Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6  (läst 1737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimbo-Jones

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6
« skrivet: 30 mars 2014, 12:10:35 »
Hej,

Byggde nytt hus ifjol och värmeanläggningen består av en PremiumLine C6 och FTX. GVV i hela huset och en 100 l arbetstank. 180m borra och frikyla, ligger i Mälardalen. Systemet funkar kanon efter initial justering av värmekurva etc.

Fråga 1:
Jag ser behov av innegivare eftersom innetemperaturen ökar duktigt när det är mkt folk i huset, eller nu på våren när solen ligger på. Vad jag förstår kan man inte köra den enkla och billiga NTC givaren, utan behöver en CAN variant. Någon som vet om dessa kan köpas online, och ungefär vad priset är? Pumpen levererades av husleverantören så jag har ingen given säljare att prata med...

Fråga 2:

Arbetstanken är kopplad med extern bypass och extern cirkulationspump. Men som det är nu sitter den externa cirk-pumpen kopplad med separat matning vilket innebär att den inte kommer att stängas av vid sommarläge, varvtalsstyrd så den drar väl inga mängder, men jag tänker iaf koppla in den mot EQ:s krets 1. Min fråga är om denna utgång aktiveras vid motionskörning i sommarläge?

// Jimbo

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2014, 12:27:57 »
Arbetstanken är kopplad med extern bypass och extern cirkulationspump.

http://www.mvc.nu/ivt_center.asp
Fråga efter kabel också.

Du ska inte ha någon bypass. Bifoga en bild på din installation. (klicka på "Bilagor och andra tillval")

Utloggad Jimbo-Jones

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2014, 14:25:58 »
Hej,

Lånade bild från Nibe-forumet, men det är samma koppling som jag har, dock inget vattenburet värmebatteri i FTX och Gvv istf Radiatorer Med denna koppling är bypass nödvändig som jag ser det?!

// Jimbo

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2014, 16:23:22 »
Oj......ja du behöver bypass.

Men vad är fördelen med den där kopplingen, istället för att köra den som volymförstorare d.v.s. utan extern cirkpump och bypass?

Eller varför inte koppla den som arbetstank med fyra anslutningar, så att det kvittar om den externa cirkpumpen flödar mindre än den interna.

Utloggad Jimbo-Jones

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivare och cirk pump PremiumLine EQC6
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2014, 17:07:32 »
Hej,

Fördelar kan jag inte svara på, inkopplingen ingick i entreprenaden, men det finns ju flera sätt att flå en katt, så frågan är väl om det finns någon nackdel?
Antal pumpstarter i snitt sen oktober är 7.4 per dygn och gångtiden av kompressorn 42% och det har gått in 3200kWh inklusive FTX, så det känns som att systemet i sig fungerar bra, men tips på optimeringar är ju alltid välkomna.

/ Jimbo

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!