Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärme till källare i Norrland.  (läst 4181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ponta88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärme till källare i Norrland.
« skrivet: 18 november 2013, 22:13:13 »
Som rubriken lyder är jag ute efter en luftvärmepump som fungerar i sträng kyla, gärna ner mot -20 där temperaturen ligger större delen av vinter halvåret här i Norrland.
Huset är byggt 1946, och grunden är helt i betong och är på ca 60 kvadrat.

Hela huset är just nu uppvärmt med direkt el (relativt nya oljeelement) men tänkte först och främst installera en pump i källaren för att förhoppningsvis få lite bättre cirkulation på luften där, samt torka upp den lite om det är möjligt.
Försöker hålla runt 18 grader i huset just nu (15 där jag ej vistas så ofta)

Bifogar en bild på källarens planlösning samt vart jag funderar på att montera pumpen (markerat med rött kryss)





Lite osäker om en pump är bästa alternativet dock, eller om den kommer att ge några större basparningar. Så tar gärna emot synpunkter och idéer från personer med lite mer erfarenhet.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #1 skrivet: 19 november 2013, 08:30:09 »
Att nå ut i tvätt och allrum går ju bra. Har du dörrar öppna så kommer viss del att nå till gymmet också. Är det möjligt att sätta innedelen på fönstersidan i tvättstugan?

Utloggad Ponta88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #2 skrivet: 19 november 2013, 19:15:11 »
Är fullt möjligt att fästa inomhus delen där, utsidan blir relativt nära ett sovrums fönster dock, utifall att aggregatet låter mycket?
Alla dörrar i källaren (förutom förråd och kylrum) är öppna med 80s bredd.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #3 skrivet: 20 november 2013, 08:42:29 »
I så fall kan du väll sätta utedelen på den väggen där du har ritat krysset, men till vänster om dörren, och innedelen enligt tidigare förslag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #4 skrivet: 20 november 2013, 08:53:38 »
Avfuktare är mycket bra.........en st i varje källarrum....skulle jag ha.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #5 skrivet: 20 november 2013, 14:40:48 »
Är väl dåligt värmeutbyte från en avfuktare Sc:,h. Eller har du något Scop på en sån?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #6 skrivet: 20 november 2013, 19:47:45 »
Fukten försvinner.......och avfuktaren ger lite värme.......till en rimlig penning. 

En luftvärmepump kan ej avfukta och värma samtidigt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Ponta88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #7 skrivet: 20 november 2013, 19:55:13 »
I så fall kan du väll sätta utedelen på den väggen där du har ritat krysset, men till vänster om dörren, och innedelen enligt tidigare förslag?

Måste i så fall bli till höger (där krysset är), sitter ett fönster på vardera sida i hörnet på våningen ovanför källaren.

Hur lång bort kan man eventuellt placera utomhusdelen utan att det blir ett större effekt fall?


Är väl dåligt värmeutbyte från en avfuktare Sc:,h. Eller har du något Scop på en sån?

Ger ytterst lite värme.
Funderade på att installera en sådan först för att torka upp och få lite bättre rundgång på luften i källaren.
Men eftersom jag har ett väldränerat hus och inte har ett jätte problem med fukt så fick då tipset att installera en luftvärmepump i stället, eftersom den mer eller mindre gör samma jobb men också värmer betydligt billigare än vad mina el-element gör.


robot74

  • Gäst
robot74
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #8 skrivet: 20 november 2013, 20:23:35 »
Jag har till min pump 10 meter på utsidan och jag tycker inte att den funkar något sämre för det.

TS Comfort har mer kunnande om längden på dragningen har någon större inverkan på funktionen.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärme till källare i Norrland.
« Svar #9 skrivet: 20 november 2013, 20:54:56 »
Jag har nog inget större kunnande om effekter/effektivitet om lÃ¥nga rörlängder än nÃ¥gon annan Ã¥terförsäljare/montör, och speciellt  inte i trÃ¥dskaparens klimat som verkar vara väldigt ofta -15 och kallare.

Men visst har man jämfört lite på om det har varit någon märkbar skillnad på delta T och förbrukning vid lite olika rörlängder men det är absolut inget märkvärdigt test då utomhustemp/inomhus temp har varit lite olika samt att det inte alltid är 230V in.

Har då varit 0,5-2 graders skillnad på högsta fläkthastighet till det sämre med långa rördragningar jämfört med dom normala 4-5m.
Men har även mätt upp identiska temperaturer på långa rördragningar så det kan säkert skilja sig åt mellan maskinerna av samma modell.

SÃ¥g nÃ¥gon tabell som jag har för mig var frÃ¥n Panasonic där "bäst" rörlängd för den modellen var 5m och sedan sjönk det nÃ¥gon eller ett par  procent ner till 3m   rörlängd och nÃ¥gon eller ett par procent upp till 7,5m men det var ingen av dom senaste modellerna sÃ¥ skillnaden kanske är mindre nu 3-4 Ã¥r senare.

Bättre att dra iväg utedelen ett par/några meter extra om det minskar risken för att störas eller om det är bättre för väder och vind och kanske tappa lite effekt än att försöka hålla optimal rörlängd om jag fick välja.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!