Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 23 januari 2006, 15:53:42 »

Vid något enstaka tillfälle KANSKE det blir neråt -20 men det är ovanligt, tack och lov. 
Men att det vid kallare perioder håller runt -7 / -10 är förmodligen rätt, det var ganska länge sedan jag såg under -10 på kvicksilvret.


Bara för att jag skrev på det sättet så blev det ju under -15, typiskt. Nu blev jag tvungen att höja panntempen eftersom temperaturen sjönk inomhus. Tyvärr var vi inte hemma hela tiden så jag har lite dålig koll på hur mycket jag skulle ha behövt höja för att hålla samma temp som tidigare inomhus.

Jag tog bort inspektionsluckan till "luftbatteriet" och fläkten, inget damm som satte igen något där inte. Termostaten öppnade jag fullt men inte sjönk returtemperaturen för det inte. Återstår förmodligen ombyggnad för att få ner framledningstemperaturen och returen till en rimlig nivå....

Elementen som går på samma slinga har ungefär samma framledningstemp bägge två. Men röret till "luftbatteriet" är ganska tjockt och går rätt upp från cirkulationspumpen medans rören till elementen går i 90 graders vinkel plus att dom är ganska tunna. Det kan ju hända att cirkulationen är så bra i "luftbatteriet" så att det blir ett sämre flöde men det går nog att råda bot på genom en kraftigare cirkulationspump och ev. ombyggnad av hur rören går ut från cirkulationsdelen (vinkla till en utloppsvinkel betydligt mindre än 90 grader).
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 21 januari 2006, 15:49:07 »

Vid något enstaka tillfälle KANSKE det blir neråt -20 men det är ovanligt, tack och lov.  :)
Men att det vid kallare perioder håller runt -7 / -10 är förmodligen rätt, det var ganska länge sedan jag såg under -10 på kvicksilvret.

Radiatorn igen, termostaten är bytt (i höstas) eftersom den gamla kärvat förmodligen p.g.a. att den varit avstängd (ingen har använt rummet dom senaste åren vad jag förstått). Jag ska mäta på dom andra radiatorerna också men eftersom termometern sitter på tilloppsröret till radiatorn kan jag bara se att det är antingen kylning på vägen eller dålig cirkulation som ställer till det. Jag flyttar termometern så försöker jag läsa av i morgon så får vi se vad som händer.

Det går att komma åt alla detaljer om än med ett visst besvär men det får bli en annan dag än idag eftersom vi ska bort i kväll.  :D
När det gäller växlaren så har jag i.o.f.s. haft den öppen några gånger p.g.a. en slirande drivrem och där har jag inte reagerat för att det var något igensatt förutom filtret jag skrev om tidigare. Dessutom snurrar den så att luften går omväxlande än åt ena än at andra hållet i den delen som annars skulle kunna tänkas bli igensatt så den delen borde inte kunna sättas igen. Fläkten ska kollas av samtidigt som jag kollar "luftbatteriet" eftersom det är samma inspektionlucka.

Jag är tacksam för alla svar, man får helt andra infallsvinklar än om man sitter hemma ensam på kammaren och funderar.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 21 januari 2006, 13:42:22 »

Ekerö ok, då är det väl troligt att det kan bli utetemp ner till -20 grader vid något enstaka tillfälle. Så då finns egentligen två sätt köra med, det du har och försöka se om det med "justeringar" enkla åtgärder går att få ner framledningstempen eller bygga om. Hur stor förbrukning har du med ditt nuvarande system och är du nöjd med hur det fungerar i allmänhet.

När det gäller radiatorn har du fler andra radiatorer som har 50-55 grader i framledning nu? Tror inte att framledningen "kyls". Vad är det för skillnad på tilllopp och retur på den, är den fullt öppen?, kärvande termostatventil?

När det gäller växlaren och fläkten, går det att se dem så att damm som passerat filtret inte satt igen dessa?
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 21 januari 2006, 13:28:47 »

Jag bor på Ekerö strax utanför Stockholm. När det gäller reglering så måste jag kika lite närmare på vad som eventuellt går att göra och när det gäller cirkulationspumpen har du helt rätt, min går inte att ändra hastighet på.

Det är bara ena radiatorn på undervåningen som inte får fram mer än 30 grader, kan det vara lite felbyggt så rören kyls av grunden på "fel" ställe? För övrigt är dom kopplade på samma krets som "luftbatteriet" d.v.s. efter cirkulationspumpen.

Filter ja, jag dammsög filtret i frånluftvärmeväxlare på tilluftsidan för ett par veckor sedan men jag ska undersöka om det finns något mer filter som ev. kan vara igensatt.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 20 januari 2006, 17:12:41 »

Nu börjar det likna något. Till "luftbatteriet" har du troligtvis ett par slussventiler och rören till batteriet är nog typ två tum ca:50mm som är totalt värdelösa för att reglera med kolla om du hittar någon form av reglerventil i alla fall. Misstänker att du har en "trefas" cirkulations pump om den är enfas brukar det finnas ett hastighetsreglage(varvtal) prova i så fall att ändra hastighet på pumpen och se resultatet. Eftersom du bara har 30 grader till radiatorerna på nedervåningen behövs det ju styras över mer flöde till dem. De kan i och försig vara kopplade på en hetvattenkrets och gå på självcikulation.

På grundfrågan du hade om värmepump som kan värma mycket, så fixar IVT HT plus upp till 65 grader i framledning med enbart värmepumpen, men det är inget att eftersträva och rådet är givetvis att se om det går att förbättra ditt system. Var i landet bor du förresten. Med tanke på vad du kan räkna med för temperaturer.

En annan "enkel" koll är att se så det inte är igendammat på luftsidan i "ellementet" eller fläkten, filter.
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 20 januari 2006, 16:33:27 »

Carl N, det är så att systemet ingår i husbygget och hustypen blev årets hus någon gång i början på 70-talet när energin var billig så att hitta någon som kan något om det här är nog inte möjligt.

Elementet får plats, det är bara att "stapla" ovanpå det andra men det känns ändå osäkert eftersom man inte vet säkert om det kommer att fungera. Det skulle vara ganska mycket pengar för en värmepump som bara går att använda som elpanna om det inte fungerar.  :-[

Jag har tagit kontakt med "min" gamla VP-leverantör som installerat 2 st luft-luft i mitt gamla hus för att ha som alternativ, vi får se var det slutar. Om man bara visste att det fungerade med bergvärmen så skulle jag beställa på en gång men just nu känns det som en chansning.
Skrivet av: ojacobsen
« skrivet: 20 januari 2006, 14:11:45 »

t.ex. en fläktkonvektor från http://www.aircoil.se/ eller annat liknande.
Förlåt at jag stör denna tråden, men måste bara säga at denhär aircoil grejen är präcis vad jag behöver till garaget  studs... lite dyrare än radiatorer, men f*n vad mycket rör man slipper dra! (priset jämnar säg nog när man räknar med kopplingar och allt)
Drar den mycket värme ur systemet i förhållande till vanliga radiatorer (skullle inte tro det)?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2006, 14:06:01 »

Du har ett rejält hus så du kommer troligen spara in en hel del med en värmepump.

Utan att ha sett hur ditt system ser ut så skulle jag tippa att om du har plats att sätta in ett kompletterande element i ditt varmluftssystem eller byta ut det befintliga mot ett större så borde det vara bästa lösningen.

Men du bör nog kolla upp med dom som levererat värmesystemet vad som krävs för att få ner framledningstemperaturen. Tyvärr finns väldigt lite information på Internet om luftburen värme av ditt slag.
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 20 januari 2006, 13:13:44 »

Huset är 130 + 130 med ca 45 kvm boyta på undervåningen. Eftersom jag flyttade in i Juli så har jag inte bergkoll på årsförukningen men det borde ligga (omräknat till KW eftersom det är en oljepanna med elpatron) på ca 35000. Jag har ingen aning om hur det fördelar sig mellan värme och hushåll.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2006, 12:24:52 »

Hur stort hus har du, och vilken årsförbrukning har du?
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 20 januari 2006, 10:36:37 »

Att placera en fläktkonvektor på övervåningen centralt är tyvärr uteslutet p.g.a. planlösningen. Kanske man ska satsa på ett extra element i det befintliga systemet istället, jag skulle tro att kostnaden blir ungefär som ett extra konvektorelement. Sedan titta på cirkulationsfläktar för att ev kunna byta ut den befintliga mot en kraftigare fläkt, men var hittar man en kraftigare fläkt?

Så skaffade jag ett par enkla termometrar från Clas Ohlson och har börjat mäta framledningstemperatur m.m.

Kort kan man säga så här:
Panntemp ca 55 grader och fullt öppen shunt.
Framledningstempen följdaktligen som panntempen.
Returledningen visat att man "gjort av med" ca 7 grader i elementet d.v.s. den ligger på ca 48 grader.
Utetemp minus 8-9 grader.
Innetemp ca 20,5 grader (på övervåningen).
Och nu något jag upplever som lite underligt, innetempen i källarplanet (där jag har konvetionella element) ligger på bara 18 grader och framloppstemperaturen till det element jag mätt på ligger på ca 30 grader. Jag måste ha stora förluster på vägen alternativt dålig cirkulation så ett extra konvektorelement här nere kanske skulle vara bra.

Nu får jag ännu mer gråa hår, kanske man ska installera 3 st luft-luftvärmare och en ny elektrisk panna istället. Det skulle kännas trist om man la ner ca 155.000:- (som offerten ligger på med en CTC EcoHeat + ev. merkostnad för extra foderrör och sånt) och sedan fick ett system som inte fungerade.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 19 januari 2006, 08:00:42 »

Sätt igång och mät till och frånloppstemperaturen till ditt värmesystem, och även förbrukningen du har i dag. Försök och få fram vad det kräver för vattentemp vid olika utetemperaturer. Det kanske går att öka flödet och sänka tempskillnaden och på det sättet få ner arbetstempen för systemet?

Det som händer är att du får sämre verkningsgrad ju högre temp du måste ha på systemet, den "förlusten" får du sedan väga mot kostnad för ombyggnad. Dessutom måste du veta vad det verkligen krävs för högsta temp, för att din nuvarande lösning skall kunna värma huset när du når de lägsta utetemperaturerna som kan bli hos dig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2006, 07:11:48 »

Du kanske skulle komplettera ditt system på övervåningen med en fläktradiator, centralt placerad, som hjälper till att hålla värmen där det centralt placerade uppvärmnings-systemet står för den huvudsakliga uppvärmningen.

t.ex. en fläktkonvektor från http://www.aircoil.se/ eller annat liknande.
Din luftburna värme borde kunna hjälpa till att sprida värmen från fläktkonvektorn ytterligare.

Ett annat alternativ kunde vara att kontakta den som sålde ert system till er, eller den som nu har service på desamma, de borde ha fått frågan tidigare, kanske vet de precis vad som krävs för att det skall fungera bra.

IVT HT+ eller Thermias/Nibes nyaste värmepumpar klarar 65 ºC på framledningen, men att de klarar det är en sak, inte ens tillverkarna rekomenderar att man kör med så pass hög framledningstemp kontinuerligt.
(T.ex. Thermia har två olika driftspressostater på sina värmepumpar (om jag är rätt informerad) en som tillåter lägre temp/tryck (tror det är ca 55 grader) och en som tillåter högre, ca 65 grader.
Som standard är den med lägre maxtemp inkopplad, allt för att minska risken att kunderna kör med onödigt hög framledningstemp vilket resulterar i sämre COP och kortare livslängd.

Jag bedömer att du skulle tjäna på att komplettera ditt system med en fläktkonvektor, även om det kostar 5-10000 kr extra.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 19 januari 2006, 03:11:00 »

Citera
Många värmepumpar kan idag producera radiatorvatten upp till 65 grader men verkningsgraden blir sämre och då även totalekonomin.


Om kompressorn  måste gå i många timmar per år i hög temperatur kan man kanske misstänka att slitaget blir stort - data saknas (eler har inte publicerats)

Om det är patronen som ska ge hög temperatur, måste Du kolla att returtempen inte blir så hög att kompressorn stoppar, för då blir ju pumpen en elpanna.  I sådana lägen kan det vara bättre att komplettera med ett par radiatorer. Om Du måste räkna med mycket patrontid och inte kan sätta in vattenradiatorer kan ett alternativ vara att komplettera huset med elradiatorer. Energikostnaden för drift av vp med kompressor plus ström till radiatorerna blir med bra styrning inte väsentligt större äv drift med  kompressor plus elradiatorer men kompressorn får lite bättre driftförhållanden

Om tempen är så hög att kompressorn stannar och om detta inträffar bara ett par dagar per år kan ren eldrift av vpn möjligen ge bättre totalekonomi än oljan, men  denna lösning är en styggelse med tanke på den totala elförbrukningen / elnäten belastas härt
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 18 januari 2006, 16:15:57 »

Jo, det är möjligt att jag skulle vinna mer om jag byggde om systemet men jag kan inte bara sätta igång och dra nya vattenledningsrör i hela huset. Det jag skulle kunna tänka mig är ett något någon form av konvektorsystem för att förstärka det jag har nu. Systemet fungerar annars utmärkt så det vill jag inte ändra på.

Även om det inte blir optimalt utan att bygga om så måste jag jämföra med hur ekonomin blir med nuvarande system och värmepump jämfört med min gamla, oljeeldade panna och då har jag ändå stora vinster att göra.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 januari 2006, 15:08:08 »

Många värmepumpar kan idag producera radiatorvatten upp till 65 grader men verkningsgraden blir sämre och då även totalekonomin.

Jag tror nog du ska fundera på att komplettera ditt uppvärmningssystem på nåt sätt, det finns mycket att vinna på det.
Skrivet av: Pysslan
« skrivet: 18 januari 2006, 14:33:29 »

P.g.a. min huskonstruktion (Functurahus) så behöver jag en högre framledningstemperatur än vad som är vanligt. Kort beskrivning av huset: Stålkonstruktion (ser ut som korrugerad plåt), isolerad (naturligtvis) med träfasad, självbärande huskonstruktion med vanliga element i källaren och ett centralt värmeelement på övervåningen där man blåser varmluft genom elementet med hjälp av en fläkt.

Varmluften passerar sedan i dom naturliga kanaler som bildas av plåten i golv och väggar för att sedan passera en mekanisk frånluftvärmeväxlare som i sin tur förvärmer inblåsningsluften innan den passerar värmeelementet.

Eftersom ytan på elementet är ganska litet så behövs en högre temperatur på vattnet för att värma luften till en rimlig nivå. Att förstora ytan på elementet är inte optimalt eftersom man då inte vet hur det påverkar cirkulationen utan att byta cirkulationsfläkt också.

Vilken pump kan ge mig en tillräckligt hög framledningstemperatur? Jag räknar med att den behöver min 55 grader för att fungera.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!