Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första legionellakörningen , larm inverterlarm/hög kondensortemp  (läst 2263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Jag har en F1155 med en VPB200 som installerades för lite drygt 2 veckor sedan.  För nÃ¥gra dagar sedan gjordes första "periodiska höjning" i varmvattenberedaren och dÃ¥ ser jag pÃ¥ Uplink att jag fÃ¥tt larm pÃ¥ hög kondensortemp, och höjningen verkar ha avbrutits vid ca 55°C. (Den ska väl gÃ¥ till 60°C ?)

Eftersom huset inte är färdigbyggt har vi inget tappvarmvatten anslutet ännu sÃ¥ för att snÃ¥la lite har jag dragit ner tempen pÃ¥ varmvattnet till reglering mellan 20-25°C (tidigare 30-35 vilket syns i kurvan här nere). Det blir alltsÃ¥ rätt länge pumpen fÃ¥r gÃ¥ för att komma upp till 60°C. (ca 1½ timme innan uppvärmningen avbryts enligt Uplink). Har jag nÃ¥got problem med min VP, eller är det sÃ¥ enkelt att pumpen gÃ¥r för länge och blir för varm? Problemet kanske försvinner om det är "normal" temp i varmvattenberedaren sÃ¥ det inte blir lika stor  :dt: att jobba upp?

Bör jag stänga av "periodisk höjning" till dessa att vi kopplar in och börjar använda tappvarmvattnet?

(USB loggning är gjord under tiden det här hände, men jag har inte varit ut på bygget och tankat av minnet ännu.)


« Senast ändrad: 07 november 2015, 09:20:50 av redtop »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
55 grader är default pÃ¥ Nibe och att den larmar för hög kondensor in är ok den kör sÃ¥ länge den klarar med kompressorn sen tar ev elpatron över de sista graderna. Inverter larm vet jag inte vad det är men det lÃ¥ter inte riktigt bra eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om ni inte har nÃ¥got VV anslutet kan man ju stänga av  legionellakörningen ocksÃ¥.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag fattar inte varför elpatron inte tog över legionellahöjningen? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
55 grader är default pÃ¥ Nibe och vet du att elpatron inte tog över nÃ¥gra grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Nu har jag hämtat logfilerna och ska se om det ger några mer ledtrådar. Hinner dock inte kolla ikväll för nu är det james Bond som gäller.

Ã…terkommer i ärendet!  :)

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Kompressorn ska väl klara mer eller mindre kontinuerlig drift så 1½h körning bör ju inte vara ett problem?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Mailade Nibe och frågade. Svar enligt nedan:


Hej och tack för ditt mejl till NIBE.

Du får denna information under informationsmeddelanden och det är inga larm så det behöver inte vara något fel.
Är huset dessutom under byggnation så kan det förklara varför du får invertermeddelandet.
Hög kond in/ut är vanligt vid just periodiska höjningen då det är tillfälligt höga temperaturer i värmepumpen.
Vår rekommendation är att avvakta tills huset är klart.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar Fråga NIBE.
Besök gärna vår supportsida www.nibe.se/support



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!