ström?
Och kolla även upp om du verkligen har 16A huvudsäkringar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad parkarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 08 december 2013, 13:52:53 »
Hej!
2 grejer jag reagerar på:
1. Radtemp är 28 men tanktemp är 53, den borde kunna shunta fram lite varmare vatten tycker jag, men något kanske begränsar detta?
2. Strömbegränsad 16A, ärvärde 19A och status strömbegränsad.

Elpatron kommer inte gå in så länge som den känner av att strömmen är högre än 16A, du måste kolla upp vad som drar så mycket ström?
Och kolla även upp om du verkligen har 16A huvudsäkringar?

Hallå och tack för ditt svar!
Jag undersökte det du reagerade på, dvs att den radiatortempen är på tok för låg. Tittade lite på hur trycker i expansionskärlet ser ut, och det ligger på nära nog 0 bar, så det måste ju förklara saken, antar jag?

Nu är ju frågan var tusan man fyller på vatten?

Utloggad parkarlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 08 december 2013, 13:55:21 »
Vad gäller .2 så är huvudsäkringarna på 16A, antar att det är rätt klent?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 08 december 2013, 21:53:54 »
Jepp, lite klent med 16A huvudsäkring om man har en LVVP.  :-\
Leta reda på en ventil som ser ut som på bilden, den ska sitta på en ledning mellan tappvarmvatten och radiatorsystemet.

Du behöver även lufta radiatorerna när du fyllt på.
Fyll på till ca 1 bar, lufta och fyll på igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 09 december 2013, 19:58:59 »
Hej, har du en 4,5 (1 fas) eller 9 KW (3 fas) utedel du ser det på en fläkt eller två ovanför varandra?
Har du gamla porslin säkringar 16 A kan du nog höja till 18-19 A på inställningen (men prova detta när du är hemma om någon säkring går).
Kanske finns behov av större huvudsäkringar?
Var är huset beläget och vad vet du om tidigare års förbrukning?
Har du manual, annars ladda ner från Ahlsells KCC och läs även här på forumet om olika tips och tricks för denna pump.

Lycka till JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 09 december 2013, 20:17:48 »
Jag skulle kontrollera att shunten inte står i manuellt läge.

Det finns ju varmt vatten i tanken så jag tror inte det har med strömbegränsning att göra.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

daniel ohlin

  • Gäst
daniel ohlin
SV: Sanyo CO2 Eco. Kalla element inomhus. Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 15 december 2013, 12:21:14 »
Hej.

Vredet i fronten (som är som extra säkerhet ifall elektroniken går sönder) Vad står den på?
Den skall stå på 10grader (frostskydd)
Jag får en känsla av att någon rattat till den på något högt värde..

Hallå, gott folk. Jag är en nybliven husägare tillika total novis vad gäller det här med uppvärmning.
Förra ägaren satte in en luft/vatten-värmepump av märket Sanyo CO2 Eco.
Nu har det gått och bilvit lite sådär halvkallt, runt -16 vilket är lägre än pumpens verkningsgrad(som jag har förstått det). Och elementen här hemma är kalla.
Jag misstänker ju här att elpatronen ska göra sin magi. Jag tittade på pannan och kom fram till att "max-effekten" på patronen var på 7.5 kw. Men när jag tittade på själva status-sidan på pumpen så står det 0 kw.
Innebär detta att den ännu ej tycker att det är dags att kicka in el-värme, eller har jag tolkat den helt galet?
Hur går jag till väga för att få den att gå över på el-drift. Det är just nu 16.5 grader inomhus, så det börjar ju bli lite väl burrigt :)

Bilder från menyerna finns här: http://postimg.org/gallery/1bs94qg2/721c370a/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!