Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad blir bäst?  (läst 11798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #15 skrivet: 16 december 2014, 17:12:48 »
Saker händer även om det känns som det gÃ¥r sakta  ::)

Kamin är som sagt installerad, kakel bakom och besiktigad, lägger upp bild på det senare eftersom jag är väldigt nöjd med hur det blev. Tips på ställe att lägga upp bilder på mottages tacksamt.

Har beställt av en lokal firma i Harmånger styrning till pelletspannan (skriver inte ut namn eftersom jag inte har koll på de reglerna) så att jag kan styra start och stopp av brännaren. Tanken är att den skall starta på inställd temperatur i acc tank och gå tills tempgivare panna säger stopp. Som det är nu så stannar den på tempgivare panna och startar efter c:a 10-15 graders sänkning på inställd temp. Acc tank är nästan aldrig under 60 grader i botten, vilket känns dumt och ett slöseri med pellets i onödan. Fixa skiktning i tank blir när jag har installerat lite nya prylar i pannrum.

Har bestämt mig för att kakla hela pannrummet sÃ¥ att det blir snyggt och trevligt att vara där  tummenupp delar av pannrum är redan kaklat sÃ¥ jag gör "bara" resten klart. Samt mÃ¥lar tak och vissa rör/kanaler.

Jag måste ändå putsa om källarväggen eftersom putsen hade släppt ordentligt innan jag dränerade om, jag kommer att putsa två rum till i källaren samt kakla dessa. (Mitt kommande öl och vinförråd samt matkällare/förvaring). a:gl

Mina inlägg blir mer som en dagbok över vad som händer hemma känner jag och det är ju trevligt om någon gillar att läsa om det. Moderator kanske vill flytta ämnet till något bättre passande ställe.

Arbetsordningen som följer är:
Putsa om källarvägg i pannrum.
Kakla pannrum, fick tag på restkakel från en kakelfirma till bra pris. (ev kakla om dusch i källaren först, men det är mycket jobb eftersom det innefattar att göra om vägg mot bastu som är urriven och som skall återuppstå som en bättre bastu i framtiden eftersom jag har fått för mig att glasbetong mellan bastu och dusch är snyggt.) tOOmten
Börja installera acctank till LV pump och fundera över rördragning.

*Viking bio med förrÃ¥d och skruv är sÃ¥lda  tummenupp

/Anders

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #16 skrivet: 26 december 2014, 10:08:33 »
Dessa juletider ställer till det med arbetet pÃ¥ hemmafronten  tummenupp

Jag hoppas alla haft en en trevlig jul, för det har det varit här, tomten var pÃ¥ besök och klappar i mängder iallafall till sonen  tOOmten

FÃ¥tt hem styrningen till pannan/acctanken, nu skall den kopplas in bara. Vilket jag inte gör själv  Sc:,h

*Putsningen av pannrummet är klart     Det gick Ã¥t 3,5 st 25 kilos säckar med puts, väggen var i dÃ¥ligt skick >:(
*MÃ¥lning av taket i pannrummet klart
*Målning av tak förråd genomgångsrum till tvättstuga och garage halvklart (har 3 förråds rum i källaren)har börjat sätta upp hyllor efter ena väggen.

Ett litet bekymmer har upptäcks, när jag eldar i kaminen sÃ¥ stryper innegivaren temp frÃ¥n acctank, vilket även pÃ¥verkar temp i källaren sÃ¥ att den blir svalare. Annars sÃ¥ funkar kaminen bra  tummenupp

Det kommer att ta tid att hinna kakla pannrummet så jag kommer att kakla upp kortsidan först där aw290 skall stå, resten av väggarna målar jag till att börja med så att något rum blir klart så jag kommer vidare.

Det går trögt att göra saker när man hela tiden måste flytta runt alla prylar som finns i källaren, med andra ord så är det ingen ordning i källaren men det är vad det skall bli när det är klart.

Målet är att det skall bli fräscht och prylarna som skall vara kvar skall ha sin plats.

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2015, 12:40:14 »
Trots att jul och nyÃ¥r har ställt till det lite sÃ¥ händer det nÃ¥gra saker  a:gl

Kakling i pannrum klart, bara fogningen kvar. Är nöjd med resultatet även om det finns ställen jag inte är helt nöjd med. Det är trots allt ett pannrum och min första större kakling sÃ¥ varför klaga  ::)

Målningen av väggarna i pannrummet är klart, de ställen jag kommer åt lätt, skall flytta om lite för lvpump och acc tank, så det som är kvar får målas till sommaren. Skillnaden från hur det såg ut tidigare till nu är stor, nu är det ett trevligt pannrum, tidigare var det ett sunkigt pannrum

Halva rummet är målat i genomgångsrum, sätter upp hyllor så jag kan flytta sakerna som är på andra halvan av rummet.

Mitt kommande öl/vin rum har börjat få lite kakel på väggarna, är långt ifrån klart. Behöver putsa ytterväggarna (2 st) innan jag kan kakla vidare.

Installerade brännarstryrningen i går och det märks direkt att pelletsförbrukningen sjunker, med hur mycket återstår att se. Nu startar brännaren när inställd starttemperatur nås i acc tank och stannar när inställd temp i acc tank nås. Ett enkelt och vettigt sätt att styra enligt mig. Eftersom start och stopp styrs av hur fort acc tank når starttemp, är det varmt ute tar det längre tid mellan starterna och är det kallare så startar den oftare.

Duschen och bastun i källaren har inte fÃ¥tt nÃ¥gon kärlek alls  :) men det kommer.  tummenupp

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2015, 11:54:42 »
Bilder på kamin

Före, provmonterad innan kakling



Efter kakling, var tvungen att elda lite



Jag är väldigt nöjd med resultatet  tummenupp

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2015, 17:25:08 »
Bilder från pannrum.

Bild innan:



Bild efter, fortfarande inte fogat, men det kommer  ::)



Jag använde kakel och klinker som blev över efter kaklingen vid kaminen och fyllde på med vanligt vitt 15x15 kakel

Det är trots allt ett pannrum, dock mycket fräschare nu än innan  tummenupp

Ställde in aw290 för att få mer plats i tvättstugan och för att se om den passade bra där.

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad blir bäst?
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2015, 21:23:56 »
Snyggt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2015, 23:13:19 »
Snyggt  tummenupp

Tack, jag är väldigt nöjd själv.
/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Vad blir bäst?
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2015, 10:28:57 »
Huset är från 1972 och badrummet är inte moderniserat efter det, för att slippa göra något åt badrummet de närmaste åren så skaffade jag en duschkabin. (Inte den enklaste att montera ihop på ett begränsat utrymme, köpte en stor eftersom jag ville ha med badkar, nu finns det mindre kabiner med badkar, men inte när jag handlade :) )
Kabinen kom till för att det inte skall komma så mycket vatten på det gamla plastgolvet och väggarna, det fanns tidigare ett badkar och jag tror att mina/sonens duschar blöter ned badrummet mer än vad tidigare ägare gjorde. Det finns även ett dumt placerat fönster som man lätt blötte ned vid dusch också.



Duschkabinen täcker större delen av badrummet och avloppet går direkt ned i golvets avlopp, vilket borde innebära mindre påverkan på resten av badrummet avseende fukt. Det skall även monteras en fuktstyrd fläkt, nu är bara duschkabinens fläkt igång.
Jag hoppas att jag inte behöver göra nÃ¥got Ã¥t badrummet pÃ¥ nÃ¥got Ã¥r i allafall. Jag har dusch i källaren som skall färdigställas först och bastun som skall Ã¥teruppstÃ¥  tummenupp

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!