Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinetemp?  (läst 5996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amilo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Brinetemp?
« skrivet: 05 april 2011, 10:33:22 »
Hej. När jag kör cirk.pump för Brine i läge 1 är det + 0,2 in och -4,5 ut. Vid cirk.pump i läge 2
är det - 0,9 in och -3,0 ut vid körning en längre tid. Vilket läge är bäst ?
550 m Ytjordvärme Nibe 1230 8kW.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Brinetemp?
« Svar #1 skrivet: 05 april 2011, 11:05:32 »
Enligt vardena skulle 1,5 vara perfekt.
Det sags i flertalet fragor om det att diffen bor vara 3 grader men det beror pa VPn ocksa.
Jag ar amator sa avvakta svar fran de manga experter som finns har.
Ville bara hjalpa igang fragestallningen eller svarsflodet om man ska vara noga.

Mvh
Cap
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Brinetemp?
« Svar #2 skrivet: 05 april 2011, 12:28:55 »
Hej. När jag kör cirk.pump för Brine i läge 1 är det + 0,2 in och -4,5 ut. Vid cirk.pump i läge 2
är det - 0,9 in och -3,0 ut vid körning en längre tid. Vilket läge är bäst ?
550 m Ytjordvärme Nibe 1230 8kW.

En till amatör kommer här :)

Hur länge har du kört på de olika lägena. Jag tänker, i min enfaldhet kanske, att läge 2 kanske stabiliserar sig efter ett tag genom att du skickar tillbaks varmare KB i slingan. Alltså att ett test kanske behöver lite tid för att visa korrekta siffror.

SÃ¥ i min värld känns ju läge 2 bättre  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Amilo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2011, 13:06:28 »
Tack för snabba svar. Cirk.pumpen har gått på läge 1 sedan start för snart 1 år sedan.
Jag har kört på läge 2 nu i 3 dagar.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2011, 13:48:54 »
Läge 2 är ju närmare sweetspot så kör på det.
Tippar att det inte blir några oerhörda skillnader i besparing mellan vare sig läge 1 eller 2 så...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinetemp?
« Svar #5 skrivet: 06 april 2011, 09:05:20 »
Jag skulle nog säga läge 1.

Av de enkla anledningarna:
- varmare brine in == högre COP == lägre förbrukning
- finns inget är inlägget som säger att givarna visar rätt och det gör de oftast inte.
- DeltaT på 4,7 (om givarna har rätt) är bra medans under 2,1 är lågt.

Jag skulle tvångsköra KBpumpen utan kompressorn i drift för att se givarfelet.

Sen är jag också amatör. :)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Brinetemp?
« Svar #6 skrivet: 06 april 2011, 09:17:58 »
Tack för snabba svar. Cirk.pumpen har gått på läge 1 sedan start för snart 1 år sedan.
Jag har kört på läge 2 nu i 3 dagar.

Ok jag tänkte att du kanske hade kört en kortare tid än så på läge 2. Jag vet inte hur lång tid det tar innan/om det stabiliserar sig.

Förhoppningen var att KBin skulle gå upp något efter ett tag då KBut har en högre temp. Om så inte blir fallet är det kanske så att Läge 1 är bättre. Om det nu gör någon skillnad alls :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Brinetemp?
« Svar #7 skrivet: 06 april 2011, 09:56:20 »
Nu är jag ocksÃ¥ en amatör i sammanhanget, men har ändÃ¥ en Ã¥sikt  ;)

Att säga att en högre temperatur in alltid är bättre måste väl ändå vara en sanning med modifikation.
Det måste väl ändå vara viktigare vad man har för medeltemp över växlaren.

Med CP i läge 1 blir ju medeltemp -2,3 och i läge 2 blir det -2.
Med högre medeltemp över växlaren borde väl COP bli något högre?
Sen om det täcker den extra förbrukningen CP drar i läge 2 går väl att diskutera.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Brinetemp?
« Svar #8 skrivet: 06 april 2011, 09:59:45 »
vart är alla dignitärer när dom behövs!!   :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Brinetemp?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2011, 10:25:03 »
Det handlar om vart förÃ¥ngningen hamnar.  Samt om den ökade drivströmmen uppvägs av den högre förÃ¥ngningen.  Detta ser man vid en uppmätning av pumpen.  Denna görs lämpligen när man startar den annars sÃ¥ kostar det ju extra för att ta ut en kylgubbe.

Dignitär och dignitär,det vet jag inte om jag kan kalla mig.   *vinkar*

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinetemp?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2011, 10:38:48 »
Med CP i läge 1 blir ju medeltemp -2,3 och i läge 2 blir det -2.
Med högre medeltemp över växlaren borde väl COP bli något högre?
Sen om det täcker den extra förbrukningen CP drar i läge 2 går väl att diskutera.

Intressant koncept (säger inte att det är fel) men jag undrar om medeltemp
har med saken att göra.
Jag har fått för mig att man ska sträva efter ett visst delta (ca 3-5 grader) och att högre kbin är bättre än lägre kbin.
Att medeltempen skulle betyda nÃ¥got är en ny aspekt. Jag ser gärna nÃ¥gon teori kring detta...  Thumbsup
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp?
« Svar #11 skrivet: 06 april 2011, 11:32:10 »
Jag har fått för mig att man ska sträva efter ett visst delta (ca 3-5 grader) och att högre kbin är bättre än lägre kbin.
Att medeltempen skulle betyda nÃ¥got är en ny aspekt. Jag ser gärna nÃ¥gon teori kring detta...  Thumbsup

Medeltempen i värmeväxlaren avgör ju i grunden värmeavgivningen(med samma temp på andra sidan värmeväxlaren), högre medeltemp = högre värmeavgivning.
Om du tänker dig att du kör cirkpumpen oändligt sakta så kommer du få högsta möjliga brine in(dvs 'samma' som borrhålets temp) dock kommer du inte kunna överföra någon större mängd energi eftersom det låga flödet inte kan medföra mycket energi( det märker du genom att brine ut sjunker mycket).
Ökar du flödet sjunker brine in lite, men brine ut ökar mycket i temp = större avgiven mängd energi i värmeväxlaren i värmepumpen. Denna ökning avtar sen ju mer man drar på pumpen, och gasar man för mycket med pumpen så drar den mer ström extra än man tjänar. Går nog rita en graf med en kurva hur värmeuttaget ökar med ökande cirkpumphastighet, och en kurva för energiföbrukningen för pumpen. Den punkt när en ökning av cirkpumpens fart tar mer extraström än man får ur hålet är väl den optimala, sett ur värmeväxlarens synpunkt. Antar att det är här man har hittat att omkring 3 grader är det man siktar på.

Biten avseende avseende förångningen och upmätning av det kompiclerar väl till det lite extra, där lämnar vi över ordet till nån dignitär som hade grundkoll på det !
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Brinetemp?
« Svar #12 skrivet: 06 april 2011, 12:03:33 »
Följer den intressanta diskussionen. Betyder inte flödeshastigheten i kollektorn något? Jag hade föreställt mig större energiupptagning i kollektorn och därmed högre inkommande temperatur när flödeshastigheten ökar. Helt enkelt effektivare energiupptagning.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinetemp?
« Svar #13 skrivet: 06 april 2011, 12:16:14 »
Med CP i läge 1 blir ju medeltemp -2,3 och i läge 2 blir det -2.
Med högre medeltemp över växlaren borde väl COP bli något högre?
Sen om det täcker den extra förbrukningen CP drar i läge 2 går väl att diskutera.

Intressant koncept (säger inte att det är fel) men jag undrar om medeltemp
har med saken att göra.
Jag har fått för mig att man ska sträva efter ett visst delta (ca 3-5 grader) och att högre kbin är bättre än lägre kbin.
Att medeltempen skulle betyda nÃ¥got är en ny aspekt. Jag ser gärna nÃ¥gon teori kring detta...  Thumbsup

Delta på 3 ºC handlar bara om en kompromiss mellan drivström på CP kontra COP.
Finns annars ingen nackdel att ha lägre än 3.
Att COP beror mer på medeltempen än KB-in känns i alla fall för mig rätt självklart.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Brinetemp?
« Svar #14 skrivet: 06 april 2011, 13:06:59 »
Tack för ett bra svar aakee!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!