Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning  (läst 3364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« skrivet: 06 september 2015, 12:40:51 »
Bakgrund:
Nibe 1225-12, 2x300 m kollektor, vedpanna, 750 l ack, radiatorer + separat shuntat golvvärmesystem. ~200 kvm hus byggt på slutet av 1800talet.
Systemet har fungerat i flera år, inga större problem dock alltför många starter för att vara bra. Räknaren för antal starter verkar göra wraparound vid 65000 starter (antar en 16bitars räknare).
Har installerat själv och förstår mig på systemet bra, men har inte haft tillräckligt med tid och intresse att trimma in optimalt.


Nu finns följande felsymptom:
KB-f och KB-r givare ger helt fel värden (36 resp 50 grader). Kompressorn startas ej, utan systemet går i läge VP-AV efter 3-4 s.

Annan märklighet är att det vid något tillfälle stått "VP-start om 5min", räknat ned till 4 för att sedan bli 5 igen - är det normalt?
Har kontrollerat att KBpump, VBpump och kompressor fungerar med hjälp av servicemenyn. Vid manuell körning av startkontaktor hörs bara ett relä, vid manuell körning av driftkontaktor går kompressorn som den skall av ljudet att döma.

Någon som har tips på vad det kan vara?
Är det kanske mjukstartsfunktionen som spökar - hur skall den fungera?
Stämmer det att KB-givarna bara är för information (bortsett från fryslarmet)?

Tacksam för alla ideer och uppslag.

Edit: kompletterand upplysning: inga larm indikeras

/Sneseglarn




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #1 skrivet: 06 september 2015, 21:55:37 »
Hej!
KB-givarna är bara för info samt om man ställer in en högre temp än -12 på returen så stoppar den kompressorn vid lägre temp (-12 = funktionen bortkopplad).
Mitt tips är nått glapp i styrkortet, nerräkningen går alltid in med 5 minuter vid omstart av maskin så jag tror på glapp i spänningsmatning.
Prova att rycka ur sladdarna till styrkortet (34) och tryck tillbaka dom.
« Senast ändrad: 06 september 2015, 21:57:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #2 skrivet: 06 september 2015, 22:15:29 »
Tack för tipset. Skall testa - rapport kommer!

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #3 skrivet: 07 september 2015, 08:29:05 »
Hatten av för Carl!

Efter att ha lossat och satt tillbaka alla kablar till cpukortet hoppade den igång. Inte för att jag fattar hur den kunde starta pumpen manuellt innan, men det kan kvitta nu.

Planerade åtgärder: har beställt tre nya givare. Mest för att ha i reserv om någon av de nödvändiga givarna pajar. Har ändå separat mätning på KBf/r.
MÃ¥ste fÃ¥ ner antalet starter! Första fem Ã¥ren snittade pÃ¥ 36 starter per dygn. Därefter kopplade jag om det för att nyttja acktankens volym. Nu snittar den 50 starter per dygn  :o Inte riktigt det som var planen med den förändringen. Har inte kollat förrän nu. Passerar snart 100 k starter...

Är det rätt slutsats att viktigaste åtgärd är att flytta framledningsgivaren till tanken?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #4 skrivet: 07 september 2015, 09:00:52 »
Ja, den skall sitta på utgående ledning från tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #5 skrivet: 23 september 2015, 10:14:59 »
DÃ¥ har vi lite Ã¥terrapportering! Bytt felaktiga KB-givare. FL-givare flyttad till undre tredjedelen pÃ¥ tanken. Ändrat till minst 60 min mellan starterna.  Snittat 8 starter per dygn frÃ¥n tidigare 50. NÃ¥got bättre kan man säga  tummenupp
Då allt har fungerat bra i mer än en vecka verkar allt detta helt rätt.

Men det är något annat som är fel också. Det har alltså först fungerat i en vecka och sedan slutat fungera.
VV-beredningen går inte som den skall. VX-ventilen verkar hel, pumpen mäter 33 grader i varmvattnet men ändå bryggs inget varmvatten. Varken av kompressor eller elpatron. Stod en stund och tittade vad displayen visade. Ett tag stod den på "(VV)" men det slocknade utan att temperaturen höjts.

Någon som har förslag på vad det kan vara? Tacksam för alla uppslag.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #6 skrivet: 23 september 2015, 11:56:21 »
Hur vet du att växelventilen fungerar?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #7 skrivet: 23 september 2015, 13:39:58 »
Nja jag kanske inte vet att vx-ventilen är hel, men eftersom jag står vid pumpen när den enligt displayen "borde" göra varmvatten och inte ser tillstymmelse till temperaturhöjning och ingen kompressorstart (inte minsta klick) hörs tror jag det är något annat.

Det kanske kan vara samma fel som tidigare som avhjälptes med ur/inkoppling av styrkortet?

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #8 skrivet: 23 september 2015, 14:25:10 »
Så här har jag förstått att logiken ser ut:

givare -> cpukort -> reläkort -> (vissa via kontaktor) -> pumpar, kompressor och växelventil

Om jag kör funktionerna manuellt via servicemenyn fungerar allt. KBpump, VBpump, kompressor, växelventilen rör sig. Min slutsats är att det inte är något fel i reläkort, kontaktorer, pumpar, kompressor eller växelventil.

Jag har tittat på displayen som räknar ner "VP-start om 3-2-1 min" men sedan blir det VP AV utan minsta ansats till start.

Hypoteser:
- Givare som hindrar start. Ger inte alla givare någon form av indikation/larm på displayen ifall tex en pressostat ger fel input?
- Mjukvaran hindrar (by design eller bugg) kompressorn från att starta.
- Trasigt CPUkort - motsägs av att manuell körning fungerar och menyer/knappar beter sig helt rätt.

All hjälp mottages tacksamt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #9 skrivet: 23 september 2015, 18:41:03 »
Jag tror att styrkortet är boven, när man kör grejerna manuellt och när givaren triggar starten är 2 olika fall i styrkortet.
Det ena funkar men inte det andra.
Byt ut styrkortet så tror jag det kommer funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sneseglarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1225-12 slutat fungera - felsökning
« Svar #10 skrivet: 24 september 2015, 16:03:47 »
Tror jag hittat felet till slut. Allt tyder på att det var hypotes 1 - givare som ger fel värde.

Driftpressostaten gav sporadiska felsignaler vilket hindrade start. Inga larm indikeras, pumpen startade inte ens. Datorn verkade tro att det gick väldigt fort att göra varmvatten. Genom att vid VV-produktion stoppa baserat på temperatur (meny 3B) verkar det fungera igen.

Tack för hjälpen. Nu håller jag tummarna för att det fortsätter att fungera!






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!