Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gas i borrhÃ¥let  (läst 6164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
Gas i borrhålet
« skrivet: 12 augusti 2011, 00:12:46 »
Har nyligen borrat för bergvärme. Det kommer gas, troligen metangas, ur borrhålet. Den brinner med en nästan osynlig och blåaktig låga. Vågar man dra in gasen och bränna den i pannan? Finns det fler här på forumet som har fått gas, och vad gör ni med den?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Gas i borrhålet
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2011, 00:33:00 »
Jag har aldrig hört talas om detta fenomen.
« Senast ändrad: 12 augusti 2011, 06:26:09 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gas i borrhålet
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2011, 06:29:57 »
Jag skulle ta kontakt med brandkåren och fråga dem om det är vanligt, och hur man kan hantera det, både säkerhetsmässigt och eventuellt för nyttoändamål.
Om jag får gissa så kommer gasmängden att avta/upphöra.
Om den inte gör det så har du fått antingen ett problemhål eller en guldgruva på halsen.

Har du någon uppfattning om det är något tryck att tala om på gasen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gas i borrhålet
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2011, 13:16:06 »
fråga 1: Hur stora mängder per timme, dag etc.
fråga 2: konstant volymproduktion eller sakta avtagande

kommer det en kubik gas i timmen så har du defintivt en energikälla runt 100-200 kWh/dygn eller så beroende på hur mycket koldioxid den är utblandad med. 1 kubik gas motsvarar mellan en halv och 1 liter olja/bensin i energiinnehåll ungefär.

Handlar det om nÃ¥gon eller nÃ¥gra liter i timmen sÃ¥ är det nog bättre att bara vädra bort det - metan är lättare än luft med ungefär halva densiteten av luften vilket gör att den stiger ganska fort och du slipper ansamlingar pÃ¥ marknivÃ¥ om du inte har nÃ¥gon byggnad agerar som 'hatt' och som samlar upp det till tillräkligt hög halt för att det skall bli ett problem 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gas i borrhålet
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2011, 14:26:27 »
Jag har hört talas om nått liknande för flera år sen.
Han fick problem med att gasen trycktes in i KB-slangen så han fick ständigt lufta grejerna.
Enligt normbrunn-07 så ska det väl sitta ett tätslutande lock längs upp så då kan det bli övertryck av gas i hålet.
Men kan du göra ett avsteg från reglerna och ventilera bort gasen så ska det förhoppningsvis inte bli problem.
Jag tror inte pÃ¥ att det kan bli sÃ¥na mängder att du kan göra pengar pÃ¥ det.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Gas i borrhålet
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2011, 14:49:59 »
Det är inte helt ovanligt med gas i brunnar. Östergötland och Närke är det vanligaste området för detta i Sverige
Det är vanligtvis skiffergas, dvs metan. Samma typ av gas som är på väg att omvälva energimarknaden i världen.
Projekt för utvinning av gas i brunnar:
http://www.tekniskaverken.se/kundservice/fornasa/Fornasa-infomote-070419.pdf
Skiffergas:
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303491304575187880596301668.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Shale_gas



Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Gas i borrhålet
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2011, 21:35:24 »
Tycker det är lite märkligt att det inte finns fler här på forumet som har gas i borrhålet eftersom det på många platser i Sverige finns kalkberg med skiffer och sandsten under kalken. Upptäckte gasen när jag grävt in till huset och kapade skyddsröret någon meter ner. När jag satte tillbaka expanderlocket kom det en regnskur och då blev det små bubblor i vattnet som hamnat på locket. Kopplade då in en extra slang i expanderlocket och gasmängden ökar hela tiden. Kollade trycket idag och det rör sig om ca 0,5 bar. Gasen brinner med en rejäl låga ur ett 12 mm kopparrör och den varar i ca 15 minuter nu. Sedan jag stängt kranen byggs trycket upp igen och efter ett tag kan jag elda i 15 minuter igen. Ganska häftigt...

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Gas i borrhålet
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2011, 17:08:30 »
Har dragit in en slang i pannrummet för att kunna testa ordentligt. Tog en bild på gaslågan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gas i borrhålet
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2011, 18:09:56 »
Skaffa gaspanna Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gas i borrhålet
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2011, 13:01:18 »
Om det är sÃ¥där jäkla mycket gas kontinuerligt sÃ¥ kan jag inte annat än instämma  - det där är ju en lÃ¥ga pÃ¥ lätt över en kW i värme!

är systemet sÃ¥ tätt att du kan fÃ¥ lite övertryck? (obs. inga gasläckor inomhus nu! - läs om hur man gör gasolinstallationer pÃ¥ tex. fogas där det är kopparrör hela vägen utom sista biten till köket/brännaren med max 1 meter slang samt Ã¥rlig kontroll av läckor)  - dom flesta lÃ¥gtryckbrännare brukar vara designade för en drift pÃ¥ 30 mBar tryck

edit:

du fick tryck över 0.5 Bar och uppenbarligen har en fungerande gasreservoar pÃ¥ ganska mÃ¥nga liter - kanske dags att sätta en övertrycksventil pÃ¥ nÃ¥gon bar sÃ¥ att du inte trycker ned  all vatten i borran dÃ¥ varje bar övertyck trycker ned 10 meter vatten - sedan skulle jag faktisk överväga en gasspis/gashäll för matlagning!! ( kanske prova med bÃ¥de stadsgasmunstycke och gasolmunstycke för bra lÃ¥ga) - matat fÃ¥r gasen via en gasolregulator när du nu kan fÃ¥ ganska sÃ¥ hög tryck.
   
« Senast ändrad: 23 oktober 2011, 13:12:17 av xxargs »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gas i borrhålet
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2011, 21:14:43 »
Hur länge brinner det så där?
Är det bara en kort stund eller är det kontinuerligt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Gas i borrhålet
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2011, 17:51:18 »
Har gjort ett nytt test idag. Ställde in lågan så den blev ca 35 cm hög och då brann den i 30 minuter innan gasen tog slut. Gasmängden har ökat en del sedan vi borrade men det är ju för lite gas för att kunna användas till något vettigt. Eventuellt får jag bygga en liten gasdriven grill som man kan ha utomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!