Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av värmepump  (läst 5549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Styrning av värmepump
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2014, 11:52:05 »
Jag kör också så (en microbrytare sluts vid 100% öppen shunt och ett tidrelä fördröjer (fn ca 2 timmar)starten av vp som sedan går till shunten börjar stänga pga framledningstempen stiger över börvärdet, och tycker det funkar hur bra som helst:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4

Som synes stiger gångtiderna när yttertempen är i fallande och tvärtom när det blir varmare ute så man motar Olle i grind som Cougar påpekade.
Man kan komplettera min Landis&Gyr RVL45 med en innegivare men jag har aldrig, inte ens efter vp-implementeringen tyckt att det verkar lönt.
Jag kan med detta system elda mot acctankarna i pannan om jag skulle få för mig det, troligen inte nu med fungerande vp... men om strömmen går så kan jag iaf elda och köra cp + shuntautomatiken + ladd-cp via en inverter eller elverk, och hålla huset varmt.
« Senast ändrad: 08 mars 2014, 11:55:42 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Styrning av värmepump
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2014, 12:46:49 »
Det blir exakt samma temp om man styr som jag föreslog.
Värmepumpen tillåts bara starta när shunten är 100% öppen och stänger av när shunten är 90% öppen, då tillverkar aldrig värmepumpen varmare vatten än den behöver och returtempen blir inte varmare än om man styr med värmepumpens egen reglering.
Så fort tempen går över kurvlutningen stänger shunten och värmepumpen stannar.

Givetvis är det bättre att styra på värmepumpen eget styr men vill man behålla befintlig anläggning så är detta ett bra alternativ.

Jag har den funktionen i mitt system nu, men bara som förreglig så inte värmepumpen startar om acktanken har värmts upp av sol eller kaminen.
 
Om vp startar direkt när shunten är helt öppen så är ju framledningen lika med tanktempen. På Min Nibe 1245 så startar vp när framledningen/tanktempen ligger ca 4-5 grader under framledningens börvärde och får på så vis jobba med vatten som är kallare än börvärde en stund.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!