Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snart en ny vinter...inverter eller inte???  (läst 18386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« skrivet: 23 augusti 2006, 10:51:11 »
Hej allesammans  *vinkar*

Jag är på jakt efter en luft/vatten värmepump som jag vill ha installerad innan vintern kommer.
Jag kan tänka mig att köpa ett helt koncept med installation och alla garantier, jag kan även tänka mig att göra en del installation själv. Jag har bestämt mig för att satsa på ny teknik med 410A och ev. inverter styrning.
Jag har varit i kontakt med Acqua Inverter (Maspelösa, värmeutveckling) och har fått offert. 11,3 kW pump och två utedelar (känns i största laget, men vad vet jag). Ca 100'000 :- med 5 års garanti.
Vilka andra alternativ finns det på invertermaskiner?
Funkar tekniken eller ska man lägga sina surt förvärvade pengar på en renodlad start/stopp?
Är 410 det bästa idag?
Jag vill helst ha växlare inomhus, inget radvatten ut ur huset.
Jag kan slänga ut panna och allt, det finns bra med utrymme för nytt.

Kåken och förbrukningen.
1-plans m. källare i Stockholms förort på 102 kvm boyta med lika stor källardel (källaren ska inredas om xx antal år).
Byggd 1949 till byggd 1973. Tidigare yta 68 kvm (klassisk arbetarbostad).
Kombipanna från CTC 1994 (135 l). Eldad med både olja och pellets tidigare. Sista vintern med elpatron.
Snitt förbrukning senaste 3 åren, uppvärmning + varmvatten 24'000 KWh.
Vattenburet system med blandat nya och gamla radiatorer.
Vill ha det varmt och skönt runt 21 grader.

Pellets skall inte köras längre, en liten brand i höstas. Damen hemma är inte sugen på att starta upp den igen. (Och jag själv har blivit lite bekväm av mig.)

Vi är 2 vuxna med 2 barn, 3, 0,5 år. Badrum i källare skall någon gång i framtiden få ett hörnbadkar.

Jag skulle bli tacksam för förslag, tips och åsikter.

//Stefan

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2006, 11:09:27 »
Bäst..., inte vet jag, bara att det finns flera som kan leverera totallösningar. Men här verkar de flesta föredra inverter i alla lägen. Dock utan att jag kunnat hitta nån jämförelsetest på ett system, där enda skillnaden bara varit olika anslutna pumpar. Själv har jag en Airwell on/off, men påstår inte att den är bättre än annat, bara att den kändes som ett rätt val för mig. Är Du intresserad, så har Nordic-Bygg, totallösningar med en sån pump. Men som sagt, det finns många leverantörer, å i slutändan beror nog det mesta på, den som "rattar" anläggningen, hur stor besparingen/år blir.

mvh humlan.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2006, 11:23:25 »
Har din gått ett tag? Har du kunnat mäta vad du tjänar på installationen?
Eller iallafall räknat på vad du tjänar.

Vad tror du om min kåk, det är ju ganska mycket pengar för en L/V.
Det tar mig sakert tio år och tjäna in.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2006, 11:51:04 »
Har din gått ett tag? Har du kunnat mäta vad du tjänar på installationen?
Eller iallafall räknat på vad du tjänar.

Vad tror du om min kåk, det är ju ganska mycket pengar för en L/V.
Det tar mig sakert tio år och tjäna in.


Nej den är installerad för ca en månad sen. Så det enda jag med säkerhet vet, är att jag är nöjd med ljudnivån. Dessutom har jag solfångare, så pumpen har nästan inte behövt jobba nåt alls. Bara när det har tappats större mängder varmvatten, då har den gått igång en stund. Men när jag ser hur Du funderar, så tycker jag att Du till å börja med bara ska docka på en pump, mot ditt värmesystem, om Du inte behöver allt för hett i framledningstemp över radiatorerna. Behåll pannan, tills vidare, så har Du alternativ. Ev så sätter Du in en separat beredare för vv, om Du inte vill att elpatronen ska göra vv i pannan, men pannan kan Du ju alltid slänga ut den senare....

Bara mina högst personliga funderingar, så se det inte som nån optimal lösning. Men med säkerhet, till ett betydligt lägre pris. Jag har lite svårt för att man ska kasta ut det som bevisligen fungerar, om det går att användas tillsammans med annat, å utifrån det få en någorlunda bra lösning.

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2006, 12:48:02 »
Instämmer till fullo med humlan57 men med tillägget att en VVB skall anslutas, de är nämligen mycket effektivare än en panna... Jag har gjort så och sparar ca 11 000 kWh/år, klart godkänt.

Byter du hela klabbet sparar du kanske några tusen kWh till, det blir en lång payofftid på den elpannan.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2006, 13:01:28 »
Så vad ni säger är:
Köp en vvb för varmvattnet. Ska den värmas med enbart elpatron?
Docka en VP till befintlig panna för att värma radvattnet till kåken.
(Så kan jag ev köra vidare med pellets om något skulle rasa.)

//Stefan

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2006, 13:02:44 »
Japp, kunde inte ha sammanfattat det hela bättre själv. Thumbsup

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2006, 13:04:34 »
Så vad ni säger är:
Köp en vvb för varmvattnet. Ska den värmas med enbart elpatron?
Docka en VP till befintlig panna för att värma radvattnet till kåken.
(Så kan jag ev köra vidare med pellets om något skulle rasa.)

//Stefan

Tillägg

Jag har bara ägt huset i ett år, men i vintras skickade jag aldrig upp mer än max 50 grader på radkretsen.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2006, 13:07:38 »
Som gjort för en pumpanl. då, själv framleder jag endast +43°C vid utetemp -15°C.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2006, 13:12:43 »
Låter som ett lågtemp system!

Men

Som jag skrev tidigare så är jag bekväm av mig, jag vill helst inte ha gamla grejer (-94) ::) kvar, som skulle kunna rasa mitt i karja kalla vintern. För mig betyder betyder garantier, trygghet mm "ganska" mycket. Och jag är beredd att betala för det. Dock vet jag inte om jag är deredd att betala 100'000 för det.

Kan Ni ge mig andra alternativ.

Vad tror ni om inverter, finns det service killar som klarar av att laga dom om det börjar strula?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2006, 13:22:35 »
Så vad ni säger är:
Köp en vvb för varmvattnet. Ska den värmas med enbart elpatron?
Docka en VP till befintlig panna för att värma radvattnet till kåken.
(Så kan jag ev köra vidare med pellets om något skulle rasa.)

//Stefan

Tillägg

Jag har bara ägt huset i ett år, men i vintras skickade jag aldrig upp mer än max 50 grader på radkretsen.

Perfekt  Thumbsup DÃ¥ lär Du knappast frysa häcken av dig, om Du inst en pump. Ofta har gamla kÃ¥kar den fördelen att ha ordentliga "klumpar" som värmer, Ã¥ är det bra isolerat behövs ingen hög temp för att hÃ¥lla värmen. Precis sÃ¥ är det hos mig Ã¥xÃ¥, sÃ¥ jag behöver inte heller gÃ¥ över 50C för att hÃ¥lla värmen inomhus... Utom nÃ¥n gÃ¥ng vid extrem kyla dÃ¥, bör väl tilläggas. Nu är det bara valet av pump kvar dÃ¥, inverter eller on/off. Vad jag förstÃ¥tt, sÃ¥ fÃ¥r Du nog svÃ¥rt att välja "rätt". Jag grundar det pÃ¥, att en inverter-pumps fördelar, kommer bäst fram, när det inte är sÃ¥ stora volymer vatten som ska hÃ¥llas varmt. Ã… i en kÃ¥k frÃ¥n -49 sÃ¥ är det rätt stora volymer vatten (grova rör, Ã¥ mycket vatten i radiatorerna) att hantera i värmesystemet. Kanske pÃ¥ gränsen, vad som talar för en inverter. SÃ¥ jag misstänker Du fÃ¥r försöka övertyga dig själv, vad som blir bäst.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2006, 13:27:27 »
Låter som ett lågtemp system!

Men

Som jag skrev tidigare så är jag bekväm av mig, jag vill helst inte ha gamla grejer (-94) ::) kvar, som skulle kunna rasa mitt i karja kalla vintern. För mig betyder betyder garantier, trygghet mm "ganska" mycket. Och jag är beredd att betala för det. Dock vet jag inte om jag är deredd att betala 100'000 för det.

Kan Ni ge mig andra alternativ.

Vad tror ni om inverter, finns det service killar som klarar av att laga dom om det börjar strula?

Gamla grejor?? Det blir ju inget gammalt kvar, om Du sätter in ny pump å beredare. Pannan finns ju mer eller mindre, bara kvar som backup. Om Du inte menar att Du ska byta ut stammarna åxå. Men Då kan Du glömma din kalkyl, för då bär (arbets)kostnaden iväg nåt fördjävligt.

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2006, 14:28:32 »
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.

PS.
Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Vetgirig novis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2006, 14:44:11 »
Eller för att prata i klartext- Byt ut panndjäveln mot en nyare om du nu tycker din är för gammal, typ 2000 - 2003:a ctc family 1200. Finns att hitta på blocket för omkring 5 000 kr.

PS.
Min olja/el/ved- panna är från -88 och den är det stort värmeläckage i, men jag använder den endast vid temp under -10°C och det är inte många ggr/säsong.

// Grolim

Bra att vi pratar i klartext.

Jag förstår inte vitsen att docka nya grejer med gamla grejer.
Den stora kostnaden i en uppgradering ligger ju i vp:n, inte vad jag har förstått i en beredare eller acktank.
Så varför ha kvar "gammalt" skit som bara läcker värme. (o kanke snart en del vatten).

Så om jag väljer en inverter så måste jag väl ha en massa styr som bestämmer när elpatroner ska gå in och toppvärma varmvattnet till vadjagnuvillha för temp, typ 60 grader, så att den inte går in för tidigt och för ofta. Allt sådant måste väl vara kalibrerat och inställt om man köper ett paket.

Men om jag bara köper en VP och en VV-beredare, som går på egen elpatron. Får jag kanske betala 40-50' för med jobb. Men hur mycket mera kostar det per år kontra en total anläggning.

Ni grabbar verkar ju kunna räkna på vad man sparar osv. Hjälp mig lite!

//Stefan

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snart en ny vinter...inverter eller inte???
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2006, 14:51:50 »
Följer denna tråd med stort intresse så jag själv är i samma situation!

"Måste" också byta uppvärmning innan vintern. Har idag en olje/elpanna från -94. Bott ett år i huset och drog ur oljan som fanns kvar på vintern så jag vet inte exakt hur mycket huset drar men skulle tippa på ca 30 000Kwh för värme. Byggt 1944, 140kvm, Stockholm, utbyggnad på ca 45kvm planerad.

Kollat runt på både luft/vatten alternativet och bergvärme.
Ett företag som var och kollade förslog antingen bergvärme eller luft/vatten(i deras fall CTC ECO Air 111). Enligt deras beräkningar skulle pumpen(luft/vatten) täcka ner till ca -4.5 och ge i princip samma årsbesparing som bergvärmen. Låter lite optimistiskt men de hävdade att huset egentligen är perfekt för både bergvärme eller luft/vatten och att skillnaden skulle bli marginel i besparingen. Då borde ju luft/vatten för ca 40 000 billigare än bergvärme vara det bästa alternativet.

Funderar även på andra luft/vatten lösningar som , Thermia Atria, Daikin Altherma eller Airwell. Svårt att veta vilken pump som är effektivast och ger mest för pengarna tycker jag. Finns inget självklart val.

Vad väljer man...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!