Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?  (läst 3117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ledstripes

  • Gäst
Ledstripes
Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« skrivet: 21 mars 2017, 18:32:37 »
Hej,
Tänkte ta hjälp här av ni som är lite mer tekniskt bevandrade gällande värme, och pellets. Jag har fått tag på en tändspiral till en Janfire Flex-A pelletsbrännare. Jag har inte tänkt använda den i pelletsbrännaren, utan istället använda den i min vedeldade bastu, för att kunna starta den från distans.

Tanken från min sida är att montera glödspiralen underifrån i asktråget under eldstaden i vedkaminen, och skapa goda förutsättningar för att en eld att sprida sig upp genom det grova gallret genom att sticka upp flisor till eldstaden, samt även tidningspapper och tändkuber.

Kan jag koppla de två stiften som sitter baktill direkt mot en skarvsladd som jag kapat av, och en tåt mot respektive stift på baksidan av tändspiralen? Därefter hade jag tänkt koppla skarvsladden till en smartplug i ett aningen kallare utrymme där jag har Wifi, och på så vis kunna starta elden från distans en eller två timmar jag kommer fram till stugan så att bastun är varm när jag kommer fram.

Så.. vad säger ni?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2017, 18:46:34 »
Enligt schema är det 230V  drift pÃ¥ den men det finns nog nÃ¥gon givare som stänger av den när pannan tänt   , sÃ¥ den stÃ¥r inte inkopplad jämt , tror inte att det är lämpligt att köra den pÃ¥ distans , hur blir det om den stÃ¥r pÃ¥ och det är full fart pÃ¥ brasan , den kanske smälter
varvid säkringen går förhoppningsvis utan att ställa till med något

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2017, 19:32:18 »
Jag är uppvuxen med vedspis och vedpanna och skulle aldrig starta en eld på distans.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Ledstripes

  • Gäst
Ledstripes
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2017, 22:23:20 »
Enligt schema är det 230V  drift pÃ¥ den men det finns nog nÃ¥gon givare som stänger av den när pannan tänt   , sÃ¥ den stÃ¥r inte inkopplad jämt , tror inte att det är lämpligt att köra den pÃ¥ distans , hur blir det om den stÃ¥r pÃ¥ och det är full fart pÃ¥ brasan , den kanske smälter
varvid säkringen går förhoppningsvis utan att ställa till med något
Borde den inte tåla en liiten brasa som enbart är till för att sprida sig uppåt genom ett galler till den ordinarie eldstaden? Jag menar, den är ju trots allt hela tiden i kontakt med förbränningen av pellets när den går i en pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2017, 07:21:34 »
Vad händer om kajorna byggt i skorstenen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2017, 08:21:33 »
Om bastun står en bit ifrån huset så kanske du hinner hem innan allt brunnit upp.
Men gissningsvis så kommer du en dag fram och ser bastun i ljusan låga, enligt Murphys lag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2017, 08:57:28 »
Finns vedpannor med inbyggd tändning men antar att dom har nån typ av säkerhet inbyggd om det skulle bli nått fel på anläggningen har för mig att österrikarna kör med el tändning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2017, 14:03:38 »
Borde den inte tåla en liiten brasa som enbart är till för att sprida sig uppåt genom ett galler till den ordinarie eldstaden? Jag menar, den är ju trots allt hela tiden i kontakt med förbränningen av pellets när den går i en pelletspanna.
Men är den i drift när pannan går ? ( tror inte det ) Huga mycket el till ingen nytta

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2017, 14:37:35 »
Det där borde du kunna fjärrstyra med Logger 3030 och se till att den stängs av när det blir varmt i rökröret.
DÃ¥ kan du ocksÃ¥ se hur varmt du har i bastun pÃ¥ distans.  ;)
Men det blir ju svÃ¥rt att undvika eventuell brand om nÃ¥t skulle gÃ¥ helt fel, om du inte styr en sprinkler med loggern.   ;)
« Senast ändrad: 22 mars 2017, 14:39:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2017, 16:14:04 »
Starta brasan en till två timmar före? Måste vara stor eldstad i den bastun. Varför inte skippa veden och kör med elbastu? Halva nöjet är ju eldandet.

Fyller du på eldstaden då du åker därifrån tills nästa gång?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad #PL400

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Brine - schpriiiiit!
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2017, 20:31:53 »
Men är den i drift när pannan går ? ( tror inte det ) Huga mycket el till ingen nytta

Generellt brukar ju spiralen dels endast vara aktiv under tändfasen tills en optisk sensor känner av att det brinner.
Dessutom ligger spiralen oftast under eller bakom rostret där pelletsen brinner ovanpå, tänk dig en varmluftpistol. (tilluften leds således över och kyler spiralen när den inte är i bruk)
(generell beskrivning, finns brännare med annan konstruktion så klart... jag har mest erfarenhet av Iwabo villa-brännare)
Tegelkåk från 62 med källare, 86+86m^2
Thermia Optimum G3 - 2016
180m borrhål.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2017, 04:37:04 »
Fråga försäkringsbolaget om det är en bra idé ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2017, 05:57:54 »
Det finns ju pellets- och flispannor som sköter sig själv och tänds när man inte är hemma,  sÃ¥ rent principiellt borde det inte vara nÃ¥got problem.
Dock har ju dom skyddsystem som håller koll på att det verkligen börjar brinna och att det brinner på rätt sätt. Hur har du tänkt lösa det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2017, 10:34:13 »
Det finns ju pellets- och flispannor som sköter sig själv och tänds när man inte är hemma,  sÃ¥ rent principiellt borde det inte vara nÃ¥got problem.

Man har väl ingen panna i en bastu heller?
Där sätter man in en kamin, men det skulle ju funka med en pelletskamin.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla tändspiral direkt mot skarvsladd?
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2017, 10:58:46 »
Ja, inte borde det där vara ett problem, men visst vore det bra om tändaren stängde av sig när det börjat brinna.
Borde gå lösa med en enkel termostat som fästs på lämpligt ställe på kaminen.
https://www.conrad.de/de/bimetallschalter-250-v-10-a-oeffnungstemperatur-5c-75-c-schliess-temperatur-60-c-eska-261-oe75-s60-h-1-st-419098.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!