Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offertutvärdering  (läst 9815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m98mobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Offertutvärdering
« skrivet: 26 mars 2013, 19:42:33 »
Hej
Vilket fantastastiskt forum! Mycket informativt!
Eftersom jag är novis inom området tänkte jag be er om lite hjälp och råd. Vi skall byta ut vår snart 30 år gamla bergvärmepump (Thermia 12 Duo troligtvis från 1987) och därför begärt in offerter från Nibe, Thermia, IVT och CTC. Jag har valt, i dagsläget, att gå vidare med Nibe och IVT. Här är information om huset och befintligt borrhål som ligger till grund för offerterna:

Var: I närheten av Göteborg
Ålder: Huset byggdes i början på 1900 talet men en omfattande renovering gjordes omkring 1960. Huset är inte tilläggsisolerat.
Storlek: 200kvm inkl. ett garage under huset som idag håller runt 10 grader. I framtiden tänker jag dock att det skall hålla vanlig rumstemperatur.
Energiförbrukning: Idag är vi tvÃ¥ personer och hade förra Ã¥ret 22 MWh. Värt att nämna är att vi inte hade 21 grader inomhus utan snarare 18 - 19 grader när det var runt -10. Detta för att hÃ¥lle nere elräkningen. Vi stödeldar i tvÃ¥ kaminer. Familjen (4 pers) innan oss hade en förbrukning pÃ¥ 32 MWh.  21 grader inomhus är dock mÃ¥ltemperaturen för energiberäkningen.
Borrhål: Registrerat 1987 och 170 meter djupt. Vet ej den aktiva längden men det är 2,5 meter ner till berget och det står alltid fullt med vatten i hålet. Genomströmningen verkar vara god. Brinevätskan är med 95% sannolikhet glykol. Jag vill använda mig av befintlig vätska och kollektor.
Värmedistribution: Radiatorer med varierande design och ålder.

IVT offert:
IVT Premiumline EQ C8
Toppeffekt: 11kw
Framledning: 55 grader vid -16,5
Ber/angiven energi: 30790 kWh
Drivenergi: 8560 kWh
Tillskott: 540 kWh
Aktivt borrhål som behövs: 151m
Pris efter ROT-avdrag med gateway: 87465 kr/moms
Jag har själv räknat ut ett scop värde till 2,38. Blev också intresserad av IVT-s HA C9 pump och fick då ett pris på 75600 efter ROT inkl. gateway. Oavsett val av bergvärmepump installeras den tillsammans med befintlig kollektor och vätska (ifall den har tillräcklig kyltemperatur).

Offert från Nibe:
Nibe F 1245-10
Toppeffekt: 11.9 kW
Framledning: 55 grader vid -20
Ber/angiven energi: 32200 kWh
Drivenergi: 7829 kWh
Tillskott: 670 kWh
Aktivt borrhål som behövs: 154m
Byte av 170 meter kollektor inkl. vätska
Pris efter rotavdrag 107000 kr inkl. moms. Scop värdet ligger på 3,57. Nibe vill inte installera bergvärmepumpen tillsammans med befintlig kollektor eller vätska. Inte ens en genomspolning och byte av vätska. Hävdar att kompressorn kan ta skada om de ansluter till gammal vätska. Nibe är det enda bolag som hävdat detta. Dessutom kunde dom ge mig ett väldigt bra pris på ett nytt 190 meters hål....

Så, vad tycker ni? Det blev en hel del text att läsa men jag ville ge en så bra bild som möjligt. Läser man energimyndighetens test av bergvärme pumpar framstår Nibe som en solklar segrare ( om vi räknar bort Viesmann, för hög installationshöjd för oss ). Nibes 1245 är jag intresserad av men jag vill inte byta ut kollektorn. Känns onödigt att behöva betala 21000 kr extra för det. Har ni egna erfarenheter angående detta? Tar pumpen verkligen skada? Vilken pump är bäst av Nibe och IVT? Alldeles för svår fråga kanske men det är alltid intressant att höra olika kommentarer.
Tack för era kommentarer.
"Don't make something unless it's both necessary and useful; but if it's both necessary and useful, don't hesitate to make it beautiful."

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2013, 20:20:47 »
Klart det går att byta vätska i kollektorn om det ens behövs bytas ingen skillnad på Nibe eller övriga fabrikat endast olika inställning hos installatören Sc:,h jag skulle kolla med flera som säljer Nibe men kolla vilken storlek du har på nuvarande vp och kolla gärna vilken temp du har på ingående köldbärare om tempmätare finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertutvärdering
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2013, 20:39:09 »
Att kompressorn skulle kunna ta skada är mycket svårbegripligt. Kompressor och köldmedium bryr sig inte om vad det finns på andra sidan värmeväxlarplåten så länge som temperaturen är den rätta.

Den nuvarande Thermian, har den havererat sÃ¥ att huset värms med elpatronerna? Jag fÃ¥r inte elförbrukningen att gÃ¥ ihop med föreslagna pumpeffekter pÃ¥ annat sätt. 

Citera
Jag har själv räknat ut ett scop värde till 2,38.

Är det skrivfel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad m98mobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offertutvärdering
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2013, 22:10:03 »
Hej och tack för era kommentarer. Tänkte väl att det var lite konstigt. Har redan tagit kontakt med andra Nibe installatörer.
Min nuvarande Thermia är på 12 kW. Den är dock beräknad enligt gammal modell och vad jag förstår så skiljer det lite. Thermian fungerar fortfarande men dock slår den av vid -5 och neråt. Då växlar den över till enbart elpatron. Varför vet jag inte. 3.38 skall scopvärdet vara för IVT pumpen om jag räknat rätt! Inte 2.38 som jag tidigare skrev. Låter det rimligt?
"Don't make something unless it's both necessary and useful; but if it's both necessary and useful, don't hesitate to make it beautiful."

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Offertutvärdering
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2013, 22:47:57 »
Så du ska alltså pröjsa 107000 för endast en F1245-10 när hålet redan finns och stora delar av alla rör, kanske rentav alla? Det lät dyrt enligt mig...
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2013, 23:31:08 »
Hej
det lÃ¥ter som väldigt dyra offerter. Var har installatören fÃ¥tt det ifrÃ¥n att pumpen kan ta skada av glykol. Tvärtom. Glykol   Ã¤r bättre ur alla avseende utom  miljön.  JasÃ¥ han villl borra nytt hÃ¥l. Vad är det för fel pÃ¥ det gamla....
Thermia hade en viss tendens att  dimensionera rejält, sÃ¥ oftast gick inte elpatronen in  överhuvudtaget. Samma sak med de gamle ahlsellpumparna.
Nibe  och ivt är likvärdiga  funktionsmässigt.  Men ivt har  garanti numera med en massa luddiga villkor.
 Nibe kör fortfarande sin trygghetsförsäkring pÃ¥ 6 Ã¥r + 4.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg  gÃ¥r det rykten om att ivt skall försvinna som varumärke. IVT heter bara IVT i Sverige. I övriga  världen heter dem Bosch.
Garantin gäller inte om du monterar, demonterar pumpen. Det är inte ofta det händer, men inbland gör det, tex vid renovering,  vattenläcka eller annat, eller att pumpen säljs.
Man mÃ¥st eocksÃ¥ boka in ett servicebesök efter 4 och 6 Ã¥r ( osäker pÃ¥ tiden) annars upphör garantin.  Installatören mÃ¥ste registrera pumpen.
BÃ¥de Nibe och CTC har trygghetsförsäkring som gäller oavsett om installatören  registrerat eller inte.  De har en mycket bättre support än IVT som  har en skrattretande oduglig support.  De som sitter där  kan inte mycket om produkter som ligger nÃ¥gon generation bakÃ¥t.   Det anges felaktigt att deras  gamla elpanna inte kan dockas till värmepump.
Det finns produkter som är under 10 Ã¥r där de inte har nÃ¥gon styr som reservdel.  Julen 2010 stängde IVT  support under 3 veckor mitt i smällkalla vintern. Det var köer överalllt hos tillverkarna, men de svarade iallafall och kunderna fick hjälp.  IVT  stängde  helt. Kul att vara kund dÃ¥, eller ännu värre installatör.   Det var mängder med serviceärenden speciellt första kalla vintern. jag satt första vardagen efter nyÃ¥r och bara tog emot felanmälningar frÃ¥n 7-17.30. Mailade namn, adress, telefonnummer till  till Nibe, 4-5 stycken i varje mail. Inga serienummer ingenting. Bara service, korta uppgifter.   Ingen frukost, ingen lunch,  kaffet intog jag vid datorn med luren i näven.
Företaget jag jobbade pÃ¥ installerade runt 200 nibepumpar per Ã¥r, och runt 50talet ctc. Därav sÃ¥ mÃ¥nga serviceärenden.  Mest luft vatten, max 3-4 bergvärme.... 
Eva
Mvh
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertutvärdering
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2013, 09:33:01 »
Det var en märklig bergvärmepump som blir elpanna när det är kallt ute, har aldrig hört talas om den varianten tidigare. Det gör att det är mycket svårt att uppskatta värmebehovet utifrån förbrukat antal kWh. Sen ska källaren värmas. Källare kan vara otroliga värmetjuvar. Fundera över isoleringen i väggar och golv.

3,28 låter rimligare men använd inte värdena som beslutsunderlag. Man har räknat med olika värmebehov och olika klimat (olika dimensionerande utetemperatur). Värdena är därför inte riktigt jämförbara.

Hoppas att andra Nibeleverantörer inte är lika dogmatiska vad gäller borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2013, 17:27:01 »
Vilken framledning krävs till radiatorerna när det är riktigt kallt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m98mobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offertutvärdering
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2013, 09:10:08 »
Hej
Ja, jag förstår inte riktigt varför den slår ifrån vid -5. Anläggningen är lite av ett ihopkok då Thermian är kopplad till den gamla elpannan som fanns innan. Brine pumpen står separat i pannrummet och är inte direkt tyst när den går. Det kanske kan vara en anledning till att den slår ifrån. Pumpen går vid de temperaturerna väldigt frekvent och länge.
Imorse var det -10 ute och då var framledningstempen till radiatorerna 51 grader. Inne hade vi en temperatur på 18,5. Framledningstempen skall vara högre men jag stödeldar istället i kaminerna. Elpatronen går som sagt på högtryck vid de temperaturerna.....
"Don't make something unless it's both necessary and useful; but if it's both necessary and useful, don't hesitate to make it beautiful."

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertutvärdering
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2013, 11:48:14 »
51 grader fram när det är -10 ute och det räcker inte till. Frågan är om 55 grader framledningstemperatur vid DUT räcker. Det blir troligen mer tillsatsel än vad kalkylerna anger. Ta reda på högsta framledningstemperatur och returtemperatur pumparna klarar av. Det kan vara så att den gamla Thermian inte klarar så hög framledningstemperatur och det är därför den går som elpanna när det är kallt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offertutvärdering
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2013, 19:18:38 »
Det var mängder med serviceärenden speciellt första kalla vintern. jag satt första vardagen efter nyÃ¥r och bara tog emot felanmälningar frÃ¥n 7-17.30. Mailade namn, adress, telefonnummer till  till Nibe, 4-5 stycken i

Tråkigt att ni har så många problem med installationerna, bara för att utetempen sjunker.

Men är verkligen de problem dina kunder har, relaterad till värmepumparna?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2013, 00:05:52 »
hej, ja det var det. Första kalla vintern pÃ¥ flera Ã¥r och  det var minst 3 Ã¥rskullar pumpar som krÃ¥nglade. Ett storp problem med bla. nibepumparna är att de stÃ¥r fabriksinställt pÃ¥ stopp -20. Spelar ingen roll vad det är för fabrikat, men har man ett äldre hus med radiatorer, stort värmebehov sÃ¥  funkar det inte att köra ner till -20. 
Min 2025 som jag har nu istället för 2020 klarar ner till -17-18, sedan stannar den för lÃ¥g suggastemperatur.  Jag hardärför satt stopp -17.
De första generationerna av vvm:er hade stopp varmvatten 55 grader, det är nu fabriksinställt pÃ¥ 50 grader istället.  All marknadsföring börjar bli tystare om höga temperaturer ocksÃ¥.
En annan bov i dramat är höst och vÃ¥rläge, när elpatronen är spärrad.  DÃ¥ avfrostar den inte ordentligt, eftersom pumpen, vad tillverkarna än säger,  tar hjälp av elpatronen att avfrosta.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2013, 09:43:28 »
Menar du att en 2020/2025 mÃ¥ste ha elpatron för att kunna avfrosta  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2013, 15:57:03 »
En del av dom vill till och med ha ett gäng hinkar med varmvatten för att bli av med isen   ::)
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2013, 16:54:10 »
Jo men den gör ju vv med kompressorn :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!