Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledningstemperatur...  (läst 7957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2006, 15:49:07 »
Vid något enstaka tillfälle KANSKE det blir neråt -20 men det är ovanligt, tack och lov.  :)
Men att det vid kallare perioder håller runt -7 / -10 är förmodligen rätt, det var ganska länge sedan jag såg under -10 på kvicksilvret.

Radiatorn igen, termostaten är bytt (i höstas) eftersom den gamla kärvat förmodligen p.g.a. att den varit avstängd (ingen har använt rummet dom senaste åren vad jag förstått). Jag ska mäta på dom andra radiatorerna också men eftersom termometern sitter på tilloppsröret till radiatorn kan jag bara se att det är antingen kylning på vägen eller dålig cirkulation som ställer till det. Jag flyttar termometern så försöker jag läsa av i morgon så får vi se vad som händer.

Det går att komma åt alla detaljer om än med ett visst besvär men det får bli en annan dag än idag eftersom vi ska bort i kväll.  :D
När det gäller växlaren så har jag i.o.f.s. haft den öppen några gånger p.g.a. en slirande drivrem och där har jag inte reagerat för att det var något igensatt förutom filtret jag skrev om tidigare. Dessutom snurrar den så att luften går omväxlande än åt ena än at andra hållet i den delen som annars skulle kunna tänkas bli igensatt så den delen borde inte kunna sättas igen. Fläkten ska kollas av samtidigt som jag kollar "luftbatteriet" eftersom det är samma inspektionlucka.

Jag är tacksam för alla svar, man får helt andra infallsvinklar än om man sitter hemma ensam på kammaren och funderar.

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2006, 15:53:42 »
Vid något enstaka tillfälle KANSKE det blir neråt -20 men det är ovanligt, tack och lov. 
Men att det vid kallare perioder håller runt -7 / -10 är förmodligen rätt, det var ganska länge sedan jag såg under -10 på kvicksilvret.


Bara för att jag skrev på det sättet så blev det ju under -15, typiskt. Nu blev jag tvungen att höja panntempen eftersom temperaturen sjönk inomhus. Tyvärr var vi inte hemma hela tiden så jag har lite dålig koll på hur mycket jag skulle ha behövt höja för att hålla samma temp som tidigare inomhus.

Jag tog bort inspektionsluckan till "luftbatteriet" och fläkten, inget damm som satte igen något där inte. Termostaten öppnade jag fullt men inte sjönk returtemperaturen för det inte. Återstår förmodligen ombyggnad för att få ner framledningstemperaturen och returen till en rimlig nivå....

Elementen som går på samma slinga har ungefär samma framledningstemp bägge två. Men röret till "luftbatteriet" är ganska tjockt och går rätt upp från cirkulationspumpen medans rören till elementen går i 90 graders vinkel plus att dom är ganska tunna. Det kan ju hända att cirkulationen är så bra i "luftbatteriet" så att det blir ett sämre flöde men det går nog att råda bot på genom en kraftigare cirkulationspump och ev. ombyggnad av hur rören går ut från cirkulationsdelen (vinkla till en utloppsvinkel betydligt mindre än 90 grader).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!