Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vilken pumpeffekt behöver jag?  (läst 9846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
vilken pumpeffekt behöver jag?
« skrivet: 25 januari 2010, 15:15:26 »
Hej.

Jag skall konvertera till bergvärme från dirktverkande el.
Någon som kan hjälpa mig med hur man räknar ut vilken pumpeffekt och därmed hur djupt hål jag behöver, hur räknar jag ut det? Vill vara säker på det RIKTIGA behovet just mitt hus har.

Jag har ett sutteränghus i vinkel på 280 m2 totalt, byggår 1975, endast ett par 3-glasfönster.

Tacksam för svar.

/Johan771
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2010, 15:25:22 »
Hur mycket el gör du av med?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2010, 15:30:59 »
hej.

Jag gör av med ca 34000kWh/år (41000 med hushållsel)

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010, 16:20:36 »
Utan nÃ¥gon djupare analys skulle jag säga 14kw, kanske 12 men hellre för stor än för liten  :) För att ge ett bättre underbyggt svar behövs lite mer info, var bor du, hur är huset isolerat, hur mÃ¥nga i familjen? Ngn med ett beräkningsprogram kan nog ge dig ett bra svar.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010, 16:49:33 »
Hej.

Huset är i Luleå och förmodligen isolerat efter byggnorm för 1975. Vi är 4st i hushållet, 2 vuxna och 2 barn. Jag har tänkt tilläggsisolera taket i sommar höst någon gång, byta ut 2-glas mot 3 glas vid tillfälle i framtiden då det kostar alldeles för mycket att byta ut alla just nu, får ta det eftersom.

Har en total fönsteryta på ca 26 m2, total vägg 28,28 meter (lpm) och sutterängvilla där källarplan ligger under marknivå totalt kanske 2/3:e delar - 3/4:e delar.

...vet inte riktigt vilka informationer jag skall delge, hoppas detta kan ge något? Annars bara säga till mer specifikt så ska jag ta reda på det.

Tack på förhand!

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2010, 17:02:44 »
En IVT X15 eller motsvarande borde ju vara perfekt till ditt hus! En X15 ger  väl upp till 17kw utan tillskott, men om Oraklet kan räkna lite sÃ¥ fÃ¥r du klara besked!

Du har ett kanonläge att få en riktigt bra anläggning iom att du konverterar från direktel, se till att få rejäla radiatorer så klarar du dig med låg framledningstemp = bra verkningsgrad Thumbsup
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2010, 17:17:52 »
har funderat på Purmo:s dubbla panelradiatorer, har idag befintligt vattenburet golvvärmesystem i kök och på toaletten på övervåningen vilket jag vill koppla in mot VP. Resterande rum blir det radiatorer i. Kök och badrum är tillsammans på ca 47,3 m2.

Har tittat mest på NIBE än så länge, tror jag fasnat lite för antingen en 1245 eller 1250, det beror lite på vilket effektbehov jag har.
...och det är ju det jag vill kunna räkna ut.

/johan

280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2010, 18:16:15 »
om man tittar på NIBE:s 1245 VP så undrar jag vilken man skall gå på, 8,10, eller 12kW eller måste jag upp på deras 1250 som går upp till 16kW??

Finns det någon formel får hur djupt borrhål (aktivt) man bör ha utifrån storlek på pump?? typ 20meter/ kW eller nått sånt?

Tackar för snabba svar!

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2010, 08:27:02 »
Hej.

Purjo, Ferlin och VP ORAKLET tack för snabba svar! Är det så att man MÅSTE ha ett speciellt program för att räkna ut vilket effektbehov ett visst hus har? Jag skulle vilja kunna räkna på det själv lite.

Om ett hus har ett effektbehov på "X"kW, har jag hört någonstans att då räcker det med att VP:n kan leverera kanske 0,8 X, hur hänger det ihop igenteligen?

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2010, 11:11:41 »

Du kan börja räkna på radiatoreffekt med hjälp av nedanstående länk,då ser du hur mycket effekt radiatorerna avger/behöver.
Jag använde detta beräkningunderlag ,överdimensionerade radiatorerna något ,och valde en pump som klarar 70% av max radiator effekt,den klarar -20 utan tillsats.



http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=8
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2010, 11:25:10 »
Hej.

Med deras program hamnar jag på ca18100kW maxeffekt, tar jag sedan och gångrar det med 0.7 så får jag fram att VP bör ligga på 12670kW, skall jag då gå på en 1245-12 eller en 1250??

sen är det ju hur djupt aktivt hål man behöver??

/johan
« Senast ändrad: 26 januari 2010, 11:59:12 av johan771 »
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2010, 15:41:05 »
Välkommen hit Johan!

Nibe har ju ocksÃ¥ sin 1145-serie med pumpar som gÃ¥r högre än till 12kw. Kör den mot en ack sÃ¥ fÃ¥r du samma funktion som en 1245, priset blir ungefär det samma. Har själv en sÃ¥dan lösning som funkar bra  Thumbsup. Kanske 1145-15 skulle blir rätt bra för din del.

Gällande borrhålet så brukar man räkna med 38W/meter aktivt borrhål (definitionen av detta är den del av ditt borrhål som är vatte nfyllt och i kontakt med berget) i fast berg. Kan vara så att du ska räkna lite lägre i norra sverige dock, 35W/m. Försök ta reda på grundvattennivån där du bor för att räkna ut hur djupt du behöver borra totalt.

Du har ingen möjlighet till mark eller sjövärme?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2010, 15:47:00 »
Hej.

Tack för välkomnandet!
Jag har ingen möjlighet till jordvärme då jag inte får ned nog med slang (max 500 meter) enl. en grävmaskinist, sen ligger berget så grunt under gräsmattan enl. grannarna, så det får bli att borra.

/johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2010, 17:44:20 »
Tror det blir en 1245-10, med 224 meter aktivt borra, kan det vara vettigt?

De flesta offerter jag fått in rekomenderar 10kW VP, någon har dessutom trott att det räcker med en 8kW:s VP

Vad tror ni?

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: vilken pumpeffekt behöver jag?
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2010, 18:02:15 »
Om du kan köra på enbart el, så är ett enkelt sätt att uppskatta effektbehovet detta. En lördag eller söndag när du är ledig från jobbet. Sätt värmen på enbart el, och läs av elmätaren när du lägger dig och har all övrig förbrukning avstängd, frys och kyl kan du räkna som värmekällor. När du stiger upp nästa morgon, kollar du elmätaren igen samt hur många timmar som gått sedan du gick till sängs.

Ta sedan förbrukningen i kWh och dividera med timmarna mellan avläsningarna så har du snitteffekten under natten. Kan du sedan uppskatta medeltemperaturen, så vet du också vid vilken temperatur effekten gäller. Sen kan du räkna med att i runda tal ökar effektbehovet med 200-250 watt för varje grad temperaturen ute sjunker från noll och nedåt.

Det här är ett både enkelt och relativt säkert sätt att få fram effektbehovet. Ju kallare det är ute, ju säkrare blir resultatet.

//Ronnie
« Senast ändrad: 09 mars 2010, 18:06:54 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!