Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg och jordvärme tar slut efter fem Ã¥r ?  (läst 13011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« skrivet: 08 oktober 2010, 02:04:18 »
Hej!

HÃ¥ller pÃ¥ och funderar över vilken värmepumpstyp jag ska välja.  En seriös bekant säger att berg eller jordvärme har den nackdelen att allteftersom blir värmekällan (borrhÃ¥l eller jordlagret) nedkylt/permafrostat och efter kanske fem Ã¥r fÃ¥r man inte nämnvärt med värme längre.

Kommentarer ?   Sc:,h

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2010, 02:31:17 »
Du kan glömma vad din bekannt säger. Ett bergvärmehål håller hur länge som helst, men det är sant att temperaturen sjunker lite grand under det första året och möjligtvis lite gradvis efteråt, men det är knappt mätbart.

Värmen som finns lagrad i berget är flera 100.000 år gammal och det värms fortfarande upp utav solen och av tillströmmande grundvatten som ju kommer ovanifrån av regnet.

Har man däremot en för dåligt dimensionerad jordvärme eller bergvärmehål, så kommer jorden eller hålet att frysa till is - det är därför viktigt att dimensionera längder och djup riktigt.
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2010, 05:22:00 »
Kan tillägga att i fallet jordvärme så talar vi SOLVÄRME, alla jordvärmanläggningar återladdas till fullo under sommaren (om man inte har extremt energiuttag även sommartid)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2010, 10:09:46 »
Min pump har varit i drift snart 8 år. Under den tiden har den tagit ut mer än 130 000 kWh värme från borrhålet vars temperatur har sjunkit några tiondels grader. Vet inte varifrån skrönan om att värmen tar slut kommer. En av mina grannar har hävdat samma sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2010, 10:49:35 »
Jag skulle tro att denna typ av misinformation kommer från anläggningar med våldsamt underdimensionerade kollektorer.

Jag har kört min anläggning i ca 6 år nu, och har nog plockat ca 150000 kWh ur hålet, och ser ingen signifikant försämring. Klarar plusgrader in hela året. Hade +0,2 ° in som lägst i vintras.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2010, 11:17:36 »
Hej!

HÃ¥ller pÃ¥ och funderar över vilken värmepumpstyp jag ska välja.  En seriös bekant säger att berg eller jordvärme har den nackdelen att allteftersom blir värmekällan (borrhÃ¥l eller jordlagret) nedkylt/permafrostat och efter kanske fem Ã¥r fÃ¥r man inte nämnvärt med värme längre.

Kommentarer ?   Sc:,h
Ja, det trodde vi andra också, på 80-talet. :)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2010, 11:48:03 »
Hej!

HÃ¥ller pÃ¥ och funderar över vilken värmepumpstyp jag ska välja.  En seriös bekant säger att berg eller jordvärme har den nackdelen att allteftersom blir värmekällan (borrhÃ¥l eller jordlagret) nedkylt/permafrostat och efter kanske fem Ã¥r fÃ¥r man inte nämnvärt med värme längre.

Kommentarer ?   Sc:,h

Inte särskild seriöst då skulle jag och tusentals andra stå här utan värme nu.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2010, 02:38:40 »
Det ni säger är detsamma som jag har förstÃ¥tt det.  Min bekant är seriös pÃ¥ det sättet att han dels inte är dum, dels är engagerad i faktaomrÃ¥det.  Jag misstänker att han fÃ¥tt sin uppfattning frÃ¥n erfarenheter med underdimensionerade anläggningar.  Han anser att den ekonomiskt bästa värmepumpen är en luft/vatten (och att man kör "spetsvärme" när det är som kallast under vintern, i det här fallet olja).

Själv är jag skeptisk eftersom jag misstänker att installationskostnaden för en luft/vatten-vp inte blir särskilt mycket mindre än en jordvärme-vp med tanke pÃ¥ att jag har 430 kvm att värma.  
Men jag har inte kollat priset på de största av CTC:s luft/vatten-vp (han rekommenderar CTC).

PS/ Är resonemangen nÃ¥got annorlunda om man avser jordvärme ?  Läget är i Heby-trakten (eller typ: i höjd med Uppsala mot Fagersta-hÃ¥llet). /DS



  
« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 02:41:58 av i »

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2010, 07:24:23 »
Nu har jag själv CTC som jag tror jag är nöjd med men om din bekant har så fel angående bergvärme så kanske du själv ska sätta dig in i om det är en CTC eller kanske något annat märke du kommer att trivas bäst med både vad gäller användning och inbesparing.
En anläggning i din storlek är ju inte gratis så att kolla runt lite kan nog betala sig. Tar man sen i beaktande att du ska värma 430 m2 så kan du nog inte göra det med el om du har ett vanligt hushållsabonnemang med 6mm2 inkommande serviskabel då den kan sökras max 25A.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2010, 10:11:01 »
Det ni säger är detsamma som jag har förstÃ¥tt det.  Min bekant är seriös pÃ¥ det sättet att han dels inte är dum, dels är engagerad i faktaomrÃ¥det.  Jag misstänker att han fÃ¥tt sin uppfattning frÃ¥n erfarenheter med underdimensionerade anläggningar.  Han anser att den ekonomiskt bästa värmepumpen är en luft/vatten (och att man kör "spetsvärme" när det är som kallast under vintern, i det här fallet olja).

Själv är jag skeptisk eftersom jag misstänker att installationskostnaden för en luft/vatten-vp inte blir särskilt mycket mindre än en jordvärme-vp med tanke pÃ¥ att jag har 430 kvm att värma.  
Men jag har inte kollat priset på de största av CTC:s luft/vatten-vp (han rekommenderar CTC).

PS/ Är resonemangen nÃ¥got annorlunda om man avser jordvärme ?  Läget är i Heby-trakten (eller typ: i höjd med Uppsala mot Fagersta-hÃ¥llet). /DS


Vad som är ekonomiskt bästa lösning beror på var man bor och om alternativet till luft/vatten är jordvärme eller bergvärme. Är det möjligt att lägga en markslinga kostar det alternativet ofta inte så mycket mer än luft/vatten.

En sak som de mÃ¥nga inte tänker pÃ¥ är att luft/vatten kan (inte säkert att det behöver bli sÃ¥) kräva kraftigare huvudsäkring vilket i sÃ¥ fall betyder ca 1000 kr/Ã¥r högre kostnad. Nu är det inte aktuellet i det här fallet när oljan stÃ¥r för spetsvärmen men blir det sotning och besiktning av oljetank i stället. 

Passar tomten för det är jordvärme och skrotning av oljepannan ett mycket starkt alternativ.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2010, 10:28:12 »


PS/ Är resonemangen nÃ¥got annorlunda om man avser jordvärme ?  Läget är i Heby-trakten (eller typ: i höjd med Uppsala mot Fagersta-hÃ¥llet). /DS



  

Har haft jordvärme sedan 1983 dock bytt pump men slingan är densamma. Funkar alldeles ypperligt. Ingen försämring där. Skulle kunna tänka mig att en ny istid får den att sluta fungera.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2010, 23:41:33 »


PS/ Är resonemangen nÃ¥got annorlunda om man avser jordvärme ?  Läget är i Heby-trakten (eller typ: i höjd med Uppsala mot Fagersta-hÃ¥llet). /DS



  

Har haft jordvärme sedan 1983 dock bytt pump men slingan är densamma. Funkar alldeles ypperligt. Ingen försämring där. Skulle kunna tänka mig att en ny istid får den att sluta fungera.

Ja, det är den där istiden som oroar mig!   :(  8)

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2010, 13:41:27 »
Hej!
Du behöver inte oroa dig för att värmen tar slut. I mitt hus har bervärmeanläggningen fungerat utmärkt i 25 Ã¥r. För tvÃ¥ Ã¥r sedan byttes den gamla vämepumpen (IVT 2000, 14 KW) mot en ny IVT-pump. Inför det bytet mättes ocksÃ¥ enregibunnens (165 meter) kapacitet. Det visade sig dÃ¥ att ingÃ¥ende köldbärartemperatur lÃ¥g kring +1,5 grader vid högbelastning i februari 2008, alltsÃ¥ efter 22 Ã¥rs kontinuerlig drift. Den nya värmepumpen krävde en kompletterande energibrunn pÃ¥ 80 meter. Värdena frÃ¥n hela anläggningen, inklusive det gamla borrhÃ¥let, är fortfarande utmärkta och alltsammans fungerar utöver förväntan. Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att en energibrunn i berg hela tiden genomflödas av grundvatten. Det är det som tillför mycket av den nya energi du Ã¥r efter Ã¥r kommer att kunna pumpa in i ditt hus.  :)
 
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2010, 14:53:22 »
Hej!
 För tvÃ¥ Ã¥r sedan byttes den gamla vämepumpen (IVT 2000, 14 KW) mot en ny IVT-pump.
 

Vad blev skillnaden i elförbrukning efter bytet?

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg och jordvärme tar slut efter fem år ?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2010, 13:43:11 »
Målarn Skrev: "Vad blev skillnaden i elförbrukning efter bytet?"

Huset har ett beräknat energibehov om totalt ca 45 000 - 50 000 kWh per Ã¥r. Med gamla värmepumpen lÃ¥g förbrukningen kring 24 000 kWh per Ã¥r. Med den nya IVT C11 frÃ¥n 2008 är förbrukningen ca 15 000 kWh per Ã¥r. Notera dÃ¥ att denna siffra pÃ¥verkas av den senaste kalla vintern. Alla värden är inklusive hushÃ¥llsel. 
 
 
 
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!