Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Folksams färgtest 2010 i PLUS ikväll (Sverkers sista sändning)  (läst 7008 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Ikväll ska visst årets resultat av Folksams årliga färgtest presenteras i PLUS, naturligtvis lär det bli ett j-vla liv om detta.
http://svt.se/2.109774/plus?lid=index_340157&lpos=sajt&from=innehall_ao
Och vi säger tack och hej till Sverker, eller som vissa lär säga, "hastalavista "......     >:D

Här är länken till folksam-testet som släpptes efter sändningen:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2010?WT.ac=IYA_A
« Senast ändrad: 21 maj 2010, 15:24:36 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
synd att han slutar, det har vart kul att se när han går till attack, nu kommer det säkert nån mesig programledare så kommer allt bli tråkigt som vanligt när ett vinnande koncept ska utstå en massa onödig förändring..
Ska det verkligen vara på detta vise? äre så, äre så, äre så? E   DE   SÅ!!!!!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.

Attans tur att man valt rätt färg då!  :)
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Folksams färgtest i PLUS ikväll (Sverkers sista sändning)
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2010, 13:04:57 »
Attans otur att den färg man använde för 5 år sedan och fick beröm då helt plötsligt har blivit underkänd...  ;D

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Vi skall måla i sommar.

Vad skall man köpa om man skall ha röd och svart täcklasyr?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Har målat lite med vindskivor med alcro och dom är det massor med svart mögel på  >:(

När jag målade gäststugan med falurödfärg så hälde jag i bensalkonklorid i färgen.
Hoppas det blir bättre
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
Har målat lite med vindskivor med alcro och dom är det massor med svart mögel på  >:(

När jag målade gäststugan med falurödfärg så hälde jag i bensalkonklorid i färgen.
Hoppas det blir bättre

Spelar nog ingen roll alls vilken förg man väljer. Jag slängde på Alcro Bestå på ny panel förra året. Ser ut som det kan vara något på G... min kusin valde Demi Deck... svartmögel YES. Man får tvätta fasaden lite då och då istället.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min erfarenhet är att bra akrylatfärg inte möglar, men alkydfärg möglar medan man tittar på den. Vi har en altan i norrläge som är målad med alkydfärg. Den blir alldeles svart på hösten och våren och måste tvättas med svamp och starkt alkaliskt medel varje år. Nu har jag börjat måla över delar med akrylatfärg och inte en mögelprick. Samma sak med husfasaden som är målad med Alcro Bestå. Det är vita knutar, som tidigare var målade med alkydfärg och blev alldeles svarta. Dom är nu övermålade med en akrylatfärg från Beckers och de är helt rena efter flera år. Jag förstår inte hur man kan sälja alkydfärg för utomhusbruk. Oljan verkar vara rena näringssubstratet.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Och jag skulle aldrig komma på tanken att måla med akrylatfärg...  Om man tittar på färgtestet så klarar sig ju alkydoljefärgerna sig ungefär lika bra som akrylatfärgerna den här gången.  Men allvarligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket om lite svartmögelprickar.  Jag målade mitt hus för 5 år sedan och och det har sett bra ut hela tiden.  Visst finns det lite svartmögel på färgen men det är inget man ser om man inte går tätt inpå fasaden.  Jag bryr mig inte om en något mörkare nyans på huset så länge jag vet att träet innanför är friskt.  Och det skulle jag aldrig lita på om jag hade målat med akrylatfärg.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Och det skulle jag aldrig lita på om jag hade målat med akrylatfärg.

När vi flyttade in i vårat nya hus -93 så vart det akrylatfärg på grund av att huset var grundat med sådan färg. Jag minns hur bekymrad jag var över detta då det mer eller mindre stod varje dag i tidningarna hur dålig akrylatfärgen var.

Det läskiga/ fantastiska är att tittar man på huset idag så är det precis som att det vore nymålat.
Ingen färg har släppt ingen mögelpåväxt möjligtvis har den blekts en aning efter 17 år !!!

Har efter gjort ingrepp satt in nya fönster osv.. kollat på det sågade virket inte sett några förändringar under färgen. Det var det som skrevs förut att akrylat/plastfärgen skulle stänga in fukten så att virket inte skulle kunna andas.

HOPPAS att  slippa måla om huset innan man läggs i jorden. ;D

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Jo, jag har hört mycket beröm av akrylatfärgen och färgfabrikanterna älskar ju den och säger att den fungerar så bra så bra, "bara man gör rätt".

Men har själv en granne här som hade akrylatfärg på sin fasad och den såg så fin ut hela tiden, men ändå var grannen olycklig då det var ju bara en fasad....  bakom färgen var det helruttet.  Om nu färgen är så "oförlåtande" att det hela kan se perfekt ut men ändå inte ge något skydd alls (för att man ev. har gjort något fel eller någon skada eller vad som nu kan vara orsaken), så vill i alla fall inte jag ha den färgen.

Jag bryr mig bra mycket mer om fasaden bakom färgen än lite svartmögelprickar som kommer med tiden.  Bara att tvätta fasaden vart 5 år.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har samma erfarenhet som Tyke. Vi målade om huset, som tidigare var målat med någon typ av oljefärg, i mitten av 80-talet med akrylatfärg. På trärena ytor grundoljning sedan oljebaserad grundfärg. Det har fungerat perfekt. Helt friskt trä under färgen, ingen mögelpåväxt.

Vi målade om för några år sedan. Det skulle inte ha behövts om det inte hade varit så att den gamla grundfärgen började flaga av från östra fasaden, skrapade dumt nog inte trärent där när vi målade om första gången. Man vill ju inte ha ett hus i olika kulörer. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om fasaden är konstruerad på rätt sätt - dvs brädorna är ventilerade på baksidan - så funkar nog akrylfärgerna. ett problem är att när folk målar om fasaden så passar på att måla vindskivor, trappräcken, etc med samma akrylfärg. Men, eftersom dessa brädor målas runt om så kommer det garanterat bara att vara ett färgskelett kvar efter några år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Nu visar en ny undersökning att det inte finns några kemmedel längre som biter på mögel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mogelmedel-far-inte-bort-svampar_4758141.svd
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Borsyra. Dvs natriumborat.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!